Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@22:18:08 GMT

آیین سنتی عزاداری قارقارا در خلخال ثبت ملی می‌شود‎

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۰۶۸۸۲

آیین سنتی عزاداری قارقارا در خلخال ثبت ملی می‌شود‎

به گزارش ایکنا از اردبیل، محمدرضا شایقی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خلخال، امروز، ۱۳ شهریورماه در جمع خبرنگاران بیان کرد: اهالی خلخال بر اساس سنتی، ریشه‌دار مذهبی و دیرینه همه ساله در آخرین جمعه از ماه ذیحجه و در آستانه ماه محرم، آیینی را به اجرا درمی‌آورند که به نوعی اعلام رسمی آغاز ماه محرم و ایام عزاداری‌های امام حسین (ع) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شایقی اظهار کرد: بر اساس این آیین درختی بلند از باغ‌های شهر‌ها و روستا‌های خلخال انتخاب شده و بعد از قطع آن توسط اهالی به میدان روستا و شهر و یا مجاور مسجد اصلی محل انتقال می‌یابد.
وی گفت: با تزیین این درخت به پرچم‌ها و پارچه‌های سیاه و برافراشتن دوباره، پس از قطع و حمل به میدان مرکزی شهر و روستا و همراه شدن این آیین با نوحه‌خوانی و عزاداری عزاداران حسینی هر یک از مناطق این شهرستان، آغاز عزاداری‌های ماه محرم اعلام می‌شود.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلخال اظهار کرد: این درخت که در بین مردم محلی "قارقارا" نامیده می‌شود با پارچه‌های مشکی تزیین می‌شود و به نوعی عزاداری برای ماه محرم را تا پایان ایام سوگواری به نمایش می‌گذارد.
شایقی با بیان اینکه این مراسم در بیشتر روستا‌ها و شهر‌های شهرستان خلخال برگزار و هر سال برشکوه این مراسم افزوده می‌شود، گفت: از سال‌های گذشته اقدام برای تشکیل پرونده و ثبت ملی این آیین در حال تکمیل شدن است، تا به زودی در فهرست میراث ناملموس به ثبت ملی برسد.
وی با بیان اینکه ثبت ملی آیین سنتی و عزاداری قارقارا جزء ۱۰ اثر انتخاب شده در کنار سایر آثار از جمله حسینیه مختار، آیین سنتی روستای خوجین، آیین سنتی خدرنبی و چند اثر دیگر برای ثبت ملی آثار این شهرستان است که چهار ماه پیش برای ثبت در فهرست آثار ملی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال شده، افزود: زمینه ثبت آثار ارسالی به مرکز کشور پس از دفاع در سازمان میراث فرهنگی فراهم خواهد شد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قرآن آئین عزاداری قارقارا خلخال ثبت ملی اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۶۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، بهروز محبی در این زمینه افزود: پس از کسب گزارش هایی مبنی بر انجام حفاری غیرمجاز در منطقه تاریخی مغاطیلوی ارومیه، این موضوع به‌صورت نامحسوس و شبانه‌روزی توسط تیم‌های اطلاعاتی فرماندهی انتظامی پاسگاه بخش انزل و واحد اطلاعات یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مورد رصد قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در یک عملیات منسجم و مشترک با فرماندهی انتظامی پاسگاه بخش انزل قوشچی ارومیه باند بزرگ و حرفه‌ای حفاران غیر مجاز حین برداشت آثار تاریخی و فرهنگی در منطقه تاریخی مغاطیلو معروف به «ماوارا» دستگیر شدند.

سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ادامه داد: در این عملیات علاوه بر دستگیری ۱۰ حفار غیرمجاز، سه دستگاه خودرو، آلات و ادوات تخریب گران آثار تاریخی از قبیل موتور برق، بتن‌کن، بیل و کلنگ کشف و ضبط شد.

سال گذشته نیز ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی منهدم و اعضای آن دستگیر شده بودند

کد خبر 6092604

دیگر خبرها

  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • ویدیو/ آیین بیل‌گردانی؛ سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد