Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@23:37:30 GMT

افزایش ۲ برابری تولید برق در نیروگاه سد مهاباد

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۰۸۵۵۶

افزایش ۲ برابری تولید برق در نیروگاه سد مهاباد

خالد رحمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان افزایش تولید برق با توجه به به بارش‌های مناسب در سال زراعی جاری و رهاسازی آب براساس ظرفیت مخزن سد صورت گرفته است.

وی ادامه داد: سال گذشته در همین مدت بیش از هفت هزار مگاوات برق از نیروگاه سد مهاباد با رهاسازی ۴۵ میلیون مترمکعب آب تولید و وارد مدار مصرف برق سراسری شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از تداوم افزایش تولید برق در نیروگاه سد مهاباد در سال جاری خبر داد و ادامه داد: امسال با توجه به پرشدن مخزن سد پیش‌بینی می‌شود میزان تولید برق از نیروگاه سد مهاباد به مرز ۱۶ هزار مگاوات برسد.

رحمانی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۰۱ میلیون و ۵۴ مترمکعب آب در پشت دریاچه سد مهاباد ذخیره شده است، اضافه کرد: این میزان نسبت به سال گذشته در همین مدت تغییری نکرده است.

وی دبی ورودی آب به مخزن سد مهاباد را در زمان کنونی صفر دانست و اظهار داشت: هم‌اکنون مرحله آخر سهمیه بخش کشاورزی با دبی خروجی متغییر و براساس نیاز کشاورزان در حال رهاسازی است که تا ۲۵ شهریورماه ادامه خواهد داشت.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

در سال زراعی جاری بیش از 270 میلیون مترمکعب از آب سد مهاباد همچنین برای احیای دریاچه ارومیه در چندین مرحله رهاسازی شد. 

سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب از آب ذخیره شده در پشت سد مهاباد به مصارف بخش کشاورزی و ۱۹ میلیون مترمکعب نیز به مصرف شرب می‌رسد.

سد مهاباد در قسمت غرب مهاباد و در فاصله پنج کیلومتری این شهر واقع است و یکی از نزدیکترین سدهای جهان به مناطق مسکونی به شمار می‌رود.

۹۹۰۳/۶۱۸۵/

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر بخش کشاورزی برق جهان دبی دریاچه ارومیه قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۸۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعلیق رهاسازی پساب فوکوشیما در دریا

رسانه‌های محلی می‌گویند تخلیه آب‌های رادیواکتیو تصفیه شده از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما ژاپن به دلیل قطع برق متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری شین هوا به نقل از شرکت برق توکیو، قطع برق حدود ساعت ۱۰:۴۳ صبح به وقت محلی رخ داد، زیرا کابل برق نیروگاه در حین حفاری آسیب دید.

شرکت تپکو (تولید نیروی برق توکیو) می‌گوید سیستم خنک‌کننده راکتور‌ها تحت تأثیر قطع برق قرار نگرفته و همچنان فعال است.

تعلیق رهاسازی پساب فوکوشیما پس از آن اعلام می‌شود که گروهی از کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته برای دومین بار از شروع این عملیات، به ژاپن سفر کردند.

پس از زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ ژاپن، ماشین‌آلات نیروگاه فوکوشیما از کار افتاد و مواد رادیو اکتیو نشت کرد. متخصصان این حادثه را پس از چرنوبیل، بزرگ‌ترین فاجعه اتمی می‌دانند.  این نیروگاه از خنک کردن سوخت هسته‌ای در راکتورها، مقدار زیادی آب آلوده به مواد رادیواکتیو تولید کرده که اکنون در مخازن بزرگی نگهداری می‌شود. ژاپن سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که قصد دارد این آب‌ها را تصفیه کرده و پس از رقیق کردن آن را در اقیانوس رها کند. علیرغم مخالفت‌های بسیار در داخل و خارج، این اقدام از آگوست ۲۰۲۳ آغاز شد و تاکنون بیش از ۳۰ هزار تن آب تصفیه شده در اقیانوس تخلیه شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • افزایش ۶۲ درصدی تولید انرژی در نیروگاه ری
  • رشد ۳ برابری پرورش مرغ گوشتی در تهران
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • رشد ۳ برابری پرورش مرغ گوشتی در استان تهران/ احداث ۲ مگافارم پیگیری می‌شود
  • تعلیق رهاسازی پساب فوکوشیما در دریا