Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@03:28:09 GMT

هر دو ماه یک باطری ماشین خرج فروش می‌کنند!

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۹۲۰۶۰

هر دو ماه یک باطری ماشین خرج فروش می‌کنند!

بازارچه‌های هفتگی محلی برای امرار معاش افراد فاقد شغل، تحت عنوان دستفروش است که با بر پا کردن غرفه و یا پهن کردن بساطی از کالاهایی که برای فروش دارند نانی برای سفره های خود گرم می‌کنند.

جمعه بازار برازجان یکی از این بازارچه‌های هفتگی یا روز بازارها است که در روزهای جمعه فعالیت دارد و از لباس و کیف و کفش تا آجیل و عطر و میوه در آن پیدا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود سه ماه پیش و با مصوبه شورای تامین شهرستان دشتستان محل استقرار این بازارچه تغییر کرده و به قطعه زمینی در کنار پایانه مسافربری واقع در ورودی شهر و میدان شهدای خلیج فارس انتقال یافت.

انتقال این روزبازار با نظرات ضد و نقیض و متفاوتی همراه شده، برخی فروشندگان، مردم و یا خریداران با این طرح موافق و برخی نیز مخالف آن هستند.

آنچه مخالفان بیان می کنند کساد شدن بازار و عدم دسترسی به فضای جدید و نبود امکانات است و آنچه موافقان به آن اعتقاد دارند بزرگ تر شدن فضای جمعه بازار و بهبود وضعیت ترافیکی –نسبت به مکان پیشین- است.

یکی از این فروشندگان جمعه بازار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: من امروز ساعت هفت صبح اینجا بودم اما اصلا فروشی نیست. برای تامین روشنایی هم از باطری ماشین استفاده می کنم. این مدت فروش ما خیلی کم شده است.

زن که همراه پسرش ظروف چینی بساط کرده و می فروشد از وضعیت کسادی بازار و نبود مشتری گله دارد. تنها شغلش همین است و روزهای دیگر هفته را در انتظار رسیدن جمعه می گذراند.

او می گوید: اینجا از لحاظ بهداشتی مشکل دارد، مشکل بزرگ ما نبود سرویس بهداشتی است. برق، آسفالت، و آب هم از دیگر مشکلات است، ما از 6 صبح تا 11 شب اینجا هستیم، آن هم با این شرایط. نمی دانیم باید چه کنیم.

مرد یک گاری دارد و عطر و وسایل بهداشتی خارجی و ایرانی می فروشد. او در خصوص وضعیت بازار می گوید فروش بهتر شده، مردم هم اینجا راحت هستند چون فضای بزرگ تری دارد و زن و بچه مردم راحت تر هستند. سایبان نداریم و صبح ها بساط نمی‌کنیم. اگر آسفالت کنند و سایبان بگذارند و سرویس بهداشتی ساخته شود مشکلات کمتر خواهد شد.

فروشندگان از مشکلاتی چون گردوخاک می گویند و بی آبی! روشنایی و برق هم مشکل دیگری است که آنها را اذیت می کند. آنها می گویند نبود روشنایی خطرناک است و برای مردم و کودکان مشکل ساز شده است، به خصوص که کف‌سازی صورت نگرفته و ممکن است موجب بروز آسیب هایی شود.

دو مرد که مشتری دایمی جمعه بازار هم نیستند از وضعیت ترافیکی گله دارند و می خواهند که محیط مناسب سازی شود. آنها می گویند: جمعه بازار سابق سرپوشیده و غرفه بندی بود، اگر اینجا هم آسفالت شود و سایبان تدارک ببینند فضا مناسب تر و بهتر خواهد شد.

یک فروشنده ماهی و میگو با انتقاد از مشکلات موجود به ایسنا گفت: جمعه بازار قبلا نزدیک شهر بود و محدودیت ترافیکی داشتیم، اما فروش بهتر بود. آنجا هم صبح و هم عصر فروش خوب بود، باید ببینیم در زمستان هم استقبال می شود یا نه. اینجا چون خارج از شهر است طبیعتا مردم کمتر مراجعه می کنند.

می پرسم برای تامین روشنایی چه می کنید؟ به ماشینش اشاره می کند و می گوید: "هر کسی یک باطری دارد و علی یارت! هر دو ماه هم یک باطری ماشین خرج می کنیم..."

پارکینگ مناسب برای جمعه بازار ایجاد شود

زن و شوهری که خرید کرده اند و قصد برگشت به خانه را دارند با ابراز رضایت از مکان جمعه بازار می گویند کاش کف جمعه بازار اصلاح شود و دو طرف آن پارکینگ مناسبی ایجاد شود. حتی یک ورودی هزار تومانی اخذ کنند تا هم ماشین امنیت داشته باشد و هم اینکه ترافیک ایجاد نشود.

خانمی که آجیل و خشکبار می فروشد با گلایه از وضعیت بهداشتی می گوید: گردوخاک باعث می شود محصولات ما هم از لحاظ بهداشتی مشکل داشته باشند. اگر کف این مکان آسفالت بود و سایبان داشته باشیم چنین مشکلاتی پیش نمی آید.

فضای کنونی جمعه بازار فاقد زیرساختهای لازم است

امام جمعه شهر برازجان روز جمعه گذشته در بازدید از محل فعلی جمعه بازار گفت: فضای حاضر از لحاظ وسعت بزرگ است اما زیرساخت‌های لازم در آن رعایت نشده و مشکلات افراد نیز همین ها بود از جمله سرویس بهداشتی و جمعیتی که 8-7 ساعت در این مکان برای ارائه محصولات خود می آیند نیاز به چنین امکاناتی دارند.

حجت الاسلام حسن مصلح اظهار کرد: موضوع دوم تامین برق و روشنایی است که فروشندگان به دلیل هوای گرم در طی روز نمی توانند فروش داشته باشند و با فرا رسیدن شب و تاریکی هوا مشکل پیدا می کنند.

وی خاطرنشان کرد: بحث آب شرب نیز مشکل دیگری است که در این گرمای طاقت فرسا فروشنده ها و مردم از صبح تا شب با مشکلاتی مواجه می شوند.

لزوم شناسنامه دار کردن فروشندگان و تامین امکانات اولیه

امام جمعه شهر برازجان عنوان کرد: عمده فروشندگان جمعه بازار، افراد ضعیف جامعه از روستاییان و مردم اطراف و مستحق و نیازمند حمایت هستند که این مستلزم مدیریت و ساماندهی توسط کارگروه های شهرستان است.  

حجت الاسلام مصلح با اشاره به لزوم شناسنامه دار کردن فروشندگان و تامین امکانات اولیه افزود: افرادی که سرمایه زیاد و مغازه یا دکه ای در سطح شهر ندارند و فقط فروش روزهای جمعه در این مکان تنها محل درآمد آنان است، نیاز به توجه بیشتری دارند.

متولیان موافق جابجایی جمعه بازار نیستند

محمدحسن محمدی، شهردار برازجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به وضعیت ساماندهی جمعه بازار این شهر گفت: جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده، پیشنهاداتی نیز مورد بررسی قرار گرفته اما تصمیم گیری نهایی به جلسه روز چهارشنبه هفته جاری موکول شده است.

افزود: در حال حاضر سالن هلال احمر برای استقرار جمعه بازار پیشنهاد شده، اما از جمله مشکلات موجود این است که چند نفر از متولیان موافق جابجایی نبوده اند.

وی عنوان کرد: کارگروه جمعه بازار متشکل از شهرداری، نیروی انتظامی، اداره کار، صمت و اتاق اصناف است که تصمیمات در قالب این کارگروه اخذ می شود؛ در این کارگروه سالن هلال احمر پیشنهاد شد و پس از استعلام از هلال احمر نتیجه اعلام و اجرا خواهد شد.

برای تعیین تکلیف جمعه بازار بین دستگاه ها تقسیم وظایف شود

شهردار برازجان تاکید کرد: مکان کنونی مشکلاتی دارد اما در نهایت براساس تصمیمات و نظر دستگاه های متولی تصمیم گیری نهایی خواهد شد. پیشنهادات بررسی و اگر قرار بر انجام موارد دیگر باشد در کارگروه مطرح و تقسیم کار خواهد شد.

محمدی ادامه داد: در دو ماه اخیر بارگیری نخاله ها انجام شده و سعی کرده ایم شرایط بهتری را در جمعه بازار فراهم کنیم. برای تعیین تکلیف جمعه بازار برازجان بایستی بین دستگاه ها تقسیم وظایف صورت بگیرد که هر دستگاه می تواند چه کاری انجام دهد.

 گزارش از زهره عرب، خبرنگار ایسنا بوشهر


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دستفروشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۲۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل کمبود شکر حل شد؛ متقاضیان ثبت نام کنند

محمدعلی نیکبخت در پایان جلسه هیئت در پاسخ به سؤال مبنی بر کنترل قیمت بازار گوشت و مرغ گفت: «برای تنظیم بازار بسترسازی تولید را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم از طریق یکنواختی تولید، نوسانات بازار را از نظر کمی و قیمتی به حداقل برسانیم. عید نوروز امسال همزمان با ماه مبارک رمضان فشار زیادی برای تامین کالا وجود داشت که با برنامه‌ریزی صورت گرفته و تامین کالای مورد نیاز نسبت به سنوات گذشته کمتر دچار نوسان قیمت کالا بودیم و تثبیت در بازار اتفاق افتاد.

به گزارش ایلنا، وزیر کشاورزی با بیان اینکه برخی کار‌های بر زمین مانده مانند تامین مواد اولیه و مشکل کمبود شکر را حل کردیم، گفت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه مربوطه نیازشان به شکر را تامین کنند.

وی با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در حوزه تخصیص ارز کالا‌های اساسی در سال گذشته، گفت: سال ۱۴۰۲ بهترین سال برای تامین ارز کالا‌های اساسی بود و ۱۳ میلیارد دلار ارز ترجیحی به نهاده‌های دامی و خوراکی‌های بخش کشاورزی تخصیص یافت.

نیکبخت با اشاره به اینکه تا امروز توسط کارخانه‌های تولید روغن و بازرگانان ۷۰ هزار تن دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری شده است، یادآورشد: در هیچ میوه فروشی کمبود کالا مشاهده نمی‌شود، کالا‌ها تامین شده و گرانی برخی کالا‌ها ناشی از کمبود کالا نیست.

وی بیان داشت: وقتی حداکثر سازی تولید اتفاق می‌افتد قطعا بر اساس قانون عرضه و تقاضا، قیمت به تعادل می‌رسد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تک به تک محصولات را رصد می‌کنیم، گفت: برنامه تولید و تنظیم را بررسی می‌کنیم و بر اساس پیش بینی‌های که صورت می‌گیرد اگر مازاد بر نیاز داشته باشیم ما بدون هیچ گونه محدودیتی صادرات محصولات کشاورزی را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

نیکبخت در مورد خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: تمام تلاش ما این است که محصولات کشاورزی را به سمت صنعت، بازرگانی و تجارت گره بزنیم این موضوع در سال ۱۴۰۲ در دستور این وزارتخانه بود و امسال هم با جدیت دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تجربه‌ای که در سال ۱۴۰۲ به دست آوردیم در سنوات آینده با حداقل خطا این پروژه را اجرا می‌کنیم، اضافه کرد: صنایع غذایی هم به عنوان بخشی از زنجیره تولید که مسئولیت فرآوری خام محصولات کشاورزی را برعهده دارد مورد توجه ما است و باید در خدمت تولید کننده باشد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: با هماهنگی که با صاحبان صنایع به صورت مرتب انجام می‌شود به دنبال آن هستیم که آن‌ها به سمتی بروند که محصولات مازاد کشاورزان را بخرند.

نیکبخت افزود: در مورد برخی از محصولات کشاورزی از جمله برنج، چای و دانه‌های روغنی سیاست ما بر این است که تا می‌توانیم دولت به عنوان خرید تضمینی ورود پیدا نکند تا بازرگانانی که کار واردات این محصولات را انجام می‌دهند و یا کارخانجاتی که محصولات در این حوزه تولید می‌کنند، محصولات کشاورزان را خریداری و فرآوری کنند.

دیگر خبرها

  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز
  • کشف ۳۰ میلیارد لوازم خانگی قاچاق در کرمان 
  • تمایل بازار غیر رسمی به فروش ارز بیشتر است
  • کشف ۳۰ میلیارد لوازم خانگی قاچاق در کرمان
  • مشکل کمبود شکر حل شد؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • علت تخلیه نشدن آب و نشتی ماشین لباسشویی
  • تاثیر حضور گشت ارشاد بر کسبه تهران؛ بازار زنانه‌فروش‌هـا كساد شد!
  • قیمت باطری ماشین با دریافت باتری کهنه
  • عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد