Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ می‌دانم که آسمان آبی است، ابر سفید است، کوه قهوه‌ای است، بال‌های پروانه‌ها رنگارنگ است ولی از وقتی که به دنیا آمده‌ام رنگی جز سیاهی ندیده‌ام!

دقیق‌تر بگوئیم ما برای رنگ زرد در دنیا یک برداشت و یک کلمه بیشتر نداریم اما یک فرد نابینا که هیچ ادراکی از رنگ ها ندارد تنها می‌تواند برداشت ذهنی خود را روی ورق بیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک فرد بینا درخت سبز در بهاران و زردی برگ‌ها را بارها دیده و تا به او می‌گویند سبز حتما به یاد درختانی که دیده می‌افتد اما نابینا به یاد برداشت ذهنی که از زمان تولد برای خود درباره رنگ‌ها ساخته و کاملا با برداشت افراد بینا متفاوت است، می‌افتد.

بر اساس آمارها در حال حاضر بیش از ۳۶ میلیون نفر در جهان نابینا بوده در حالی که بیش از ۲۱۷ میلیون نفر نیز مبتلا به محدودیت بینایی در حد متوسط تا شدید هستند.

تا سال ۲۰۵۰  احتمالا تعداد افراد نابینا از ۱۱۵ میلیون نفر خواهد گذشت و شمار افراد دارای محدودیت بینایی به ۵۸۸ میلیون نفر می‌رسد.

یافته‌های تحقیقات محققان دانشگاه آنجلیا راسکین بریتانیا نشان می‌دهد آسیای جنوب شرقی دارای بیشترین تعداد افراد نابیناست. بعد از آن کشورهای شرق و غرب جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا دارای بالاترین نرخ نابینایی در بین افراد مسن است.

نابینایان مشکلات بسیاری از جمله اشتغال، رفت و آمد شهری، بیمه و روابط اجتماعی با سایرین دارند اما یکی از تازه‌ترین مشکلات آنان دسترسی به نرم افزارهای مجازی چون تلگرام و اینستاگرام است. چراکه دنیای امروز دنیای تکنولوژی و زندگی کنونی، زندگی بصری است.

این درحالی است که حجم اخبار آنقدر زیاد است که بسیاری از آنان در خبرهای صوتی و تصویری جا می‌مانند چراکه عموما این خبرها در فضای مجازی جابه جا می شوند و دست اول ترین‌شان شایعه ها و حواشی روزند.

حال سوال اینجاست که نابینایان به عنوان بخشی از قشر جامعه چگونه می توانند خود را با زندگی در عصر فناوری وقف دهند؟ آیا ابزارهای لازم برای دسترسی ویژه این افراد به فضای مجازی و اینترنت وجود دارد یا خیر؟

در این راستا با سهیل معینی، مدیرعامل انجمن باور و شبکه تشکل‌های نابینایان و کم بینایان کشور، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

ابزارهای کمکی «آی تی سی» مهمترین نیاز نابینایان تحصیل کرده و شاغل

معینی با بیان اینکه مهمترین مشکل نابینایان از عدم ایمنی در تردد گرفته تا موضوع دسترسی به وسایل توانبخشی نابینایان و همینطور موضوع بیمه، گفت: از طرفی ابزارهای کمکی آی تی سی (ارتباطی- اطلاعاتی) از مهمترین نیاز افراد نابیناست که در صف تحصیل کرده‌ها و شاغلین قرار دارند.

وی ادامه داد: اکثر نابینایان نمی‌توانند از ابزارهای فناوری استفاده کنند چراکه این سخت افزارها به شدت گران هستند حال آنکه متاسفانه بودجه بسیار کمی تقریبا نزدیک به هیچ برای تهیه این ابزارها به نابینایان اختصاص داده می‌شود.

لپ تاپ و گوشی گران مختص نابینایان!

وی افزود: به عنوان مثال لپ تاپ ویژه دسترسی افراد نابینا که نمایشگر بریل هم دارد و اتفاقا تولید داخل است؛ با افزایش قیمت ارز چیزی حدود 20 میلیون تومان برای هر عدد تمام می‌شود.

معینی عنوان کرد: مشکلی که داریم این است که هیچ تخصیص مالی از سوی سازمان بهزیستی برای ابتیاع این وسایل برای افراد نابینا در نظر گرفته نمی‌شود و نیاز این افراد بدون پاسخ مانده است.

وی در خصوص وجود گوشی‌های همراه که نابینایان به وسیله آن می‌توانند به دنیای مجازی وصل شوند، گفت: در این خصوص نیز مشکل مالی داریم چراکه هرکدام از این گوشی های همراه، مبلغی حدود 8 میلیون تومان را برای خریداری نیاز دارند.

بودجه بهزیستی تناسخی با جمعیت نابینایان ندارد

مدیرعامل انجمن باور با بیان اینکه نیاز به حمایت مالی خیرین و صندوق ها داریم عنوان کرد: در سایر تجهیزات مرتبط با این افراد نیز پول حرف اول را می‌زند و مشکل جدی در تامین نیازمندی‌های این قشر داریم.

وی ادامه داد: بودجه تخصیص داده شده توسط بهزیستی به هیچ عنوان تناسخی با جمعیت نابینایان و نوع نیازهای تخصصی آن ها ندارد.

نابینایان حمایت آموزشی و شغلی نمی شوند

معینی مشکل بعدی نابینایان را  بحث حمایت شغلی از آنان عنوان کرد و توضیح داد: در این راستا نه حمایت شده‌ایم و نه آموزش خاصی برای نابینایان از سوی آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است. بعلاوه آموزش های فنی و حرفه‌ای که بسیاری از افراد نابینا باید ببینند تا بتوانند وارد بازار کار شوند وجود ندارد و اگر هم باشد بدیهی، بی برنامه و پراکنده است.

نابینایان؛ تحصیلکرده ترین معلولان کشور

وی در پایان افزود: جمعیت نابینایان، تحصیلکرده‌ترین گروه معلولان کشورند. به شکل کلی 40 درصد دانشجویان معلول کشور را افراد نابینا و کم بینای تشکیل داده‌اند و در این میان هزاران نفر فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند، بنابراین اگر همین میزان از جمعیت را ملاک و معیار متقاضیان فناوری‌های کمکی در نظر بگیریم جدا از کارشناسان شاغلی که نیازمند این ابزارها هستند، جمعیت قابل توجهی می‌شود که اگر در سال امکانی را فراهم کنیم که حداقل در طول سال هزارنفر از آنان از این فناوری‌ها استفاده کنند می‌توانیم امیدوار باشیم که این قشر از جامعه مغفول نمانده‌اند.

خبرنگار: ناهید سمیعی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بریتانیا بودجه جامعه سلامت معلولان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۰۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

به گزارش قدس خراسان، به نقل از پایگاه اطلاعاتی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به ابعاد فرهنگی و دستاوردهای گسترده عملیات وعده صادق اظهار کرد: این روزها نقل هر محفل و مجلسی، صحبت پیرامون دستاوردها و پیامدهای عملیات وعده صادق است و عمدتاً این موردتوجه است که چقدر از این موشک ها به هدف نشسته و چند درصد رهگیری شده اما آنچه مهم‌تر از همه بود، اراده قوی، قدرتمند و مقتدرانه نیروهای مسلح ایران بود که اسرائیل را ذلیل کرد، هیمنه آن را درهم شکست و قلب مسلمانانی را که حکام آن ها، افراد دست نشانده، سرسپرده و بی لیاقت وابسته به جهان استکبار بودند، شاد کرد.

وی افزود: تمجیدی که از این عملیات در سطح عالم صورت گرفت، نسبت به ملتی بود که 45 سال است در معرض تهاجمات و تحریم های پیوسته دشمن هستند اما نه تنها عقب ننشسته اند بلکه امروز در این منطقه پربلا میدان داری می کنند.

ضرورت صیانت از فرهنگ انقلابی در جامعه

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ انقلابی در اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان خاطرنشان کرد: آن چیزی که نسل جوان ما باید درباره آن بیندیشد و ابعاد و سرمنشأ آن را دنبال کند، همین روحیه و فرهنگ انقلابی است. شما که شاهد این قهرمانی و قدرت هستید، امروز آن را لمس می کنید اما پیش از این ها، در دفاع مقدس بود که جهان درک کرد ایرانی ها حتی اگر هم با گوشت و پوست باشد اما در فتح المبین و خیبر عقب نشینی نمی کنند.

وی ادامه داد: یک عده افراد کوتاه فکر و اندک اندیش بودند که از همان روزهای اول به امام(ره) می گفتند شما با چه قدرتی می خواهید به مصاف شاهی بروید که دنیا پشت سر اوست اما هدف برآورده شد، مردم آمدند، این نهضت را به سرانجام رساندند و با سینه خشک به مصاف گلوله داغ رفتند تا کربلایی که شنیده ایم و شنیده اید، یکبار دیگر در خیابان های مشهد و تهران و تبریز و قم و اصفهان تکرار شود. اراده این ملت، پرورش یافته بر بستر انقلابی است که در فرهنگ خداباوری ریشه دارد. امام بزرگوار به مردم در این خط جهت داد و اندیشه ای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا می کند.

نیازمند تجدیدحیات فرهنگی هستیم

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروزه این نگرانی وجود دارد که نکند فرهنگ انقلابی گری در جامعه و به خصوص نسل جوان توسط دشمن براندازی شود. وقتی بینش های انقلابی رو به ضعف بگذارد و چشم ها متوجه زرق و برق جریان های مادی باشد، بدیهی است که این فرهنگ تضعیف شود و آن زمان است که آن اراده قوی رو به ضعف خواهد گذاشت

وی تأکید کرد: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیری های انقلابی ملت رشد کند. این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به صورت همزمان باشد؛ ملتی که فراتر از فرهنگ مشتری مداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.

آیت الله علم الهدی گفت: اینکه شما بنده را ببینید و بابت حضور بانوان بدحجاب در بافت پیرامون حرم گلایه کنید، این همان منطق مشتری مداری است. عزیز من، فقط به گفتن ما نیست بلکه مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان داری کنند. از سوی دیگر، حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق، در میدان باشد و هزینه های اجرای فرهنگ را بپردازد چون صیانت از فرهنگ، هزینه دارد. نمی شود ما در سازمان برنامه و بودجه بنشینیم برای همه چیز کشور برنامه ریزی کنیم و بعد دست آخر ببینیم چقدر پول باقی ماند و همان خرج فرهنگ باشد.

وی بیان کرد: اگر مردم بخواهند یک گوشه بنشینند، تماشاچی باشند و بگویند آقای خطیب نماز جمعه، آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمی شود! برادران و خواهران، جهت گیری انقلاب در جامعه ما با میدان داری مردم محقق می شود.

مراقب تکرار و تحریف کلام رهبری باشیم

امام جمعه مشهد با انتقاد از تحریف کلام و منطق رهبر معظم انقلاب در میدان عمل اظهار کرد: مایه تأسف است که امروزه شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در سطح مسئولان هستیم. به طور مثال، اوامر قطعی و صادرشده از ناحیه ولایت در مسائل فرهنگی به جای اینکه عمل شود، موردتکرار مستمر قرار می گیرد و مسئولین به صورت پیوسته همان چیزی را می گویند که رهبری فرموده اند. این چه بساطی است؟ رهبری می فرماید که عمل شود، نه اینکه شما تکرار کنید.

وی افزود: از یک جنبه دیگر، همین بحث جذب حداکثری که یکی از راهبردهای مقام معظم رهبری و به این معناست که همه جریانات دولتی و تشکل های مردمی همت کنند تا افراد از جریان های لائیک و لامذهب خارج و به جمعیت انقلابی افزوده شوند. این مبنای کلام و عمل است اما گاهی اوقات حرکت های ضدارزش و ناهنجاری در فلان برنامه تلویزیونی یا فلان نهاد حکومتی اجرا می شود که وقتی پیگیر می شویم، جواب می دهند به خاطر جذب حداکثری است. کدام جذب؟ می خواهید به بهانه پرکردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند، از خود برنجانید؟

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مثلاً همین اواخر، اینکه پیوسته بر بازگشت عناصر ناپاک، ضدانقلاب و خارج نشین تأکید می شود، این از همان مصادیق تحریف است. وقتی هم که سوال می کنیم می گویند به خاطر جذب حداکثری. عزیزان من، حداکثری که با آوردن اینها جذب می شود، نه جذب شما بلکه جذب همین افراد می شود. این چه منطقی است که شما دارید؟

وی با اشاره به آیه 112 سوره مبارکه هود ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» یعنی اگر شما در جریان استقامت خود، یک اراده قوی در مردم ایجاد کردید اما پاسدار آن نبودید، این طغیان در برابر نعمتی است که خداوند بینا به شما عنایت کرده و در درگاه پروردگار حساب و کتاب خواهد شد. برادران و خواهران، عزیزان من، مبنای عمل این است. کسانی که در بعضی حرکت ها و جریان های مردمی، مدعی توسعه فرهنگ دینی هستند، باید بیایند جامعه دینی را توسعه بدهند. این همان تحولی است که هم برپایه دستگاه های حکومتی و هم مبتنی بر اراده مردمی، می تواند منجر به اقتدار مضاعف ملت در عرصه های مختلف شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • بلیت هواپیما و دیگر سامانه های حمل و نقل برای معلولان نیمه بها شد
  • امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید
  • روایت یک معلم درحوزه تدریس به دانش آموزان خاص
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • ایران‌پوریان: تراکتور همیشه در نقل‌وانتقالات بازنده است
  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت