«گنجشک و جبرئیل» مجموعه شعر عاشورایی که رهبری آن را ایستاده خواندند
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۰۴۳۵۷
زنده یاد دکتر سیدحسن حسینی شاعر، مترجم، نویسنده و از پژوهشگران بنام کشور و در سیر فراز و فرود ادبیات معاصر ایران یکی از حسرت ها و دریغ های ادبیات به شمار می رود. او در حالی که تنها ۴۸ بهار از زندگی خود را پشت سر گذاشته بود خیلی زود رخ در نقاب خاک کشید.
حسن حسینی شاید از آن نام هایی باشد که در مواجهه با تاریخ فعالیت کوتاهمدت در عرصه ادبیات معاصر، بیشتر مخاطبان او را به نام یکی از بنیانگذاران حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و در ادامه با تصحیح، تدقیق و خوانش سه هزار غزل مجموعه کامل بیدل دهلوی به خاطر می آورند؛ اما وقتی در جریان شکل گیری شعر انقلاب نام های قله نشین این عرصه را رصد میکنیم بی هیچ تردیدی یکی از رفیع ترین قلل شعر انقلاب مختص نام سید حسن حسینی حک شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
الگویی تام و تمام برای جریان شعر انقلاب
شاهد این مدعا مجموعه شعر «همصدا با حلق اسماعیل» اوست که در سال ۱۳۶۳ توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسید. مجموعه و دفتر شعری که در دهه ۶۰ نه تنها به عنوان یکی از پیشقراولان سبک شعری تفکر شعر انقلاب پرچمدار شاعران آن دوران بود که این کتاب به عنوان یکی از آثار مرجع در دانشگاه های ادبیات و بعد از آن توسط اساتید شعر کشورمان به عنوان الگویی متقن از جریان شعر نوین معاصر ایران با آمیزه هایی از انقلاب و دفاع مقدس به جوانان و نوجوانان توصیه شد. نوجوانان و جوانانی که تصمیم گرفته بودند گامهای نهایی در مسیر حرفهای فعالیت ادبی شان را در قامت شعر انقلاب بردارند.
یکی از اصلی ترین دلایلی که زنده یاد سیدحسن حسینی را به عنوان یکی از بلندترین قله های شعر معاصر کشورمان معرفی می کند خط شکنی او در استفاده کردن از مضمونی واحد به نام شعر نو در قامتی از ایدئولوژی انقلاب یعنی شعر مذهبی بود. مجموعه شعر «گنجشک و جبرئیل» که در سال ۱۳۷۰ توسط نشر افق به چاپ رسید درست است که تنها از ۳۰ شعر نو و سپید بهره میبرد اما توانست قانونی نظام مند در شیوه استفاده کردن از شعر نو به عنوان کوچکترین فرزند خانواده بزرگ و تاریخ چند قرن شعر فارسی را در حوزه محتوای مفاهیم دینی و مذهبی به خود اختصاص دهد.
تا پیش از چاپ مجموعه شعر گنجشک و جبرئیل در حوزه استفاده کردن از مفاهیم مذهبی در قامت شعر نو نمی توان رویکرد و جریانی را مورد رصد قرار داد. رویکردی که بتوانیم آنرا به نام یکی از شاعران معاصر کشورمان به ثبت رسانیم.
قافلهسالار استفاده از شعر نو برای بیان مفاهیم مذهبی
بیتردید تاریخ پژوهان ادبیات معاصر کشورمان در مواجهه با این ادعا که تا پیش از سیدحسن حسینی نمیتوان نامی را به عنوان پرچم دار، قافله سالار و بنیانگذار شعر مذهبی در قامت شعر نو کشورمان یافت؛ ادعاها و مثال هایی چون زنده یاد بانو طاهره صفارزاده و یا علی موسوی گرمارودی را به عنوان نخستین افرادی که مفاهیم مذهبی و دینی را در قواره شعر نو به مخاطب ارائه دادهاند به یاد می آورند.
اما نباید از این نکته غافل شد که وقتی درباره حوزه جریان سازی در هر بستر هنری و ادبی صحبت می شود باید به این نکته توجه داشت که جریان سازی به واسطه جرقه هایی که در قامت یک یا دو شاعر نمود پیدا می کند، نمیتواند منتج به شکلگیری رخداد و رویدادی شود که آن رخداد به الگویی تام و تمام برای افرادی بدل شود که بتوانند در ادامه مدعایی درشت؛ چون شاعری در حوزه شعر نو مذهبی را به خود اختصاص دهند.
اما سید حسن حسینی با مجموعه گنجشک و جبرئیل نه تنها کالبد مفهومی به نام شعر نو را مزین به قبای مذهبی و آیینی کرد که خود به واسطه این مجموعه سلسله دار و بنیانگذار جریان و شیوه ای برای فعالیت شاعران شد که در استفاده کردن از تابویی به نام شعر نو برای القا و انتقال مفاهیم دینی و مذهبی ابا داشتند.
پاسخ به یک پرسش
تولد و ادامه حیات جریان شعری به نام «شعر نو» در سیر تطور و تحول ادبیات منظوم ایرانی در بهترین حالت به یک قرن می رسد. همین تاریخ یکصد ساله معاصر خود گواهی می دهد که بازتاب مفاهیم مذهبی در شیوه و نمط سرودن اشعار مذهبی در قالب شعر نو آنقدر کمرنگ است که نمی توان از فردی نام برد. این جریان تا سال ۱۳۷۰ و چاپ مجموعه شعر گنجشک و جبرئیل توسط سیدحسن حسینی ادامه داشت، مردی که مفاهیم مذهبی را در قواره شعر نو کشورمان ترسیم کرد. اما چرا؟
در بررسی دلایل این ادعا به دو محور مهم برمیخوریم. نخست آنکه مفهوم و پدیده ای به نام شعر نو در هنگامه شکل گیری خود بی هیچ تردیدی متأثر از تفکرِ متفکران غربی بوده است. شاعران، سرآمدان و افرادی که ادامه دهنده این جریان بعد از نیما بودند نیز بیشتر به طبقه ای اختصاص داشتند که از آن طبقه به عنوان روشنفکرانی نام برده میشود که شکل گیری مسیر ادبی شان به واسطه تحصیل و یا تحقیق در خارج از کشور بسیار به انگاره های غربی قرابت دارد.
این طبقه روشنفکر مهمترین شکل فعالیت شان در هر شاخه ای از جمله ادبیات، تقابل مستقیم با سنتها و مفاهیمی داشت که گرهخورده با جریان نگرش های سنتی در فضای ادبیات ملی کشورمان بود. پرواضح است که وقتی از مفاهیم دینی و مذهبی صحبت میشود قد راست کردن این مفاهیم به تاریخ سنن و رفتار طبقه ای از جامعه باز می گردد که روشنفکران خود را به هر دلیلی در جایگاهی متفاوت از این طبقه قرار میدادند.
نکته دوم آنکه شاعرانی که در آغاز پیدایش جریان شعر نو ادامه دهنده این شکل فعالیت در قامت ادبیات منظوم و معاصر کشورمان بودند به دلیل همراهی با تلاطم های اجتماعی و تفکرات سیاسی، کمتر مجال و مقالی برای بازپرداخت مفاهیم مذهبی در قامت شیوه نوین سرایش اشعارشان - شعر نو - در تمامی شاخه های آن از نیمایی تا سپید به خود می دادند.
این افراد چنان بر بستر مفاهیم اجتماعی و سیاسی خط مشی سروده ها و اشعار نو خود را تعیین کرده بودند که سخت می شد تصور کرد که یکانی از این افراد در قامت شاعران نو به سمت بازتاب و بازپروری مفاهیم مذهبی و عرفانی حرکت کنند. مفاهیمی که در تاریخ چند صد ساله شعر ایرانی همواره شاهد همنشینی مضامین آمیخته با حکمت و معرفت و روایت های عرفانی و مذهبی در اشعار شاعران کشورمان بوده ایم.
در حقیقت قاطبه شاعران نوپرداز این هراس را داشتند که وقتی در قالب اشعار کلاسیک ایران درخشانترین مفاهیم مذهبی، دینی و آیینی بازتاب داده شده است؛ آنها در آزمودن طبع خود در این مسیر با شکست مواجه شوند.
گنجشک و جبرئیل؛ جریان ساز نه همسو با موج جریان های پیشین
با پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر نگرش های بنیادین بر ایدئولوژی حاکم در جریانات اجتماعی، سیاسی و البته فرهنگی کشور؛ بار دیگر مجالی برای فعالیت هنرمندان در تمامی شاخه ها از جمله شعر برای پرورش مفاهیم دینی و مذهبی آغاز شد. آغاز به گونهای بود که به دلیل استواری مفاهیم ایدئولوژیک نظام جمهوری اسلامی ایران بر مضامین دینی و مذهبی، این عرصه یکی از مهمترین میدان گاه های فعالیت ادیبان در دو شاخه داستان و شعر شد و شاهد سوق پیدا کردن حرکت ذهن و قلم نویسندگان و شاعران به سمت مفاهیم دینی و مذهبی بودیم.
نکته جالب اما در این میان آن بود که باز هم شاعرانی که خود از نسل انقلاب بودند در استفاده کردن از مفاهیم دینی و مذهبی در سرایش اشعار، بیشتر به سمت شعر کلاسیک ایران و فضای موزون و مقفای آن میرفتند. کمتر کسی به خود این جسارت را برای خط شکنی در عرضه مفاهیم دینی و مذهبی در الگوهای نوین مانند شعر نو می داد. البته نباید فراموش کرد که آنچنان که گفته شد شکلگیری بنیانهای شعر نو با استناد به تفکر غربی بود و یکی از هراس های شاعران نوپرداز در بهره بردن از این قالب برای بازتاب مفاهیم مذهبی به همین ساختار متفاوت این گونه ادبی باز می گشت.
اما وقتی صحبت از جریان سازی می شود و نه شاعران و ادیبانی که خود را پیرو جریانهای ادبی می دانند؛ پیدا شدن فرد و نامی که پرچم نوینی را برای جریان سازی و نه سوار شدن بر موج جریان های پیشین در دست گیرد؛ خود جسارت، دانش و بینشی وسیع و قلمی شگرف می خواهد که تمامی اینها را می توان در دانش، قلم و بنیانهای علمی زنده یاد دکتر سیدحسن حسینی یافت. صدالبته شمایل تمامی این ادعاها در کتاب شعر گنجشک و جبرئیل به عنوان نخستین مجموعه شعر عاشورایی در قامت شعر سپید و شعر نو، هویداست.
مجوعه ای که قرار است شفیع شاعرش باشد
مجموعه ای که در نهایت به گواه خود شاعر همراه با جسم او به خاک سپرده شد تا این کتاب شفیع اش باشد.
رضا امیرخانی نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی و شناخته شده کشورمان در مقاله ای که بعد از درگذشت سیدحسن حسینی به رشته تحریر در آورده بود درباره اهمیت و جایگاه مجموعه گنجشک و جبرئیل نوشته: «به وقت خاکسپاری سیدحسن حسینی هنگامی که جسم او روانه قبر شده بود همسر سید دوان دوان آمد و کتاب گنجشک و جبرئیل را همراه جسم بیجان دفن کرد. گفته بود وصیت خود سید است. خواسته بود این کتاب شفیعش باشد.» در ادامه هم کلام مقام معظم رهبری را نقل کرده است: «آقا گفته بودند طبق معمول وقت خواب کتابی را دست گرفتم برای خواندن. اینبار وقتی کتاب را شروع کردم به خواندن دیدم نمیشود خوابیده خواندش. نشستم. کمی که گذشت دیدم نمیشود این کتاب را نشسته خواند؛ ایستادم و آن را خواندم. کتاب گنجشک و جبرئیل سید حسن حسینی را. نثرهای عاشورایی سید را».
همراهی تاریح شعر ایران با مفاهیم دینی و عرفانی
دکتر محمد کاظم کاظمی شاعر و نویسنده افغان که سهم زیادی از حیات ادبی خود را در کشورمان ایران گذرانده و به عنوان عضوی از گروه علمی برونمرزی فرهنگستان زبان و ادب پارسی مشغول فعالیت است و صاحب مجموعه های شعری متعدد و نگارش مقالات علمی مختلف است و در سال ۱۳۹۵ به عنوان دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر سکاندار هدایت این رخداد بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بازتاب مفاهیم دینی و مذهبی به دارازنای طول تاریخ شعر فارسی باز می گردد. می توان به نمونه های درخشانی چون ترکیب بند محتشم کاشانی و یا گنجینه الاسرار عمان سامانی اشاره کرد. آنچنانکه نمی توان از کنار روایت های دینی و عرفانی شاعرانی چون عطار و مولوی به سادگی گذشت.
وی ادامه داد: اما وقتی درباره جریان شعر معاصر و شعر امروز ایران نگاه می کنیم. بعد از فعالیت های علی موسوی گرمارودی با شعر «خط خون» و یا مثنوی ماندگار علی معلم با عنوان «تاوان این خون تا قیامت ماند بر ما»؛ بی هیچ تردیدی محکمترین و اولین مجموعه شعری بعد از تک سروده های شاعرانی مانند گرمارودی، علی معلم و یا طاهره صفارزاده را می توان در کتاب گنجشک و جبرئیل زنده یاد حسن حسینی دید.
شاهکار رعایت وحدت موضوع؛ برگ برنده گنجشک و جبرئیل
کاظمی یکی از مهمترین دلایل ممتاز و پیشقراول بودن کتاب گنجشک و جبرئیل در بدنه استفاده کردن شعر نو از مفاهیم دینی و مذهبی را بهره مندی شاعر از مفاهیم ماندگار حماسه کربلا و واقعه عاشورا دانست و افزود: یکی از اصلی ترین رموز ماندگاری و جریان سازی شعر؛ رعایت وحدت موضوع است. در کتاب گنجشک و جبرئیل؛ حسینی به عنوان سراینده آن در استفاده کردن از وحدت موضوع شاهکاری والا به خرج داده است.
وی ادامه داد: هرچند تک تک این شعرها خود روایتی متفاوت و جدا از واقعه کربلاست اما تمامیت این مجموعه در حقیقت ساختمانی واحد است که مخاطب را این بار در قالبی نوین از جریان شعر ایرانی یعنی شعر نو در مواجهه با مفهومی آمیخته با تاریخ اسلام و عظمت و شکوه آن در ارائه مفهوم کربلا و واقعه عاشورا قرار می دهد.
دبیر پیشین جشنواره شعر فجر خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر در سرایش مجموعه کتاب گنجشک و جبرئیل، به بینش متعالی شاعر باز می گردد؛ چرا که این بار او واقعه کربلا را صرفاً در نگاه تاریخی و بازه زمانی ۱۰ روزه آن در سال ۶۱ هجری قمری نمیبیند. بلکه تلاش میکند تا محدوده ای فراتر و در نگاهی گسترده تر از جغرافیا و یا تاریخ این رویداد را در قامت هویت اسلام که سهم مهم ماندگاری آن گره خورده به واقعه کربلا و حادثه عاشوراست در این کتاب تصویر کند.
وی تصریح کرد: به همین سبب است که در روایت سیدحسن حسینی در گنجشک و جبرئیل؛ به فرمایشات حضرت علی(ع) و پیامبر مصطفی(ص) بر می خوریم و در نهایت مخاطبی که به اشعار و صفحات این کتاب دل میسپارد معنای حقیقی واقعه کربلا، حادثه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) را در متعالی ترین شکل آن در می یابد.
پرهیز از نگاه شعاری و استفاده از زبان استعاری
کاظمی دیگر برگ برنده گنجشک و جبرئیل را که آن را به کتابی چارچوب دار برای بهره مندی شاعران در استفاده کردن از شعر نو در بازتاب مفاهیم دینی و مذهبی بدل ساخته است؛ به زبان تصویری و غیر مستقیم شاعر مرتبط می داند و می افزاید: در طول تاریخ سرایش شعر ایرانی تمامی شاعران بزرگی که در آثار خود بازتاب مفاهیم دینی و مذهبی را انتخاب کردهاند؛ همواره زبانی صریح و نگاهی شعاری را چاشنی حس و روح هیجانی شعر خود کردهاند.
وی ادامه داد: اما سیدحسن حسینی با ظرافت تمام و بهره مندی تام و تمام از ایهام و استعاره از شکل شعاری و زبانی صریح فاصله گرفته است و اینبار با تصویری ترین شکل ممکن مخاطب را در قامت شعر نو با خود همراه می سازد تا او به مثابه مسافری با ابزار لغات، آرایه ها، تلمیحات و استعاره های سیدحسن حسینی، حماسه عاشورا را واقعی و از نزدیک لمس کند.
تصویری جدید از وقایع مذهبی
همچنین دکتر محمدرضا تقی دخت نویسنده و پژوهشگر نامدار کشورمان در رساله بلندبالای خود بر دفتر شعر گنجشک و جبرئیل آورده: کارکردهای مذهب در شعر سنتی مذهبی ما، تا پیش از انقلاب، کارکردهای حماسی و تا حد زیادی شعارگونه بود. پیشتر در موارد متعدد گفتهایم که آسیب جدی شعرهای مذهبی ما، فقدان عینیت و منظر تازه در ارایه گزارش از وقایع مذهبی است. استفادههای صرفاً حماسی و انقلابی ـ حکمی از وقایع مذهبی، تقریباً در تمامی دورههای شعر فارسی، وجه غالب بوده است و درست به همین دلیل است که شعرهای مذهبی اندک شماری توانستهاند به دلیل نگاه دیگرگونه به موضوع مذهب، از دیوار سالها و قرنها بگذرند و به روزگار ما برسند. تکرار استفادههای حماسی از وقایع مذهبی و اساس مذهب، آسیب جدی شعر مذهبی فارسی بوده که تا روزگار ما نیز ادامه دارد.
اما اگر پدیده فوق به درستی تحلیل شود، به این نتیجه منتهی خواهد شد که شعرهایی با مشخصات فوق، درصدد القای پیامی حماسی یا حرفی ظاهری بودهاند و در بیشتر مواقع، صرفاً انگیزش عاطفی و هیجانی هدف آنها بوده است و درست به همین دلیل، نتوانستهاند جریانی ایجاد کننده یا سبک و متد خاصی شمرده شوند.
«گنجشک و جبرئیل» اما تصویری جدید از وقایع خاص مذهبی را، در بافت کلامی تازه به ما ارایه میدهد. بیان سیدحسن حسینی در این کتاب، بیانی تکراری و کلیشهای نیست و فارغ از همه چیز، در کار شرح و وصف عینی وقایع در هر شعر، البته بیشتر با تمرکز بر شخصیت یا واقعهای خاص است.
در پایان و برای اثبات این گفته ها فرازی از شعر «راز شید» از مجموعه گنجشک و جبرئیل که وصف حضرت ابالفضل(ع) است را با هم می خوانیم:
تو آن راز رشیدی
که روزی فرات
بر لبت آورد
و ساعتی بعد
در باران متواتر پولاد
بریده بریده
افشا شدی
و باد
تو را با مشام خیمهگاه
در میان نهاد
و انتظار
در بهت کودکانه حرم
طولانی شد...
گزارش از: امین خرمی
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۴۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سفری به دنیای توپولوژی
ایسنا/خراسان رضوی کتاب An Adventure in the Realm of Topology (سفری به دنیای توپولوژی) به قلم دکتر محمد صال مصلحیان، استاد گروه ریاضی محض دانشگاه فردوسی مشهد تالیف و چندی پیش توسط انتشارات Element با حمایت وزارت علوم کرواسی و به زبان انگلیسی چاپ شده است.
نویسنده کتاب میگوید ایده اصلی تالیف آن زمانی در ذهنش شکل گرفت که متوجه شد تعدادی از دانشجویانش که در کلاسهای مقطع کارشناسی رشته ریاضی شرکت میکردند، آن شهود و درک عمیق مفاهیم اولیه ریاضی که از آنها انتظار میرفت را نداشتند. این موضوع وی را به این ایده سوق داد که کتابی بنویسد که محتوای آن مناسب برای گروههای سنی و سطوح تحصیلی مختلف باشد تا بتواند به آنها در فهم بهتر مفاهیم اساسی توپولوژی به عنوان یکی از شاخههای مهم ریاضی کمک کند.
مصلحیان در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه این کتاب برای دانشآموزان و دانشجویان تمام رشتهها نوشته شده است، اظهار کرد: تمام علاقهمندان از نوجوانان ۱۳ ساله گرفته تا افراد با سنین بالاتر میتوانند این کتاب را بخوانند و متوجه شوند. این کتاب در بهار امسال منتشر شد و در MathSciNet انجمن ریاضی آمریکا و نیز ZbMATH انجمن ریاضی اروپا نمایه شده است.
وی افزود: از حدود ۱۵ سال پیش ایده تالیف چنین کتابی به ذهنم خطور کرد. در ابتدا تصمیم داشتم آن را برای کودکان بنویسم، چنانکه به دو فرزند خودم آموزش داده بودم. حتی نوشتن را هم با همین هدف آغاز کردم، کما اینکه در صفحات نخست کتاب به توضیح مفاهیمی چون پارهخط، مستطیل و خطوط موازی پرداخته شده که همگی در دبستان تدریس میشوند، اما رفتهرفته آنقدر تنوع و پیچیدگی مطالب بالا رفت که عملا به کتابی برای دانشآموزان دبیرستانی و دانشجویان سالهای اول دانشگاه تبدیل شد.
رئیس انجمن ریاضی ایران با بیان اینکه تصویر روی جلد این کتاب با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی طراحی شده است، عنوان کرد: هدف از طراحی این شکل این بوده که به زبان ساده بگوییم توپولوژی در مورد چه چیزی صحبت میکند. از نظر توپولوژی، «فنجان» و «دونات» هر دو یکی هستند، زیرا اگر آنها از خمیر بازی درست شده باشند، میتوان با فشردن و کشیدن یکی، آن را به دیگری تبدیل کرد.اما یک «دونات» را نمیتوان به «توپ تنیس» تبدیل کرد زیرا دونات یک حفره دارد، اما توپ حفره ندارد.
مصلحیان با بیان اینکه توپولوژی شاخهای از هندسه و معروف به «هندسه بدون اندازه» است که به کیفیت اشکال و اجسام میپردازد، ادامه داد: در این جا ما با مفاهیمی همچون زاویه، مساحت، حجم و... سر و کار نداریم، بلکه در مورد این صحبت میکنیم که چگونه میتوان بدون بریدن و چسباندن، یک شکل یا جسم را فقط با کشیدن، فشردن و تاب دادن به شکل یا جسم دیگری تبدیل کرد. اگر بتوان شکلی را این گونه به شکل دیگری تبدیل کرد، این دو شکل را «همسانریخت» میگوییم. مثلا دایره، مثلث و مربع همسانریخت اند، زیرا اگر با یک نخ، یک مثلث روی سطح میز بسازیم، میتوانیم آن را تغییر شکل داده و به مربع و دایره تبدیل کنیم. در حقیقت در توپولوژی به دنبال مطالعه خواصی هستیم که تحت همسانریختیها پایدار میمانند.
وی با بیان اینکه این کتاب دارای فعالیتهای متنوع است که در سه سطح آسان، متوسط و پیچیده آورده شدهاند، گفت: همچنین بخشهای متنوع کتاب نیز در سه دسته آسان، متوسط و پیچیده قرار میگیرند و درجه سختی هر فصل با نمادی مخصوص در ابتدای آن نشان داده شده است. به علاوه، این کتاب حدود ۱۵۰ صفحهای بیش از ۲۰۰ شکل رنگی دارد که باعث میشود مفاهیم ریاضی توسط خواننده بهتر درک شوند.
دکتر محمد صال مصلحیان، رئیس انجمن ریاضی ایرانعضو فرهنگستان علوم کشور با اشاره به کاربردهای توپولوژی در سیستمهای GPS برای یافتن کوتاهترین مسیرها، درمعماری و طراحی ساختمانها و درک ساختار DNA، افزود: در ابتدای کتاب، راهنماییهایی خطاب به معلمین برای آموزش مطالب آورده شده و یکی از مهمترین موضوعاتی که مورد تاکید قرار گرفته، این است که معلمین عزیز مفاهیم ریاضی را با مثالهای ساده و جذاب و متناسب با سن فراگیران آموزش دهند، ریاضیات را به زندگی روزمره ارتباط دهند، فناوریهای روز را در آموزش به خدمت بگیرند، دانشآموزان را در فرایند یادگیری شرکت دهند، پروژههای گروهی به محصلین ارائه دهند، دستاوردهای آنها را ارج نهند و علاقه آنها را به کشف ایدههای پیچیده برانگیزند.
مصلحیان با بیان اینکه فضای چهاربعدی، نظریه گرهها، و فرکتالها از جمله مباحث دیگر این کتاب است، اضافه کرد: یکی از نکات جالب در مورد این کتاب که آن را از سایر کتابهای ریاضی متمایز میکند، این است که هیچ قضیه و اثباتی در آن آورده نشده است که نشان میدهد این کتاب میتواند توسط تمام افراد با هر میزانی از دانش ریاضی مورد استفاده قرار گیرد.
عضو هیات علمی گروه ریاضی محض دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: وقتی دروس آنالیز و توپولوژی را به دانشجویانم تدریس میکردم، متوجه شدم که درک مفاهیم این دروس برایشان مشکل است، لذا سعی کردم با رسم اشکال ساده بر تختهسیاه، مفاهیم پیچیده را تدریس کنم. وقتی نتیجه مثبت این کار را در یادگیری دانشجویان دیدم، تصمیم گرفتم همین روش را در قالب یک کتاب در دسترس عموم قرار دهم. به علاوه، چون سالها در کلاسهای ضمن خدمت به معلمین تدریس میکردم، احساس کردم معلمین هم نیاز دارند که یاد بگیرند چگونه میتوانند مفاهیم پیچیده را با استفاده از اشکال تدریس کنند.
گرهرئیس انجمن ریاضی ایران درباره دلایل تالیف این کتاب به زبان انگلیسی عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما اکثر دانشآموزان به قدری درگیر کنکور و شیوههای تستزنی هستند که نمیتوانند به یادگیری دقیق ریاضیات و گسترش دانش عمومی خود بپردازند. بعضی از معلمین نیز نسبت به تعمیق تفکر ریاضی دانشآموزان حساسیت لازم را نشان نمیدهند. خانوادهها هم تنها به دنبال این هستند که آموزش به گونهای انجام گیرد که دانشآموزان مرحله کنکور را بگذرانند و وارد دانشگاه شوند؛ به امید آنکه در دانشگاه با مفاهیم و روشهای علمی آشنایی یابند که متاسفانه در عمل، شدنی نیست، زیرا وقتی پایه ریاضی یک فرد ضعیف باشد، در یادگیری دروس دانشگاهی دچار چالشهای جدی میشود. لذا احساس کردم مخاطب فارسیزبان کتاب کم است و تصمیم گرفتم کتاب را به زبان انگلیسی تالیف کنم تا علاقهمندان در دیگر نقاط جهان نیز بتوانند از آن بهره ببرند.
مصلحیان اظهار کرد: از بین ناشران، انتشارات Element را انتخاب کردم، زیرا عضو تحریریه دو مجله JCR آن هستم و وقتی کتاب را به این ناشر ارسال کردم، با سخاوتمندی اعلام کردند کتاب را چاپ و پیدیاف آن را به طور رایگان در اختیار همه قرار میدهند. لذا تدوین و چاپ این کتاب نه برای مولف و نه برای ناشر هیچ گونه انتفاع مالی نداشته و صرفاً در جهت عمومیسازی ریاضیات بوده است. تا کنون بازخوردهای بسیار خوبی را از جامعه ملی و بینالمللی ریاضیدانان دریافت کردهام که موجب خرسندی است.
علاقهمندان میتوانند جهت دریافت رایگان پیدیاف کتاب سفری به دنیای توپولوژی، کلیک کنند.
تصویری از صفحات کتابانتهای پیام