Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@18:39:09 GMT

منطق قرآنی امام‌حسین (ع) در عدم سازش با دشمن

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۱۱۲۲۷

منطق قرآنی امام‌حسین (ع) در عدم سازش با دشمن

عدم سازش با دشمن جزئی از منطق قرآنی امام حسین(ع) در جریان عاشورا بود. ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، یکی از منطق‌های حسینی و درس‌های عاشورایی، عدم سازش با کسانی است که کمر همت به دشمنی با آموزه‌های اسلام بستند؛ چرا که این مسئله برخاسته از آموزه‌های قرآنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خداوند در آیات متعددی از قرآن نسبت به عدم سازش و هماهنگی با آن دسته از اهل کتابی فرمان می‌دهد که کتاب آسمانی خویش را مورد تحریف قرار دادند و اکنون شاهدیم عملکرد آنها به گونه‌ای است که فرهنگ جوامع آنها رو به اضمحلال رفته است، به همین دلیل سازش همه‌جانبه با آنچه امروز به عنوان جهان غرب می‌شناسیم، به معنای پیروی از تمام دستاوردهای فرهنگی، اقتصادی و تربیتی آنهاست.

در عصر حاضر جهان غرب یا به صورت کلی امپریالیسم جهانی با برنامه هدفمند خود در راستای جهانی‌سازی و یا تشکیل دهکده جهانی، قصد دارد جوامع بشری را به شیوه‌های مختلف از جمله اسناد و لوایح فرهنگی تحت سلطه خود بگیرد تا از این طریق بر سبک زندگی آن‌ها اثر گذارد، اسنادی که دارای محتوایی فریبنده و باطنی شوم هستند.

پرهیز از رابطه دوستانه با کفار در آیه‌ای از قرآن

خداوند در آیه 51 سوره مائده در هشداری به جامعه مؤمنین می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصارى‏ أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ؛ اى اهل ایمان، یهود و نصارى را سرپرستان و دوستان خود نگیرید، آنان یاور یکدیگرند [ و تنها به روابط میان خود وفا دارند ]. و هر کس از شما یهود و نصارى را سرپرست و دوست خود گیرد (و به منویات آن‌ها بها دهد) از زمره آنان است؛ بى‏‌تردید خدا گروه ستمکار را هدایت نمى‌‌کند.»

نکته اول اینکه در اینجا منظور این نیست که مسلمانان هیچگونه رابطه تجارى و اجتماعى با یهود و مسیحیان نداشته باشند؛ بلکه منظور این است که با آنها هم پیمان نشوند و در برابر دشمنان روى دوستى آنها تکیه نکنند. آنجا که فرمود «بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ‏؛ آنان یاور یکدیگرند»، یعنى تا زمانى که منافع خودشان و دوستانشان مطرح است، هرگز به شما نمى‏‌پردازند،  از این جهت هر کس از اهل ایمان طرح دوستى و پیمان با آنها بریزد، از نظر تقسیم‏‌بندى اجتماعى و مذهبى جزئی از آنها محسوب خواهد شد. با این توضیح، شک نیست که خداوند چنین افراد ستمگرى را که به خود و برادران و خواهران مسلمان خود خیانت کرده و بر دشمنانشان تکیه می‌کنند، هدایت نخواهد کرد إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ.

در آیه بعد اشاره به عذرتراشى‏‌هایى می‌کند که افراد بیمارگونه براى توجیه ارتباط‌هاى نامشروع خود با بیگانگان، انتخاب می‌کنند. خداوند در این باره می‌فرماید: «فَتَرَى الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ یُسارِعُونَ فِیهِمْ یَقُولُونَ نَخْشى‏ أَنْ تُصِیبَنا دائِرَةٌ؛ کسانى که در دل‏هایشان بیمارى [نفاق] است، مى‌‏بینى که در دوستى با یهود و نصارى شتاب مى‌‏ورزند و [ بر پایه خیال باطلشان که مبادا اسلام و مسلمانان تکیه‌‏گاه استوارى نباشند ] مى‏‌گویند مى‏‌ترسیم آسیب ناگوارى به ما برسد [ به این سبب باید براى دوستى به سوى یهود و نصارى بشتابیم ]».

خداوند در پاسخ آنها می‌فرماید همانطور که آنها احتمال می‌دهند روزى قدرت به دست یهود و نصارا بیفتد، این احتمال را نیز باید بدهند که ممکن است خداوند از سوى خود پیروزى یا واقعیت دیگرى [ به نفع مسلمانان ] پیش بیاورد تا این بیماردلان بر آنچه در دل هایشان پنهان مى‏‌داشتند، پشیمان شوند؛ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ یَأْتِیَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَیُصْبِحُوا عَلى‏ ما أَسَرُّوا فِی أَنْفُسِهِمْ نادِمِینَ‏».

در حقیقت، در این آیه از دو راه به آنها پاسخ گفته شده است:
* نخست اینکه اینگونه افکار از قلب‌هاى بیمار و از کسانى که ایمانشان متزلزل و نسبت به خدا سوء ظن دارند بر می‌خیزد و گرنه یک فرد با ایمان اینگونه فکر به خود راه نمی‌دهد.
* دیگر اینکه به فرض که چنین احتمالى باشد آیا احتمال پیروزى مسلمین در کار نیست؟

جالب است که به تصریح خداوند در ادامه این آیات، مؤمنان نیز نسبت به این رفتار منافقانه واکنش نشان می‌دهند. خداوند در این باره می‌فرماید: «وَ یَقُولُ الَّذینَ آمَنُوا أَ هؤُلاءِ الَّذینَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَیْمانِهِمْ إِنَّهُمْ لَمَعَکُمْ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فَأَصْبَحُوا خاسِرینَ؛ کسانى که ایمان آورده‌‏اند [ به مؤمنان دیگر ] مى‏‌گویند: آیا این بیماردلان آنانند که به سخت‌‏ترین سوگندهایشان به خدا سوگند مى‏‌خوردند که با شما مؤمنانند؟ [ ولى روشن شد که دروغ مى‌‏گفتند. آنان یهود و نصارى را به سرپرستى و دوستى گرفتند و به این سبب ] اعمالشان تباه و بى ‏اثر شد، در نتیجه زیانکار شدند.»

گرچه در شأن نزول آیات فوق سخن از دو نفر یعنى "عبادة بن صامت" و "عبدالله بن اُبَى" در میان آمده اما جاى تردید نیست که اینها فقط به عنوان دو شخص تاریخى مورد نظر نیستند بلکه نماینده دو مکتب فکرى و اجتماعى هستند:

* یک مکتب می‌گوید از بیگانه باید برید و زمام کار خود را به دست او نداد و به کمک‌هاى او اطمینان نکرد.
* دیگرى می‌گوید در این دنیاى پرغوغا، هر شخص و ملتى تکیه‏‌گاهى می‌خواهد و گاهى مصلحت ایجاب می‌کند که این تکیه‌گاه از میان بیگانگان انتخاب شود دوستى آنها با ارزش است و روزى ثمربخش خواهد بود.

قرآن مکتب دوم را به شدت می‌کوبد و مسلمانان را از این طرز تفکر با صراحت و تأکید بر حذر می‌دارد، اما متأسفانه بعضى از مسلمانان، این فرمان بزرگ قرآن را به دست فراموشى سپردند و تکیه‌‏گاه‏‌هایى از میان بیگانگان براى خود انتخاب کردند و تاریخ نشان می‌دهد که بسیارى از بدبختی‌هاى مسلمین از همین جا سرچشمه گرفته است. "آندلس" تابلو زنده‏‌اى براى این موضوع است و نشان می‌دهد که چگونه مسلمانان به نیروى خود درخشان‌ترین تمدن‌ها را در آندلس دیروز و اسپانیاى امروز به وجود آوردند، اما به خاطر تکیه کردن بر بیگانه چه آسان آن را از دست دادند.

اما الگویی که خداوند در آیه بعد یعنی 54 مائده مطرح می‌کند، آن دست از مؤمنانی هستند که به تعبیر قرآن دارای چنین ویژگی‌هایی هستند:
* خداوند آنان را دوست دارد  و آنان هم خدا را دوست دارند
* در برابر مؤمنانْ فروتن‏ند و در برابر کافرانْ سرسخت و قدرتمند
* همواره در راه خدا جهاد مى‏‌کنند و از سرزنش هیچ سرزنش کننده‏‌اى نمى‏‌ترسند.
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ...»

کافران را به جاى مؤمنان به دوستى نگیرید

با توجه به آنچه عنوان شد، می‌توان نتیجه گرفت مخاطب اصلی خداوند در این آیات، اهل ایمانند. این مسئله نشان می‌دهد در بین اهل ایمان هستند افرادی که با توجیهات بی‌راه که عمدتاً ناشی از ضعف در اعتماد به نفس و ضعف در اعتماد به آموزه‌های حیات‌بخش دین مبین اسلام است، سرسپرده غرب می‌شوند. خداوند می‌فرماید چنین افرادی که به خود و جامعه خود ظلم می‌کنند، هیچگاه در مسیر هدایت قرار نخواهند گرفت. اما در مقابل این افراد، هستند افراد مؤمنی که هیچگاه نسبت به غرب کُرنش نشان نمی‌دهند، نسبت به خودی‌ها متواضع و نسبت به کافران سرسختند و نیز با قوت در راستای اهداف خود تلاش می‌کنند و در این مسیر از ملامت هیچ فرد و گروهی هراس ندارند. نمونه کامل این نوع ویژگی‌ از اهل ایمان را در مدل کاروان حسینی در تاریخ مشاهده می‌کنیم. کاروان امام‌حسین(ع) با تبعیت از امام و ولیّ معصوم خویش هیچگاه فریب تطمیع و تهدید دشمن را نخورد و تحت ولایت آن حضرت مسیر رشد و کمال خود را طی کرد.

در بین اهل ایمان هستند افرادی که با توجیهات بیراه که عمدتاً ناشی از ضعف در اعتماد به نفس و ضعف در اعتماد به آموزه‌های حیات‌بخش دین مبین اسلام است، سرسپرده غرب می‌شوند. خداوند می‌فرماید چنین افرادی که به خود و جامعه خود ظلم می‌کنند، هیچ گاه در مسیر هدایت قرار نخواهند گرفت.

 

 

جالب است که خداوند بلافاصله پس از آیه 54 بر این مسئله تأکید می‌کند و الگوی برتری را معرفی می‌کند که همان سرسپاری به ولایت خدا و رسول خدا و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) است. آنجا که فرمود: إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُون‏؛‌ ولیّ شما فقط خدا و رسول اوست و مؤمنانى [ مانند على بن ابى‏‌طالباند ] که همواره نماز را برپا مى‏‌دارند و در حالى که در رکوعند [ به تهیدستان ] زکات مى‏‌دهند».

منابع:
* قرآن
* تفسیر نمونه آیت‌الله مکارم شیرازی

انتهای‌پیام/

R1392/P1397/S4,37/CT4 واژه های کاربردی مرتبط موکب تسنیم ماه محرم امام حسین (ع)

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه محرم امام حسین ع ماه محرم امام حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۱۱۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «رازهای زیارت اربعین» اثر محمد سند با تحقیق ابراهیم حسین بغدادی و ترجمه محمد خنیفرزاده در ۱۷۶ صفحه در مجتمع فرهنگی فاطمیه اصفهان تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

نویسنده اثر حاضر مطالب ارزنده‌ای درباره فلسفه زیارت اربعین و وسعت انعکاس آن بر روح و روانِ بشر بیان کرده است. کشش و شیفتگی شدیدی که این شعیره مقدس به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به طور ویژه و به دیگر شهدای کربلا به طور عام در وجود ما می‌دواند، کانون توجه ما در این کتاب است؛ چیزی که موجب می‌شود روحیه باصفای انسان با ایمان در جامعه‌ای که در آن به سر می‌برد، ممتاز و برجسته کند و نمونه فاخری از همزیستی بر پایه عشق و محبت الهی را در میان همنوعان خود رقم زند.

ساختار اثر

این کتاب در سه فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «زیارت اربعین، تعالی‌بخش فطرت انسانی» نیروی محرک در زیارت اربعین، مهدویت در امتداد عاشورا و شعائر حسینی و نظارت مداوم کشورها بر زیارت اربعین را بررسی کرده و حرمت مناسبت و موسم اربعین، سکولاریسم نوین و زیارت امام حسین (ع) و دلیل تمرکز بر زیارت امام حسین (ع) را شرح داده و گنبد حسینیِ آسمان و تربت روحانی آن، حورالعین، پرتوی از نور حسین (ع) و دیدار امام حسین (ع) و فراموشی حوریان را به نگارش درآورده است.

نویسنده در فصل دوم با عنوان «زیارت اربعین، تمدن یا حکومت» ابعاد زیارت اربعین امام حسین (ع)، قرآن کریم و فرهنگ و تمدن و قواعد جهانی نظام اهل بیت (ع) را بیان کرده و جایگاه علمی نظام حوزه در پژوهش‌های غربیان، راز موفقیت نظام تشیع و رازهای قواعد حاکم بر نظام اهل بیت (ع) را مورد تأکید قرار داده است.

«فلسفه شعائر حسینی» عنوان سومین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن یعقوب و گریه او بر یوسف (ع)، شعار حضرت مهدی (عج) و اهل بیت (ع) قطب و محور مودت تبیین شده و تفاوت‌های اسلام عمومی با اسلام ایمانی، فلسفه ولایت و رجعت سران عدالت الهی به رشته تحریر درآمده است.

کد خبر 6089496 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای درقم برگزارمی شود
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • حمله به اسرائیل عظمت ایران را نشان داد
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • امام جمعه تهران: مذاکره موشکی نکردیم، نمی‌کنیم و نخواهیم کرد /وقتی می‌گوییم می‌زنیم محکم می‌زنیم /در مساله عفاف و حجاب دوقطبی شکل ندهید
  • دستور امام جمعه تهران به وزیر کار دولت رئیسی /نیروهای مسلح اجازه کمترین تعرض به کشور را نمی دهند
  • توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)