نگاه تک بعدی یکی از عوامل سقوط تمدنی است
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۹۵۸۹۳
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام حسن خیری رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی در اولین نشست تخصصی بزرگداشت ابوریحان بیرونی که در دانشکده علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: در تمدن اسلامی شاهد نهضت علمی هستیم که نشات گرفته از عقاید الهی و ایمانی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در مرحله نوآوری و خلاقیت تمدن اسلامی، گرچه مسلمانان در ابتدا شاگردی می کردند اما توانستند به استادانی ماهر تبدیل شوند. برای رسیدن به تمدن سازی شاخص هایی مانند فهم ممتاز از خود، تمدن های باز، خود آگاهی نسبت به تمدن های دیگر و تفسیر های نوین نسبت به نیازهای تازه جامعه نیاز داریم.
خیری ادامه داد: در تمدن سازی اسلامی بر مولفه هایی مانند عقبه تئوریک و فلسفه مشخص، تولید ادبیات خاص، مدارا با تمدن های دیگر و نظام سازی که با فرانهادی دیدن دین ارتباط دارد، تاکید می شود.
رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شفافیت و فراگیری معارف و آموزه ها نیز در تمدن سازی اسلامی اثر قابل توجهی دارد؛ نظام مند بودن، پویایی، تعامل فرهنگی و همبستگی اجتماعی از جمله مولفه های اسلامی یک نظام تمدن ساز است. مکتب امام صادق(ع) الگوی مناسبی برای تمدن سازی است چرا که دانشمندان زیادی را تربیت کرده و احادیث گوناگونی از ایشان نقل شده است.
وی نگاه تک بعدی را یکی از عوامل سقوط تمدنی دانست و تصریح کرد: این نوع نگاه، موجب اختلاف میان جامعه اسلامی و درگیری میان مذاهب مختلف خواهد شد.
خیری ابوریحان بیرونی را یک متفکر شیعه نامید و اذعان داشت: ابوریحان نگاه تک ساحتی به علم نداشت که این نگاه امروز آفت تمدن اسلامی است؛ بهره گیری از علوم تمدن های زمان، مقلد نبودن و داشتن روح انتقادی را می توانیم از دیگر ویژگی های ابوریحان بیرونی بدانیم. ابوریحان همچنین عقل را مبرا از خطا نمی دانست.
رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: ابوریحان جایگاه وحی را برتر از عقل به لحاظ ثبات می داند؛ می توان گفت که حکمت متعالیه را ابوریحان بنیان نهاده است. او عقیده راسخی بر بی طرفی علم داشت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ارتباط میان تمدن ها و فرهنگ ها نیز جزو عقاید اصلی ابوریحان بیرونی بود همچنین ابوریحان زبان شناسی را یکی از ملزومات فهم متن می داند.
انتهای پیام/
108 / 167 نگاه تک بعدی تمدن تمدن اسلامی ابوریحان بیرونی آفتمنبع: ایسکانیوز
کلیدواژه: نگاه تک بعدی تمدن تمدن اسلامی ابوریحان بیرونی آفت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۵۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه دبیران و مدیران جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در دوره بیستویکم افزود: برگزارکنندگان در این دوره مجموعهای از عناصر هنری در بخشهای مختلف را گردآوری کردند. حضور افراد تراز اول در این جلسه فرصت مغتنمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره فیلم رضوان اتفاق مبارکی است و هرآنچه در جلسه مطرح شد سرشار از امید و انگیزه برای آینده بود.
اسماعیلی افزود: جشنواره امام رضا (ع) باید به عنوان معتبرترین جشنواره فرهنگی هنری کشور قرار گیرد چراکه تمام داشتهها و افتخارات فرهنگی هنری ما به برکت وجود امام رضا (ع) است.
وی با اشاره به کتاب دو قرن سکوت عبدالحسین زرینکوب گفت: آغاز قرن سوم همزمان با حضور علیبن موسی الرضا است و این درخشش تمدن اسلامی و ایرانی که از قرن سوم درخشش خود را آغاز کرده و در قرن پنجم به قله خودش رسیده، نشان دهندهی این موضوع است که اساسا نام دیگر این تمدن تمدن رضوی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مجالس در این دوره به صورت مجالس علمی و آزاداندیشی بوده و بهطور کلی هر جامعهای که میخواهد به حوزه تمدنی برسد با استفاده از ذات آزاداندیشی است که در فرهنگ اسلامی جاری است. دوره جمهوری اسلامی دورهای نو از تمدن نوین اسلامی است. ما در حال بازخوانی تمدن رضوی هستیم.
اسماعیلی با اشاره به نگاه بینالمللی در بنیاد امام رضا گفت: حضرت رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است. در سفر اخیر خود به پاکستان مشتاقان از مردم تا مقامات برای زیارت امام رضا (ع) ابزار علاقه میکردند.
وی افزود: بعد از امام حسین (ع) در میان ائمهاطهار (ع) این میزان از تشویق به زیارت را برای امام رضا (ع) داریم چرا که منبع فیض است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: افتخار داریم در این جشنواره همگی خادم امام رضا (ع) باشیم.
اسماعیلی در پایان با آرزوی بهرهمندی از شفاعت و عنایت امام رضا (ع) و صلوات بر محمد و آل محمد به جلسه پایان داد.
جلسه دبیران و مدیران بیستویکمین دوره جشنواره امام رضا (ع) ۸ اردیبهشت با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محلل این وزارتخانه برگزار شد.
تبادل نظر درباره رویکردهای آتی جشنواره و ارائه گزارشی از فعالیتهای انجامشده از محورهای این جلسه بود.
سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، فرهاد قائمیان دبیر بیستویکمین دوره جشنواره بینالمللی و فرهنگی امام رضا (ع)، سعید زمانی مدیرعامل بیستویکمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، محمدحسین لطیفی دبیر جشنواره فیلم رضوی و فیلم رضوان و جمعی از دبیران و مدیران این دوره از جشنواره از حاضران در جلسه بودند.