Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-08@20:28:58 GMT

آیا اینترنت ۵G برای سلامتی انسان مضر است؟

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۸۴۵۷۴

آیا اینترنت ۵G برای سلامتی انسان مضر است؟

بسیاری از منتقدان و کارشناسان بر این باورند با اینکه توسعه شبکه ۵G یک تهدید بزرگ برای سلامتی انسان و محیط زیست به شمار می‌رود، شرکت‌های مخابراتی و دولت‌های مختلف در جهان تحت‌تاثیر سودآوری بالای این فناوری در برابر توقف توسعه آن سکوت کرده‌اند.

توسعه شبکه نسل پنجم اینترنت ۵G در طول چند سال اخیر یکی از مواردی است که موجب شده است میان شرکت‌ها و اپراتورهای مخابراتی رقابت تنگاتنگی ایجاد شود و کشورهای بسیاری نیز درصدد برقراری و راه‌اندازی شبکه اینترنت پرسرعت ۵G و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای آن باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما یکی از مسائلی که همواره مورد بحث و بررسی از سوی شبکه نسل پنجم اینترنت ۵G قرار گرفته است، امنیت این نسل جدید از شبکه اینترنتی است که آیا واقعا برای سلامت انسان، حیوانات و محیط زیست بی‌خطر است یا خیر.

این در حالیست که در طول یک سال اخیر گزارش‌های متعددی از سوی جامعه بین المللی و دانشمندان فعال در حوزه فناوری منتشر شده است که با تشریح دقیق جزئیات، به بررسی معایب و مضرات راه اندازی نسل پنجم اینترنت همراه پرداخته‌اند.

دانشمندان با انتشار این گزارش‌ها از تمامی دولت‌های جهان درخواست و تقاضا کرده‌اند که هرچه سریعتر اقدامات لازم به منظور جلوگیری از توسعه شبکه نسل پنجم اینترنت همراه ۵G را انجام دهند چراکه این شبکه مخابراتی و اینترنتی خطرات و تهدیدات جدی برای سلامتی شهروندان کشورهای مختلف ایجاد خواهد کرد.

در این گزارش آنها خاطرنشان کرده‌ بودند که تکنولوژی ۵G از بخشی از طیف رادیویی به نام امواج میلیمتری استفاده می‌کند که این امواج ویژگی‌های منحصربفردی دارند که یکی از آنها فرکانس بالای آنهاست. این امواج به منظور انتقال اطلاعات با حجم بالا و سرعتی بسیار زیاد، باید فرکانس بالایی نیز داشته باشند. اما این در حالی است که این نوع از امواج یکپارچگی خود را در فاصله‌های طولانی از دست داده و از اجسام جامد به خوبی عبور نمی‌کنند.  به همین خاطر برای جبران برد کوتاه و طول موج پایین این امواج میلیمتری، بر روی تمامی دستگاه‌های الکترونیکی و ابزارهای موردنظر حتی چراغ های راهنمایی و رانندگی و چراغ های خیابانی نیز باید هزاران برج کوچک مخابراتی نصب شود تا در انتقال و جابجایی این امواج تداخلی ایجاد نشود. تعداد زیاد این برج های کوچک مخابراتی در سطح شهر است که موجب نگرانی دانشمندان فعال در حوزه فناوری، پزشکی و محیط زیست شده است و موجب شده که دولت‌ها و شرکت های مخابراتی در توسعه این فناوری به تردید بیفتند.

از خطرات و تهدیداتی که این امواج برای سلامتی انسان، حیوان و محیط زیست ایجاد می‌کند، می‌توان به افزایش رشد و تکثیر سلولی، افزایش احتمال ابتلا به سرطان، اختلالات ژنتیکی، تغییرات منفی در سیستم تولیدمثل، اختلال در یادگیری و مشکلات ذهنی، اختلالات عصبی و مغزی و تاثیرات منفی بر محیط زیست اشاره کرد.

در این گزارش جامع بالغ بر ۱۸۰ نفر از دانشمندان از بیش از ۳۵ کشور جهان این اطلاعات را تایید کرده و ۲۳۰ نفر از دانشمندان و محققان ارشد تحقیقاتی در بهترین دانشگاه‌های جهان نیز از جامعه بین‌المللی درخواست کرده‌اند که در توسعه این فناوری تجدیدنظر کرده و در صورت لزوم، برخی از فناوری‌های بکاررفته در آن را تغییر داده و یا اصلاح کنند.

اما اخبار و گزارش‌های منتشر شده بعد از آن نشان داد که طبق بررسی‌های صورت گرفته، لزومی برای توقف توسعه شبکه اینترنت ۵G وجود ندارد چراکه ظاهرا تهدید و آسیب های شبکه ۵G برای سلامت انسان، حیوانات و محیط زیست میزان چندان قابل توجهی نیست و به عقیده بسیاری از کارشناسان و دانشمندان، در بسیاری مواقع و شرایط خطر آن از بسیاری دیگر از مواد سرطان زای دیگری که در زندگی روزانه شهروندان وجود دارد، کمتر است. آنها بر این باورند که استنشاق گازهای آلاینده و سمی همچون کربن دی اکسید، اوزون، نیتروژن دی اکسید، سیگار و بسیاری از غذا و خوراکی های فرآوری شده و تراریخته بسیار خطرناک تر از قرار گرفتن در برابر فرکانس  و امواج شبکه اینترنت ۵G خواهد بود.

طبق گزارش وب سایت سی‌نت، این در حالیست که برخی دیگر از منتقدان و کارشناسان فعال در حوزه فناوری معتقدند که توسعه شبکه اینترنت ۵G خطرات و آسیب‌های جدی و خطرناکی را برای سلامتی انسان و همچنین محیط زیست به دنبال دارد اما دولت‌های مختلف و شرکت‌های مخابراتی فعال در این حوزه به علت سودآوری بسیار بالایی که توسعه فناوری مذکور و به تبع آن سایر فناوری های مربوطه همچون صنعت خودروهای خودران و هوشمند و خانه هوشمند برای آنها به ارمغان می‌آورد، سکوت کرده و با توسعه و راه‌اندازی آن مخالفت نمی‌کنند./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۴۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» لبیک به ندای رهبری است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌غربی در نخستین همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» که به میزبانی واحد ماکو برگزار شد، اظهار کرد: بنا به تعبیر مقام معظم رهبری، دشمن مسئله حجاب در کشورمان را به یک چالش تبدیل کرده و برگزاری چنین همایش‌هایی با محور حجاب می‌تواند در رفع این چالش مؤثر باشد.

وی با اشاره بر اینکه خداوند پیامبران الهی را برای هدایت بشر فرستاده و بر انسان منت گذاشته که هدایتش به وسیله پیامبری از جنش خود انجام گیرد، ادامه داد: خداوند متعال پیامبران را برای تزکیه مردم و نجات آن‌ها از گمراهی فرستاده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌غربی با تأکید بر اینکه خداوند تمام آنچه که مورد نیاز بشر برای هدایت اوست به وسیله پیامبران ارسال کرده، افزود: خداوند خالق انسان‌ها است و از تمام نیاز‌های او و تهدیداتی که برایش وجود دارد، باخبر بوده و از طرفی خداوند مهربان‌تر و دلسوز‌تر از همه برای بشر است، به همین منظور ارزش‌هایی که ما را به سرمنزل مقصود هدایت می‌کنند، از طریق پیامبران به انسان تعلیم داده است.

قریشی متذکر شد: دین متشکل از باید‌ها و نبایدها، عقاید و باور‌ها بوده و همه هدفش هدایت انسان‌ها به وسیله خداوندی است که مهربان‌تر از همه، برای بندگانش است و اگر در عمل به این باید‌ها و نباید‌ها دچار قصور شویم، دچار انحراف شده و به منزل نهایی که خداوند در نظر گرفته نمی‌رسیم.

امام جمعه ارومیه با تأکید بر اینکه انسان زندگی بی‌نهایت دارد، عنوان کرد: کوتاهی در باید‌ها و نباید‌ها و عمل نکردن به آنها، زندگی ابدی انسان را به مخاطره می‌اندازد و عمل به دستورات الهی، زندگی ابدی انسان را تأمین می‌کند.

وی یادآور شد: حضرت علی علیه‌السلام در فرمان مالک اشتر، مالک را به تقوا دعوت می‌کند و می‌گوید اطاعت الهی را به اطاعت از دیگران ترجیح بده و به مالک دستور می‌دهد هرآنچه از واجبات است انجام دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌غربی با تأکید بر اینکه حجاب و عفت یکی از مهم‌ترین احکام الهی است، تشریح کرد: مسئله حجاب و عفاف به قدری حائز اهمیت است که در آیات و روایات متعددی، به حساسیت خداوند متعال به این امر تأکید شده است.

قریشی متذکر شد: نوع پوشش و حجاب نشان می‌دهد که یک فرد چه اندازه عفیف است و این مهم، حرف خود خداوند متعال است که در آیه ۵۹ از سوره احزاب نیز به آن اشاره شده و حدود حجاب مشخص می‌شود.

وی، تأکید مقام معظم رهبری درباره موضوع حجاب و اینکه فرموده‌اند که نمی‌شود در این خصوص عقب نشست؛ چراکه حجاب یک مسئله شرعی و قانونی است، آن را براساس آیات قرآن کریم و به تأسی از آنان دانست.

نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: موضوع حجاب و عفاف تا آن جایی اهمیت دارد که به نکات ظریفی در این رابطه در قرآن کریم اشاره شده و حتی به نحوه صحبت کردن متعارف و حتی نوع راه رفتن زنان نیز توجه شده که در آیه ۳۰ سوره مبارکه نور قابل جست‌وجو است.

امام جمعه ارومیه با تقدیر از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌غربی در برگزاری همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» بر لزوم تبیین حجاب در دانشگاه‌ها از طریق برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، همفکری و هم‌اندیشی استادان و دانشجویان تأکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اطلس زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری کشور طراحی شد
  • گردهمایی فعالان دانشگاهی و استارتاپی برای توسعه هوش مصنوعی
  • آموزش: چند نکته برای افزایش سرعت اینترنت
  • ViLTE چیست و چه کاربردهایی دارد؟
  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • ۶ شاخص کلیدی برای سنجش اکوسیستم‌های نوآوری
  • همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» لبیک به ندای رهبری است
  • برگزاری همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» لبیک به ندای رهبری است
  • هفته اول مه؛ از آلرژی های مزاحم تا اثرات ورزش بر سلول‌های بدن
  • جدیدترین نسل موبایل رونمایی شد؛ بازگشت به «ماربازی» بدون اینترنت! (+عکس)