Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@07:15:16 GMT

یخ‌زدایی در چند ثانیه

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۸۱۷۵۹

یخ‌زدایی در چند ثانیه

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، یخ‌زدایی سطوح به ویژه جاده‌ها و باند هواپیما از دیرباز یک چالش زمان‌بر و پرهزینه بوده است. یخ‌زدگی باند هواپیما یکی از مهمترین دلایل تاخیر در پرواز است و یخ‌زدگی جاده‌ها عامل اصلی تصادفات جاده‌ای محسوب می‌شود.
روش‌های گوناگونی برای یخ‌زدایی سطوح وجود دارد که همگی زمان‌بر و پر هزینه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان به منظور حل این مشکل روشی توسعه داده‌اند که انرژی مصرفی آن کمتر از یک درصد روش‌های متداول بوده و زمان مورد موردنیاز برای آن کمتر از یک صدم درصد روش‌های سنتی است.

در روش‌های سنتی، یخ از لایه بالایی و به صورت لایه به لایه ذوب می‌شود. روش جدید به این صورت است که یخ از لایه‌ای که با سطح در تماس است شروع به ذوب‌شدن می‌کند. در این روش یک پالس شدید جریان به محل تماس یخ و سطح وارد می‌شود و باعث ذوب شدن آن لایه و ایجاد آب می‌شود. برای کسب اطمینان از اینکه پالس جریان به محل مناسب اعمال می‌شوند، از یک فیلم (لایه نازک) رساناس اکسید قلع ایندیم (ITO) استفاده می‌شود. این لایه برای یخ‌زدایی کاربرد دارد. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که برای افزایش کارایی از نیروی گرانش استفاده می‌شود و محققان معتقدند کارایی آن بسیار بیشتر از روش های متداول است.
محققان در تلاشند تا با ایجاد همکاری با شرکت‌های تجاری، این روش به صرفه را وارد بازار کنند.
نتایج این مطالعه در نشریه Applied Physics Letters منتشر شده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یخ زدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۱۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خزر مواج می‌شود

هواشناسی دریایی مازندران اعلام کرد: براساس تجزیه و تحلیل نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، دریای خزر از عصر امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت تا صبح یکشنبه ۱۶ اردیبهشت مواج و متلاطم می‌شود.

براساس گزارش این مرکز بیشینه سرعت وزش باد در نزدیک سواحل استان در روز یکشنبه تا ۱۵ بر ثانیه پیش بینی می‌شود.

همچنین بیشینه ارتفاع موج هم روز یکشنبه تا ۲.۵ متر بر ثانیه برآورد می‌شود.

خزر در این مدت برای فعالیت‌های دریایی مناسب نخواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • خزر مواج می‌شود
  • مجموعه خبری ۳۰۰ ثانیه
  • ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو 
  • مصیبت جدید مستاجران!
  • مصیبت جدید مستاجران
  • امکان ذخیره‌سازی میلیو‌ن‌ها فیلم روی یک دیسک فراهم شد
  • مصیبت جدید مستاجران؛ قیمت نجومی کارتن موز!
  • در حمله به اسرائیل، از لایه پدافندی ناتو عبور کردیم 
  • ۱۲۰ ثانیه با اخبار ایلام
  • نکات کلیدی که قبل از خرید فایل گرافیکی لایه باز باید بدانید