زن مقتدر/ نگاهی به فیلم «یه وا»
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۹۶۴۲۱
زنان مقتدر جایگاه مهمی در هنرهای نمایشی مدرن داشتهاند و دارند و اغلب نام آنها در عنوان آثار مهم ادبیات نمایشی درخشیده است. یکی از نشانههای گذر از ادبیات نمایشی کلاسیک به مدرن، گرایش بیشتر به زنانه شدن نام قهرمانان و پروتاگونیستهایی است که بر صدر آثار میبینیم. اگر در ادبیات نمایشی کهن و دوران رونق نمایش در یونان باستان به تکچهرههایی استثنایی مانند الکترا و مدهآ در میان صدها نام مردانه مانند اودیپوس، آژاکس، پرومتئوس، اورست، آگاممنون و فیلوکتتس برمیخوریم و در دوران رنسانس و اوج کلاسیسیسم همان معدود نامهای زنانه مانند جولیت و کلئوپاترا در کنار نامهای مردانهای همچون رومئو و آنتونیوس میآیند و در میان انبوه قهرمانان و پهلوانان نرینه همچون مکبث، لیر، هملت، اتللو، دون ژوان، تارتوف و فاستوس گم میشوند، دوران مدرن و بهویژه پس از ظهور چهرههایی چون هنریک ایبسن در ادبیات نمایشی با سربرآوردن نامهای زنانهای مثل هدا گابلر، خانم اینگر، کاتلینا، آنا کریستی، یرما و برناردا آلبا همراه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یهوا مادری است که سعی دارد با دختر کوچکش از گذشته فرار کند. او که پزشک است و با اتهام قتل شوهرش روبهرو شده، از ایروان فرار میکند و به منطقه دوردست مرزی پناه میبرد که سالها پیش جنگی در آن درگرفته و او مدتی به عنوان پزشک در آن به مردم کمک کرده است. اکنون که قصد دارد مدتی کوتاه در آن منطقه روستایی بماند تا مدارک مسافرتش تکمیل شود و به فرانسه برود، ناچار است هویت خود و بهویژه پزشک بودنش را پنهان کند. اما آشنایان قدیمی، آشناییهای جدید، روحیات مردم در آن اجتماع کوچک، مسائل فرهنگی و جغرافیا و تاریخ منطقه آسیبدیده از جنگ و ویژگیهای شخصیتی خودش دست به دست هم میدهد تا سیر امور آنطور که او میخواهد و آرزو میکند، پیش نرود.
مهمترین نقطه ضعف «یهوا» فیلمنامهای است که کلیت طرح آن را آناهید آباد نوشته و به دست فیلمنامهنویس دیگری سپرده (و احتمالا در اجرا بنا به ملاحظاتی بخشهای مهمی از آن را تغییر داده و احتمالا تضعیف کرده) است و بزرگترین نقطه قوت فیلم هم کارگردانی خود اوست، و البته فیلم نقاط قوت متعددی هم در بقیه بخشهای فنی و هنری دارد. متاسفانه فیلمنامه «یهوا» به اندازه شخصیت اصلی آن سردرگم و بیش از اهالی محلی که به آن پناه برده، محافظهکار است. جدای از حفرههای داستانی و باورپذیر نبودن یا ابهام در انگیزه شخصیت در نکاتی کلیدی مانند پنهان کردن هویت حرفهایاش یا ناشناس ماندن او در منطقه کوچکی که همین چند سال پیش در آن جانفشانی کرده است و قطعا بزرگان محل باید او را به جا بیاورند، ناراحتکنندهترین بخش فیلمنامه (لااقل فیلمنامهای که به اجرا درآمده) پایانبندی آن است که بیشتر از پایان باز به این میماند که فیلم ناتمام مانده، یا بنا به ملاحظهای قطع شده است، انگار شخصیتی که نام یهوا را در پایان به زبان میآورد، قصد دارد چنین جملهای را بر زبان بیاورد: «چه گویم که ناگفتنم بهتر است!» البته کارگردان توانسته از همین فیلمنامه ضعیف تصویر قابل قبول و تاثیرگذاری بسازد. خانم آباد که پیش از ساختن این اولین فیلم بلندش سابقه دستیاری فیلمسازانی مانند واروژ کریم مسیحی، احمدرضا درویش، ابوالفضل جلیلی و علیرضا داوودنژاد را در کارنامه دارد، در میزانسن، ایجاد جغرافیایی ملموس و درست در ذهن تماشاگر از طریق انتخاب زوایا و همچنین فضاسازی و ایجاد حس با حرکات دوربین بهویژه تراکینگهای کوچک و ناملموس به سمت شخصیتهای اصلی و همچنین بازی گرفتن از بازیگران نقشهای اصلی موفق عمل کرده است. بااینحال واکنش و تعامل تعدادی از بازیگران نقشهای فرعی و گذری، بهویژه در پرده اول، تا اندازهای خام و درنیامده به نظر میرسد که احتمالا میتوان آن را به دشواری ارتباط زبانی سایر عوامل هنری مانند دستیاران با بازیگران غیرحرفهای نسبت داد. بازیگر نقش اصلی، خانم نارینه گریگوریان، که به عنوان بازیگر حرفهای در چند اثر از سینمای ارمنستان پیش و پس از این فیلم حضور داشته، در نقش یهوا بسیار مقتدر و تاثیرگذار ظاهر شده است و بازیگران نقشهای مکمل نیز اغلب در نقش خود جا افتادهاند. در میان عوامل هنری فیلم کار حسن کریمی فیلمبردار در قاببندی، نورپردازی و حرکات دوربین درخشان و ستودنی است و در فضاسازی و ساختن قابها و تصاویر چشمنواز از طراحی صحنه و لباس بهخوبی استفاده کرده است.
بههرحال، هم ضعف اساسی سینمای ایران، مشکل فیلمنامه، در فیلم «یهوا» به قوت خود باقی است و هم نقطه قوت سینمای امروز ایران، پیشرفتهای تکنیکی، بهخوبی خودنمایی میکند. گرچه این فیلم به علت همین ضعف اصلی با وجود حضور در جشنوارههای متعدد مانند آرپای لسآنجلس (برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی)، پالماسپرینگز، Socially Relevant نیویورک، صوفیه بلغارستان و مونترآل و فرستاده شدن به بخش بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان (نودمین دوره) اسکار از سوی مرکز سینمای ملی ارمنستان نتوانسته است چندانکه باید، موفقیت کسب کند، اما به واسطه همین نقاط قوت و همچنین در اختیار داشتن امکانی طبیعی برای دور زدن بعضی محدودیتهای معمول، قابلیت آن را دارد که از استقبال گرم تماشاگران عام، بهویژه در داخل ایران، بهرهمند شود.
منبع: ماهنامه هنروتجربه برچسب ها: زن ، متقدر ، نمیش مدرن
منبع: خرداد
کلیدواژه: زن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۶۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ثبتنام سومین دوره مسابقات تیمی قرآن در گیلان آغاز شد
ایسنا/گیلان سومین دوره مسابقات تیمی حافظان و قاریان قرآن کریم استان گیلان «ضحی» امسال در قالب لیگ برگزار خواهد شد.
امیرحجت مرادی در گفتوگو با ایسنا از آغاز ثبتنام سومین دوره مسابقات تیمی حافظان و قاریان قرآن کریم استان خبر داد و اظهار کرد: سومین دوره مسابقات تیمی حافظان و قاریان قرآن کریم«ضحی» گرامیداشت شهدای قرآنی گیلان این دوره در قالب لیگ در استان برگزار میشود.
وی افزود: رشتهها شامل حفظ جزء۳۰، حفظ ۳ جزء، حفظ ۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل و قرائت و حفظ موضوعی(مسطورا) میباشد؛ مسابقات گروههای ۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ کل به صورت لیگ و گروههای قرائت و حفظ جزء ۳۰، ۳ جزء و ۵ جزء به صورت یک مرحلهای(جام قهرمانی) برگزار خواهد شد.
مسئول دبیرخانه هفته قرآن و عترت گیلان با بیان اینکه در رشتههای حفظ اجزاء همه اعضای تیم یکسان و از ابتدای قرآن نظیر سه جزء اول، پنج جزء اول و غیره است، گفت: در رشته قرائت آقایان ترکیب تیم شامل یک نفر تحقیق، یک نفر ترتیل، یک نفر مؤذن و در بخش بانوان یک نفر تحقیق، یک نفر ترتیل و یک نفر دعاخوان است؛ رشته حفظ موضوعی بر اساس طرح زندگی با آیهها «مسطورا» شامل حفظ و مفاهیم از کتاب مسطورا خواهد بود.
دبیر اجرایی سومین دوره جام قرآنی «ضحی» استان گیلان بیان کرد: در این دوره تیمها توسط شخصیتهای حقوقی شامل تشکلهای قرآنی، مجموعههای فرهنگی دینی، مدارس یا شخصیتهای حقیقی نظیر اساتید، حافظان و قاریان تشکیل میشود؛ هر تیم از سه عضو(متسابق) و یک سرپرست تشکیل میشود.
مسئول دبیرخانه هفته قرآن و عترت گیلان با بیان اینکه در شخصیتهای حقوقی مدیر تشکل به عنوان سرپرست تعیین و در شخصیتهای حقیقی مربی یا یکی از اعضای تیم به عنوان سرپرست معرفی میشود، تصریح کرد: ضوابط و آییننامه داوری مسابقات مطابق آییننامه مسابقات رسمی جمهوری اسلامی ایران (اوقاف) است.
وی افزود: همه تیمها باید امتیاز ۷۰ را کسب کنند و معدل تیم نباید از ۷۰ کمتر باشد؛ تیمهایی که امتیاز کمتر از ۷۰ را کسب کنند در مراحل بعدی یک گروه سقوط خواهند کرد.
مرادی گفت: ثبتنام این مسابقات آغاز شده و تا ۲۰ اردیبهشتماه ادامه دارد، علاقهمندان میتوانند از طریق تکمیل و ارسال فرم مشخصات از طریق پیامرسان ایتا به شماره ۰۹۱۱۱۴۹۳۴۵۷ نسبت به ثبتنام اقدام کنند.
انتهای پیام