Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@03:29:30 GMT

فقر امکانات کوهنوردی در پرآو کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۹۸۵۸۷

فقر امکانات کوهنوردی در پرآو کرمانشاه

یک مربی کوهنوردی از وضعیت نامناسب پناهگاه و کمبود امکانات در کوهستان پرآو انتقاد کرد.

بهرام حسینی در گفت و گو باخبرنگار ایسنا، به وجود کوه های بلندی همچون پرآو، دالاخانی، شاهو، امروله و... در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: موقعیت کوهستانی کرمانشاه و وجود کوه های بلند در استان باعث شده تا همه ساله کوهنوردان زیادی از سراسر ایران برای صعود به این کوه ها به کرمانشاه سفر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه بیشتر صعودهایی که انجام می گیرد مربوط به کوهستان پرآو است، اظهارکرد: کوه پرآو به واسطه داشتن دو غار که یکی از آنها به اورست غارهای دنیا مشهور است و دیگری غار قلا که از شگفت انگیزترین غارها محسوب می شود، شهرتی جهانی پیدا کرده و علاوه بر کوهنوردان داخلی، کوهنوردان خارجی را هم به سمت خود جذب می کند.

این مربی کوهنوردی با تاکید براینکه در تمامی کوه های دنیا به منظور رفاه حال کوهنوردان امکاناتی همچون قرارگاه در دامنه کوه و پناهگاه و جان پناه در مسیر صعود کوهنوردان احداث می شود ، عنوان کرد: باتوجه به اهمیت بالای کوه پرآو و صعودهای زیادی که در این کوه انجام می گیرد، حدود 15 سال پیش قرار بر این شد تا قرارگاهی در منطقه " دوزری" واقع در دامنه این کوه احداث شود و حتی اعتبار مورد نیاز هم برای آن تامین شد، اما متاسفانه بدون آنکه دلیل آن را بفهمیم این کار انجام نگرفت.

وی ادامه داد: در مسیر صعود کوهنوردان به کوه پرآو یک پناهگاه و دو جان پناه – فضایی کوچکتر از پناهنگاه- داریم، اما متاسفانه دچار فرسودگی شده اند و  وضعیت مناسبی برای استراحت کوهنوردان ندارند.

حسینی تصریح کرد: سه چهار سال پیش بود که همانند سایر استانها پناهگاه پرآو به سیستم روشنایی خورشیدی مجهز شد تا کوهنوردانی که شب را در این پناهگاه به سر می برند علاوه بر استفاده از روشنایی بتوانند وسایل برقی خود را نیز شارژ کنند، اما متاسفانه پس از مدتی این سیستم تخریب شد و اکنون کوهنوردان در این پناهگاه شب را با تاریکی سپری می کنند.

وی اضافه کرد: از دو جان پناهی هم که در این کوه وجود دارد، در و پیکر جان پناه "شِنل" شکسته و تخریب شده و در فصل زمستان اقامت در آن برای کوهنوردان بدون استفاده از چادر امکانپذیر نیست.

این مربی کوهنوردی در ادامه یکی از دلایل فرسودگی پناهگاه و دو جان پناه پرآو را نداشتن قرارگاه در دامنه این کوه دانست و گفت: اگر در کوه پرآو قرارگاه داشتیم، کوهنوردان به جای استفاده از پناهگاه و جان پناه، از قرارگاه استفاده می کردند و استهلاک آن کمتر می شد.

وی در ادامه گفت: استان کرمانشاه از نظر کوهنوردی در ایران سرآمد است و کوهنوردان بزرگ و بنامی دارد، اما متاسفانه در بحث امکانات در کوه هایمان ضعیف هستیم و هیات کوهنوردی هم کار چندانی برای توسعه این امکانات انجام نمی دهد.

حسینی خاطرنشان کرد: درصورتی که بتوانیم امکانات کوه پرآو را به عنوان یکی از مهمترین کوهستان های دارای قابلیت کوهنوردی در استان افزایش دهیم، قطعا شاهد استقبال گسترده تری از سوی کوهنوردان کشور برای صعود به آن خواهیم بود.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: كرمانشاه كوهستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۸۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات جان ۴ کوهنورد مفقودی در ارتفاعات قله دماوند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران،  غلامعلی فخاری از نجات جان ۴ کوهنورد گمشده در مسیر صعود به قله دماوند توسط نیرو‌های عملیاتی هلال‌احمر مازندران خبر داد.

مدیرعامل هلال‌احمر مازندران گفت: ساعت ۲۰ جمعه ۱۴ اردیبهشت، گزارش مفقودی ۴ کوهنورد در ارتفاعات قله دماوند از طریق تماس تلفنی به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر مازندران (EOC) اعلام شد.

غلامعلی فخاری افزود: به علت شرایط جوی نامناسب، گروه از مسیر خارج شده و در ساعت ۲۰:۰۵ با مرکز EOC مازندران ارتباط تلفنی برقرار کردند، که مرکز EOC مازندران پس از راهنمایی لازم و ارائه نقطه GPS بارگاه سوم به اعضاء گروه، آنهارا بصورت تلفنی جهت رساندن به منطقه امن راهنمایی نمودند؛ که پس از گذشت ساعاتی با توجه به عدم ارتباط گروه با مرکز EOC مازندران و پایگاه رینه، یک تیم ۳ نفره کوهستان از پایگاه رینه با تجهیزات کامل کوهنوردی به همراه یک گروه کوهنوردی داوطلب مردمی (استان البرز) جهت جستجو در ساعت ۰۵:۰۰صبح تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ برای جستجو میدانی به منطقه اعزام گردیدند.

مدیرعامل هلال‌احمر مازندران گفت؛ پس از جستجو تیم کوهستان پایگاه رینه در ضلع غربی و گروه کوهنوردی داوطلب در ضلع جنوبی در ساعات اولیه صبح نتیجه‌ای حاصل نشد، که در ساعت ۱۰:۰۰ صبح، تیم کوهنوردی داوطلب مردمی اعلام نمودند که ۲ نفر از افراد مفقودی را در قرارگاه مشاهده نمودند که به گفته اعضای تیم گمشده، یک نفر از اعضای تیم جهت صعود به قله عظیمت کرده و از سمت ناندل قصد فرود دارد و همچنین نفر چهارم به بارگاه سوم عظیمت نموده تا تجهیزات جامانده گروه را به سمت پایین انتقال دهد.

فخاری افزود: در ساعت ۰۹:۰۰صبح جهت جستجو هوایی افراد گمشده، مرکز EOC مازندران از اورژانس درخواست بالگرد نموده که بعلت شرایط نامناسب جوی درخواست فوق مورد موافقت قرار نگرفت.

دیگر خبرها

  • کوهنوردان گمشده در ارتفاعات داورزن نجات یافتند
  • کوهنوردان گمشده در ارتفاعات شهرستان داورزن نجات یافتند
  • ‌۱۷۰ میلیارد ریال، هزینه کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد بر دوش شهرداری گرگان
  • نجات ۴ کوهنورد گمشده در قله دماوند
  • نجات جان کوهنوردان گمشده در قله دماوند
  • نجات جان ۴ کوهنورد مفقودی در ارتفاعات قله دماوند
  • کوهنورد ۲۶ ساله اردبیلی در ارتفاعات سبلان پیدا شد
  • نجات کوهنوردان مفقود شده در ارتفاعات بام و صفی آباد
  • اختتامیه ۲۱ المپیاد کوهنوردی کارکنان سازمان تامین اجتماعی در سی سخت
  • پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه ۱۸۰ واحدی زیتون گرگان