Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:08:12 GMT

موسیقی از ۵۰‌درصد توان خود بی‌بهره است

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۸۰۲۱۲

موسیقی از ۵۰‌درصد توان خود بی‌بهره است

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، این روزها یکی از اولین و پرتکرارترین گلایه‌های اهالی موسیقی در کشور بحث کنسرت و ممیزی هایی است که به گردش نادرست مالی و سودجویی دلالان فرهنگی و عدم شناخت مردم از سره و ناسره و تقلیل سواد موسیقایی در این عرصه دامن زده است.

«علیرضا قربانی» خواننده سرشناس کشور چندی پیش در یک گفت وگوی رسانه ای بیان داشته بود: در حال حاضر محرومترین و تحت فشارترین هنر، هنر موسیقی است ولی در عین حال تحت هیچ حمایتی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لغو کنسرت، گزینش اشعار، اجازه نداشتن خانمها برای رفتن روی صحنه در کنسرت های شهرستانها و عدم صدور مجوز کنسرت ها تا دو روز مانده به اجرا از موانع در مسیر موسیقی ایران است. ...اکنون کسی دست به ساز می زند سبک لطفی یا علیزاده را دنبال می کند و دنبال سبک تار نوازی استاد شهناز و شریف نمی روند و مردم عادی نیز تشخیص نمی دهند، کدام نوازنده است؟ ولی صدا و کلام را سریع تشخیص می دهند که همین امر موجب شده است تا در موسیقی اصیل ایرانی نقش خواننده پررنگ شود و سعی می کنند، خود را در این باره صاحب نظر بدانند. موسیقی پاپ قابل هضم تر و پرمصرف تر است. این روزها فیلم جدی بیننده کمتر و کتاب جدی مخاطب کمتری دارد؛ مثل غذاهای فست فودی و با کلاس غذا خوردن. در موسیقی کلاسیک ایرانی مجبورید فکر کنید و به خاطر جدی بودن حق ندارید، حرکات اضافی انجام دهید. من از شما سوال می کنم چند نفر را سراغ دارید که با جدیت اشعار فردوسی را خوانده و یا سراغ کلیله و دمنه و مرزبان نامه رفته اند.

بر این اساس و همانند مشکلاتی که امروز سینما و تئاتر کشور با آن دست به گریبان است یعنی خالی از محتوا شدن تولیدات سینمایی و تئاتر و نداشتن افقی فراتر از یک فروش کوتاه مدت، موسیقی کشور نیز از جانب دلالان فرهنگی که در راستای نفع شخصی به فرهنگ آسیب می زنند، مورد تهدید است.

آنچه در ادامه می آید گفت و گوی پژوهشگر ایرنا با یکی از آهنگسازان شناخته شده کشور است.

«محمدرضا چراغعلی» آهنگساز که آثاری چون «برسماع تنبور» علیرضا قربانی، «رویای نقره‌ای» بهزاد عباسی، «بازیگر» قاسم افشار، «هوای تو» علیرضا افتخاری، «غریبه » امیرکریمی و ... را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است، در ابتدا و ضمن گلایه از شرایط حال حاضر در موسیقی کشور بیان داشت: متاسفانه موسیقی در شرایط حاضر متولی ندارد. البته بخش موسیقی وزارت ارشاد هست اما در حقیقت تنها نقش آن، نقش ممیزی است بدون این که هیچ کمکی به اهالی موسیقی بکند. در حال حاضر موسیقی کاملا خودجوش است چون به نظرم مقوله مهمی برای دولت نیست و صرفا در زمان انتخابات و اعتراضات و ... یاد موسیقی می افتند، در غیر این صورت این مقوله اهمیت پرداخت ندارد. ضمن این که شرایطی را ایجاد کرده اند تا این همه موسیقی مبتذلی که این روزها به بازار آمده است شکل بگیرد . در نتیجه به نظرم این جریان هدایت شده است؛ یعنی نه تنها به موسیقی کمکی نمی شود بلکه به آن ضربه هم می زنند.

موسیقی مقابل ضرباتی هدفمند

این آهنگساز در پاسخ به این سوال که چرا باید هدفمند به موسیقی ضربه وارد آید، بیان داشت: موسیقی مقوله ای بسیار اثرگذار است؛ چرا که یک ترانه‌ی با کلام که حاوی پیامی است، در صورتی که خوب شنیده شود، در عرض ۲۴ ساعت می تواند به گوش ۸۰ میلیون نفر برسد؛ یعنی یک رسانه است که می تواند محتوا را بسیار سریع به ۸۰ میلیون آدم که فارسی زبان هستند، انتقال دهد. نمی دانم چرا در حوزه فرهنگ در تمامی حوزه ها و نه تنها در موسیقی این اتفاق افتاده است که محتوا را از بین می بریم و هرچه هست از اندیشه خالی می شود؛ اگر ترانه شما کمی طعنه اجتماعی یا سیاسی داشته باشد، امکان ندارد که مجوز بگیرد اما بی محتواترین و مبتذل ترین اشعار، در قالب موسیقی پاپ امروزی، مجوز می گیرند و منتشر می شوند. چه کسانی به اینها مجوز می دهد؟ آقایانی که در وزارت ارشاد هستند چرا به اینها مجوز می دهند؟ به نظرم این موسیقی پاپ مبتذل به این دلیل مجوز می گیرد که سطح توقع و تفکر مردم را آن قدر پایین بیاورد که راجع به چیزهای دیگر فکر نکنند؛ و این شیوه به نظرم روش بسیار ساده ای است که متاسفانه در کشور ما اتفاق افتاده است.

چراغعلی در واکنش به سخن کسانی که تعداد کنسرت های برگزار شده در سال های اخیر را نشانه ای از رشد و بهبود جایگاه موسیقی در کشور می بینند، اظهار داشت: کمیت کنسرت ها اصلا مهم نیست، کیفیت مهم است که باید دید در چه وضعیتی است. ما در کشور چند تالار وحدت داریم؟ این تالار در سال ۱۳۵۳ ساخته شده است و تنها سالن استاندارد کشور است؛ سالن های دیگری هم داریم اما کیفیت آنها برای کنسرت و اجرای موسیقی اصلا مناسب نیست.

«در موسیقی خیلی حرفی برای گفتن نداریم»

وی در مقابل این اظهارنظر که سالن همایش های میلاد دست کم از نگاه غیرتخصصی، سالن مطلوبی به چشم می آید، گفت: سالن خوبی نیست و این گونه سالن ها مناسب موسیقی ساخته نشده است. سالن همایش های برج میلاد سالن زیبایی است ولی سالن موسیقی نیست؛ البته برای همایش خیلی خوب است ولی برای کنسرت موسیقی نه. حتی سالن میلاد در نمایشگاه تهران هم همینطور است؛ سوله ای است که صدا بر می گردد و آن هم سالن تخصصی موسیقی نیست. در نتیجه این که تعداد کنسرت را به عنوان دستاورد مطرح کنیم، حرف درستی نیست. مردم ما نیاز به شنیدن موسیقی دارند و چون یک دوره قحط الرجالی پیش آمده است، هر کسی که کنسرت می گذارد، مردم می روند چون خوراک دیگری ندارند. این ایراد است و به نظرم این بدترین اتفاقی است که برای قشر موسیقی افتاده است.

وی افزود: شرایط در حوزه موسیقی نسبت به سایر عرصه های فرهنگی بدتر است چون خیلی حرفی برای گفتن نداریم؛ مثلا در سینما و تئاتر، جنسیت مطرح نیست و حداقل این است که مرد و زن در کنار هم کار می کنند اما در حوزه موسیقی ما ۵۰ درصد نیروی بالقوه و فعالمان را که خانم ها باشند از دست داده ایم؛ چون حتی اجازه رفتن روی استیج را در کنسرت های شهرستان ها هم ندارند و این به معنای از دست دادن ۵۰ درصد انرژی است. ضمن این که ما رسانه ای برای پخش نداریم. در هیچ کدام از رسانه های تصویری کشور، اجازه پخش ساز نداریم. به همین دلیل محروم ترین هنر در حال حاضر موسیقی است. نه اجازه تبلیغ داریم و نه پخش از رسانه و کنسرت خانم ها در ایران ممنوع است و آنها صرفا در تالار وحدت و نیاوران اجازه دارند که بخوانند؛ من نمی گویم که دغدغه ما فقط این است که خانم ها این کارها را بکنند، منظورم این است که موسیقی هنری است که ۵۰ درصد از توان بالقوه خود را ندارد و در نتیجه دچار تبعیض هایی مضاعف است.

آهنگساز آثاری چون «آبی مثل دریا»، «بزرگ خیلی بزرگ»، «بوی بهشت» و «پر پرواز»، تصریح کرد: امروز ۱۵ هزار خواننده داریم که از نظر من ۱۴.۹۰۰ نفر آنان نباید بخوانند. در واقع یک بازار بی دلیلی شروع شده است که حبابی برای مردم ایجاد شده است؛ وقتی می گویند سانسی ۲۰۰ میلیون قیمت فروش بلیط کنسرت است؛ همه فکر می کنند که روزی مثلا روی استیج برج میلاد می روند و کنسرت می دهند. در نتیجه همین باعث شده است تا این همه خواننده داشته باشیم که ممیزی ای برای آن نیست و هرکسی دلش می خواهد وارد می شود. این در حالی است که تولید یک ترک (track) یا قطعه حدود ۱۵ میلیون تومان هزینه تولید دارد؛ حداقل ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هم هزینه فضای مجازی برای تبلیغات آن است؛ حالا ببینید در روز چقدر از این قطعات تولید و در فضای مجازی تبلیغ می شوند. این پول ها کجا می رود؟  این همه پول دور ریخته می شود و کلی آدم این وسط هستند که دلالی می کنند و دلالی در موسیقی بیداد می کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علیرضا قربانی موسیقی سنتی ایرانی کنسرت موسیقی دفتر موسیقی کنسرت های پایتخت موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۰۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا به کف رسید؟/ قیمت جدید طلا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قیمت طلا در بازار جهانی به ۲ هزار و ۳۰۱ دلار رسید که نسبت به یک هفته گذشته کاهش ۳۶ دلاری قیمت را نشان می‌دهد.

اگرچه بررسی عملکرد بازار جهانی در طول یک ماه گذشته، بیانگر رشد ۱۱ دلاری قیمت طلای جهانی است. آخرین گزارش‌ها از روند بازار نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در معاملات روز شنبه به دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا در روز گذشته، کاهش یافته است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۹ درصد کاهش به ۲۳۰۱ دلار و ۷۴ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۰۴ درصدی به ۲۳۰۸ دلار و ۶۰ سنت رسیده است.

لیست حقوق بگیران بخش غیر کشاورزی آمریکا که در روز گذشته توسط وزارت این کشور منتشر شد نشان می‌دهد تنها ۱۷۵ هزار شغل به اقتصاد این کشور اضافه شده که بسیار پایین‌تر از ۲۴۳ هزار شغلی است که اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده بودند. این رقم در ماه مارس برابر با ۳۱۵ هزار شغل بود.

همچنین این اطلاعات نشان می‌دهند نرخ بیکاری در آمریکا از ۳.۸ تا ۳.۹ درصد افزایش یافته و متوسط درآمد سالانه هم تنها ۰.۲ درصد بالا آمده است، در حالی که ۰.۳ درصد پیش بینی می‌شد.

تاجران حالا تخمین می‌زنند بانک مرکزی آمریکا اولین بار نرخ بهره را در ماه سپتامبر پایین بیاورد و ۸۷ درصد احتمال می‌دهند نرخ بهره ۰.۲۵ درصد پایین بیاید. همچنین پیش بینی می‌شود کاهش بعدی نرخ بهره در دسامبر ۲۰۲۴ باشد. این بدان معناست که نرخ بهره در پایان سال جاری میلادی بین ۴.۷۵ تا ۵ درصد خواهد بود.

بالا ماندن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902633

دیگر خبرها

  • کنسرت موسیقی آذربایجانی آلنام برگزار می‌شود
  • درگیری اسد با صدام حسین سر حمایت از ایران! / گنجینه جواهرات ملی ایران از نمای نزدیک / ستاره مصنوعی چینی، شش برابر داغ‌تر از خورشید! / دو شگرد برای افزایش بهره‌وری روزمره / روش تشخیص ایمیل‌های کلاهبرداری
  • «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد
  • قیمت بلیت کنسرت‌های تهران به ۹۰۰ هزار تومان رسید!
  • توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند
  • بهره‌برداری از ۱۳ پروژه ورزشی تا پایان اردیبهشت ماه در تبریز
  • بی خانمانی ایرانی‌ها را تهدید می‌کند/ هر سال تعداد بیشتری از مردم توان اجاره مسکن را از دست می‌دهند (فیلم)
  • قیمت طلا به کف رسید؟
  • قیمت طلا به کف رسید؟/ قیمت جدید طلا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • برنت ۸۲ دلار و ۹۶ سنت شد