Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از قم، ابوالفضل زارعی کارشناس مسایل شبهه قاره امروز 11 شهریور در نشست تخصصی بررسی مسایل جامو و کشمیر در مرکز مدیریت حوزه‎های علمیه کشور در فم گفت: کشمیر در منتهی‌الیه شبهه قاره و در مجاورت هند و چین و پاکستان و افغانستان است.

وی افزود: این سرزمین در بین کوه‎های صعب العبور محاصره شده است و به قول اقبال این فردوس زمینی جایی جز کشمیر نیست؛ این منطقه به همین خاطر به تاج هند ملقب شده است؛ این سرزمین رگ حیاتی کشاورزی پنجاپ پاکستان است به شکلی که از 5 رود بزرگ شبهه قاره، سه رود بزرگ از این منطقه سرچشمه می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیپلمات سابق کشورمان یادآورشد: از اهمیت این منطقه همین بس که این منطقه را ایران صغیر می‎دانند؛ زیرا این مردم خود را از ایرانی‎ها می‎دانند و مطرح است که جد امام در این منطقه حضور داشته است؛ بنده پس از 30 سال فعالیت در عرصه دیپلماتیک شهادت می‎دهم که هیچ جایی را مثل مردم منطقه در زمینه علاقه با اخلاق نسبت به ایران و انقلاب، اعم از شیعه و اهل سنت ندیده‌ام.

وی با ذکر این مطلب که فتنه کشمیر از 1846 توسط انگلیس آغاز شد گفت: انگلیس این منطقه را به گلاب سینگ از رهبران قوم دوگراها فروخت و اقلیت هندی را بر اکثریت هندی حاکم کرد و این جریان تا 1947 ادامه یافت و بر اساس اصول تجزیه این منطقه باید به پاکستان ملحق می شد زیرا اکثریت این منطقه، مسلمانان بودند ولی حاکم این ایالت و کنگره ملی هند اجازه چنین کاری را ندادند و به همین دلیل پاکستان عشایری را برای تصرف هند اعزام کرد و پس از فرار حاکم به هند، نامه الحاق به هند را امضا کرد.

وی اظهارکرد: پس از شکایت از پاکستان، دو قطع‎نامه 1947 و 1949 صادر شد و چکیده آن دو قطعنامه آن بود که با توجه به وضعیت کشمیر تا زمانی که فراندومی برگزار نشود این منطقه نه از آن هندوستان است و نه از آن پاکستان؛ در آن زمان به هندوستان ماموریت داده شدکه یک سری نیروهای محدودی برای فراندوم داشته باشد ولی تا امروز چنین رفراندومی برگزار نشد.

کارشناس مسایل شبه قاره یادآورشد: تا کنون 4 جنگ رسمی بین هندو پاکستان رخ داده است؛ در 1947 ماده 370 به قانون هند اضافه شد و بند 35a این قانون باعث شد که تا امروز وضعیت کشمیر با ثبات شود ولی این بند را بعدها لغو کردند.

وی با ذکر این مطلب که کشمیر بخشی از جهان اسلام است، یادآورشد: این منطقه دارای یک موقعیت سوق الجیشی است؛ مردم کشمیر بیشترین دلدادگی را نسبت به انقلاب ما داشته‌اند؛ هر اتفاق مثبت و منفی که در ایران روی داده است از سوی این مردم با واکنش مواجه شده است.

این فعال عرصه دیپلماسی گفت: مردم این منطقه در زمان جنگ خدمات شایانی انجام دادند؛ کشمیر جایی است که در سفر دور اول آیت الله هاشمی به عنوان رئیس جمهور در کارگیل، 14 کیلومتر مردم استقبال غیابی را ازرئیس جمهور اسلامی برگزارکردند؛ پیش از ایران عزاداری‌های ویژه آیت الله هاشمی شاهرودی در کشمیر برگزار شد.

وی اظهارکرد: در سیل اخیر هیچ کشوری در جهان به اندازه منطقه کشمیر نسبت به این واقعه حساسیت به خرج نداد؛ سال‌ها است که مردم این منطقه به رغم همه فشارها دست از انقلاب نکشیدند؛ نباید در هر امری منتظر امر رهبری باشیم تا نسبت به مسایلی چون کشمیر حساسیت به خرج دهیم؛ رهبری معظم نسبت به مساله کشمیر به دولت سفارشاتی مطرح کردند.

زارعی اظهارکرد: اگر ایران ام القری جهان اسلام هم نباشد، در زمینه روابط بین کشورها، این امر پذیرفته شده است که کشورها باید از اهرم‌های خود در روابط خود استفاده کنند. کدام اهرم و کشوری مثل کشمیر در کنار ایران ایستاده است.

برخورد دیپلماتیک با هند

وی در ادامه گفت: اگر هند ببینند که ایران در این منطقه حضور جدی دارد قطعا در روابطش با ایران شرایط خاصی را لحاظ می‌کند؛ مگر طرف مقابل ما ملاحظه ما را کرده است که رابطه استراتژیکی با اسراییل ایجاد کرده است یا دو ماه است از ما نفت نمی‌خرد؟ اگر واقع‌بین باشیم باید به مساله کشمیر با نگاه جدید نظر بیاندازیم.

این دیپلمات سابق کشورمان بیان کرد: اگر کشمیر، هویت خود را حفظ کرده به واسطه همین قانون 370 است که این قانون توسط هندوها نقض شده است؛ آنها از تجزیه کشمیر سخن می‌گویند که کلا پارلمان و دولت ایالتی و... را ملغی کنند؛ برداشتن این ماده قانونی به منزله به اقلیت رساندن مسلمانان و خفه کردن کشمیر است.

وی با ذکر این مطلب که این مساله نیز صرف کشمیر نیست، یادآورشد: متاسفانه مسلمانان هند نسبت به مساله کشمیر بی تفاوت بوده‌اند؛ ولی توجه ندارند که این مساله در آینده گریبان مسلمانان هند را هم خواهد گرفت.

وی گفت: متاسفانه در این زمینه به نقش صهیونیست‎ها کمتر اشاره می‎شود؛ یکی از تحلیل‎ها آن است که تحرکات جدید با مشورت صهیونیست‎ها انجام می‎شود؛ اگر این قصه با این روند پیش برود در آینده معبد رام ساخته خواهد شد زیر امروز تندترین کابینه در هندوستان حاکم است و شرایط برای این کار فراهم است.

زارعی اظهارکرد: ماجرای کشمیر بسیار حساس است؛ در این زمینه باید حق تعیین سرنوشت مردم کشمیر را در نظر بگیریم؛ باید با هند مشورت کنیم و به او بگوییم که این مسیر به نفع هند نیست؛ نباید در این زمینه در زمین هند یا پاکستان بازی کنیم و باید با تلاش صحیح آلام این مردم را کم کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قرآن قم کشمیر هند زارعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۷۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارنظر وزیر دفاع پاکستان درباره خط لوله گاز با ایران

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا "خواجه محمد آصف" وزیر دفاع پاکستان گفت که امیدوار است پروژه خط لوله انتقال گاز پاکستان-ایران تکمیل شود و هیچ مانعی نباید این روند را متوقف کند.
خبرگزاری ای‌ان‌آی گزارش داد که آصف در گفت‌وگویی با شبکه جیو نیوز با اشاره به تحولات منطقه گفت که کشورهای منطقه باید به منظور صیانت از منافع خود در میان این آشفتگی و هیاهو و مداخله رو به افزایش قدرت‌های بزرگی مانند اتحادیه اروپا و آمریکا از طریق نیروهای نیابتی‌شان، از جمله در ارتباط با رژیم صهیونیستی، بازیگران و ذی‌نفعان منطقه باید با خط مشی مشترکی متحد شوند.

اظهارات وزیر دفاع پاکستان در پی سفر "سید ابراهیم رئیسی" رییس جمهور ایران به پاکستان، دیدار او با مقامات بلندپایه این کشور و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری در حوزه‌های متعدد مطرح می‌شود.

او سفر رئیسی به پاکستان را "سفری موفقیت‌آمیز" و "پیشرفتی بزرگ" تلقی کرد.
سفر رئیس جمهور ایران به اسلام‌آباد، به ویژه، با توجه به خط لوله انتقال گاز میان دو کشور که به دلیل تنش‌های ژئوپولتیکی و تحریم‌های بین‌المللی متوقف شده بود، سفری مهم محسوب می‌شد.

آصف در ادامه، درباره آنچه به گفته او " فقدان ارزش‌ها" و "رفتار ریاکارانه" کشورهای غربی نسبت به رژیم صهیونیستی است، ابراز تاسف کرد.

آمریکا در پی سفر رئیسی به پاکستان، درباره هرگونه توافق کاری با ایران هشدار داده و از کشورها خواست که مراقب خطر احتمالی تحریم‌ها باشند.

با این حال، وزیر دفاع پاکستان گفت که ایران و پاکستان روابط دوستانه دیرینه‌ای دارند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899716

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
  • واکنش جمیله علم الهدی به اخبار مربوط به برخورد بد با زنان در ایران
  • سردار فدوی: مستکبرین عالم فکر نمی‌کردند روزی در منطقه غرب آسیا اساس آن‌ها زیر سوال برود
  • اسرائیل در باتلاق غزه/ ایران در حال توسعه‌ روابط دیپلماتیک با آسیا
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • اظهارنظر وزیر دفاع پاکستان درباره خط لوله گاز با ایران
  • نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود
  • پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود