Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@06:59:22 GMT

تمهیدات ویژه برای جبران کمبود منابع خون در دهه اول محرم

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۹۸۶۷۱

تمهیدات ویژه برای جبران کمبود منابع خون در دهه اول محرم

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مسعود ترابی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران، گفت: به مناسبت فرارسیدن محرم و دهه اول عاشورا با توجه به شرایط خاص در این روزها در رابطه با تجمعات مردم در هیئت‌های عزاداری برنامه‌هایی داریم که سازمان انتقال خون هم مطابق سال‌های گذشته تعداد خاصی مراکز خون گیری در نظر گرفته است تا در خدمت مردم و شهروندان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تسلیت ایام سوگواری سیدالشهدا (ع)، افزود: سازمان انتقال خون ایران در این ایام تحت عنوان «نذر خون» طرحی دارد که با توجه به درسی که حرکت امام حسین (علیه السلام) به انسانیت با اهدا خون خویش در راه ایثارگری داد، مردم ما نیز بخشی از خون خودشان را به تاسی از حرکت انسان دوستانه سیدالشهدا (ع) اهدا کنند.

ترابی با اشاره به اینکه نذر خون حرکتی دارای چند وجهی است، افزود: گام نخست، تأثیر گرفتن از پیام امام حسین (علیه السلام) است، سپس گذشت و فداکاری که با بخشی از اهدای خون فرد ارادت خویش را به امام حسین علیه السلام ابراز می‌کنند، همچنین انسان دوستی که با این عمل خیر جان سه نفر توسط خون یک انسان نجات پیدا می‌کند، از ابعاد این طرح است، بنابر این حرکتی که تحت عنوان نذر خون انجام می‌شود ابعاد گسترده و بزرگ و متعدد دارد که می‌تواند حرکتی ثمربخش در سطح جامعه به شکل معنوی ایجاد کند.

استقرار تیم‌های سیار خون گیری در حرمین شریفین شیراز

وی با بیان اینکه انتقال خون فارس هم از این قاعده مستثنی نبوده و برای عمل به این شعار تمهیداتی را اندیشیده است، اعلام کرد: در سوگواری‌های ماه محرم، سازمان حضور مؤثر به صورت تیم سیاری در این ایام در حرم شاهچراغ علیه السلام دارد و واحد سیار انتقال خون از پنجشنبه چهاردهم شهریور ماه جاری در ساعت ۸ شب در حرم حضرت احمد موسی (ع) مستقر می‌شود و تا پاسی از شب مبادرت به گرفتن خون می‌کند.

به گفته مدیرکل انتقال خون فارس، واحد سیار دیگر انتقال خون نیز در این روز در حرم حضرت سید علاءالدین حسین (ع) مستقر می‌شود و تا سه شنبه ۱۹ شهریور ماه در این حرمین شریفین مستقر هستند.

وی با بیان اینکه از ساعت یک بامداد تیم‌های سیار انتقال خون استان در این بقاع حضور دارند، گفت: در پایگاه ثابت انتقال خون فارس در میدان نمازی جنب درمانگاه امام رضا علیه السلام همه روزه از ساعت ۸ صبح یکسره فعالیت خون گیری انجام می‌پذیرد.

ترابی اضافه کرد: پایگاه دیگر ما به صورت ثابت در بوستان ولیعصر در پارک ولی عصر میدان ولیعصر پذیرای همشهریان ساکن در شرق شیراز است و پایگاه مرکزی سازمان انتقال خون در خیابان قصرالدشت بالاتر از عفیف آباد ایستگاه آسیاب قوامی همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب یکسره پذیرای اهداکنندگان خون است، این درحالیست که فعالیت پایگاه مرکزی در روزهای ۱۷ و ۱۸ شهریورماه تا ساعت ۱۰ شب تمدید شده است و برای تسهیل در کار اهدای خون پذیرایی از عزیزان برای اهدا خون را در دستور کار قرار داه است.

مدیر کل انتقال خون استان فارس، افزود: خدمت جدیدی که امسال انجام خواهیم داد، اهدای پلاسما است؛ امکان اهدای پلاسما در پایگاه میدان نمازی مستقر می‌باشد و کسانی که مایل به اهدای پلاسما باشند می‌توانند همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ در این پایگاه حضور یافته و پلاسما اهدا کنند.

تاسوعا و عاشورا واحد اهدای پلاسما فعالیت دارند

وی یادآور شد: در روزهای تاسوعا و عاشورا واحد اهدای پلاسما فعالیت دارند و عاشقان ثارالله (ع) در این ساعت‌ها می‌توانند به اهدای پلاسما بپردازند.

مدیرکل انتقال خون فارس با تصریح اینکه نقشی که اهدا خون در نجات انسان‌ها دارد با پلاسما موجب نجات جان بسیاری از بیماران سرطانی و صعب العلاج می‌شود، تاکید کرد: اهدا پلاسما در درمان این بیماران مؤثر است.

وی با این هشدار که انتقال خون فارس با مصرف بسیار زیادی از خون و فرآورده‌های خونی روبه‌رو است، گفت: این باعث شده که ذخایر خونی ما به شدت کاهش یافته و به خصوص در این ایام در شهریور ماه در فصل مسافرت‌ها اهدا کنندگان خون با کاهش مواجه شود و ذخایر خونی ما با توجه به مصرف بسیار زیاد کاهش پیدا کند.

ترابی با این توضیح که کاهش ذخایر خونی به مرحله بحرانی رسیده افزود: ما چشم براه حضور همه اهدا کنندگان خون و مردم شریف استان فارس هستیم زیرا به تمام گروه‌های خونی نیاز داریم اما در گروه‌های خونی A و B و O نیاز شدید است.

وی نیاز به این گروه‌های خونی را یادآور شد و گفت: فراخوان ما برای تمامی گروه‌های خونی است و پایگاه‌های انتقال خون استان در شهرستان‌های فارس در این ایام آماده پذیرایی از اهداکنندگان خون است که شامل پایگاه‌های فسا، داراب، لارستان، آباده و کازرون می‌شود.

به گفته مدیرکل انتقال خون فارس، این پایگاه‌ها هم به صورت شیفت فوق العاده در ایام تاسوعا و عاشورا به فعالیت می‌پردازند.

وی ابراز امیدواری کرد که مردم اهدای خون را فقط محدود به ایام تاسوعا و عاشورا نکنن، زیرا نیاز به خون همواره وجود دارد و از مردم دعوت می‌کنیم و چشم به راه مردم و اهدا کنندگان خون هستیم.

ترابی در ادامه گفت: بالغ بر ۳ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در استان فارس به صورت روزانه نیاز متوسط است و فرآورده‌های خونی نیز هزار واحد می‌باشد.

وی اضافه کرد: میانگین باید در استان فارس روزانه هزار نفر به پایگاه‌های ما مراجعه کند تا بتوانیم به طور متوسط خون مورد نیاز استان را فراهم کنیم و از طرفی این نیاز قابل ذخیره‌سازی نیست زیرا خون بیش از یک ماه قابل نگهداری نیست و با تکنولوژی‌های روز دنیا هم بیش از یک ماه قابل استفاده نخواهد بود.

در سال بالغ بر ۱۷۰ هزار نفر در استان موفق به اهدای خون می‌شوند

به گفته مدیرکل انتقال خون فارس، در سال بالغ بر ۱۷۰ هزار نفر در استان موفق به اهدای خون می‌شوند که از این آمار بیش از ۶۰ درصد مستمر خون اهدا می‌کنند و دارای کارت اهدای مستمر هستند.

وی یادآوری کرد که، مشارکت بانوان در اهدای خون زیر ۵ درصد در سطح کشور است و در فارس نیز در حدود ۵ درصد می‌باشد، بنابر این ما یک فراخوان خاص هم به بانوان و خواهران هم‌استانی می‌دهیم که به این امر خیر بپردازند و همگام با برادران و آقایان شرکت در اهدای خون کنند.

ترابی ادامه داد: کلیه کسانی که از ۱۸ سال تا ۶۰ سال تمام دارند و حداقل ۵۰ کیلو وزن هستند می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند؛ حتماً با کارت ملی باید این امر صورت گیرد.

وی تاکید کرد: اهدا کنندگان باید به هیچ عنوان دچار کم خونی نباشند و دارای هیچ بیماری خاصی که برای گیرنده مضر نباشد اقدام به اهدا کنند.

این درحالیست که به گفته ترابی، ۳ نمونه از اهداکنندگان گرفته می‌شود که آزمایشات روی آن انجام می‌شود و گروه خونی فرد و آزمایشات عمومی برای ویروس اچ آی وی ایدز، ویروس هپاتیت بی و سی انجام می‌شود.

مدیرکل انتقال خون فارس با اعلام اینکه برای سومین سال پیاپی از لحاظ سلامت، خون‌های تولیدی پایگاه انتقال خون استان فارس از نظر آلودگی به ویروس ایدز صفر بوده است، گفت: خون و فراورده‌های آن به ترتیب برای مصرف بیماران تالاسمی، بیماران سرطانی، بیماران نیازمند پیوند کبد و کلیه و بیماران جراحی قلب و سپس سایر جراحی‌ها و مصدومان حوادث رانندگی اختصاص می‌یابد.

وی یادآور شد: همواره در شرایط اورژانسی برای اینکه بتوانیم خون مورد نیاز را تأمین کنیم سازمان انتقال خون ایران یک شبکه ملی خونرسانی را در سطح کشور تشکیل داده است که در این شبکه ملی تمام پایگاه‌های انتقال خون ایران از نظر ذخایر خون رصد و پیگیری می‌شوند و هر لحظه هر پایگاهی به سرعت اورژانس نیاز به هر گروه خونی داشته باشد از طریق بقیه مناطق کشور این کمبود جبران می‌شود.

به گفته ترابی، کاری که ما اکنون برای جبران کمبود خون و فراورده‌های آن انجام می‌دهیم از استان‌های اصفهان، بوشهر و کهکیلویه آنچه مورد نیاز است را تأمین می‌کنیم.

کد خبر 4710300

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز انتقال خون فارس ماه محرم هفته دولت بوشهر قزوین شیراز ماه محرم ایلام گرگان شهرکرد استانداری سمنان یاسوج خطبه های نماز جمعه خرم آباد اربعین حسینی کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۸۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام احمد مروی در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر مشهد که در حرم مطهر امام رضا (ع) انجام شد؛ ضمن تبیین اهمیت شهر مشهد و وجود بارگاه منور حضرت رضا (ع)، از رویکرد شورای شهر نسبت به هدف گزاری لازم برای توسعه متوازن شهر با محوریت بارگاه منور رضوی و تلاش‌های مدیریت شهری مشهد در خدمت رسانی شایسته به زائران و مجاوران تقدیر کرد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به دغدغه و نگاه ویژه رئیس جمهور در خدمت رسانی به زائران و تلاش برای رفع مشکلات آنان، بیان کرد: رئیس جمهور محترم در جلساتی که تاکنون با محوریت زیارت برگزار شده است، توجه ویژه به مشکلات و کمبودهای این حوزه داشتند و دستورات لازم برای رفع مشکلات صادر کرده‌اند.

وی با اشاره به میزان گسترده سفرهای زائران با خودرو شخصی به مشهد مقدس، ادامه داد: رئیس جمهور محترم در خصوص رفع مشکل پارکینگ اطراف حرم دستورات لازم را به معاون اول و معاون اجرایی داده اند و بخش‌های مختلف دولت نیز آمادگی لازم را برای همکاری دارند و این نگاه در دولت، مستلزم پیگیری ویژه شورای شهر مشهد و مدیران شهری برای تحقق دستورات رئیس جمهور در حل مشکل پارکینگ زائران است.

مروی با تأکید بر اینکه نگاه آستان قدس رضوی بر همکاری با مدیریت شهری و گره گشایی از مشکلات مشهد است، اظهار کرد: در آستان قدس رضوی این نگاه که ما تنها مسئول حرم مطهر و صیانت از اموال و موقوفات این دستگاه قدسی هستیم، وجود ندارد؛ رویکرد این دستگاه قدسی خدمت و گره گشایی از مشکلات مردم است و با همین رویکرد، برای بازگشایی معابر پادگان لشکر ۷۷ ارتش و اراضی حاشیه شهر همکاری کرد.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: در خصوص مترو و حاشیه شهر نیز آستان قدس اهتمام جدی بر همکاری، کمک و گره گشایی از مشکلات دارد و تاکنون نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و تا بتوانیم به شهر و مسؤولان اجرایی شهر کمک خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: آستان قدس رضوی با انجام خدمات اجتماعی، تأسیس اماکن ورزشی، فرهنگی و علمی، مراکز درمانی و …، خدمات گسترده‌ای را به زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) ارائه کرده؛ همچنین با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در حوزه جوانی جمعیت، به زودی بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور را در بیمارستان رضوی افتتاح خواهد کرد.

مروی با انتقاد از بلند مرتبه سازی‌های سال‌های گذشته در اطراف حرم مطهر، ابراز کرد: متأسفانه ساخت و سازها و بلند مرتبه سازی‌های ناهمگونی در اطراف حرم مطهر صورت گرفته، به گونه‌ای که بعضاً در نامگذاری‌ها و معماری‌ها عدم تطابق با فرهنگ رضوی و هویت اسلامی به وضوح قابل مشاهده است.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین با تأکید بر اینکه زمین‌های آستان قدس موقوفه هستند و شرعاً و قانوناً نمی‌توان از حقوق موقوفه چشم پوشی کرد؛ از مسؤولان شهری و اعضای شورای شهر در خواست کرد نسبت به صیانت از املاک موقوفه حضرت رضا (ع) حساسیت لازم را داشته باشند.

وی در پایان پیشنهاد داد؛ شورای اسلامی شهر مشهد طراحی مناسبی متناسب با هویت و معنویت مشهد مقدس، برای ورودی‌های شهر بویژه فرودگاه، راه آهن، ترمینال و … داشته باشد.

گفتنی است؛ در ابتدای این دیدار حسن موحدیان رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، گزارشی از اقدامات این شورا ارائه و در ادامه تعدادی از اعضای شورای شهر به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

کد خبر 6091525

دیگر خبرها

  • کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند
  • انتقال خون فارغ از گروه خونی ممکن می‌شود
  • ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد
  • سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد
  • حل برخی مشکلات اهدای خون در شهرستان‌های استان یزد
  • فرمانده ارشد سپاه : اسم خلیج فارس را با کسی قسمت نمی کنیم/ اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد
  • انتقال هوایی نوجوان ۱۳ ساله مسجدسلیمانی برای اهدای اعضاء
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی
  • تمهیدات ویژه برای استفاده از پنل‌های خورشیدی در خلیل آباد