Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@12:50:30 GMT

اجرای طرح شمیم حسینی و بصیرت عاشورایی در خوزستان

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۰۱۳۸۰

اجرای طرح شمیم حسینی و بصیرت عاشورایی در خوزستان

حجت الاسلام فرهادی نژاد به برنامه های اوقاف و امور خیریه خوزستان در ماه محرم اشاره کرد و گفت: طرح شمیم حسینی، بصیرت عاشورایی و اربعین حسینی از جمله این برنامه هاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «حجت الاسلام مرتضی فرهادی نژاد» امروز (سه شنبه 12 شهریور) در نشست خبری با اصحاب رسانه با تسلیت فرا رسیدن ایام محرم اظهار کرد: برنامه ریزی سازمان اوقاف و امور خیریه در برگزاری برنامه های مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و دینی از محل عواید بقاع متبرکه و موقوفات مرتبط با سید و سالار شهیدان با نیات اطعام عزادارن، تعزیه داری روضه داری و نیات مختلف تامین می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان افزود: در استان خوزستان به صورت عمده و کلی نیت های عزاداری سیدالشهدا قابل توجه نیست و فقط موقوفه توکل در رامهرمز در این امر فعالیت می کند که زمین‌ های آن در دست مردم یا متصرفان است و اکنون در حال بازپس گرفتن و سرمایه ‌گذاری است هنوز به منصه ظهور نرسیده و احیا نشده و سوددهی آن به آینده موکول می‌ شود که در صورت احیا خروجی خوبی در بحث برگزاری برنامه های ماه محرم و صفر خواهد داشت.

 

وی با اشاره به برنامه شمیم حسینی تصریح کرد: در این برنامه بنا بود اجرای نیات وافقین به منظور حمایت از هیئت های مذهبی در قالب نمایشگاهی در بقاع متبرکه و با همکارای بنکداران انجام شود و هیئت ها با حواله هایی که از سازمان تبلیغات اسلامی دریافت می کند اقدام به خرید ملزومات مورد نیاز خود کنند.

 

وی ادامه داد: اما به دلیل اینکه در خوزستان امکان برپایی فضای نمایشگاهی وجود نداشت بنا شد حواله هایی به صورت مستقیم به هیئت های مورد تایید سازمان تبلیغات اسلامی تقدیم می شود تا آنها با مراجعه به بنکداران اقلام مورد نیاز خود را تهیه و بنکداران با اوقاف تسویه حساب کنند.

 

حجت الاسلام فرهادی نژاد خاطر نشان کرد: در قالب این طرح 301 هیئت مذهبی با معرفی سازمان تبلیغات اسلامی حواله هایی را بین 200 تا 500 هزار تومان بسته به وسع و توان هیئت ها دریافت کردند.

 

وی به برنامه بصیرت عاشورایی ویژه ماه محرم اشاره کرد و اذعان داشت: یکی از ویژه برنامه های بصیرت عاشورایی برنامه «لبیک یا حسین» بود که برنامه شاخص ما در شب اول محرم در حرم امامزاده عبدالله شهرستان شوشتر با نصب پرچم عزاداری اباعبدالله برگزار شد.

 

وی با بیان اینکه برنامه شیرخوارگان حسینی در 9 بقعه شاخص و هشت بقعه غیرشاخص همزمان با مصلاها و مساجد مجری طرح در روز (جمعه 15 شهریور) مصادف با ششم محرم برگزار می شود عنوان کرد: برنامه اهلی من العسل ویژه دانش آموزان در روز (شنبه 16 شهریور) با همکاری آموزش و پرورش در بقاع شاخص برگزار می شود.

 

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان با اشاره به اینکه برنامه تاسوعا و عاشورای حسینی، اقامه نماز ظهر عاشورا در بقاع شاخص، مقتل خوانی، شام غریبان و همایش رهروان زینبی نیز (پنج شنبه 21 شهریور) برگزار می شود ابراز کرد: در اهواز برنامه شاخص در علی بن مهزیار برگزار می شود.

 

وی به مراسم اربعین حسینی اشاره کرد و یاد آور شد: در این ایام موکب هایی استان خوزستان در مرز چذابه با راه اندازی موکب هایی به زائران خدماتی از قبیل اسکان، فعالیت های فرهنگی و اجرای نیات واقفین را در ارائه می دهد که معین استان خوزستان، استان های اصفهان و یزد هستند.

 

وی با بیان اینکه در مرز شلمچه نیز استان های بوشهر، هرمزگان و فارس با محوریت اوقاف و امور خیریه بوشهر مستقر هستند تاکید کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه حدود 40 موکب را در نقاط مختلف راه اندازی می کند و در برخی استان ها در ورودی مرزهای افغانستان، پاکستان، آستارا مستقر است و در این مرزها از زائران اتباع خارجی استقبال می کنند.

 

حجت الاسلام فرهادی نژاد به طرح آزادسازی زندانیان اشاره کرد و اظهار داشت: در برنامه ای که مربوط به عید غدیر بود مبلغی توسط خیرین و اوقاف و امور خیریه در قالب طرح آزادسازی زندانیان جمع آوری شد که طی آن توانستیم 12 زندانی جرائم غیرعمد را که عمدتا جرائم آنها مالی بود را آزاد کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه در این راستا از محل کمک های اوقاف هشت زندانی با اعتباری بالغ بر 124 میلیون تومان و از محل کمک های خیرین نیز چهار زندانی با اعتباری بالغ بر 80 میلیون تومان آزاد شدند بیان کرد: مبلغ جمع آوری شده به سازمان زندان ها و ستاد دیه اهدا شد و هم امنون مراحل اداری آن در حال انجام است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح مهر تحصیلی اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف کمک به دانش آموزان بی بضاعت در خوزستان اجرا می شود که در استان موقوفه نظام السلطنه مافی در رامشیر و ماهشهر از محل این نیت درآمدزایی دارند، همچین در خرمشهر و رامهرمز نیز دو موقوفه با این نیت فعالیت می کنند ک درامد چندانی ندارند.

 

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه در قالب این طرح کیف و لوازم التحریر تولید داخل باکیفیت به دانش آموزان بی بضاعت اهدا می شود افزود: سال گذشته مبلغ هر بسته اهدایی 54 هزار تومان بود که در سری دوم به دلیل بالا رفتن قیمت کاغذ به 70 هزار تومان افزایش یافت.

 

وی با اشاره به اینکه امسال تاکنون 700 بسته از محل نیات واقفان و کمک خیران تهیه شده که قیمت هر بسته 116 تا 136 هزار تومان تمام شده و در تلاش هستیم این تعداد را افزایش دهیم اضافه کرد: طرح مهر تحصیلی از 16 شهریور آغاز و بسته های اهدایی میان دانش آموزان بی بضاعت توزیع می شود.

 

وی به فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و قرآنی اوقاف در بقاع متبرکه اشاره کرد و یاد آور شد: در بقاع متبرکه مراکزی تحت عنوان مراکز فرهنگی قرآنی فعالیت داشتند که با سیاست جدید سازمان جنبه اجتماعی هم به آن اضافه شد و مراکزی با عنوان اجتماعی، فرهنگی و قرآنی (افق) راه اندازی شد.

 

حجت الاسلام فرهادی نژاد با بیان اینکه هر مرکز مدیر مخصوص خود را دارد که به صورت افتخاری فعالیت خود را انجام می دهند خاطر نشان کرد: در این مراکز دوره ها و آموزش های مختلفی همچون سبک زندگی اسلامی و مباحث اجتماعی، برنامه های فرهنگی و قرآنی و ... اجرا می شود.

 

پایان پیام/72

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم عزاداری محرم محرم مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد مجلس اردبیل استان همدان عزاداری حسینی ماه محرم سازمان اوقاف و امور خیریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۱۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور

وزیر فرهنگ با بیان اینکه افزایش بهره‌وری در سازمان اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن هرچه بیشتر خیر و ثواب در کشور، خاطرنشان کرد: هر اندازه گردش این چرخه را بیشتر کنیم، به همان میزان مال مشروعی که در راه رضای خدا خرج می‌شود را در جامعه تقویت می‌کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای نهاد وقف طی سخنانی درباره فلسفه حضور سازمان اوقاف در طرح‌های اقتصادی و علمی گفت: ما در جلسات متعدد و مختلف مرتبط با سازمان بعضا با این پرسش مواجه می‌شویم که فلسفه حضور سازمان اوقاف در طرح‌های اقتصادی و علمی چیست که ناشی از عدم آشنایی با ماموریت های این سازمان است.

وزیر فرهنگی یکی از مهم‌ترین کارکردهای سازمان اوقاف را افزایش میزان بهره‌وری و رشد محصولات و افزایش ارزش تولیدات وقفی عنوان کرد و اظهار داشت: نکته مهم این است که مجموعه اوقاف وابستگی ویژه‌ای به بودجه دولتی ندارد و در واقع نیات واقفین را نمایندگی می‌کند و مردمی‌ترین بخش متصل به حاکمیت است و مردمی‌ترین وجه حاکمیت را نمایندگی می‌کند.

او ادامه داد: سازمان اوقاف جایی است که مردم با انگیزه کسب ثواب بخشی از بهترین دستاوردهای زندگانی خود را برای یک جریان سازنده عمرانی و بالنده وقف می‌کنند. آن وقت این مجموعه که این اتصال را به حاکمیت دارد و به این مجموعه معظم مردمی که آکنده از ایمان و باورهای الهی است، با این نگاه وظایفش را جلو می‌برد.

 

سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند

 

اسماعیلی با بیان اینکه افزایش بهره‌وری در این سازمان یعنی موفقیت در گستراندن هرچه بیشتر خیر و ثواب در کشور، خاطرنشان کرد: هر اندازه گردش این چرخه را بیشتر کنیم، به همان میزان مال مشروعی که در راه رضای خدا خرج می‌شود را در جامعه تقویت می‌کند.

او تصریح کرد: خروجی اصلی این سازمان کمک به حوزه‌های فرهنگ دینی است. این جریان که جریان تولید ثروت است بسیار اهمیت بالایی دارد و حالا این امر در دوره جدید با پیشرفت‌هایی که شکل گرفته می‌تواند به توانی چندین برابر گذشته به نتیجه برسد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه حضور در اقتصاد دریا، حضور در عرصه شرکت‌های دانش بنیان امروز یک ضرورت است، ‌یادآوری کرد: رئیس جمهور امروزه در سفرهای خارجی دیگر میراث فرهنگی و فرش هدیه نمی‌دهند بلکه از محصولات تولیدی علم و فناوری هدیه می‌دهند. امروز ما در این حوزه بسیار سربلند هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما در گذشته به توانمندی‌های ژئوپلتیک و منابع نفتی استناد می‌کردیم اما امروز مهمترین نقطه قوت ما تولیدات علمی است. وقتی امروز دقیق‌ترین موشک‌های نقطه‌زن را داریم دیدید که دنیا شگفت‌زده شد. حرکت پهپادها در آسمان چندین کشور، مانور قدرت فناورانه جمهوری اسلامی بود. آن مانور اقتدار چهل‌وپنج ساله‌ای بود که امام خمینی و رهبر معظم انقلاب به مردم عرضه کردند. همان شب بیش از 70 درصد مردم در نظرسنجی های مختلف گفتند که حس غرور به آن‌ها دست داده است.

او با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر ایجاد شهر جهانی صنایع خلاق،‌ گفت: پس از ابلاغ چندین استاندار کلانشهرها اعلام آمادگی کردند و اگر مدیریت به همین شکل جلو برود بسیاری از مشکلات ما برطرف خواهد شد.

وزیر فرهنگ سیاست مقاومت را افتخارزا ارزیابی کرد و اظهار داشت: این افتخار در همه زمینه‌های نظامی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد. همه می‌گفتند یک موشک به سمت اسرائیل رها شود کل اقتصاد از دست شما خارج می‌شود. ده‌ها موشک و پهپاد پرتاب شد و امروز شاهد هستیم وضعیت اقتصادی هم در مسیر آرامش قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وظیفه جدید وقف کمک به حل مسائل جامعه است
  • دهه کرامت فرصت مغتنمی برای بصیرت‌افزایی است
  • اجرای بیش از ۷۵۰ برنامه فرهنگی در هفته معلم در استان کرمان
  • تکمیل پارکینگ محله چهل اختران قم
  • دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های شاخص خود را برای سال جاری تعیین کنند
  • دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • منشور رسانه‌ای طی آینده‌ای نزدیک در اردبیل رونمایی می‌شود
  • ضرورت توجه به جریان رسانه‌ای در مناطق مختلف اردبیل
  • افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور