Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخش عمده‌ای از کسانی که از زمان سرنگونی دولت طالبان در افغانستان تاکنون به عنوان سفیر آمریکا در این کشور خدمت کرده‌اند با نوشتن نامه‌ای رویکرد دولت آمریکا در مذاکره با این گروه شبه نظامی بر سر خروج نظامیان خارجی از افغانستان را محکوم کرده و آن را در بردارنده‌ ریسک بازگشت جنگ داخلی تمام عیار به افغانستان دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به نوشته روزنامه نیویورک تایمز این ۹ سفیر اسبق آمریکا در افغانستان از جمله یک معاون وزیر خارجه سابق کشور که نامه‌ خود را یک روز بعد از اعلام پیش نویس توافق صلح دولت آمریکا با طالبان نوشتند تاکید کردند که از مذاکرات صلح در افغانستان حمایت می‌کنند.

با این حال آنها هشدار دادند این رویکرد فعلی دولت آمریکا ریسک اشاعه خشونت و ناامنی بیشتر را  دارد. مذاکره کننده‌ها دولت افغانستان را از مذاکرات کنار گذاشته‌اند و بر سر خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان پیش از منعقد کردن توافق کامل صلح برنامه‌ریزی کرده‌اند.

نویسندگان این نامه سرگشاده که از سوی شورای آتلانتیک انتشار یافت گفتند ما معتقدیم که امنیت و ارزشهای آمریکا از جمله حمایت از زنان نیازمند آن است که خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان تنها بعد از مشاهده صلح واقعی اتفاق بیفتد.

آنها تصریح کردند : این نامه در حالی نوشته شد که قرار است در تاریخ ۲۸ سپتامبر انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان برگزار شود اما هنوز مشخص نیست که آیا این انتخابات طبق برنامه ریزی به صورت قطعی برگزار می‌شود یا خیر؟ ما نباید به حدی دوستان افغان خود را از حمایتمان محروم کنیم که آنها دیگر نتوانند از خودشان یا شانس تداوم روند یک دموکراسی در افغانستان محافظت کنند.

این سفرا در ادامه اضافه کردند افغان‌ها شایسته آن هستند که دولتشان و این که چه کسی آنها را در مذاکرات صلح نمایندگی کند تعیین کند. برای آن که چنین اتفاقی بیفتد باید انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌ریزی شده برای ماه سپتامبر اجرایی شود.

از جمله نویسندگان این نامه کسانی بوده‌اند که تجربه ۱۲ سال کار در سفارت آمریکا در کابل را در دو دهه گذشته داشته‌اند. این افراد شامل جان نگروپونته، معاون وزیر خارجه سابق آمریکا و اولین مدیر اطلاعات ملی در این کشور هستند. مجموعا تنها ۴ سفیر آمریکا در افغانستان مربوط به دوره پس از حملات ۱۱ سپتامبر تاکنون این نامه را امضاء نکرده‌اند و مابقی سفرای آمریکا آن را امضا کردند. یکی از این  کسانی که آن را امضاء نکرده سفیر فعلی آمریکا در افغانستان و دیگری زلمای خلیل‌زاد فرستاده آمریکا به مذاکرات صلح با طالبان است.

در این نامه تصریح شده است: یک نتیجه می‌تواند وجود داشته باشد که حتی بدتر از وضع موجود است و آن بازگشت دوباره به جنگ داخلی تمام عیار است که به همان اندازه جنگ روس‌ها افغانستان را از بین برده است. این چیزی است که در صورتی که ما بیش از حد حمایتمان را از دولت افغانستان سلب کنیم می‌تواند بعد از فروپاشی وضعیت در مذاکرات اتفاق بیافتد. اگر دولت افغانستان متزلزل شود در آن صورت کسانی که خاطرات تلخ زندگی تحت دولت طالبان را دارد شروع به جنگیدن خواهند کرد.  / ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۹۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ کشته و زخمی بر اثر وقوع حادثه ترافیکی در بامیان

مسئولان فرماندهی امنیه طالبان در ولایت بامیان از وقوع دو حادثه ترافیکی در این ولایت و جان باختن یک تن و زخمی شدن ۱۲ نفر دیگر خبر داده اند. 

فرماندهی امنیه بامیان گفت یک حادثه حوالی ساعت ۹:۰۰ قبل از ظهر به وقوع پیوسته است که در آن ماشین باربری نوع تروبو یک طفل ۱۳ ساله را در منطقه دوآب میخزرین از مربوطات ولسوالی کهمرد ولایت بامیان زیر گرفته که بعد از انتقال به یک مرکز صحی جان باخته است.

به گفته فرماندهی امنیه بامیان حادثه دوم حوالی ساعت ۷:۰۰ بعد از ظهر بر اثر تصادف دو ماشین نوع فلانکوج در منطقه سوخته چنار از مربوطات ولسوالی سیغان ولایت بامیان رخ داده که در آن ۱۲ تن به شمول چهار زن زخم برداشته است.

از سویی هم روز گذشته در نتیجه حادثه ترافیکی در سمنگان ۲۶ نفر کشته و زخمی شدند.

عدم مراعات قوانین ترافیکی، سرعت زیاد و خرابی جاده ها، مهمترین عوامل حادثات ترافیکی در افغانستان گفته می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • هشدار دموکرات‌ها به بایدن نسبت به نقض قوانین آمریکا توسط تل‌آویو
  • فرصت‌سنجی سناریوهای تعامل آمریکا در آینده جنگ غزه
  • ۱۳ کشته و زخمی بر اثر وقوع حادثه ترافیکی در بامیان
  • نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن و درخواست برای جلوگیری از حمله به رفح
  • نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن و درخواست برای توقف حمله به رفح
  • هشدار وقوع سیلاب در ۲۷ ولایت افغانستان
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • هشدار ۵۷ عضو کنگره آمریکا به بایدن درباره حمایت تسلیحاتی از تل‌آویو
  • افزایش فشار دموکرات‌های آمریکا به بایدن؛ «نگذارید اسرائیل به رفح حمله کند»