Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای کاهش میزان مرگ ومیر سالانه در ایران نیازمند فرهنگ سازی و تغییر سبک زندگی هستیم.

خبرگزاری شبستان، سرویس جتماعی، هادی دهقانی: بیماریهای غیرواگیر باعث شده تا در کنار بالا بودن آمار مرگ و میر هزینه های زیادی نیز به حوزه بهداشت و درمان کشور وارد شود، در حالیکه اگر فرهنگ سازی خوبی در خصوص سبک زندگی، تغذیه و ورزش انجام شودف در کنار پایین آمدن میزان مرگ و میر می توان هزینه های حوزه سلامت را نیز کنترل کرد و پایین آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در سال‌های گذشته از ۳۸۰ هزار مرگ سالانه در کشور ۳۱۳ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیر واگیر و ۲۵ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های واگیردار بوده است. در این میان حدود ۱۰۰ هزار مرگ به دلیل ابتلا به فشار خون و عوارض ناشی از آن اتفاق افتاده است  که این امر تاثیری زیاد بر بودجه و اقدامات سیاست گذاران عرصه سلامت دارد و نشان می‌دهد ورود فعال به حوزه بیماری‌های غیر واگیر باید در اولویت قرار گیرد. تفاوت در بیماری‌های غیر واگیر و بیماری‌های واگیر دار نشان می‌دهد نوع سیاست گذاری در این بخش نیز باید متفاوت از یکدیگر صورت گیرد.

 

کنترل و مقابله با رشد بیماریهای غیر واگیر از آن حیث حائز اهمیت است که اگر این بیماریها کنترل نشوند امکان افزایش مرگ و میر سالیانه تا ۴۰۰ هزار نفر بر اثر بیماریهای غیر واگیر دور از ذهن نیست.

 

بيش از ٨٠ درصد مرگ و مير در كشور به علت بيماري هاي غيرواگير رخ مي دهد

 

به گزارش خبرگزاری شبستان: «افشين استوار» در آيين رونمايي سامانه مصورسازي اطلاعات جمعيتي سلامت و بيماري در ايران، اظهار كرد: بيماري هاي غيرواگير درحال حاضر، مهمترين تهديدكننده سلامت در جهان و همينطور در ايران محسوب مي شود. بيش از ٨٠ درصد مرگ و مير در كشور به علت بيماري هاي غيرواگير رخ مي دهد و از اين ميزان، بيش از سه چهارم موارد به علت ٤ بيماري اصلي بيماري هاي قلبي عروقي، ديابت، سرطانها و بيماري هاي مزمن تنفسي است.



رييس مركز مديريت بيماري هاي غيرواگير وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت مصمم است كه بار بيماري هاي غيرواگير را در كشور از طريق اجراي برنامه هاي موثر و هزينه اثربخش كاهش دهد. تشكيل كميته ملي پيشگيري و كنترل بيماري هاي غيرواگير ، تدوين سندملي و تعيين اهداف ملي پيشگيري و كنترل بيماري هاي غيرواگير در راستاي برنامه جهاني اقدام و اتخاذ نوعي رويكرد بين بخشي براي دستيابي به اين اهداف نشان از عزم و تعهد سياسي در بالاترين سطح ممكن در كشور براي كاستن از بار بالاي بيماري هاي غيرواگير و صيانت از سلامت مردم دارد. در همين راستا، وزارت بهداشت مصمم است از همه ظرفيت هاي موجود استفاده كند.



دكتر استوار ادامه داد: از جمله مهمترين اين ظرفيت ها مي توان از نظام شبكه بهداشت و درمان با پوشش بيش از ٩٨ درصد جمعيت روستايي كشور، مديريت غيرمتمركز برنامه هاي سلامت از طريق تفويض اختيار گسترده به ٦٣ دانشگاه علوم پزشكي در سراسر كشور براي تامين و ارتقاي سلامت جمعيت تحت پوشش خود نام برد.



رييس مركز مديريت بيماري هاي غيرواگير وزارت بهداشت بيان كرد: ادغام برنامه هاي پيشگيري و كنترل بيماري هاي غيرواگير در نظام سلامت با الهام از ايده پوشش همگاني سلامت در راستاي هدف حفاظت مالي از مردم، تامين دسترسي و بهبود كيفيت خدمات از برنامه هاي اصلي وزارت بهداشت در اين زمينه است.



وي عنوان كرد: دوره بين المللي مديريت بيماري هاي غيرواگير، با حمايت دفتر سازمان جهاني بهداشت در ايران و با مشاركت مركز همكار سازمان جهاني بهداشت در دانشگاه اكسفورد و با همكاري دفتر مديريت بيماري هاي غيرواگير معاونت بهداشت، توسط مركز تحقيقات بيماري هاي غيرواگير پژوهشگاه علوم غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران طراحي شده است. هدف از اين دوره، ظرفيت سازي و آموزش مديران مياني براي حمايت طلبي، برنامه ريزي، پياده سازي، پايش و ارزشيابي برنامه ها در زمينه پيشگيري و كنترل بيماري هاي غيرواگير است.

 

حاشیه تهران از زیرساخت مناسبی در حوزه سلامت برخوردار نیست
حریرچی گفت: حاشیه شهر تهران از زیر ساخت مناسبی در حوزه سلامت برخوردار نیست و از شهرداری تهران درخواست می کنم در این حوزه به وزارت بهداشت کمک نماید.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان: «ایرج حریرچی» در مراسم امضای یادداشت تفاهم همکاری بین شهرداری تهران و سازمان نظام پزشکی کشور گفت: ساکنین تهران از لحاظ سلامت از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند، و ساکنین حاشیه شهر ها نیز چه در حوزه سلامت و چه در حوزه دسترسی به خدمات سلامت وضعیت خوبی را ندارند و از شهرداری تهران درخواست می کنم تا در توسعه مراکز بهداشتی در این مناطق به وزارت بهداشت کمک نماید.

 

معاون کل وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: هم اکنون پزشکان به صورت عادلانه در تهران توزیع نشده اند و باید در این حوزه بتوانیم دسترسی به پزشک را به صورت عادلانه ایجاد کنیم .

 

وی با بیان اینکه ۵۹.۵ درصد مردم تهران یا چاق هستند و یا دارای اضافه وزن می باشند، افزود: حدود ۳۲ درصد از مردم تهران نیاز به مداخلات روانپزشکی دارند اما این به معنای وخیم بودن وضع آنها نیست.

 

حریرچی با تاکید براینکه در طرح تحول سلامت خدمات خوبی به افراد ساکن در حاشیه شهرها داشتیم گفت: در این طرح ۲۴ هزار تخت بیمارستانی به این مناطق اضافه شد و ۲۵۰۰ مرکز بهداشتی درمانی را در این مناطق ایجاد کردیم.

 

سه چهارم سرطان‌ها با تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری هستند

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان: «امیر پیروزیان»  گفت: امروز بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و حوادث جاده‌ای چالش‌هایی را برای نظام‌های سلامت ایجاد کرده اند که کنترل و پیشگیری از آن‌ها نیازمند مشارکت همه دستگاه ها، سازمان‌ها و مردم است.

 

عضو کمیته بیمه سلامت بیان کرد: بر اساس نتایج ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران، پنج سرطان، جزو شایع ترین سرطانها در کشور به شمار می‌روند که شامل سرطان‌های دستگاه گوارش که سهم 27 درصدی از کل سرطان های شایع را به خود اختصاص داده اند، پس از آن سرطان پستان، سرطان ریه و حنجره و سرطان کلیه، مجاری ادراری و مثانه است.

 

پیروزیان با اشاره به اینکه یکی از علل اصلی بروز سرطان افزایش سن جامعه است، افزود: همچنین تغییر شیوه زندگی نیز در افزایش این آمار موثر است.

 

وزارت بهداشت برای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیر واگیر کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر را تشکیل داده است، تا با افزایش آگاهی و دادن هشدارهای لازم به جامعه بتواند بر روی میزان مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیر واگیر اثرگذار باشد، امری که بدون همراهی مردم امکان تحقق آن در جامعه میسر نیست.

 

 

 

پایان پیام/55

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم عزاداری محرم محرم کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد مجلس مسجد خبرگزاری شبستان اردبیل عاشورا بیماریهای غیر واگیر فشارخون فوت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۹۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ۱۰۰ فعال حوزه سلامت چهارمحال و بختیاری

اعرابی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری در همایش تجلیل از فعالان و حامیان عرصه سلامت استان گفت: اشتغال در عرصه سلامت، نعمتی بزرگ از سوی خداوند است چراکه فعالیت برای احیای جان مردم، مراقبت از سلامت و پیشگیری از بیماری هاست.

وی افزود: همواره خودمراقبتی، رعایت بهداشت و پیشگیری از ابتلا به بیماری مقدم بر امر درمان است.

اعرابی اضافه کرد: اجرای برنامه غربالگری پرفشاری خون در قالب پویش ملی سلامت، سبب شد بیش از ۱۰ هزار نفر در استان از بیماری خاموش و بی علامت فشارخون بالای خود مطلع شوند و این یعنی پیشگیری از ۱۰ هزار نیازمند دیالیز در آینده.

بیشتر بخوانید

سلامت برای همه با پزشکی خانواده

وی افزود: ایجاد و توسعه شبکه‌های بهداشت یکی از افتخارات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است، بطوری که هم اکنون بیش از ۹۵ درصد جمعیت استان به خدمات سطح یک بهداشت دسترسی دارند.

اعرابی ادامه داد: اجرای «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» و برنامه «سلامت خانواده و نظام ارجاع» نیازمند مشارکت همگانی است.

در پایان این مراسم از ۱۰۰ فعال حوزه سلامت چهارمحال و بختیاری تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • تجلیل از ۱۰۰ فعال حوزه سلامت چهارمحال و بختیاری
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ وضعیت افسردگی در کشور
  • تجلیل از فعالان عرصه سلامت چهارمحال و بختیاری
  • اتصال بیرجند و طبس به طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • واکسیناسیون دام‌های هویزه علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • مصدومیت سالانه نیم میلیون نفر در تصادفات/کاهش ۱۴ درصدی تلفات