Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@16:43:20 GMT

وقتی مسجد در میان آسمان خراش‌ها گم می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۸۰۵۷۶

وقتی مسجد در میان آسمان خراش‌ها گم می‌شود

مسجد در اسلام از جایگاه رفیع و ویژه‌ای برخوردار است که رسول اکرم (ص) از قول خداوندمتعال می‌فرماید: «مساجد خانه‌های من در زمینند، همانگونه که ستارگان برای اهل زمین می‌درخشند، مساجد نیز برای اهل آسمان نورافشانی می‌کنند.»

شاید گاهی این جایگاه آن گونه که باید به جوانان امروزی معرفی نشده است که باید با راهکارهای مختلفی که جلوی ترفندهای دشمن را بگیرد، جوان را به سمت مسجد جذب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایکنا در نشستی با عنوان مسجد، نواقص و راهکارهای جذب به بررسی جایگاه رفیع این مکان مقدس پرداخته است.

تمام نهادها در زمینه معرفی مسجد کوتاهی کردند

حجت‌الاسلام روح الله نوری، مسئول رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی در نشست ایکنا اظهار کرد: نوع ساختار مسجد ناخودآگاه بر روی فرد اثراتی داشته که مباحث هدایت بخشی انسان را دنبال می‌کند.

وی افزود: بعضی از مکاتب در حوزه انسان شناسی ورود پیدا کرده‌اند و هیچ‌گاه به هویت حقیقی انسان نمی‌توانند برسند، اما مسجد قابلیت این هویت بخشی را دارد.

مسئول رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی از محوری‌ترین کارها در مساجد عبادت است، تصریح کرد: عبودیت، ساختی است که انسان ناظر به تمام موضوعاتی است که به او مربوط می‌شود.

نوری با اشاره به اینکه صرف ایجاد یک مسجد نمی‌تواند به هویت بخشی کمک کند، اظهار کرد: تمام نهادها در زمینه معرفی مسجد کوتاهی کردند.

وی با بیان اینکه در مسجد آمیختگی دین و دنیا اتفاق می‌افتد و این مکان تبلور انسان محوری اجتماعی است، تصریح کرد: مسجد جایگاه اجتماع مسلمین است و به نسبت فرهنگسراها و سازمان‌های مردم نهاد که در پی هویت بخشی و تقویت سرمایه اجتماعی هستند، مسجد موفق‌ترین است.

موضوعات اجتماعی را تنها معطوف به یک دلیل نکنیم

مسئول رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه درست است برنامه‌های مسجد در اجرا نقاط ضعفی دارد، اما در کل این مکان مقدس بسیار موفق عمل کرده است، بیان کرد: در خصوص حضور کم رنگ جوانان در مساجد، اگر موضوعات اجتماعی را تنها معطوف به یک دلیل کنیم خطاست.

نوری با اشاره به اینکه حضور کم رنگ جوانان در مساجد به عواملی از جمله افرادی که می‌توانند بسترساز این حضور باشند، برمی‌گردد، ادامه داد: خادمین مسجد و والدین بسیار در این امر و جذب جوانان به مسجد تاثیرگذار هستند.

وی تصریح کرد: نوع برخوردها در مسجد با جوان امروزی و حتی معماری مسجد در این حضور تاثیر دارد که بخشی از آن به نهادهای هم سوی این جریان و متولیان فرهنگی کشور مربوط است.

مسئول رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی بیان کرد: دلیل دیگر به جوانان امروز برمی‌گردد، چراکه آنان با توجه به تغییرات جامعه جهانی، کمتر اهل تفکر هستند و امروز هیاهوها بیشتر نوجوانان و جوانان امروزی را جذب می‌کند.

نوری با اشاره به اینکه امروز محتواهای سطحی در دنیا بسیار است، افزود: بخشی از هنرهای هفت گانه در جهان دچار این انحراف شده‌اند.

وی با بیان اینکه امروز هر فردی خود یک صدا و سیما و یک خبرگزاری است که البته بخشی از آن فرصت است و این امر نیز در جذب یا عدم جذب جوانان به مسجد تاثیرگذار است.

مسئول رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه گاهی این حضور ناظر بر توقع ماست و این توقع نیز به جاست، بیان کرد: ما به عنوان مسئولان باید تعیین کننده این فضا باشیم و نباید فراموش کنیم بخش اعظمی از مساجد فعال با حضور جوانان می‌چرخد.

نوری ادامه داد: باید در مساجد به جوانان بها و میدان داد تا در مقابل بت‌های ساخته شده توسط دشمن به مسجد جذب شوند.

وی افزود: سعی کرده‌ایم اعضای هیات امنای مساجد از قشر جوان انتخاب شوند، تصریح کرد: در حاشیه‌های شهر که خانه‌سازی انجام شده باید مسجد ساخته شود، چراکه سخت‌ترین جایی که هویت شکل می‌گیرد حاشیه شهرها است.

زیباسازی مساجد باید براساس سلایق جوانان صورت پذیرد

مسئول رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی در خصوص این نکته که زیباسازی مساجد باید براساس سلایق جوانان صورت پذیرد، بیان کرد: در حوزه جدابیت شاید باید به این سوال برگردیم که زیبایی چیست و چه تعریفی دارد.

نوری با اشاره به اینکه زیبایی به تناسب مکان تعریب می‌شود و معنا می یابد، افزود: اول باید ببینیم مسجد چه جایگاهی دارد و جذابیتش در چیست.

وی با اشاره به اینکه در مورد نظافت و طهارت مساجد نظارت وجود دارد، تصریح کرد: همه افراد در نظافت مسجد مسئول هستند.

مسئول رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی با گلایه از مدیران کشوری برای اینکه خادم مسجد نمی‌شوند، افزود: وقتی نظام شهرسازی ما بر مبنای باطلی شکل می‌گیرد، مساجد وسط آسمان خراش‌ها گم می‌شوند.

نوری با تاکید بر بسترسازی برای ساخت مسجد در هر محله، تصریح کرد: مساجد اگر بودجه خاصی داشته باشند می‌توانند بسیاری از نقص‌هارا برطرف کنند، حال مساجد یک ریال بودجه دولتی ندارند و تمام هزینه‌ها برای مسجد شخصی است.

بحث بودجه مساجد حل شود

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم مسجد را حصار کنیم و همه ارگان‌ها  باید نسبت به مسجد مسئولیت‌پذیر باشند، افزود: در سطح کلان و خرد باید بحث بودجه مساجد حل شود و از شورای عالی انقلاب فرهنگی تا مجلس باید نسبت به این امر تلاش کنند.

مسئول رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی بیان کرد: باید از حضور بانوان در مساجد برای ارائه هنرهای تجسمی و زیباسازی ظاهری مساجد بهره برد.

نوری ادامه داد: ائمه جماعات نقطه مرکزی مسجد هستند و باید این حقیقت اصلی و قلب مسجد را تقویت کنیم و باید حوزه‌های علمیه در تربیت ائمه جماعت بیشتر تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه روح مسجد به امام جماعت است، تصریح کرد: عدم احیای ائمه مساجد عدم احیای مساجد  را در پی دارد.

مسئول رسیدگی به امور مساجد خراسان‌جنوبی بیان کرد: باید ساختار مسجد را از ساختار هیات امرایی جدا کنیم چرا که اگر این افراد در فضای خوبی فعالیت نکنند نمی‌توانند خوب نقش ایفا کنند.

نوری ادامه داد: بخشی از ضعف مربوط به ساختار مساجد است که باید ترمیم و اصلاح شود و امام محور شود، باید به این باور برسیم که کار با امام جماعت درست می‌شود.

وی با تاکید بر فعالیت نهادهای فرهنگی، افزود: عقب ماندگی زیادی در این حوزه و حتی در مورد آن اندیشه نشده است.

حضور جوانان و مردم در مسجد کم رنگ شده است

حجت‌الاسلام ابوالفضل صادقی خواه، مسئول امور مساجد و ائمه جماعات اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: امروزه حضور جوانان و مردم در مسجد کم رنگ شده است و براساس مطالعات صورت گرفته می‌توان ۳۰ کارگرد و ۱۱ جایگاه برای مساجد تعریف کرد.

وی ادامه داد: اگر کارکردها را به مرحله ظهور و بروز برسانیم، حضور اقشار مختلف در مساجد چشم گیر خواهد بود.

مسئول امور مساجد و ائمه جماعات اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه باید کارکردهای مساجد را احیا کنیم که البته اقداماتی انجام شده است، اظهار کرد: حضور مردم در خراسان جنوبی نسبت به سایر استان‌ها در مساجد پررنگ است.

صادقی خواه با بیان اینکه مساجد در محله‌ها بسیار پراکنده هستند و در بعضی محله‌ها مسجد نداریم، افزود: انسان به دنبال این است که در کمترین زمان به خواسته خود برسد اما وقتی در محله‌ای مسجدی وجود ندارد، این انگیزه از بین می‌رود.

وی بیان کرد: در خیایان‌ها و کوچه‌های قدیم شهر مسجد بیشتر بود، اما در محله‌های جدید به نسبت مجتمع‌های مسکونی ساخته شده مسجد کم داریم.

مسئول امور مساجد و ائمه جماعات اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی  با بیان اینکه افرادی که متولی واگذاری زمین هستند باید در کوچه‌ها جانمایی درستی برای مساجد داشته باشند، اظهار کرد: یکی از راهکارهای پررنگ دیدن این مکان مقدس، ساختن زیاد مسجد است.

صادقی خواه با تاکید بر نقش والدین در تربیت نسل توحیدی با محوریت مساجد، افزود: قطعا باید تربیت ائمه جماعات از حوزه‌های علمیه پیگیری شود تا بتوانیم سیره زندگی ائمه را در زندگی خود پیاده کنند.

وی تصریح کرد: اگر کانون مسجد با مسئولی که ذغدغه جذب جوانان را داشته باشد و شیوه‌های خاصی را برای حل مسائل محله داشته باشد، فعالیت کند حتما در جذب جوانان موفق خواهد بود.

انتهای پیام

زهرا حمیدی

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۰۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شایعه عجیب درباره کلاهبرداری داوود کیم در ایران!

خبرگزاری قرآنی ایکنا نوشت: داوود کیم، یوتیوبر مشهور کره جنوبی که چند سالی است مسلمان شده، از چند روز پیش با اعلام قصدش برای ساخت یک مسجد در کشور خود سروصدای زیادی به پا کرده، اما حالا نحوه تأمین بودجه این مسجد جنجالی شده است. این جنجال پس از اتهام جمع‌آوری کمک‌های مالی از مسلمانان خارج از کره جنوبی از جمله ایران برای پروژه ساخت مسجد در این کشور به وجود آمد.

داوود کیم ۳۰ ساله، یک تولیدکننده محتوای مشهور و تأثیرگذار است که از زمان گرویدن به دین اسلام در سال ۲۰۱۹، محبوبیت زیادی در میان مسلمانان غیرکره‌ای پیدا کرده است. او عمدتاً درباره مسلمانان کره جنوبی و تجربیات شخصی خود به عنوان یک مسلمان کره‌ای محتوا منتشر می‌کند.

اخیراً، کیم پس از اظهار مشارکت خود در تأمین مالی پروژه ساخت مسجد در شهر دایگو و جمع‌آوری کمک‌های مالی از دنبال‌کنندگانش، با نهاد‌های اسلامی رسمی در کره جنوبی درگیر شده است.

مسئله ساخت مسجد در دایگو از جمله موضوعات بحث‌برانگیز میان ساکنان و مقامات این شهر است که کیم از آن برای جلب توجه مخاطبان در کانال یوتیوب خود استفاده کرد.

این ادعا‌ها موجب ایجاد موج انتقادات از سوی نهاد‌های اسلامی رسمی و جامعه مسلمانان در کره جنوبی علیه کیم شد.

آنها او را به گمراه کردن و تلاش برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای منافع شخصی تحت پوشش پروژه‌های ساخت مسجد متهم کردند و خواستار توضیح در مورد نحوه استفاده از پول‌های جمع‌آوری شده از دنبال‌کنندگانش شدند.

اتحادیه اسلامی کره جنوبی نیز در صفحه اینستاگرام خود با انتشار بیانیه‌ای رسمی توضیح داد که تنها نهاد اسلامی رسمی ثبت شده در کشور کره جنوبی که مجاز به ساخت مساجد در این کشور و جمع‌آوری کمک‌های مالی است، اتحادیه اسلامی است و این بدان معناست که داوود کیم صلاحیت قانونی برای ساخت مسجد در کره جنوبی را ندارد.

این اتحادیه با رنگ قرمز نوشت که ادعا‌های کیم برای طرح جمع‌آوری کمک‌های مالی و ساخت مسجد در این کشور هیچ ربطی به اتحادیه ندارد و یک مسئله شخصی است.

کیم از خود دفاع کرد

در همین راستا، کیم از خود دفاع و بر نیت خیرخواهانه خود تأکید کرد. او اشاره کرد که تنها قصد حمایت از جامعه مسلمانان در کره جنوبی و تسهیل زندگی دینی آنها را دارد. با این حال، جنجال در مورد شفافیت و مشروعیت روش جمع‌آوری کمک‌ها و نحوه هزینه آنها همچنان ادامه دارد.

کیم در این باره نوشت: «در مورد مسجد دایگو، من تمام پولی را که دریافت کردم برگرداندم».

داوود کیم با بیان اینکه مقامات تاکنون هیچ اتهامی علیه وی مطرح نکرده‌اند، افزود: «همه این جنجال‌ها در فضای مجازی پس از اینکه تصمیم گرفتم مسجدی در کره بسازم به وجود آمد... فریب دروغ‌های کسانی که از گسترش اسلام در کشور کره می‌هراسند را نخورید.»

وی همچنین گفت: «خدا از همه چیز آگاه است... نیت من برای خداست... و هرگز از ساختن مسجد در کره دست بر نمی‌دارم.»

کیم جای یا داوود کیم، خواننده و یوتیوبر معروف کره‌ای است. او در ۸ آوریل ۱۹۸۳ در سئول متولد شده و در سال ۲۰۱۹، به دین اسلام روی آورده و مسلمان شده است.

tags # کره جنوبی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • شایعه عجیب درباره کلاهبرداری داوود کیم در ایران!
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد