Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@14:09:38 GMT

رحماندوست: ادبیات دینی نیازمند آثار تخیلی است

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۹۸۱۹۳

رحماندوست: ادبیات دینی نیازمند آثار تخیلی است

این نویسنده تاکید دارد که تقدس موجب شده تا بترسیم و نتوانیم پا به گود داستان نویسی تخیلی درباره ائمه معصومین (ع) و پیامبران شویم در حالی که ضمن رعایت قداست و معصومیت شخصیت های دینی می شد، داستان ها و قصه هایی تولید کنیم که دست مایه فیلم های سینمایی، تئاتر و ده ها اثر هنری باشد که در جهان بدرخشد؛ اما نخواستیم و نتوانستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افسوس و حسرت هایی که از گفتار و کلام شاعر شهیر ایرانی می بارد، عزم و اراده هر اهل قلمی را بر می انگیزد برای نوشتن و نگارش از پیامیر و امامان که زندگی نامه بیشترشان را از کتاب های دوران مدرسه هنوز از بَر هستیم.

مصطفی رحماندوست روز سه شنبه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر همدان توصیه هایی ادیبانه و دلسوزانه به نویسندگان تازه کار دیار الوند کرد و آنها همه وجودشان چشم و گوش شده بود تا از تجربه های شاعر "صد دانه یاقوت" توشه ای ارزشمند برای خود بردارند.

شاعر توانای کشورمان گفت: همه انواع ادبیات از بازنویسی فولکلور و باروهای عامیانه و ادبیات کلاسیک حاصل می شود؛ آنچه که امروز نیازمند آن هستیم بازنویسی خلاقانه و تخیلی همین ادبیات فولکلور است.

به اعتقاد وی اگر کسی بتواند در این عرصه گام برداشته و دست به خلاقیت در دوباره نویسی فولکوریک بزند بی تردید موفق و مورد استقبال قرار می گیرد.

رحماندوست، فولکلور یا ادبیات عامیانه را مقدمه ادبیات جدی هر منطقه ای دانست که باید در عین درست نویسی چاشنی خلاقیت و نوآوری در آن گنجانده شود و گرنه رشد نمی کند.

وی گریزی به دوران کودکی خودش زد و گفت: در کنار منبر و روضه، پرده خوانی و نقالی و معرکه گیری ها بیشترین تاثیر را در شناخت ائمه اطهار(ع) و پیامبران داشت؛ اگر چه بعضی وقت ها داستان هایی تعریف می کردند که در هیچ جای تاریخ ثبت نشده بود اما اثر بخشی آن زیاد بود.

شاعر دیار الوند به درست نویسی و نقل صحیح فولکلور تاکید کرد و خواستار روی آوردن نویسندگان جوان به این سمت و سو شد و گفت: در دهه ۶۰ سیره نویسی از ائمه اطهار (ع) را آغاز کردیم و همچنان این موضوع ادامه دارد اما به تازگی پیشرفت هایی حاصل شده است.

وی گفت: تقدس ائمه (ع) و پیامبران موجب شد نتوانیم به گود داستان نویسی تخیلی از شخصیت های دینی وارد شویم و بسیار ضرر و زیان کرده ایم؛ اما به تازگی از داستان های کلیشه ای غار و عنکبوت فاصله گرفته و با تلفیق چند واقعه تاریخی نویسندگان کشور توانسته اند آثار تخیلی جدیدی در حوزه ادبیات دینی خلق کنند.

رحماندوست خاطرنشان کرد: زمان آن رسیده که از این وادی گذر کرده و پا به عرصه جدیدی بگذاریم که بسیار آسان و دست یافتنی است فقط باید ذهن خلاق نویسنده ها را برای سبک نگارشی جدید تحریک کنیم.

این شاعر سرشناس گفت: همدان زادگاه ادیبان و هنرمندان بزرگی است که نسل حاضر می توانند با حفظ تقدس شخصیت ها و کلام آنها در زمینه ادبیات دینی خلاق پیش قدم باشند.

مصطفی رحماندوست روز سه شنبه به زادگاهش سفر کرد و فوت و فن داستان نویسی و قصه گویی را به کودکان و نوجوانان همدانی آموخت.

۷۵۲۷/۲۰۹۰

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر ادبیات خلاقیت فوت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کودکان و نوجوانان قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۸۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مختومقلی فراغی از محورهای وحدت در گلستان است

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، «سیدعلی مهاجر» در جلسه کمیسیون اقوام، فرق و مذاهب که با محوریت مراسم بزرگداشت 291 امین سالروز تولد «مختومقلی فراغی» شاعر و عارف نامدار ایرانی ترکمن برگزار شد، اظهار کرد: مراسمات بزرگداشت این عارف و شاعر شهیر ایرانی باید با محوریت وحدت و تقریب برنامه‌ ریزی و به خوبی اجرا شود.
 
به گفته وی؛ بهره‌ گیری از آموزه‌های دینی در همگرایی اقوام اهمیت بسیاری دارد، از نظرات و دیدگاه‌های علما و روحانیون به ویژه اهل سنت در مراسمات استفاده و بهره‌ برداری شود.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان پرهیز از سلیقه ‌گرایی را ضروری دانست و گفت: با مدیریت و دوری از افراط و تفریط باید در راستای توسعه فرهنگ غنی اقوام ایرانی اسلامی گام برداشت.
 
وی افزود: لازم است در طراحی برنامه‌ ریزی مراسمات به آداب و رسوم برادران اهل سنت نیز توجه شود تا بستری برای سوءاستفاده معاندان و دشمنان برای ایجاد تفرقه قرار نگیرد.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • دختر شاعر فلسطینی مانند پدرش کشته شد
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب
  • «نیست‌وَش» افتتاح شد/ تخیلی که بر مبنای خیال صورت می‌گیرد
  • شاعر سلام فرمانده به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت
  • مختومقلی فراغی از محورهای وحدت در گلستان است