Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-30@07:20:01 GMT

چرا بیمه‌ها نباید مالیات بدهند؟

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۹۹۴۴۵

چرا بیمه‌ها نباید مالیات بدهند؟

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، صنعت بیمه به دلیل کارکرد حمایتی و اطمینان‌بخشی که برای صنایع و فعالیت‌های اقتصادی دارد، حوزه‌ای حساس بوده که هر نوع تصمیم‌گیری و مقررات‌گذاری در آن باید با احتیاط صورت بگیرد.

مالیات بر ارزش افزوده مصرف‌کننده را هدف قرار می‌دهد

در همین راستا یکی از قوانین و مقرراتی که در این حوزه بسیار محل بحث شده، قانون وضع مالیات بر ارزش افزوده بر صنعت بیمه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانطور که می دانیم مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات‌های غیرمستقیم است که مصرف کنندگان آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات پرداخت می‌کنند و فروشنده نیز موظف است مبلغ تعیین شده مالیات دریافتی را به دولت پرداخت کند.

بر این اساس مالیات بر ارزش افزوده بیش از هر چیز مصرف‌کننده و در واقع تقاضا برای خرید محصول را هدف قرار می دهد. این نوع مالیات اگر در هر حوزه‌ای وضع شود می تواند باعث افزایش قیمت محصلات و در نهایت کاهش تقاضا شود. در این مورد نیز وضع مالیات بر ارزش افزوده بر صنعت بیمه می‌تواند باعث کاهش تقاضا برای خرید این خدمت ضروری توسط شهروندان شود.

۹ میلیون وسیله نقلیه بیمه‌نامه ندارند

بر اساس آمارهای منتشر شده از وضعیت پوشش بیمه‌ای در کشور، حدود ۹میلیون خودرو و موتورسیکلت (یک سوم از کل وسایل نقلیه موجود) بدون پوشش بیمه‌ای شخص ثالث هستند که از این میان حدود هفت میلیون آن مربوط به موتورسیکلت‌ها و یک میلیون آن نیز خودروها هستند.

واقعیت این است که عدم وجود پوشش بیمه ای برای وسایل نقلیه یکی از نواقصی است که می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری برای صاحبان آنها در پی داشته باشد؛ این وضعیت با حذف مالیات بر ارزش افزوده و پایین‌تر آمدن قیمت بیمه‌نامه‌های شخص ثالث تا حدود زیادی برطرف شود.

بحث مالیات بر ارزش افزوده بیمه به مجلس هم کشیده شد

درهمین باره در روزهای گذشته نیز برخی از نمایندگان مجلس از جمله برخی اعضای کمیسیون اقتصادی نسبت به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه موضع گرفته‌اند. بر اساس گزارش بیمه مرکزی صدیف بدری - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس - با بیان اینکه قطعاً باید مواردی چون اخذ مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه از متن قانون حذف شود گفته است که دغدغه های مربوط به صنعت بیمه و عدم اخذ مالیات بر ارزش افزوده بر آن باید در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد ارزیابی قرار بگیرد.

پیش از این نیز رئیس کل بیمه مرکزی از عزم جدی نهاد ناظر برای حذف مالیات بر ارزش افزوده در حوزه صنعت بیمه و رایزنی‌های مستمر در این باره خبر داده و گفته بود که قوانین و مقررات باید به گونه‌ای تدوین شود که برای توسعه رشته‌های بیمه به خصوص بیمه‌های زندگی تهدیدی تلقی نشود.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: مالیات بر ارزش افزوده بيمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۹۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی، گفت: در مجموع ۱۵۰ همت در دو سال و نیم گذشته در بحث صنعت و معدن خراسان رضوی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری  با حضور در محل استودیو نمایشگاه ایران اکسپو 2024 تهران، اظهار داشت: این نمایشگاه توسط وزارت کشور با محوریت استانداری‌ها سال گذشته و امسال برگزار شد و هدف آن معرفی ظرفیت‌های اقتصادی استان‌ها است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به رویکرد تشکیل زنجیره‌های ارزش افزود: یکی از مزیت‌هایی که خراسان رضوی دارد، وجود بارگاه منور رضوی در این استان و مشهد بوده که مزیتی را برای این خطه ایجاد کرده است لذا این امر مهم را یک ظرفیت مهم و استثنایی می‌دانیم.

وی با تاکید بر اینکه موضوع زیارت یک زنجیره ارزش است، تصریح کرد: با استفاده از این ظرفیت، به وسیله موضوع زیارت و تشرف به بارگاه منور رضوی بسیاری از مسائل اجتماعی و اقتصادی ما حل می‌شود.

نظری به دومین زنجیره ارزش استان پرداخت و ادامه داد: مزیت دیگر استان خراسان رضوی معادن آن است. بر این‌ اساس 30 درصد از سنگ آهن فولاد کشور در استان خراسان رضوی و شهر خواف تامین می‌شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه مسئله ترانزیت از دیگر زنجیره‌‌های ارزش استان خراسان رضوی است، تصریح کرد: کوتاه‌ترین بخش مربوط به کریدور شمال به جنوب در شرق کشور واقع شده که مبدا آن چابهار است، لذا این کریدور از شرق کشور امتداد پیدا می‌کند و به کشور روسیه و کشورهای آسیای مرکزی می‌رسد و ظرفیت ترانزیتی خوبی برای ایران ایجاد می‌‌کند.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی یک استان کشاورزی و دارای فراورده‌های کشاورزی است، گفت: همچنین بیشترین صنایع غذایی در استان خراسان رضوی فعالیت‌ می‌کنند اما در این نمایشگاه دو زنجیره ارزش «زیارت و گردشگری» و زنجیره «فولاد» معرفی می‌شوند.

نظری بیان کرد: استان خراسان رضوی یکی از مهم‌ترین نمادهای اقتصاد بدون نفت را دارا است که بر این اساس بیش از 95 درصد اقتصاد استان ما بخش خصوصی است.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: در بخش صنعت و معدن حدود 5 هزار و 600 واحد صنعتی معدنی داریم. همچنین 125 همت سرمایه‌گذاری شده است و طی دو سال و نیم گذشته 1342 پروانه جدید بهره‌برداری برای واحدها صادر کرده‌ایم. باید گفت؛ حدود 730 پروانه جدید و 612 پروانه توسعه‌ای بوده و جمع سرمایه‌گذاری در این واحدها حدود 50 همت است. 

وی خاطرنشان کرد: 53 واحد عمده در دست اقدام و ایجاد است که تا پایان دولت با 97 همت سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری می‌رسند. در مجموع 150 همت در دو سال و نیم گذشته در بحث صنعت و معدن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

نظری به حوزه اشتغال پرداخت و تاکید کرد: میانگین نرخ بیکاری ما در خراسان رضوی 6.2 و بیش از 43 درصد نرخ مشارکت این استان است. همچنین صادرات غیرنفتی ما نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه چیزی به عنوان بیمه بیکاری که رشد کند نداریم، اظهار کرد: سال 1402 نسبت به 1401 حدود 16 درصد کاهش در این حوزه داشتیم.

وی به شرکت‌های دانش‌بنیان استان و ظرفیت‌های آنان اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار موثری به ویژه در حوزه تجهیزات پزشکی داریم. بر این اساس؛ تولید دارو، سی تی اسکن و ونتیلاتور از دستاوردهای خراسان رضوی است. در بحث صنایع قطعه سازی خودرو از صنایع تعیین کننده در کشور هستیم و یکی از زنجیره‌های ارزش ما خودرو و قطعات خودرو است.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • مهلت ارائه اظهارنامه مالیات ارزش افزوده در لرستان تمدید شد
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی
  • پرداخت ۱۲ هزارمیلیارد ریال عوارض ارزش افزوده در آذربایجان غربی
  • توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد
  • مهلت ۲ روزه برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲
  • تمدید ارائه اظهار نامه مالیاتی در لرستان
  • بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال عوارض ارزش‌افزوده در آذربایجان‌غربی پرداخت شد
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • ارزش افزوده در شهرهای کوچک ناچیز است و باید این قانون اصلاح شود
  • ارزش افزوده‌ پرداختی به شهرداری‌های لرستان ناچیز است