Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@11:05:25 GMT

مهمترین ویژگی و رمز ماندگاری نهضت عاشورا

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۹۷۰۴۰

مهمترین ویژگی و رمز ماندگاری نهضت عاشورا

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: مهمترین ویژگی و رمز ماندگاری نهضت عاشورا داشتن رنگ خدایی است.

حجت‌الاسلام مهدی شریعتی تبار در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: در عالم هر جایگاهی هر فردی در معرض کهنگی است ولی آن‌چه رنگ و وجه خدایی داشته باشد ماندگار است. البته عاشورا عوامل زیادی برای ماندگاری مانند مقاومت ایثار داشت ولی مهمترین علت ماندگار همین رنگ خدایی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس مذهبی افزود: بدون تردید نهضت عاشورا و حرکت امام حسین یک درس و مکتب برای همه مسلمانان و بشریت است فلذا خود امام می‌فرمایند «لکم فِیَ اسوة» یعنی من را الگوی خو قرار دهید.

وی تصریح کرد: نهضت عاشورا درس‌ها و عبرت‌های فراوانی داشت. از درس‌های اساسی قیام کربلا حفظ و سیانت از عزت انسانی و اسلامی بود. یعنی جبهه مخالف می‌خواستند عزت امت را بشکنند و پیشنهاد تسلیم شدن دادند ولی شعار جاودانه آن حضرت «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» بود برای همه‌ی انسانی‌هایی که خواهان عزت هستند.

این پژوهشگر دینی با اشاره با حدیث «موت فی عزّ خیر من حیاة فی ذُلّ» گفت: به قول برخی نوسیندگان به خصوص ابن ابی‌الحدید معتزلی، حسین ابن علی(ع) به بشریت یاد داد که حاضر است خودش و عزیزانش شهید شوند ولی عزت و استقلالش خدشه‌دار نشود.

شریعتی‌تبار با یادآور شدن آیه‌ی«لاتَظلمون و لاتُظلمون» عنوان کرد: بحث مبارزه با طلم، فساد و تباهی در راه خدا از درس‌های جاودانه کربلاست که مردم نباید زیر بار ظلم بروند و ظلم کنند.

اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید

وی افزود: مسئله غیرت دینی و الهی داشتن از دیگر درس های مهم کربلاست. حضرت محمد(ص) می‌فرمایند «کان ابراهیم ابی غیورا، و انا اغیر منه». این غیرت به معنی داشتن حمیت دینی و التزام عمیق به نوامیس الهی و خود است و اگر به به مقدسات و چیزهایی که برای  انسان غیور تعرض شود آشفته می‌شود. حال مهم‌ترین ناموس همین ارزش‌ها و احکام دینی و الهی‌ست. هنگامی که امام حسین(ع) دیدند که لشکریان به سمت خیمه‌ها حمله می‌کنند با زحمت خود را از زمین بلند کردند و فرمودند « ویلکم یا شیعة آل أبی سفیان ، إن لم یکن لکم دین ، وکنتم لا تخافون یوم المعاد ، فکونوا احراراً فی دنیاکم هذه».

درس ایثار و مقدم داشتن دیگران بر خود در کربلا بسیار نمایان بود.

این پژوهشگر دینی گفت: بحث ولایت‌مداری که یاران سیداشهدا(ع) نسبت به ایشان داشتند از دیگر آموزه‌هایی مهم کربلا است. مسلم ابن عوسجه حتی هنگام شهادت خود به هم‌سنگریانش فرمود ولی خدارا تنها نگذارید.

شریعتی‌تبار عنوان کرد: وفای به عهد و پیمان در داستان عاشورا یک درس بسیار بزرگ است. از خود امام حسین(ع) که با پیمان خود با خدا بسته بودند تا یارانشان که با دین و امام زمان خود پیمان بسته بودند. امام حسین(ع) در جریان عاشورا آیه‌ی «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ» را بسیار تلاوت می‌کردند که مصداق بارز این آیه یاران ایشان بودند که در عهد خود صداقت داشتند برای مثال هنگام نماز عاشورا چند تن از اصحاب پیش امام ایستادند تا تیرهای دشمن را دفع کنند. پس از پایان نماز که یکی از آنها زخمی شده و در حال شهادت بود به امام فرمود: آیا من به پیمانم وفا کردم؟

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محرم 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۷۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید

دکتر شیرجنگ گفت: رادیولوژی پرتابل - سرکانتر - ساک شن و تخت‌های اتاق عمل از جمله دستگاه‌هایی هستند برای بیمارستان خریداری شده است.

وی افزود:خرید دستگاه اتوآنالایزر برای آزمایشگاه نیز خریداری شده که تا یکماه آینده نصب خواهد شد و با نصب آن مشکلات آزمایشگاه رفع می شود ولی برای راه اندازی آن و نصب دستگاه‌های جانبی ۱.۵ میلیارد تومان هزینه نیاز است که از خیرین درخواست می کنیم برای بروز کردن آن ما را یاری کنند.

وی گفت: مجوز اصلی برای احداث بخش اتاق‌های عمل در فضای ۳ هزار متر مربع بیمارستان با هزینه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان گرفته شده است که با احداث آن دیگر نیاز به ارجا ع بیماران به سایر شهر‌ها نخواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • برگزاری گرامیداشت روز معلم در بخش شمیل بندرعباس
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • تشخیص بدعت و انحرافات، ویژگی ممتاز یک معلم
  • احزاب ویژگی‌های حزب‌الله را از آیات و روایات استخراج و به‌ کار بندند
  • شلیک به مغز انقلاب اسلامی
  • تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • ساخت فیلم «عشق آباد» با محوریت امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی
  • فرهاد قائمیان تکلیف ساخت فیلم درباره امام رضا(ع) را روشن کرد
  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی