Web Analytics Made Easy - Statcounter

«رحمان قهرمانپور»، کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره تاثیر توافق طالبان و آمریکا در ایجاد ثبات در افغانستان و موضع ایران در قبال این توافق، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: عمدتا نقش ایران در اینجا ثانویه است. عمده مخالفت‌هایی در دوران مذاکرات آمریکا و طالبان از سوی دولت اشرف غنی، رئیس جمهور دولت افغانستان، مطرح می‌شود که دلیل آن نیز روشن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع می‌توان گفت ترامپ با این اقدام خود، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را به نوعی گروگان گرفته است. به‌ویژه اینکه رقابت‌های انتخاباتی در افغانستان آغاز شده اما به این دلیل که سرنوشت مذاکرات با طالبان نامشخص بوده، این رقابت‌ها جدی نشده است. از سوی دیگر حامد کرزای، رئیس جمهور سابق افغانستان، اعلام کرده مسئله صلح مهم‌تر از انتخابات است و پیشنهاد کرده که یک دولت انتقالی تشکیل شود و پس از تشکیل دولت انتقالی و صلح با طالبان، انتخابات برگزار شود.

قهرمانپور درباره مخالفان توافق صلح بین طالبان و آمریکا نیز افزود: اما جناح مقابل اشرف غنی، مخالف این موضوع هستند که انتخابات ریاست جمهوری تعلیق و دولت موقت تشکیل شود. بنابراین اصلی‌ترین مخالف این مسئله، دولت افغانستان است که این اقدام را به ضرر خود می‌داند. مسئله دوم شاید پاکستان باشد یعنی بازیگر دومی که مخالف این صلح است. چراکه اگر طالبان با آمریکا به توافق صلح دست پیدا کند نفوذ ارتش پاکستان و خود پاکستان در افغانستان کمتر خواهد شد. گفته می‌شود در سفری که عمران خان به آمریکا داشته است ترامپ، حمایت وی را از توافق صلح با طالبان گرفته اما در داخل پاکستان، مخالفان عمران خان، معتقدند که در واقع عمران خان نباید از این توافق صلح حمایت کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: در سطح منطقه‌ای، مذاکرات در قطر انجام می‌شود که قطر به نوعی طرفدار این مذاکرات است. مسئله ایران و موضع آن تابع روندهای سیاسی در افغانستان است. ایران به صلح  و ثبات در افغانستان اهمیت ویژه‌ای می‌دهد مبنی براینکه دولت مرکزی تقویت شود، امنیت در افغانستان به ویژه در مرزهای مشترک ایران و افغانستان برقرار شود. بنابراین از این منظر ایران به نظر می‌رسد که اختلاف جدی با توافق صلح آمریکا با طالبان ندارد و تاکنون نیز به صورت علنی مخالفتی نکرده است.

رحمان قهرمانپور درباره تنش‌ها بین پاکستان و هند و همچنین سفر عمران‌خان به آمریکا نیز گفت: دو روایت در این باره وجود دارد. یکی اینکه وقتی عمران‌خان در آمریکا حضور داشت، ترامپ گفته است پاکستان در موضوع کشمیر از موضع خود عقب‌نشینی کند و در ازای آن کمک‌های مالی آمریکا به پاکستان از سر گرفته شود. روایت دیگر این است که گفته می‌شود ترامپ بدون هماهنگی مقامات دهلی‌نو، از آمادگی آمریکا برای میانجی‌گری در موضوع کشمیر خبر داده است.

وی ادامه داد:  به هر حال هندی‌ها نسبت به این مسئله بسیار حساس هستند چراکه معتقدند هر نوع مداخله بین‌المللی در کشمیر به نفع پاکستان و به ضرر هند است و سال‌هاست که هند به توصیه نامه سازمان ملل عمل نمی‌کند. بنابراین این‌ها جزو خطوط قرمز هند است. این روایت دوم اخیرا تقویت شده و رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند این موضع هماهنگ نشده ترامپ باعث خشم مودی، نخست وزیر هند شده است و او هم منتظر فرصتی بود تا وضعیت ویژه در کشمیر را لغو کند. بنابراین روایت دوم در حال تقویت شدن است اما در عین حال روایت اول را نمی‌توان رد کرد و پیامی بین اسلام آباد و واشنگتن در حال رد و بدل درباره طالبان و کشمیر است.

خبرنگار: آزاده رحیمی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: افغانستان ایران پاکستان طالبان کشمیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۷۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های آمریکا ظالمانه است

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان محدودیت‌‌های وضع‌شده بانکی از سوی آمریکا را یک عمل انتقام‌جویانه و ظالمانه خواند و گفت این عمل توجیه اخلاقی و قانونی ندارد.

وی همچنین افزود برخی کشورها به پناهگاه، آموزش‌گاه و تمویل‌گاه داعشیان تبدیل شده است.

‏متقی افزود: «در یک کشور به داعش نیروی انسانی زمینه‌سازی می‌شود، کشور دیگر مسیری شده که داعشیان از آنجا عبور می‌کنند و کشور سومی هم پناه‌گاه، مراکز تمویل‌ و محلات برنامه‌ریزی در اختیار داعشیان قرار داده است.»

وی تأکید کرد درصورتی که این سه کشور مسئولیت خود را ادا کنند، در افغانستان و منطقه هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

وزیر خارجه کشور همچنین گفت که در نتیجه سیاست خارجی متوازن و اقتصادمحور طالبان، افغانستان در ۳۸ کشور جهان نمایندگی سیاسی دارد.

وی با تأکید بر اینکه افغانستان به‌عنوان یک کشور امن و پیشرفته، در حال مبدل شدن به مرکز اقتصاد و ترانزیت است؛ از کشورهای منطقه و جهان خواست تا از این فرصت‌ها در افغانستان استفاده خوب کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/ تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • از مردم افغانستان حمایت می کنیم
  • اسراییل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند