نقشهاي زنان در نهضت عاشورا
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۰۵۰۷۳
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج تبيين حقيقت قيام: قيام و مسافرت امام حسين از مکه به سوي کوفه،براي جنگ با بني اميه نبود، بلکه براي نهي از منکر، تغيير بدعتها، اصلاح کار امت وآشکار ساختن حق و حقيقت بود.
نقش اول ـ همراه آوردن بانوان، نظر به اوضاع و احوال و عوامل طبيعي آن روز اين مطلب راتأييد ميکند که حرکت امام حسين از حجاز به سوي عراق به سبب دعوتنامههايي بود که رجال بزرگ اهل کوفه به او نوشته بودند و خواستار سفر امام به کوفه بودند بر حسب وظيفة ديني به دستياري و تشريک مساعي اهل کوفه، احکام و حقايق اسلام را ترويج کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نقش دوم ـ تعيين حد فداکاري در راه دين: طبق آيات و روايات مختلف، مسلمان در راه دين و حفظ آن بايد از مال و جان خويش بگذرد. امام حسين عملاً اين مطلب را به عموم مردم تعليم داد. براي اين که فطرت بشري طوري آفريده شده که در بيشتر وقتها از جانبازي و کشته شدن خود چندان وحشتي ندارد، اما هنگامي که متوجه شد در صورت تسليم نشدن، زن و بچهاش گرفتار خواهند شد، در برابر دشمن تسليم مي گردد و اعتذارمي نمايد.
امام حسين در کربلا در شرايط سختي قرار گرفته بود. او و خانوادهاش، با ياران کم ونبودن آب و آذوقه، در ميان سي هزار دشمن محاصره شده بودند. ناله و پريشاني خواهران و دخترانش او را متأثر ميسازد و مکرر از طرف دشمن به او تسليم شدن در برابر يزيد پيشنهاد ميشود. با اين همه تا آخرين لحظه، عزت و شهامت خود را حفظ کرد، به خواري و ننگ ، تن نداد و در برابر ستمکاران سر تسليم فرود نياورد.
روز عاشورا که به تدريج نشانههاي گرفتاري بانوان ظاهر ميشد، آنان را به صبر دعوت ميکرد و به ثواب اجرهاي پروردگار اميدوارمي ساخت. امام حسين با اين رفتار وگفتار، ارزش و اهميت دين را بيان نمود و به تمامي مسلمانان درس دينداري داد.
نقش سوم ـ گريه و ناله: خاندان امام حسين در جاهاي مختلف و حساس طوري ناله و گريه نمودهاند که حتي دشمنان را هم منقلب و متأثر ساختهاند. اين گريهها آن روزمانند شعله سوزاني بود که بر خرمن هستي و کاخهاي بيداد حکومت بني اميه ميافتاد ونابودش ميکرد. شهادت امام حسين و ياران وي با آن وضع رقت بار، آنقدر مردم را متاثرنميکرد که نالهها و گريههاي بانوان، مردم را تحت تاثير قرار ميداد. ناله و گرية بانوان درروز عاشورا، مجلس ابن زياد و يزيد و ساير جاها پس از واقعه کربلا گوياي يک نسيم جانافزا و حيات بخشي بود که هر ساعت بر پيکره اين نهضت عظم ميدميد، بر افروختهتر ميکرد و درهمه جا آن را زنده نگه ميداشت و نميگذاشت نفوذ بني اميه آن را از بين ببردوبي اثر نمايد. در شهر کوفه، شام، مدينه وبين راهها با گريهها و نالههاي جان سوزخود، طوري شهادت و واقعة عاشورا را مجسم ميساختند، گويا مردمآن واقعة اسف بار راديدند.
نقش چهارم ـ اسيري بانوان: موضوع اسيري آل پيامبر پس از کشتن عزيزانشانآ ن روز نظر تمامي مسلمانان کاري بود برخلاف منطق دين و قرآن، مخصوصاً با آن وضعرقت بار. شکنجه و فشاري که در کربلا در راهها و در شهر شام به آنان روا داشتند. ديگربني اميه نتوانست روي اين عمل خلاف دين و قرآن خود، پردهپوشي کند در نتيجه،دشمني آنان با پيامبر و فرزندانش، قرآن و اسلام، جلوي چشم همه مردم آشکار شد. مسلمانان به تدريج حساب آنها را از اسلام و قرآن جدا کردند.
بانوان هم موضوع اسيري خود را با لحن انکار و اعتراض به کارهاي بني اميه درجاهاي متعدد ذکر مينمودند و مردم را منقلب ميکردند. هنگاميکه اهل شام از اهلبيت عصمت پرسيدند: شما کيستيد؟ سکينه دختر امام حسين(ع) فرمود: «ما اسيران آل محمد (ص)هستيم.»
در مجلس يزيد، فاطمه دختر امام حسين صدا زد: اي يزيد دختران رسول خدا اسير باشند؟
بر اثر اين سخن حاضران و خانوادة يزيد در پس پرده صدايشان به گريه بلند شد.
شکي نيست اين نوع تأثّرات براي اسيري آل پيامبر، خشم و نفرت مردم را برامويان برانگيخت و حکومت آنها را در نظر مردم منفور و متزلزل ساخت و آنچه در کربلا،در کوفه و در مسير شام به وقوع پيوست، سودمندترين تبليغ بر ضد بني اميه بود.
شيخ بهايي مينويسد: هنگامي که زنان اسير وارد منزل شدند، زنهاي آل ابيسفيان با چشمان پر از اشک از آنان استقبال کردند و دستهاي آنان را بوسيدند و سه روزهمراه آنان به سوگواري پرداختند.
پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - پریا مشهدی
انتهای پیام/*
منبع: بسیج نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۵۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر توسعه اجتماعی عمان که به دعوت معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، به ایران آمده است بعد از بازدید از اکسپوی ایران و آشنایی با دستاوردهای جمهوری اسلامی همچنین در پی بازدید از مرکز شوق زندگی تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران در نشستی دوجانبه با معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، مباحث مشترک بین دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
خانم لیلا احمد عواض النجار، ضمن اظهار خرسندی از مشاهداتش در مورد پیشرفتهای بانوان ایران و برنامههای ایران در آسیبهای اجتماعی، خواستار تبادل تجربیات و تنظیم برنامههای مشترک بین زنان ایران و عمان شد. وی همچنین شیوههای به کار گرفته شده در آسیبهای اجتماعی در مرکز بهزیستی ایران را تحسین کرد.
خزعلی نیز در این دیدار با اشاره به اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بسیار بین ایران و عمان پیشنهاد پروژههای مشترک در زمینه خانواده و همچنین برپایی نمایشگاههای مشترک برای بانوان خصوصاً در بخش صنایع دستی و شرکتهای دانش بنیان را ارائه کرد. همچنین لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی از مسائل مورد تاکید خزعلی بود.
کد خبر 6090575