Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- افراد طالبان شهرستان " زارع " از توابع استان بلخ در شمال افغانستان را هدف حملات گسترده قرار دادند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، "منیر احمد فرهاد" سخنگوی استانداری بلخ امروز اعلام کرد: درگیری میان طالبان و نظامیان افغان که از شب گذشته با حمله سنگین طالبان آغاز شد هم اکنون به شدت ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که طالبان ادعا کرده است که شهرستان زارع به تصرف افراد این گروه در آمده است اما سخنگوی استانداری بلخ با تکذیب این اعلام کرد: مرکز شهرستان زارع در کنترل نظامیان افغان است.
شهرستان زارع، سومین منطقه پس از شهرهای قندوز و پلخمری است که از آغاز هفته جاری تاکنون هدف حملات گسترده طالبان می گیرد. این در حالی است که استان بلخ در سال های گذشته از مناطق امن افغانستان به شمار می رفت.

انفجار و درگیری در کابل
سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت: 16 نفر در حمله طالبان به منطقه دیپلماتیک کابل کشته و 119 تن دیگر زخمی شدند.
«نصرت رحیمی» سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد در حمله انتحاری نیمه شب گذشته در منطقه دیپلماتیک کابل، 16 نفر کشته و 119 نفر دیگر نیز زخمی شدند.
به گفته وی، این حمله حوالی ساعت 10 شب گذشته و بر اثر انفجار یک تراکتور رخ داده است.
پس از وقوع این حمله انتحاری، بلافاصله نیروهای ویژه پلیس در منطقه حضور یافته و 5 تن از اعضای طالبان را که در این منطقه مخفی و قصد حمله به کارکنان منطقه گرین ویلج (منطقه سبز کابل) را داشتند از پای در آوردند.
سخنگوی وزارت کشور افغانستان تاکید کرد در این حادثه 400 نفر توسط نیروهای امنیتی از منطقه نجات داده شدند.
بر اساس گزارش‌ها، شدت انفجار به حدی بود که صدای آن در بیشتر بخش‌های پایتخت شنیده شده و شیشه‌های ساختمان‌ها تا چند کیلومتری محل رویداد فرو ریخت.
وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که این انفجار در نزدیک منطقه گرین ولیج روی داده است. در این منطقه دفاتر نهاد‌های امدادرسانی بین المللی قرار دارند.
طالبان مسئوولیت این انفجار را برعهده گرفته است. این انفجار در حالی روی می‌دهد که زلمای خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا برای مذاکرات با طالبان در کابل به سر می‌برد.
خلیل زاد اعلام کرده است که اگر طالبان با توافق موافقت کند، واشنگتن 5000 نیروی خود را از افغانستان خارج می‌کند. خلیل زاد اعلام کرد که آمریکا 5 پایگاه خود را در مدت کمتر از 5 ماه خواهد بست و در برابر طالبان به توافق پایبند خواهد بود.در حدود 15 هزار نیروی آمریکا هم اکنون در افغانستان هستند.

سرنگونی پهپاد نظامیان آمریکایی در غور افغانستان
گروه طالبان مسئولیت سقوط یک فروند پهپاد نظامیان آمریکایی را دراستان غور افغانستان برعهده گرفت.
طالبان امروز درپیامی اعلام کرد: پهپاد نظامیان آمریکایی در استان غور براثر حمله افراد طالبان سقوط کرده است.
منابع محلی اعلام کردند: یک فروند هواپیمای بدون سرنشین نظامیان آمریکایی عصر روز دوشنبه در منطقه « غلمین » از توابع مرکز استان فراه سقوط کرد .
غلمین یکی از مناطق تحت تصرف طالبان دراستان غور است.

طرح جدید آمریکا برای حضور در افغانستان
نیویورک تایمز از بررسی طرح جایگزینی ارتش آمریکا با شبه‌نظامیان تحت فرماندهی «سیا» در افغانستان خبر داده است.
نیویورک تایمز نوشت:  برخی از مشاوران ارشد کاخ سفید پیشنهاد کرده اند در صورت آغاز عملیات خروج نیرو‌های بین المللی از افغانستان، حضور عوامل جاسوسی سیا در این کشور به صورت مخفیانه گسترش یابد ولی مخالفت مسئولان سیا و برخی از مقامات نظامی آمریکا با این پیشنهاد، مباحثاتی را در دولت برانگیخته که ممکن است روند مذاکرات با طالبان را به منظور پایان دادن به جنگ به مراتب پیچیده‌تر سازد.
در شرایطی که نظامیان آمریکایی خود را برای ترک افغانستان آماده می‌کنند، برخی از مقامات دولت آمریکا در چارچوب سیاستی تضمینی، خواستار استقرار نیرو‌های شبه نظامی تحت حمایت سیا در افغانستان در چارچوب بخشی از نیروی مبارزه با تروریسم برای جلوگیری از ظهور مجدد داعش یا القاعده در این کشور هستند.
ولی برخی دیگر نگرانند این شبه نظامیان که بسیاری از آن‌ها با اتهاماتی مانند شقاوت و بیرحمی روبرو هستند، بدون حمایت ارتش آمریکا نتوانند از عهده مبارزه با تروریسم برآیند.
گفته می‌شود جینا هاسپل مدیر سیا، با استناد به برخی نگرانی‌های لجستیکی و تدارکاتی درباره این طرح، تاکید کرده است عوامل سیا که این شبه نظامیان را برای شکار عوامل طالبان، القاعده و داعش آموزش می‌دهند و هدایت می‌کنند، به شدت به ارتش و اجرای عملیات مختلف توسط آن‌ها اعم از حملات هوایی، نظارت بالاسری، حمایت‌های پزشکی و درمانی و تکنسین‌ها کارشناسان بمب وابسته هستند.
منتقدان همچنین با استناد به بودجه و منابع محدود مالی خاطر نشان می‌کنند آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا فکر نمی‌کنند حضور عوامل داعش در افغانستان، توجیهی برای افزایش گسترده منابع تخصیص یافته به این طرح باشد. به گفته مقامات اطلاعاتی، فعالیت عوامل وابسته به داعش در افغانستان، به رغم حملات منظم آن‌ها به غیرنظامیان افغان و تداوم درگیری با طالبان، تهدیدی فوری برای غرب محسوب نمی‌شود.
اختلاف بر سر آینده حضور سیا در افغانستان، بر شکاف موجود در صفوف دولت و میان دو گروهی دلالت دارد که خواهان خروج نهایی از افغانستان هستند و آن‌هایی که بیم آن دارند خروج از افغانستان آمریکا را در معرض تهدیدات تروریستی قرار خواهد داد.
این مسئله ممکن است تلاش‌های مذاکره کنندگان آمریکایی و طالبان را بر سر دستیابی به توافقی برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا مختل سازد. چرا که طالبان این نکته را روشن ساخته است از دید آن‌ها میان نظامیان آمریکایی و عوامل سیا تفاوتی وجود ندارد و در مذاکرات صلح اخیر در قطر تاکید کرده اند عوامل سیا نیز باید به همراه نیرو‌های نظامی بین المللی طی چند ماه آینده یا در طول چند سال آینده خاک افغانستان را ترک کنند.
زالمای خلیلزاد مذاکره کننده ارشد آمریکایی چندی پیش اعلام کرده بود دو طرف به تفصیل درباره سرنوشت نیرو‌های امنیتی افغان مذاکره کرده اند ولی مستقیما به موضوع گروه‌های شبه نظامی یا حمایت آمریکا از آن‌ها نپرداخته اند.
دولت افغانستان بخشی از این مذاکرات نیست، ولی انتظار می‌رود دستیابی به این توافق مسیر مذاکرات میان دولت و طالبان را هموار سازد.
طرفداران طرح گسترش نقش سیا و حمایت آن از گروه‌های شبه نظامی بر این باورند اجرای این طرح می‌تواند نگرانی اصلی منتقدان را مبنی بر تاثیر منفی خروج نیرو‌های نظامی آمریکا و استفاده مجدد تروریست‌ها از افغانستان به عنوان مامن و پایگاهی برای عملیات برطرف سازد.
نبرد در افغانستان از زمان آغاز مذاکرات صلح افزایش یافته است چرا که دو طرف می‌کوشند بدین ترتیب مواضع خود را در مذاکرات تقویت کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: طالبان افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۹۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل

نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق با حضور معاون اقتصادی رئیس الوزرا، معاونان نخست وزیر قزاقستان و رئیس جمهور ترکمنستان، وزرای خارجه و صنعت و تجارت افغانستان و جمع کثیری از تجار و تولید کنندگان داخلی و خارجی در کابل افتتاح شد.

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس الوزراء طالبان در مراسم افتتاح کنفرانس روابط تجاری و نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق اظهار داشت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی سطح تجارت میان افغانستان و سایر کشورها را افزایش می‌دهد.

برادر گفت: فرصت سرمایه‌گذاری در افغانستان بیش از هر زمان دیگری فراهم شده است. از بازرگانان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم از فرصت‌های موجود در بخش سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان هم در افتتاحیه نمایشگاه مشترک افغان-قزاق گفت: سیاست خارجی طالبان مستقل، متوازن و اقتصاد محور است که می‌تواند چنین نمایشگاهی در سطح بین المللی راه‌اندازی کند.

وی افزود: این نمایشگاه می‌تواند نقش ارزنده‌ای در تقویت روابط اقتصادی و سیاسی میان کابل و آستانه‌ داشته باشد.

وزیر صنعت و تجارت طالبان‌ تصریح کرد: این گروه برای توسعه تجارت، ترانزیت و سرمایه‌گذاری، زمینه مناسب را در بخش‌های صنعت، حمل‌ونقل، انرژی، کشاورزی و معادن با امتیازات بی‌نظیر در منطقه فراهم کرده است.

گفتنی است که نمایشگاه افغان - قزاق با نمایش گذاشتن محصولات و تولیدات داخلی دو کشور افغانستان و قزاقستان در ۸۰ غرفه افتتاح گردید.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • شواهد جدید از به گلوله بستن مردم توسط آمریکایی‌ها در کابل
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • وقوع انفجار در غرب کابل
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه
  • طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد