Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@11:22:15 GMT

ارگ کلاه فرنگی در مرکز شهر

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۸۴۳۷۴

ارگ کلاه فرنگی در مرکز شهر

ارگ کلاه فرنگی اواخر دوره زندیه احداث شد و بنای آن به طور کلی از نظر شکل معماری با سایر بناهای شهری متفاوت است. 

ساختمان ارگ در ۶ اشکوب بنا شده که ۲ اشکوب آن فضادار و بقیه طبقات برای تکمیل فرم نمای بیرونی روی گنبد حوضخانه ساخته شده است. 

بخش همکف ارگ کلاه فرنگی از یک پلان مربع شکل که اتاق‌های متعددی آن را احاطه کرده، تشکیل شده و در همین طبقه، چهار هشتی به شکل قرینه به چشم می‌خورد که اصلی‌ترین بخش ساختمان یعنی حوضخانه نیز در آن واقع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حوضخانه دارای پلان هشت ضلعی است که طاق نما و سکوهایی آن را احاطه کرده‌اند و یک حوض در وسط و گنبد با تزئینات مقرنس، رسمی‌بندی و کاربندی‌های زیبا به شکوه آن افزوده است. 

در واقع می‌توان این بخش از ارگ را به دلیل وجود تزئیناتی که هنرمندان سازنده بر آن انجام داده‌اند، از مهم‌ترین بخش‌های عمارت ارگ بیرجند، معرفی کرد.

وجود آب‌نما در بخش حوضخانه علاوه بر زیبایی، تهویه‌ این قسمت از ارگ را نیز برعهده دارد.

همچنین پنجره‌های نورگیر که در قسمت گنبدی کلاه‌ فرنگی تعبیه شده است، روشنایی و نور مورد نظر فضای حوضخانه را تامین می‌کند که هنرمندان سازنده‌ بنا با دیگر تزئیناتی که در این قسمت از ارگ انجام داده‌اند، فضایی زیبا و تماشایی را برای آیندگان به یادگار گذاشته‌اند.

طبقه دوم شامل یک هشت ضلعی است که چند اتاق را در خود جای داده و بخش‌های فوقانی فقط جنبه سمبلیک و زیبایی داشته که با پنجره‌هایی کوچک و کم عرض برای تامین نور حوضخانه تعبیه شده است.

سازندگان این میراث ملی، آن را به فرم زیگوراتی یا شکل پله پله‌ای در ۶ طبقه با معماری زیبا و قابل توجه ساخته‌اند.

در راس این بنا یک مخروط سفید رنگ ساخته شده که در نگاه نخست، توجه تماشاگران و کارشناسان معماری را به‌واسطه‌ زیبایی و طراحی جالب و قابل توجه‌ای که دارد، به خود جلب می‌سازد.

عمده مصالح استفاده شده در ساخت ارگ کلاه فرنگی بیرجند، گل، آجر، ساروچ و آهک است و ضمن داشتن شکل زیگوراتی و ۶ اشکوبه که خاص و منحصر به‌فرد جلوه می‌کند، متشکل از چند بخش اصلی و فرعی است.

در بنای کوشک مرکزی هیچ نوع بخاری و دودکش دیده نمی‌شود که حکایت از آن دارد این بنا فقط در فصول گرم سال مورد استفاده بوده است. 

این ارگ که در مرکز شهر بیرجند و خیابان مطهری قرار دارد با شماره ۱۸۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرمت و بازسازی ارگ کلاه فرنگی از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. تاکنون طبقه همکف طبقه اول و نماها به طور کامل مرمت شده و بازسازی تزئینات و بخشی از گنبد خانه هنوز در دست اقدام است. 

از آنجا که بخشی از ساختمان ارگ کلاه فرنگی در اختیار فرمانداری بیرجند قرار دارد برای بازدید این بنای تاریخی نیاز است هماهنگی لازم با فرمانداری انجام شود. 
 
نمایشگاه تاریخ سیاسی خراسان جنوبی نیز سال گذشته در این بنای تاریخی گشایش یافت.

 ۹۸۹۳*۳۰۲۸

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر خراسان جنوبی روشنایی زیبایی ارگ قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۴۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارکینگ طبقاتی توفیق زنجان افتتاح شد

شهردار زنجان گفت: پارکینگ طبقاتی توفیق در مساحت ۸۳۴۰ متر مربع، شامل ۲۳ مغازه، ۱۴۷ پارکینگ مسقف و ۱۸ پارکینگ روباز برای رستوران طراحی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، علیرضا فیروزفر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جریان افتتاح پارکینگ طبقاتی توفیق با بیان اینکه پس از افتتاح، این مکان به‌صورت رایگان خدمت‌رسانی خواهد داشت، اظهار کرد: پروسه واگذاری این مکان به بخش خصوصی هم طی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در طبقه آخر مجتمع تجاری توفیق رستوران روباز و بسته طراحی و واگذاری هم خواهد شد، افزود: این پروژه در مساحت ۸۳۴۰ متر مربع، شامل ۲۳ مغازه، ۱۴۷ پارکینگ مسقف و ۱۸ پارکینگ روباز برای رستوران طراحی شده است.

شهردار زنجان با بیان اینکه قسمت تجاری آن ۲۲۰۰ و متر مربع و زیر بنای رستوران ۴۱۶ متر مربع است، بیان داشت: این پروژه در هشت طبقه است که ۲ طبقه آن به زیر زمین، یک طبقه همکف، پنج طبقه روی همکف را شامل می‌شود.

فیروزفر با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه در سال ۹۴ به زمین زده شد و امروز شاهد افتتاح آن هستیم، افزود: امیدواریم با این کار گشایش‌هایی به لحاظ تأمین پارکینگ شهری رخ دهد.

وی با بیان اینکه امروز یک روز خوب در تقویم به نام شوراها نامگذاری شده است، گفت: این پروژه در حوزه مولد سازی و سرمایه گذاری شهری به ویژه گشایش‌ها در حوزه ترافیکی است که در سیستم و هسته مرکز شهر با این معضل مواجه هستیم.

شهردار زنجان یکی از راه حل‌های گره ترافیکی شهر زنجان را احداث پارکینگ‌های متعدد طبقاتی به ویژه در هسته‌های مرکزی شهر ذکر کرد و گفت: در حوزه مولدسازی، شهرداری تلاش دارد این مهم را به نحو مطلوبی به سرانجام برساند.

وی با بیان اینکه امید است پروژه‌های مهم شهری به مراحل خوبی برسد، خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌های مهم شهیدان کریمی است که در واقع ۵ پروژه را در خود جای داده که قرار داد اولیه آن هزار میلیارد تومان است.

فیروزفر با بیان اینکه با پایان این پروژه مبلغ قرارداد بیشتر خواهد شد، افزود: همچنین حذف فاضلاب از زنجانرود که از دارایی‌های مهم زنجان است، رقم خواهد خورد و بلافاصله تفرج سازی این مکان انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه پروژه‌های سال قبل همچون اصلاح معابر نیز انجام خواهد شد، خاطر نشان کرد: از مردم زنجان در خواست داریم همانند سال گذشته همراهی داشته باشند.

شهردار زنجان خاطر نشان کرد: آبیاری مکانیزه در حوزه فضای سبز شهری پس از سال‌ها، اصلاح و نوسازی حمل و نقل عمومی پس از یک و نیم دهه از جمله اقدامات مهم شهرداری زنجان بوده است.

کد خبر 748889

دیگر خبرها

  • داداش کلاه یادت نره 
  • رستوران های هتل چمران شیراز
  • برج بابل، برج سکوت؛ جستاری در ستایش سکوت و تنهایی
  • عکس| برای اولین بار جایگاه غربی آزادی برای پرسپولیس باز شد!
  • چرا هیچ دستگاه نظارتی به داد مستاجران نمی‌رسد | اختیار آینده زندگی ما دست صاحبخانه هاست! | مستاجران به ناچار اجازه می‌دهند بر سرشان کلاه برود
  • رونمایی فراری از کلاه ایمنی ویژه گرندپری میامی + عکس
  • (تصاویر) این زن زندگی خود را وقف گربه‌ها کرد
  • پارکینگ طبقاتی توفیق زنجان افتتاح شد
  • حریق یک مرکز اقامتی در میدان ولیعصر تهران
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی