Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@19:19:11 GMT

حکایت زباله‌هایی که قیمتی می‌شود!‏

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۱۰۰۴۷

حکایت زباله‌هایی که قیمتی می‌شود!‏

تفکیک زباله از مبدأ با هدف جداسازی مواد از یکدیگر به منظور جلوگیری از آلودگی بیشتر، برنامه‌‎ریزی شد تا موادی که قابل بازیافت هستند، بازیافت و مجددا به چرخه طبیعت برگردند.



به گزارش ایسنا، منطقه همدان، عدم کنترل پسماند و زباله‌ها در مناطق صنعتی، شرکت ها و مناطق شهری باعث افزایش روز افزون زیان‌های بهداشتی و اقتصادی شده و و روزانه به حجم انباشته شدن این زباله‌ها و پسماندها در این مناطق افزوده می‌شود و متأسفانه هزینه‌های گزافی را برای جمع‌آوری و دفع آنها به بار می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بنابراین اگر این زباله‌ها و پسماندها قبل از اینکه روی هم انباشته شوند، از هم تفکیک شوند و با جداسازی بهنگام و درست بازیافت شوند، عملیات بازیافت موفق آمیز تر انجام می شود.

در شهر ملایر نیز از مدت ها قبل اجرای طرح تفکیک پسماندها از مبدأ در دستور کار شهرداری قرار گرفته بود که خوشبختانه امسال با پیگری معاونت خدمات شهری، اجرای جدی این طرح کلید خورد و آغاز شد.

اجرای طرح تفکیک پسماندها در ملایر کلید خورد

شهردار ملایر گفت: پس از مدت ها انتظار یکی از مهمترین رویدادهای زیست محیطی شهر ملایر تحت عنوان "طرح تفکیک پسماندها در مبدأ" به همت شهرداری ملایر  و با مشارکت بخش خصوصی به اجرا درآمد.

حسین بابائی در گفت‌و گو با ایسنا، منطقه همدان، افزود: مطابق مفاد ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها کلیه شهرداری ها موظف شده اند تا پایان سال 1392 تمامی پسماندها را به صورت تفکیک شده جمع آوری کنند.

وی اظهارکرد: شهرداری ملایر پس از فراز و نشیب فراوان و تلاش بی وقفه در حوزه معاونت خدمات شهری، با تهیه و ارائه "طرح تفکیک پسماندها در مبدأ تولید" ساز و کار لازم برای اجرای این بند مهم از آیین نامه اجرایی قانون فوق را فراهم کرد.

بابائی ادامه داد: در ابتدای تابستان پس از چندین مرحله انتشار فراخوان عمومی و با برگزاری تشریفات مزایده، مجری طرح مذکور را از بین واجدین شرایط به روش قانونی انتخاب و عملیات اجرایی این طرح را از ابتدای شهریور ماه آغاز کردیم.

وی گفت: این رویداد مهم زیست محیطی که در نوع خود در تاریخ شهرداری ملایر بی نظیر است یکی از مهمترین حلقه های مدیریت پسماندهاست که اجرای موفق آن منوط به مشارکت آگاهانه، فعال و مسئولانه شهروندان است.

شهردار ملایر خاطرنشان کرد: بطور عامیانه پسماندها به دو بخش تر و خشک (قابل بازیافت) تقسیم می شوند که قانوناً شهرداری موظف به ایجاد دو سیستم جمع آوری به طور جداگانه برای این دوبخش از زباله است و با وجود اینکه سال ها از تصویب قانون مدیریت پسماندها و آیین نامه اجرایی آن می گذشت چیدمان ناوگان حمل و نقل پسماندها به گونه ای طراحی شده بود که شهروندان امکان تحویل پسماندهای تفکیک شده را به مأمورین شهرداری نداشتند.

وی افزود: در شهردرای ملایر پسماندها به صورت مخلوط جمع آوری می شدند که با اجرای این طرح یکی از مهمترین دغدغه های مردم و مسئولین مرتفع شد و سیستم جمع آوری پسماندهای قابل بازیافت ایجاد و از اول شهریور ماه سال جاری به بهره برداری رسید.

بابائی تصریح کرد: در این طرح شهروندان و کلیه نهادها و ارگان ها، مراکز اداری، تجاری و آموزشی و مراکز تولید کننده پسماندهای انبوه چون تالارها، رستوران ها، صنوف مشابه و صنایع مختلف، به چند روش متفاوت می توانند پسماندهای خشک قابل بازیافت خود را به مجری طرح "تیم اجرایی شرکت آدین هور آریانا" با نام تجاری پیک پاک ملایر تحویل و ما به ازای آن را نقداً و یا به صورت مبادله کالا به کالا دریافت کنند.

وی گفت: در این طرح سیستم آموزش چهره به چهره پیش بینی شده و آموزشگران که 7 نفر از بانوان فعال محیط زیست هستند با مراجعه به درب منازل، با ارائه توضیحات لازم و تحویل بسته آموزشی و مشوقهای پیش بینی شده و ارائه برنامه زمانبندی برای روز جمع آوری پسماند خشک، از شهروندان تقاضا می کنند پسماندهای خشک خود را از پسماند تر جدا کنند.

شهردار ملایر خاطرنشان کرد: شهروندان می توانند پسماند خشک قابل بازیافت خود را در یکی از روزهای هفته که در برنامه ارائه شده مشخص شده است به تیم اجرایی پیمانکار تحویل و ما به ازای آنرا نقداً دریافت کنند.

وی ادامه داد: به منظور جلب مشارکت حداکثری شهروندان، چندین مدل مشارکت ارائه شده است که هر یک از شهروندان با انتخاب یک یا چند مدل متفاوت می توانند در اجرای این طرح مشارکت داشته باشند و در واقع این طرح از تلفیق چند مدل اجرایی به دست آمده است.

بابائی با اشاره به مدل بلوک گردشی برای جمع آوری هفته ای یک بار پسماندهای خشک قابل بازیافت، افزود: در این مدل شهر به سه محدوده مشخص تقسیم شده و برای جمع آوری پسماندهای خشک هر محدوده از یک خودرو وانت با طرح متحدالشکل بهره گیری می شود.

وی اظهارکرد: در این طرح محدوده فعالیت هر خودرو به شش قسمت یا 18 محله تقسیم و برای جمع آوری پسماندهای خشک هر قسمت در یکی از روزهای هفته اقدام می شود و در واقع طبق برنامه ریزی به عمل آمده زمانبندی جمع آوری پسماندهای خشک هر محله تعیین و توسط آموزشگران به ساکنین محلات اعلام می شود.

بابائی ادامه داد: در مدل آژانس بازیافت نیز در این مدل هر یک از شهروندان می توانند در هر ساعت از شبانه روز با شماره تلفن پنج رقمی 31550 که بدین منظور در دفتر پیمانکار پیش بینی شده است تماس حاصل کرده و درخواست خود را برای جمع آوری پسماندهای خشک ثبت و آدرس محل سکونت و یا فعالیت خود را به اپراتور اعلام کنند.

وی با بیان اینکه عوامل اجرایی پیمانکار بلافاصله پس از دریافت آدرس، در محل حاضر شده و پسماند خشک تفکیک شده را از شهروند تحویل گرفته و مابه ازای آنرا پرداخت می کنند، گفت:

همچنین در مدلی دیگر ضمن طراحی و معرفی اپلیکیشن موبایلی تحت عنوان پیک پاک ملایر، فضای مناسبی در اختیار ساکنین شهر قرار می گیرد تا هر یک از شهروندان بتوانند به راحتی درخواست خود را برای جمع آوری پسماندهای خشک ثبت کنند.

شهردار ملایر با بیان اینکه این اپلیکیشن در نرم افزار بازار نصب و به راحتی و به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می گیرد، افزود: عوامل اجرایی پیمانکار بلافاصله پس از رؤیت درخواست شهروندان به آدرس اعلام شده مراجعه کرده و با دریافت اقلام تفکیک شده ما به ازای آنرا به متقاضی پرداخت می کند.

فواید تفکیک زباله برای محیط زیست

یک کارشناس محیط زیست در ملایر نیز در این رابطه گفت: در کشور ما از دیر باز نان را از زباله ها تفکیک می کردند ولی در زمینه تفکیک زباله های تر و خشک و دیگر زباله ها بتازگی اقداماتی صورت گرفته که البته هنوز جای کار بیشتری دارد.

زهرا مسلم زاده با تأکید بر اینکه باید در جهت جمع آوری و دفع آنها گام های اساسی و موثری در زمینه کنترل پسماندها برداشت، افزود: در بحث جداسازی زباله های صنعتی و بیمارستانی از زباله های شهری از اهمیت بیشتری برخوردار است و با توجه به رشد جمعیت و کاهش منابع طبیعی موضوع بازیافت زباله از الزامات شهرهای بزرگ و صنعتی شده است.

وی بیان کرد: تفکیک و جداسازی زباله و بازیافت آنها برای محیط زیست فواید سودمند و ارزشمندی دارد و با تفکیک شدن زباله های قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت می توان از زباله های قابل بازیافت برای تولید محصولات جدید استفاده کرد و به جای استفاده از منابع طبیعی، مواد بازیافتی را بکار برد و در مصرف منابع طبیعی صرفه جویی کرد.

مسلم زاده با اشاره به اینکه صرفه جویی در مصرف انرژی، از دیگر فواید تفکیک زباله و بازیافت آن است، گفت: تفکیک زباله از مبدا به خصوص برای نخاله های ساختمانی ضروری و سودمند است، چراکه نخاله های ساختمانی اگر به تنهایی وارد چرخه بازیافت شوند با سرعت بیشتر و صرف هزینه فوق العاده کمتری مجددا به صورت مواد قابل استفاده تبدیل می شود.

گزارش از: مهناز روزبهانی؛ خبرنگار ایسنا- منطقه همدان
 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تفکیک زباله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۱۰۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از معلمان حامی محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مدیرکل محیط زیست استان گفت: معلمان حامی محیط زیست در آگاهی بخشی به دانش‌آموزان و فرهنگ سازی مدیریت پسماند خانگی و نحوه بازیافت زباله‌ها نقش به سزایی دارند.
در این مراسم راهکار‌هایی برای پاک نگه داشتن زمین، تفکیک، بازیافت، عدم استفاده از ظروف پلاستیکی ارائه شد.

دیگر خبرها

  • روزانه بیش از ۲۰۰ تن پسماند در شهرستان مهاباد تولید می‌شود
  • قدردانی از معلمان حامی محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری
  • تفکیک زباله در روستای قلعه بالای بیارجمند آغاز شد
  • تجلیل از معلمان حامی محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری
  • ملایر پنج روز دیگر میزبان دور دوم انتخابات مجلس
  • درباره میوه‌فروشی که ۱۶ سال فکر کردیم «فریدون فروغی» است!
  • ملایر، آماده برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس
  • میزان تفکیک از مبدا پسماندها در اصفهان به بالای ۱۰ درصد رسید
  • میزان تفکیک از مبدا پسماندها به بالای ۱۰ درصد رسید/ مصمم هستیم کار نیمه تمامی باقی نماند
  • بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز