Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئله تقسیم بودجه در روستاهای شهرستان گناباد این روزها تبدیل به معضل شده و باید هر چه سریع‌تر راهکاری برای آن تمهید شود. ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گناباد، دولت چند سالی است که با تزریق تسهیلاتی جهت مشاغل خانگی و اشتغال‌زایی در روستاها، توجه ویژه‌ای به ماندگاری روستائیان در روستا و جلوگیری از مهاجرت داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مباحثی که این روزها شوراهای روستاها و به‌ویژه دهیاران را تحت فشار گذاشته، مطالبه مردمی در حوزه امور عمرانی بوده و از سویی توزیع بودجه براساس جمعیت برخی روستاها را به سمت نابودی و برخی را ثروتمند کرده است.

قاسمی دهیار روستای «روچی» گناباد در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گناباد اظهار داشت: یکی از عوامل مهم در توسعه پایدار روستاها، برابری اقتصادی است که متاسفانه با توجه به توزیع اعتبار براساس سرانه جمعیت در روستاها روستاهای فقیر هر روز فقیرتر و روستاهای ثروتمند هر روز ثروتمندتر می‌شوند و درخواست ما این است که به روستاهای کوچک از طریق اعتبارات مکمل کمک شود تا پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل و روستاهای کوچک هم سرپا شوند و امید به این روستا هم برگردد.

خراسان رضوی| قنات‌هایی برای خشک شدن؛ «بودجه و لایروبی» نیاز فوری قنات‌های گنابادعضو فراکسیون فرهنگیان مجلس: وزارت آموزش و پرورش 10 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد«گزارش عمل‌نکرد»| گرانی و رکود، حاصل کارهای زمین‌مانده/ چرا بودجه شفاف و از نفت جدا نشد؟

وی ادامه داد: اگر به روستاهایی که کمتر توسعه یافته‌اند کمک شود مطمئنا آنها هم خواهند توانست جمعیت بیشتری در خود جای دهند و مهاجرت معکوس آغاز می‌شود.

یکی دیگر از دهیاران روستاهای منطقه کاخک گناباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: از قدیم روستاها محل تولید بوده‌اند و اگر جمعیت آنها به سمت شهرها حرکت کند تولیدی نخواهیم داشت، پس دولت‌ها باید توجه ویژه‌تری به روستاها داشته باشند و نگاه جمعیتی را به نگاه تولیدی تغییر دهند.

وی افزود: حضور یک نفر در روستا و ایجاد ماندگاری او در آنجا سرمایه‌گذاری است زیرا حضور فرد در شهر برای آنها هزینه بوده ولی همین فرد در روستا می‌تواند تولید داشته باشد و نیازمند ایجاد اشتغال هم نباشد.

یکی از اعضای شورای روستاهای بخش «پسکلوت» گناباد نیز در همین باره به خبرنگار تسنیم در گناباد گفت: به طور مثال ما در شهرستان گناباد روستاهایی داریم که فاقد کمترین زیرساخت هستند و از شبکه آبرسانی، برق‌رسانی، راه مواصلاتی و مخابرات بی‌بهره هستند وقتی به دستگاه‌های ذی‌ربط برای تأمین زیرساخت‌ها مراجعه می‌کنیم می‌گویند جمعت آن روستا چقدر است و اگر می‌گوییم 10 خانوار می‌گویند توجیه ندارد که برق و خدمات‌دهی صورت گیرد.

وی بیان کرد: در همان روستای 10 خانواری یک خانواده تعداد 100 گاو دارد و شاخص شما برای زیرساخت‌ها اگر جمعیت باشد و نه تولید به نظر من شاخص غلطی است.

این عضور شورا افزود: در یک روستا 200 نفر جمعیت دارد که 100 نفر آن تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند این روستا برای دولت توجیه اقتصادی و خدمات‌رسانی بیشتری دارد یا یک روستا که دارای 10 خانوار هستند که یک خانوار آن بیش از یک میلیارد تومان ارزش گاوهای آن‌هاست.

حامد قربانی فرماندار شهرستان گناباد در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گناباد اظهار داشت: شهرستان گناباد با 63 روستای بالای 20 خانوار و 47 روستای زیر 20 خانوار و 56 دهیاری فعال، اما اکنون 54 درصد جمعیت شهرستان را جمعیت شهرنشین تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه نرم بیکاری در گناباد 7.2 درصد است عنوان کرد: اکثر آمار بیکاری شهرستان را ساکنین روستا تشکیل می‌دهند و ایجاد فضای کسب و کار خرده مالکی انگیزه برای کار کشاورزی را از بین برده است و موجب مهاجرت روستانشینان به شهر شده است که پس از مهاجرت مشکلاتی را پیش روی آنها گذاشته است.

فرماندار گناباد افزود: در چند ساله اخیر تلاش دولت بر تثبیت شرایط فعلی و ایجاد رغبت به برگشت و مهاجرت معکوس به روستاها است.

قربانی ادامه داد: خدمات ارائه شده در روستاها از جمله انجام طرح هادی، آسفالت معابر، گازرسانی و دیگر خدمات زیرساختی در روستاها ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی و مشاغل خانگی از عواملی است که مانع مهاجرت روستاییان به شهر شود و زمینه ماندگاری در روستاها افزایش پیدا کند.

وی افزود: دهیاران به عنوان مدیران روستایی باید با انعکاس به موقع مشکلات و گزارش کیفیت خدمات به روستانشینان مانع از ایجاد نارضایتی‌های احتمالی باشند.

قربانی با اشاره به طرح مثلث توسعه اقتصادی و ضرورت اجرای آن در روستاها گفت: دهیاران یکی از اموری را که باید پیگیری کنند شناسایی پتانسیل‌های روستایی است تا بر مبنای آن خدمات لازم ارائه و از ظرفیت سرمایه‌گذاران استفاده شود.

فرماندار گناباد با تاکید بر این که شوراها حق دخالت در امور اجرایی روستا را ندارند گفت: قانون‌گذار وظایف را مشخص کرده است و دخالت شورا در امور اجرایی تخلف محسوب می‌شود.

گزارش از یاسر سالاری گناباد

انتهای پیام/ح

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۱۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقسیم عجیب بودجه‌های فرهنگی؟ / وقتی میراث فرهنگی کمبود بودجه دارد اما بعضی نهادها پول‌های کلان می‌گیرند (فیلم)

عصر ایران ــ نهادهای فرهنگی و مذهبی کشور امسال بیشتر از 7 هزار میلیارد تومان بودجه می‌گیرند. در این لیست نام نهادهایی هست که احتمالا مردم کمتر آنها را می‌شناسند. حدود 16 هزار میلیارد تومان از این رقم به حوزه‌عهای علمیه می‌رسد.

گزارش را این‌جا ببینید

هزار و 227 میلیارد تومان هم برای کمک به معیشت روحانیون در نظر گرفته شده است. اثرات عملکرد بسیاری از این نهادها در زندگی مردم دیده نمی‌شود. برای مثال اثرات فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی میان مردم به طور دقیق مشخص نیست. بودجه صدا و سیما هم بیشتر از 22 هزار میلیارد تومان است اما در این سال‌ها مخاطبانش را از دست داده. این ارقام در حالی به این نهادها تخصیص داده شده که بسیاری از آثار میراث فرهنگی کشور به دلیل نبود بودجه برای مرمت به حال خود رها شده است. این گزارش را در این باره ببینید. 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تقسیم عجیب بودجه‌های فرهنگی؟ / وقتی میراث فرهنگی کمبود بودجه دارد اما بعضی نهادها پول‌های کلان می‌گیرند (فیلم)
  • وحیدی: تقسیم استانی تهران نیازمند مصوبه مجلس است
  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد
  • ارائه بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی
  • بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی ارائه شد
  • شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند
  • ۱۲ طرح نیمه تمام بهداشتی در خراسان رضوی به ثمر نشست
  • اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان