اعتراض به سخنرانی یک منصوب رهبری برای سخنرانی منصوب دیگر ایشان!/ روشنکردن آتش دوقطبی میان منصوبان رهبری/ برخی حکم رهبری را برای دوستانشان میپسندند، برای دیگران نه!؟
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۹۴۴۶۲
روز پنجشنبه ۷ شهریور، در همایش مبلغان محرم که با حضور رئیس قوه قضائیه و با سخنرانی ایشان در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شده بود، هنگامی که رئیس دفتر تبلیغات درحال خوشآمدگوئی بوده، یکی از طلاب افراطی در حضور رئیس قوه قضائیه، با اعتراض به سخنرانی حجت الاسلام «احمد واعظی» رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از وی خواست سخنان خود را قطع کند و تریبون را به حجت الاسلام والمسلمین «سیدابراهیم رئیسی» رئیس دستگاه قضایی بسپارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش «تابناک»، آنطور که خبرها از این جلسه روایت می کنند، واعظی نیز با سعهصدر بلافاصله سخن خود را قطع و از آقای رئیسی برای سخنرانی دعوت کرد. این واقعه بازتاب زیادی در میان فضلا و علمای قم داشت و سوال اساسی که اکنون مطرح است اینست که رئیس قوه قضائیه، که در ماههای اخیر وعدههای بسیار خوبی برای برخورد با اخلالگران در زمینههای مختلف داده است، با این فرد که در حضور بالاترین مسئول دستگاه قضا مرتکب اخلال در همایش و مانع سخنرانی کسی شد که با حکم رهبری مسئولیت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را دارد و میزبان مدعوین و رئیس قوه قضائیه بوده چه برخوردی خواهد کرد؟
حجت الاسلام «احمد واعظی» که در ۵ شهریور ۱۳۹۷ طی حکمی از سوی رهبر انقلاب اسلامی به همراه حجج اسلام «محمد قمی، سید مهدی خاموشی، محمدحسین روحانینژاد و محمدرضا فلاح» به عنوان اعضای هیئت امنای سازمان تبلیغات اسلامی منصوب شده است، برادر «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور است و جدای از حکم رهبری برای عضویت در هیات امنای سازمان تبلیغات، مسئولیت های دیگری نظیر ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و عضویت در هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم قم را بر عهده دارد.
از قرار معلوم، طلبه ای که مانع از سخنرانی یکی از منصوبان رهبری شده، در این مراسم گفته بوده که: «آقای واعظی چه سنخیتی با جریان انقلابی و مبارزه با فساد دارید؟! چرا امروز میخواهید از جریانات انقلابی و آقای رئیسی کسب آبرو کنید؟! امروز این همه طلبه دغدغهمند و انقلابی نیامدهاند با حرفهای شما اتلاف وقت کنند. آقای واعظی بروید کنار بگذارید، آقای رئیسی ادامه دهند...»
یک روزنامه نگار در این خصوص نوشته: «این اتفاق و ساختن دوقطبی دیگرِ رسانهای-سیاسی کمتر از یک روز پس از مخابره تصویر لبخند آیات لاریجانی/ یزدی در صحن شورای نگهبان رخ داد؛ یعنی تا اندکی دو قطبی هفتههای گذشته رو به سردی و ضعف رفت، دو قطبی دیگر آفریدند تا قم خالی از دوقطبیِ کاذب نماند. این دو قطبیها تنها راه حیات اقلیتی است که صفرهایی هستند که نیاز به اعداد صحیح دارند و هر روز با نزدیکی به شخصیتی، حمله به شخصیتی دیگر را آغاز میکنند. سالها برخی از دومینوهایِ اختلافیافکنی، بهره میبرند که گاهی آغازگران این دومینو، خود در این چرخه "تخریب-وحشت" افتاده و از مسیر خارج و قربانیِ خودساخته شدهاند.»
آمران و مبدعان این دو قطبیهای کاذب، نه دیروزیها هستند و نه با چهرههای اصیل انقلابی کنونی حوزه روابط تشکیلاتی دارند، بلکه حاشیهای هستند که میخواهند متن شوند؛ آن هم در حاشیهترین حاشیهها. چون در رقابت حوزوی و مدیریتی، سطح و اعتبار لازم را ندارند، پس نیازمند تغذیه از اشخاص و جریانها و تظاهر به هواداری آنان هستند و این اشخاص و جریانها تنها به دلیل نگرانی از جیغ بنفش این جماعت، سکوت میکنند و حاضر نیستند اعلان کنند که رابطهای با آنان ندارند.
شاهد طرفداری و تغذیه این جماعت از تقابل دوگانه و دوقطبیهایی پروژهای، این است که گاهی مراجع عالیرتبه قم را به مرزبندی با نظام متهم و خلاف منافع نظام عمل کردند، همچنین نظام را برابر برخی بزرگان به تصویر کشاندند و بزرگان دینی را تضعیف نمودند و امروز هم به سراغ منصوبان رهبر معظم انقلاب آمدند تا آنان را از دیگر منصوبان جدا کنند و آتش دوقطبی را میان منصوبانِ نظام بیفروزند. اینگونه است که در مسئله اخیر میان آقایان یزدی و لاریجانی نیز بهرغم اعتراضهای مکرر جامعه مدرسین و ریاست محترم آن و حتی دیگر اعضای ارشد این نهاد همچون آقای احمد خاتمی، حاضر به حذف متن سخنرانی آقای یزدی از کانالهای ارگانی خود نشدند و به صراحت گفتند: "انتشار آن به نفع جریان انقلابی است"!
حال آنکه رهبر انقلاب بارها و بارها تاکنون نسبت به چنین اقدامات و رفتارها واکنش نشان داده و در نفی و مذمت آن سخن گفته اند. حضرت آیت الله خامنه ای، مکرر درباره برهم زدن سخنرانیها و شعار دادن گروه هایی علیه مسئولان کشور تذکراتی دادهاند که انتظار میرود قشرهای مختلف و دغدغهمندانی که حتی نسبت به برخی عملکردها گلهمند هستند، احساسات خود را در مسیرهایی هدایت کنند که به فرموده رهبر انقلاب، «به ضرر کشور» تمام نشود.
یکی از مهمترین این گلایه های رهبری از برخی اقدامات خودسرانه، به پس از برهم زدن سخنرانی رئیس مجلس در قم (سال ۱۳۹۱) باز می گردد که ایشان به فاصله چند روز و در دیدار مردم آذربایجان شرقی، نسبت به این اتفاقات واکنش نشان دادند. ایشان در آن دیدار تصریح کردند: «اینکه شما یک نفر را به عنوان ضد ولایت، ضد بصیرت، ضد چه، مشخص کنید، بعد یک عدهای راه بیفتند علیه او شعار بدهند، مجلس را به هم بزنند، بنده با این کارها هم مخالفم؛ این را من صریح بگویم. این کارهائی که در قم اتفاق افتاد، بنده با اینجور کارها مخالفم. آن کارهائی که در مرقد امام اتفاق افتاد، بنده با اینجور کارها مخالفم. بارها به مسئولین و کسانی که می توانند جلوی این چیزها را بگیرند، تذکر دادهام. آن کسانی که این کارها را می کنند، اگر واقعاً حزباللّهی و مؤمنند، خب نکنند. می بینید که تشخیص ما این است که این کارها به ضرر کشور است، این کارها به نفع نیست».
رهبر انقلاب همچنین در سخنرانی به مناسبت سالروز آزادی خرمشهر در سال ۱۳۹۵ خاطرنشان کردند: «گاهی اوقات یک جماعتی، یک افرادی، جوانهای احتمالاً صالح و مؤمنی با یک کسی مخالفند یا با یک جلسهای مخالفند، بنا میکنند هیاهو کردن و جنجال کردن و شعار دادن؛ بنده با این کارها موافق نیستم».
ادامه یافتن چنین رفتارهایی، یعنی تلاش برای برهم زدن سخنرانی یک نفر از مسئولان نظام و البته منصوبان رهبری علاوه بر اینکه مغایر با توصیه های صریح و تذکرات ایشان است که مواردی از آنها را در این گزارش اشاره کردیم، قطعا ادامه راه اختلاف افکنی در بین مسئولان و همچنین دو قطبی سازی هایی است که نفع آن به هیچ عنوان به مردم، کشور و جامعه نمی رسد و صرفا ضرر آن بر دوش حاکمیت خواهد بود.
اینکه در قم چرا کسی داد می زند تا یک منصوب رهبری (رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه) سخنانش را قطع کند تا منصوب دیگری ایشان (رئیس قوه قضائیه) قطعا موضوعی است که می توان در مورد آن اینگونه تحلیل کرد که برخی در کشور، مشروعیت منصوبات رهبری انقلاب را صرفا برای دوستان شان قبول دارند و مشروعیت انتصاب های دیگر را با چنین رفتاری زیر سوال می برند. این رویکرد ادامه همان دو قطبی سازی ها در قم بین مرجعیت و نظام و حالا بین منصوبان رهبری است.
منبع: تابناک
کلیدواژه: قم دو قطبی اعتراض رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه سخنرانی سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه ادامه دو قطبی حکم رهبری دوستان مخالفت سعید ملایی محسن حاجی میرزایی عمار صالحی علی اصغر مونسان سرگئی لاوروف ماه محرم سامانه سماح ماهواره ناهید هفته امر به معروف و نهی از منکر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۴۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی
یکی از مباحث مهم دینی که در آیات قرآن به آن تاکید بسیار شده، مشورت با دیگران و استفاده از نظرات و رهنمودهای افراد خردمند و آگاه است. احادیث بسیار زیادی از ائمه اطهار(ع) نیز درباره توجه به مشورت واهمیت و فایده آن به ما رسیده است؛ نخستین و مهمترین سود مشورت با دیگران در این روایات، مشارکت و استفاده از عقل و خرد دیگران و در نتیجه قرار گرفتن در مسیر نجات و خوشبختی است. به مناسبت نهم اردیبهشت، روز روانشناس و مشاور، درباره جایگاه مشاوره در دین اسلام با حجت الاسلام دکتر رضا مهکام، رئیس موسسه تخصصی یاوران سلامت روان و عضو هیات علمی گروه روانشناسی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی به گفتگو نشستهایم.
اگر موافق باشید گفتگو را با بیان جایگاه و اهمیت مشاوره در دین مبین اسلام آغاز کنیم.
مشورت در اسلام جایگاه بسیار مهمی دارد. در آیات بسیاری از قران به اهمیت مساله مشورت اشاره شده شده و حتی یکی از سورههای این کتاب آسمانی، شوری نام دارد. برای نمونه خدا در آیه 38 سوره شوری میفرماید: «والذین استجابوا لربهم و اقاموا الصلاة و امرهم شوری بینهم و مما رزقناهم ینفقون». یعنی کسانی که امر خدا را اطاعت میکنند و نماز را به پا میدارند و بین خودشان مشورت میکنند و از آنچه روزیشان کردیم انفاق میکنند. در آیه 159 سوره آل عمران نیز خداوند به پیامبر(ص) دستور میفرماید: «و شاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله ان الله یحب المتوکلین». یعنی با مردم مشورت کن و پس از مشورت به هر نتیجه ای که رسیدی به خدا توکل به خدا کن.
در برخی از داستانهای قران نیز به آثار و نتایج ارزشمند مشورت اشاره شده است؛ مثلا در داستان حضرت یوسف(ع)، وقتی عزیز مصر آن خواب خاص را میبیند، از اطرافیان خود مشورت میخواهد و در نهایت به سراغ حضرت یوسف(ع) میروند و آن حضرت، خواب را تفسیر میکند. در داستان حضرت سلیمان(ع) نیز وقتی از ملکه صبا دعوت میشود که پیش حضرت سلیمان(ع) برود، ملکه با بزرگان دربارش در این زمینه مشورت میکند.
احادیث بسیار زیادی از ائمه اطهار(ع) درباره توجه به مشورت واهمیت و فایده آن به ما رسیده است؛ نخستین سود مشورت در روایات، مشارکت واستفاده از عقل و خرد دیگران و در نتیجه قرار گرفتن در مسیر نجات است. طبیعی است که وقتی با چند نفر مشورت میکنیم این مشورت باعث میشود از دانش و تجربه و فکر آنها استفاده کنیم، تصمیمات بهتری بگیریم، سلامت روانمان بهتر حفظ شود و کارهایی که انجام می دهیم در مسیر سالمتری قرار گیرد. خداوند نیز در آیه 18 سوره زمر میفرماید: «الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هداهم الله و اولئک هم اولوالالباب»: کسانی که همه سخنان را گوش میکنند و بهترین رای را انتخاب میکنند، آنها را خدا هدایت کرده و صاحب خرد و دانش هستند. فایده دیگر مشاوره با دیگران، بنابر روایات، بحث هدایت است؛ یعنی خدا هدایت بنده را در ذهن دوستان و افراد عاقل و متخصص قرار داده و طبیعتا بهترین مسیرها را میتوانیم در فضای مشورت پیدا کنیم. نکته دیگر اینکه بنابر روایات کسانی که مشورت نمیگیرند به هلاکت میافتند یعنی با ندانمکاری خودشان را ازچاله به چاه میاندازند و فشارهای زیادی را متحمل میشوند. اگر بخواهیم عام تر نگاه کنیم، سلامت روان، خانواده سالم، ازدواجهای سالم و در ادامه جامعه سالم در مسیر مشاوره گرفتن از افراد متخصص است؛ در واقع سالم و حتی دیندارانه زندگی کردن میتواند در گرو یک مشورت درست و به جا باشد.
در احادیث معصومین(ع) برای مشاور خوب چه ویژگیهایی بیان شده و در مقابل از مشورت با چه افرادی نهی شده است؟
در احادیث ویژگیهای زیادی برای مشاور خوب و شایسته ذکر شده: نخستین ویژگی یک مشاور خوب در روایات معصومین(ع)، صاحب خرد و اندیشه بودن است؛ یعنی باید با کسی مشورت کنیم که از قوه تفکر و عقلانیت بالایی برخوردار باشد. طبیعی است که مشورت با فرد کم خرد نتیجه معکوس دارد و ما را از راه به در میکند. دومین ویژگی مشاور خوب، داشتن تخصص است یعنی باید در هر زمینهای، از افرادی که تخصص کافی دارند مشورت بگیریم. سومین ویژگی یک مشاور خوب، متدین بودن اوست. منظور از متدین بودن، مومن و مقید بودن به آداب دینی است؛ در روایات گفته شده که فرد خداترس چون در مشورت با دیگران خدا را در نظر میگیرد تلاش میکند بهترین و سالمترین مشورت را به افراد بدهد ولی فردی که از خدا نترسد ممکن است در مشورت خیانت کند. حتی در متن روایت آمده: فرد خداترس و متدین، مسیر سالم را معرفی خواهد کرد. ویژگی دیگر یک مشاور خوب در روایات، حر بودن یا آزاده بودن یعنی در قید و بند دیگران نبودن است. مثلا اگر مشاور وامدار فردی باشد ممکن است در فضای مشورت دچار مشکل شود. ویژگی پنجم، مؤاخات و برادری است.در روایات به عبارت «صدّیقا مؤاخیا» اشاره شده. یعنی با کسی مشورت کن که دوست و برادرگونه باشد؛ یعنی در قبال تو احساس مسئولیت بکند و از کنارت بی اعتنا نگذرد و این دلسوزی را فرد در درون خود داشته باشد.
همچنین در روایات از مشورت با افراد دروغگو ، ترسو است. بخیل، حریص و دمدمی ومتلون المزاج نهی شده است.
تفاوت مشاوره دینی با غیر دینی چیست و نسبت به آن چه مزایایی دارد؟
پرسش خوبی است؛ مشاورانی که تحصیلات آکادمیک دارند و از مباحث دینی بی اطلاعند، در راهنمایی افراد فقط از علم روانشناسی و مشاوره استفاده میکنند و بسیاری از جاها هم مباحثشان مفید و قابل استفاده است. اما طبیعتا افرادی که هم تخصص روانشناسی و هم دینی دارند، علاوه بر دانش روانشناسی از توصیههای دینی هم برخوردارند؛ اسلام دین کاملی است و در مورد سبک زندگی، فرزندپروری، خانوادهداری، مدیریت استرس و بسیاری دیگر از مسائل توصیه های ارزشمندی دارد. مسلم است که این مباحث با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما هم عجین شده و با عمل به آنها زندگی سالمتری خواهیم داشت.
زهرا دلپذیر