Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@22:31:14 GMT

دودوک در فهرست پراکنش حیات‎وحش لرستان ثبت شد

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۸۲۱۶۶

دودوک در فهرست پراکنش حیات‎وحش لرستان ثبت شد

 نبی اله قائدرحمتی  روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: گونه پرنده "دودوک"  در حوالی مله کوه در حوزه شهرستان رومشکان،مشاهده و پس از ارسال تصویر و شناسایی ، برای نخستین بار دراین منطقه به صورت مستند ثبت و رکورد شد.

وی افزود: با گزارش این گونه برای اولین بار در استان لرستان به نظر می رسد منطقه پراکنش این گونه گسترده تر از تصورات قبلی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قائدرحمتی در خصوص این پرنده و زیستگاه آن گفت: دودوک پرنده‌ای است صحرایی و مهاجر عابر، گاهی برای مدت کمی نیز مقیم می‌شود. این پرنده در پایه درختان کوچک صحرایی و بوته‌زار لانه می‌سازد. در مناطق شبه صحرایی، مناطق شنی، و در کنار آبدان‌ ها دیده می‌شود و در بیابان ‌ها و دشت‌ های نیمه بیابانی و نیمه خشک نیز زندگی می‌کند.

وی اظهار داشت:در ۲ فصل بهار و پاییز به زیستگاه ها و سرزمین ‌های اطراف خود مهاجرت می‌کند. طول بدن تقریبا ۲۳ سانتیمتر، رنگ سطح پشتی خاکستری، گلو و بالش بطور کلی خاکستری که کم‌کم رو به آبی کم‌رنگ می‌رود در ناحیه سر تا گردن خطوط سیاه‌ و سفید بر روی چشمان تا نهایت گردن ادامه دارد. بال ‌هایش خاکستری سیر، که در سطح شکمی کمرنگ ‌تر و در پهلوها رگه ‌های مشخص ‌تری دارد. اطراف بال ‌ها سیاه ‌رنگ که هنگام پرواز به خوبی نمایان می‌شود. منقاری بلند و خمیده دارد. معمولاً جفت ‌جفت و گاهی هم در مجموعات چندتائی نیز دیده می‌شوند.

 این پرنده در فصل بهار برای جفت ‌گیری و تخم‌ گذاری به بوته‌ زارهای نیمه بیابانی و سرزمین ‌های گرمی که پوشیده از گیاهان بوته ‌ای است پرواز می‌کند. دودوئک ماده دو تخم می‌گذارد و هر دو نر و ماده به نوبت روی تخم ‌ها و در لانه‌ای که به روی زمین و در میان بوته ‌ها ساخته ‌اند می‌خوابند. جوجه‌ ها بعد ۱۸ تا ۲۱ روز از تخم بیرون می‌آیند. معمولاً از راه خوردن حشرات و خزندگان تغذیه می‌کند.

/۶۰۶۰/۷۲۷۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۲۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) نجات و آزادسازی یک پرنده توسط یک هوادار فوتبال

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حیات سراسر معرفت و فرزانگی امام جعفر صادق (ع)
  • یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است
  • در چه حالتی دایناسورها بار دیگر به چرخه حیات برمی‌گردند؟
  • (ویدئو) نجات و آزادسازی یک پرنده توسط یک هوادار فوتبال
  • طرح تو طرح در رویداد طرحی نو، مسابقات معماری در ایران را به بوته‌ی نقد گذاشت
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • آماده باش هلال احمر برای بارندگی شدید و سیل و در ۲۴ استان تا آخر هفته
  • عشق در قلمرو حیات وحش؛ وقتی حیوانات عاشق می‌شوند (عکس)
  • کشف یک «زیستگاه» عظیم در عمق چهار متری خشک‌ترین صحرای جهان