Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم به جنایت جدید عربستان در یمن پرداخت و نوشت: بیشتر تحولات مرتبط با پرونده جنگ یمن بر خلاف خواسته ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی که این جنگ را به راه انداخته است پیش می رود. پس از خروج تدریجی امارات از این جنگ و شعله ور شدن جنگ نیابتی میان دو همپیمان(اماراتی و عربستانی) در «عدن» اکنون اخبار ارتکاب یک کشتار و جنایت در شهر«ذمار» در جنوب صنعا توسط هواپیماهای ائتلاف منتشر می شود که در اثر آن بیش صد زندانی از جنبش اخوان المسلمین(حزب الاصلاح) کشته شدند و 40 زندانی دیگر نیز زخمی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشته ها و زخمی از جمله 170 اسیری بودند که در یکی از زندان های جنبش«انصار الله» حوثی به سر می بردند.

این جنایت و کشتار و جزئیات شوک آور آن پس از دوره چند ماهه ای رخ داد که هواپیماهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان اهداف غیرنظامی را  بمباران نمی کردند زیرا جامعه بین المللی ائتلاف را متهم به بمباران غیرنظامیان بی گناه و بی دفاع  و ارتکاب جنایت های جنگی متهم کرد و این اتهام باعث شد که بسیاری از کشورها عربستان و امارات را محکوم کنند و فروش سلاح به این دو کشور را متوقف کنند تا از آنها در جنگ یمن و کشتار غیرنظامیان استفاده نکنند.

سرهنگ«ترکی المالکی» این مساله را تکذیب کرد که ائتلاف می دانست که در این زندان اسیر و  افراد بازداشت شده وجود دارند و گفت: مکانی که مورد هدف قرار گرفت یک هدف نظامی مشروع است که حوثی ها از آن برای انبار کردن پهپادها و سلاح دفاع هوایی استفاده می کنند و این توجیه هرگز قانع کننده نیست و در ادبیات انسانی در زمره «عذر بدتر از گناه» گنجانده می شود و یادآور توجیه های مشابهی است که ائتلاف و سخنگویانش برای توجیه کشتارهایی که مرتکب شد مانند بمباران مجالس عزا، مراسم های عروسی،مدارس، بیمارستان ها، بازارهای عمومی و کشتار ده ها هزاران نفر طی پنج سال گذشته از عمر جنگ، استفاده کردند.

ما در اینجا در این روزنامه نمی دانیم که سرهنگ المالکی چگونه فهمید که در این زندان پهپاد انبار می شود به همین دلیل تبدیل به هدف نظامی مشروع شده است. در این جا دو احتمال وجود دارد: اول اینکه فرماندهان نظامی ائتلاف به خوبی می دانستند که در مرکز اسیرانی از حزب اخوانی الاصلاح وجود دارند و به عمد آن را بمباران کردند و اما احتمال دوم: اطلاعات تجسسی اشتباه دریافت کردند و چه بسا اطلاعات اشتباهی عمدی دریافت کردند مبنی بر این که این مرکز انبار پهپادهاست که در هر دو حالت نمی توانند از پذیرفتن مسئولیت این کشتار در بروند.

این قابل توجه بود که جنبش انصار الله حوثی که به لحاظ نظامی و اقتصادی به اتهام تروریسم در محاصره است و بیشتر سلاح هایش ساخت داخل است حملات زیادی را با موشک و پهپاد انجام داد و چندین فرودگاه و مراکز حیاتی نفتی عربستان را در جنوب و شمالش هدف قرار داد بدون آن که این حملاتش تلفات انسانی در میان صفوف غیرنظامیان به بار بیاورد به جز چند مورد اندک. این در حالی است که هواپیماهای ائتلاف که نگین تاج صنایع نظامی آمریکا به شمار می روند و ده ها میلیارد دلار برای ائتلاف هزینه در بر داشته است و مجهز به تجهیرات هوایی و زمینی پیشرفته هستند و برخی از آنها تحت اشراف آمریکایی و اروپایی فعالیت می کنند، کشتار مرتکب می شوند و به شکل وسیعی غیرنظامیان محاصره شده و گرسنه نگه داشته شده که از وبا و سوء تغذیه رنج می برند البته اگر تغذیه ای در اصل وجود داشته باشد، قتل عام می کنند.

این کشتار و قتل عام شنیعی که هواپیماهای ائتلاف مرتکب شدند محکوم است و نقض همه قوانین بین المللی و انسانی به شمار می رود. قوانین بین المللی اسیران و بازداشت شده ها را مورد حمایت قرار می دهد؛ امری که نیازمند اعتراف عربستان به مسئول بودنش و پذیرش پیامدهای آن و در صورتی که نتواند اعتراف نکند باید تحقیقاتی در این زمینه با نظارت بین المللی انجام دهد.

ائتلاف عربستان در این جنگ حتی اگر صد سال طول بکشد، پیروز نمی شود.ما این را از همان روز اول آغاز عملیات موسوم به « توفان قاطعیت» گفتیم و ضرری نمی کنیم اگر این را بار دیگر امروز و فردا تکرار کنیم زیرا نه به دلیل آن که رمال یا طالع بین هستیم بلکه به دلیل آن که ما در این روزنامه رای الیوم ملت یمن را  و ذخایر بزرگ کرامت و عزت و توانش برای ایستادگی بالا در رویارویی با تجاوز و در هم کوبیدن اش به خوبی می شناسیم.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر جنگ یمن انصارالله یمن جنگ یمن و عربستان ائتلاف عربی به رهبری عربستان قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۶۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از الجزیره، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی امروز دوشنبه بعد از دیداری که در ریاض با همتای آمریکایی داشت، از نزدیکی موعد امضای توافق امنیتی میان این کشور و آمریکا خبر داد.

وی در این باره اعلام کرد: ما در حال حاضر به مراحل نهایی درباره توافق دوجانبه با آمریکا نزدیک شده‌ایم.

این اظهارات درحالی بیان شده است که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، امروز در ریاض گفت: آمریکا و عربستان سعودی طی یک ماه گذشته درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند.

وی افزود: اقدام دوطرفه عربستان و آمریکا در رابطه با پرونده عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است.

دولت بایدن به هموار کردن مسیر یک توافق بالقوه برای عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد، اما اکثر مقامات آمریکایی آن را یک رویا تلقی می‌کنند.

موانع پیش روی این توافق شامل جنگ در غزه، وابستگی نتانیاهو به شرکای ائتلاف راست افراطی خود و سیاست داخلی آمریکا است. 

سعودی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که برای پیشبرد عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل، جنگ غزه باید پایان یابد و کابینه این رژیم به یک مسیر غیر قابل بازگشت به سمت راهکار «دو دولتی» متعهد شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • رسانه صهیونیست هدف اصلی سفر بلینکن به ریاض را فاش کرد
  • تاکید وزیر خارجه عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه
  • درخواست پارلمان عربی برای تحقیقات در مورد کشف گور‌های جمعی در غزه
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو