پلی میان ادبیات روسیه و غرب
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۹۲۱۶۴
«ایوان تورگنیف» را از نویسندگان مشهور قرن نوزدهم روسیه میدانند؛ مردی که همچون همعصران خود در حوزههای مختلفی از جمله نمایشنامه، رمان، داستان کوتاه و حتی شعر صاحب آثار متعددی است. شاید همچنان اختلاف نظرهایی درباره اینکه تولستوی مهمترین غول ادبیات روسیه است یا داستایوفسکی را میان کارشناسان ادبی جهان دانست؛ اما در مورد سومین غول ادبیات روسیه تردیدی وجود ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اگر بخواهیم مقایسهای گذرا میان تورگنیف، داستایوفسکی و تولستوی، سه غول ادبی روسیه در قرن نوزدهم بکنیم در وهله نخست میتوان به سبک زندگیشان اشاره کرد. تورگنیف هم نظیر تولستوی متولد خانوادهای اشرافی بود، منتهی برخلاف تولستوی که تمایل چندانی به تعامل با دیگران نداشت، تورگنیف ارتباط بسیاری با اشراف داشت و به همین دلیل شناخت خوبی هم از آنان داشت. اما داستایوفسکی بینوا اغلب به دنبال پول بود و هر آن چه را هرازگاهی به دست میآورد هم در قمار میباخت. با وجود آنکه نمیتوان او را همسطح دو نویسنده یاد شده دانست اما تورگنیف تأثیر بسیاری در ایجاد طبقهای جدید میان طبقههایی که تولستوی و داستایوفسکی میزیستند داشت وآشنایی او با غرب و بویژه زبان فرانسه بر پایه نوعی از جامعه شناسی کشور خودش بود. از همین جهت مهمترین ویژگی او را میتوان در ایجاد طبقهای جدید در ادبیات و جامعه آن زمان روسیه دانست. تا پیش از او جامعه روسیه به دو طبقه اشراف و فقیر تقسیم میشد، اما او تحت تأثیر آشناییاش با فرانسه و انقلاب کبیر منجر به تولد طبقه بورژوازی شد، طبقهای که میان آن دو به شمار میآمد. البته نباید فراموش کرد که بخشی از شهرت او به رفت و آمدی بازمی گردد که با خانوادههای اشرافی دوران خود داشته است. جالب اینجاست که حتی تولستوی هم با وجود آن که از زمینداران بزرگ آن دوران بوده چنین روابطی نداشته است.حتی سفرهای هرازچندی داستایوفسکی هم به اروپا و آلمان به قصد قمار کردن بوده چراکه در روسیه آن دوران دایر کردن کازینو ممنوع بوده. از همین رو میبینید که هر یک از اینها با نگاه خاص خود به ادبیات میپردازند، همان طور که اشاره شد او طبقه بورژوازی را در روسیه ایجاد کرد؛ البته بوژوازی هم به نوعی اشرافیت به شمار میآید منتهی بدون آن سابقهای که فرانسویها از اشرافیت مد نظر دارند. این طبقه بعد از انقلاب کبیر فرانسه و تحت نفوذ ادبیات فرانسه در روسیه به وجود آمد. روسیه از وجود این طبقه وسط محروم بود و کار تورگنیف اهمیت بسیاری داشت. او نقش مهمی هم در آشنایی غربیان با ادبیات روسیه داشت و علاوه بر این روسها را هم با داشتههای آن روزگار ادبیات غرب آشنا کرد. اما اینکه چقدر در ادبیات قرن نوزدهم روسیه اثرگذار بوده چیزی نیست که بتوان به راحتی درباره آن صحبت کرد چراکه بزرگان ادبیات آن زمان هرکدام از جایگاه خاص خود برخوردار بوده و هستند. در ایران هم تورگنیف را از نویسندگان تراز اول روسیه نمیدانند از همین رو تنها برخی آثار وی به فارسی ترجمه شده است.
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۲۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد شناور الجبار (+تصاویر)
عصر ایران - مسجد جامع الجبار (Al Jabbar Grand Mosque) در باندونگ جاوه غربی، اندونزی قرار دارد. با توجه به این که اطراف آن را آب فرا گرفته است، گاهی اوقات از این مسجد به عنوان مسجد شناور الجبار نیز یاد می شود. این مسجد در منطقه Gedebage در شرق باندونگ واقع شده است.
جبار از اسامی خداوند و به معنای جبران کننده، باشکوه و صاحب قدرت و نفوذ است. اتفاقا جبار سرنام جاوا برات (Jawa Barat) و نام مستعار استان جاوه غربی نیز است، از این رو، نام مسجد الجبار را می توان به "مسجد در جاوه غربی" یا "مسجد جاوه غربی" نیز ترجمه کرد.
پس زمینهدر گذشته، منطقه Gedebage باتلاقی به نام موارس گگر هانجوانگ (Muras Geger Hanjuang) بود. این باتلاق ها بقایای دریاچه باندونگ باستانی هستند. در پایان قرن نوزدهم، این باتلاق ها شروع به خشک شدن کردند و به مزارع برنج تبدیل شدند. شرکت راه آهن دولتی، Staatsspoorwegen، مسیر ریلی را ایجاد کرد که باندونگ و Cicalengka را در میانه این باتلاق ها به هم متصل می کند.
منطقه Gedebage پس از تقسیم شهر باندونگ در سال 2006 به یک ناحیه فرعی تبدیل شد. این گسترش موجب افزایش سرزندگی در منطقه شد زیرا مردم شروع به ساخت مسکن جدید در آنجا کردند.
ساخت مسجد الجبارساخت و ساز مسجد الجبار در 29 دسامبر 2017 آغاز شد. احمد هریاوان فرماندار سابق، و ددی میزوار معاون سابق فرماندار مراسم کلنگزنی را انجام داده و اولین سنگ را برای آغاز رسمی ساخت مسجد در جای خود قرار دادند.
به دلیل همه گیری کووید-19، روند ساخت و ساز در سال 2020 متوقف شد و یک سال و نیم بعد در 24 آگوست 2021 از سر گرفته شد. پس از 5 سال ساخت و ساز، مسجد الجبار در 30 دسامبر 2022 توسط فرماندار رضوان کمیل به طور رسمی افتتاح شد.
مشخصات و ویژگی هامساحت کلی مسجد الجبار برابر با 21799 متر مربع است. طبقه همکف 11238 متر مربع و طبقه اول آن 8329 متر مربع مساحت دارند. این مسجد دارای یک نیم طبقه 2232 متر مربعی نیز است. این در شرایطی است که مساحت اختصاص یافته به دریاچه ها و مخزن آب 6930 هکتار است. مساحت پارکینگ ها، میدان ها و فضاهای سبز نیز برابر با 11163 هکتار است.
مسجد الجبار می تواند تا 9822 نفر را در طبقه اول، 3188 نفر را در نیم طبقه، 3627 نفر را در هال ها و 16363 نفر را در حیاط پذیرا باشد. در مجموع این مسجد می تواند حدود 33000 نفر را در خود جای دهد.
این مسجد دارای چهار مناره به ارتفاع 99 متر است که هر یک در چهار گوشه مسجد قرار دارند. تعداد 6136 ورق شیشه برای تقلید فلس های ماهی طراحی و در نما و گبند مسجد الجابر استفاده شده اند. این مسجد دارای 27 ورودی است که نشان دهنده 27 شهر یا منطقه جاوه غربی هستند. روی هر یک از این ورودی ها یک موتیف باتیک وجود دارد که بومی هر از شهرها یا مناطق است. فرش های ترک بافت نیز برای پوشش کف مسجد استفاده شده اند.
با توجه به این که مسجد در منطقه سیل خیز Gedebage قرار دارد، اطراف آن توسط یک مخزن آب 6.9 هکتاری احاطه شده است که می تواند هنگام سیل آب را جذب کند. مسجد الجابر دارای یک باغ و موزه ای است که به اسلام اختصاص یافته است.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دبی میزبان نخستین مسجد چاپ سه بعدی جهان (+عکس)