Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@04:01:54 GMT

برگزاری بزرگترین نمایشگاه آثار داوینچی در اسکاتلند

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۹۷۴۹۷

برگزاری بزرگترین نمایشگاه آثار داوینچی در اسکاتلند

به گزارش روزنامه اسکاتلندی «پرس اند ژورنال»، ۸۰ اثر از بهترین نقاشی های داوینچی در ادینبورگ به نمایش در می آید.

داوینچی نقاش دوره رنسانس بود که در زمینه‌های مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی، ریاضی، مهندسی، اختراعات، آناتومی، زمین‌شناسی و نویسندگی نیز فعالیت داشت.

نمایشگاه ادینبورگ که قرار است از ۲۲ نوامبر تا ۱۵ مارس سال ۲۰۲۰ (ا آذر تا ۲۵ اسفند) دایر باشد، معرف برخی از زیباترین نمونه نقاشی های آناتومیک این هنرمند از جمله نقاشی موسوم به «جنین در رحم» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین ۱۴۴ اثر داوینچی از بزرگترین مجموعه خصوصی هنری جهان موسوم به «مجموعه خاندان سلطنتی انگلیس» در ماه فوریه (بهمن ۱۳۹۷) همزمان در ۱۲ نمایشگاه در موزه ها و گالری های سراسر بریتانیا به نمایش در آمد و بیش از یک میلیون نفر از آن بازدید کردند.

در همین حال، اهمیت گرامیداشت پانصدمین سالمرگ داوینچی، موزه لوور پاریس را بر آن داشته تا در مدت زمان باقی مانده به این رویداد، بلیت‌های بازدید مونا لیزا را پیش‌فروش کند.

۲۴ اکتبر ۲۰۱۹ (دوم آبان) ۵۰۰ سال از مرگ نقاشی می‌گذرد که به نابغه توسکان مشهور است؛ لئوناردو داوینچی را بزرگ‌ترین نقاش دوره رنسانس می‌دانند.
مسئولان موزه لوور فرانسه که عنوان پُربازدیدترین موزه جهان را از آن خود کرده است با پیش‌بینی جمعیت احتمالی که بخواهند در ایام بزرگداشت سالمرگ داوینچی از تابلوی معروف مونالیزا بازدید کنند، در نظر دارند با محدود کردن بازدید به افرادی که ساعت حضور خود را در این موزه رزرو کنند، فضای آرام و راحتی را برای بازدید از اثر تاریخی مونا لیزا فراهم آورند.

این نخستین بار نیست که لوور تدابیر پیش‌فروش بلیت را اعمال می‌کند. سال گذشته میلادی نیز برای بازدید از نمایشگاه آثار یوهانس ورمیر از معروف‌ترین نقاشان هلندی دورهٔ باروک و پایه‌گذاران دوران طلایی هنر هلند در قرن هفدهم میلادی، رزرو بازدید در نظر گرفته بود. اما مسلماً جمعیت بیشتری برای بازدید اثر هنری داوینچی به لوور خواهند آمد.

مونا لیزا را می‌توان از محبوب‌ترین بازدیدهای آثار لوور دانست آن هم در موزه‌ای که تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار بازدیدکننده را مسحور خود کرد. در بازدیدهای معمول از لوور همیشه جمعیتی قابل توجه در مقابل تابلو مشغول تماشا هستند که تفاوتی انکارنشدنی با فضای مقابل سایر آثار این موزه دارد.
موزه لوور پاریس مجموعه‌ای شامل پنج تابلو و ۲۲ اثر طراحی از داوینچی را در اختیار دارد. در مجموع ۱۲۰ اثر از این هنرمند دوره رنسانس شامل نقاشی، طراحی، دستخط، مجسمه و ابزار هنری باقی مانده که در مجموعه خانواده سلطنتی انگلیس، موزه بریتانیا، گالری ملی لندن، موزه پیناکوتک واتیکان در رم، موزه متروپولیتن رم و بنیاد فرانسه به جا مانده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رم ادینبورگ بریتانیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۷۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین؛ علی بویری در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: با توجه به وضعیت ویترین‌ها و آثار شاخص و منحصر به‌فرد موجود در آن‌ها که بعضاً سال‌ها بود در وضعیت نامطلوبی قرار داشت و جز پایش‌های موزه‌ای امکان حفاظتی دیگری نداشتند، پس از ارزیابی و اولویت‌سنجی براساس پایداری وضعیت و همچنین وضعیت نمایش موزه‌ای بر اساس اولویت‌های استاندارد این حوزه و ارزش‌گذاری بر حفظ آثار تاریخی و حفظ شأن و ارزشمندی آثار و نیز احترام به بیننده موزه‌ای، مرمت هفتاد اثر با نظارت معاون میراث‌ فرهنگی استان و کارشناس پایگاه میراث‌ جهانی به عنوان ناظر مقیم در دستورکار قرار گرفت.


سرپرست پایگاه میراث‌ جهانی شوش ادامه داد: در این راستا، هفتاد شیء از بخش‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی از جنس سفال و شیشه، به‌منظور عملیات حفاظت و مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت پایگاه میراث‌جهانی شوش انتقال یافتند و پس از طی فرآیند حفاظت و مرمت، به تالارهای موزه و ویترین‌های نمایش برای بازدید عموم برگردانده شدند.

وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی مرمت‌ شده در این طرح شامل اشیایی از دوره‌های تاریخی مختلف از جمله پیش از تاریخ، عیلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی و از جنس سفال و شیشه بودند، افزود: شاخص‌ترین این آثار، لیوان‌های منقوش، ظرف‌ها وجام‌های پیش از تاریخ موزه بودند که وضعیت حفاظت و مرمتی آن‌ها نامطلوب و به علت حساسیت آن‌ها سال‌ها بود که دست‌ نخورده باقی مانده بودند که در این طرح، اشیاءِ یادشده، بازبینی و مستندنگاری دقیق شدند و پاک‌سازی آثار از رسوبات و آلاینده‌های محیطی نیز انجام شد.

همچنین حذف آثار مرمت‌های متعدد و کهنه و نیز الحاقات هم در دستورکار قرار گرفت و اتصالات جدید و مرمت بخش‌های کمبود با تکیه بر استانداردهای جهانی این حوزه و استحکام‌ بخشی ساختار نیز روی آن‌ها اجرا شد و برای مشاهده عموم دوباره در موزه قرار گرفتند.

بویری بیان کرد: موزه باستان‌ شناسی شوش در سال ۱۳۴۵، در جوار قلعه و محوطه باستانی شوش گشایش یافت و از شاخص‌ترین موزه‌های ایران به‌شمار می‌رود که آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف باستانی ایران را در خود جای داده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899653

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • نمایشگاه شهدا سمنان برای بازدید رهبر معظم انقلاب آماده می‌شود
  • نمایشگاه نقاشی گروهی دانش آموزان ابتدایی شاهرود
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • عکس| «بانو سوسانو» در نمایشگاه نقاشی