Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان اوقاف و امور خیریه، دانشگاه آزاد اسلامی و صندوق پژوهش و نوآوری در زمینهٔ تولید بذر «هیبرید» در کشور تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه امضا کردند.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: «مهدی پندار» در حاشیه امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه میان سازمان اوقاف و امور خیریه، دانشگاه آزاد اسلامی و صندوق پژوهش و نوآوری که در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: در شرایط تحریم، که مردم فشار اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنند، سازمان اوقاف به منظور رفع نیازهای پایه و اساسی مردم ارتقای بهره وری موقوفات را از جمله اهداف مهم خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در این راستا و برای دور زدن تحریم‌ها و همچنین صرفه‌جویی در منابع، افرایش بهره وری از موقوفات، ایجاد اشتغال و کمک به رونق تولید چاره‌ای جز این نداریم که به فعالیت‌های دانش‌بنیان بپردازیم.

 

پندار بابیان اینکه موقوفات از دل مردم برآمده‌اند، به جایگاه اجتماعی موقوفات اشاره و تأکید کرد: سازمان اوقاف در زیر شاخه های مختلف کشاورزی نظیر شیلات، دامپروری، باغات و زراعت، به‌صورت جدی در حال پیگیری فعالیت‌های دانش‌بنیان است.

 

وی همچنین تصریح کرد: بطور مثال یکی از موضوعات اساسی در بحث زراعت موضوع بذر است. همان‌طور که می‌دانید اغلب بذرهای کشاورزی بخصوص صیفی‌جات از خارج کشور تهیه می‌شود. در حالیکه دانش و ظرفیت تولید آنها در کشور وجود دارد.

 

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف یادآور شد: این تفاهم‌نامه سه‌جانبه در همین راستا و به‌منظور بهره‌برداری از چند واریته بذر هیبرید در حوزه صیفی‌جات مثل خیار، گوجه‌فرنگی و فلفل منعقد شده که این بذرها پس از تولید انبوه در اختیار کشاورزان عزیز کشورمان قرار خواهد گرفت. علاوه بر این در زمینه شیوه های مختلف کشت گلخانه ای و کشت بافت نیز برنامه های مهمی در دستور کار سازمان قرار دارد.

 

وی افزود:در زمینه دامپروری هم به منظور تامین نیازهای اساسی مردم بویژه گوشت و شیر، سازمان به موضوع دام مولد و دورگه گیری وارد شده است.در زمینه شیلات شیوه های نوین تکثیر آبزیان نظیرپرورش ماهی در قفس، پرورش متراکم و فوق متراکم میگو در اولویت فعالیتهای ماست .

 

پندار در ادامه به تشریح فعالیت‌های دانش‌بنیان سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخت و گفت: قصد تأسیس صندوق پژوهش و فناوری را داریم . با توجه به حمایت سازمان اوقاف از فعالیت‌های دانش‌بنیان،علاوه بر تأسیس این صندوق ایجاد سه مرکز نوآوری و همچنین پارک علم و فناوری با توجه به موقوفات ذی‌ربط در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

 

وی در پایان اضافه کرد: ما علاوه بر بخش کشاورزی در حوزه‌های معدنی، سلامت، گردشگری و بقاع متبرکه نیز برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده‌ایم که در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

گفتنی است، بذر هیبریدی که اشاره به بذر F۱دارد، به طور مستقیم از پیوند دو والد که از لحاظ ژنتیکی کاملا از هم متمایز هستند ایجاد می شود و در نهایت به بذری تبدیل می شود که دارای ویژگی های هر دو والد خواهد بود. با توجه به این که واژه هیبرید(Hybrid) اشاره به نیروی هیبریدی هم دارد، بنابراین می توان گفت بذرهای هیبریدی همانطور که از اسمشان نیز مشخص است نسبت به والدین خود برتری کامل دارند چرا که ترکیبی از صفات کیفی و مفید هر دو والد هستند.

 

در واقع این نوع از بذرها برای دست یافتن به ویژگی های بهتر از الحاق دو یا چندین نوع گیاه بدست می آیند. به این ترتیب چنانچه کشاورزان برای عملیات کاشت از بذر استفاده می کنند بهترین گزینه برای آنها بذرهای اصلاح شده است. چرا که بذر ترکیبی هیبریدی منجر به تولید درختان و یا گیاهانی خواهد شد که علاوه بر پایداری و مقاومت بیشتر در برابر آفت ها و بیماری ها، دارای میوه ها و محصولات درشت تر و مرغوب تری خواهند بود و حتی در آخر منجر به تسهیل فرآیند برداشت این محصولات نیز می شود.

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم عزاداری محرم محرم کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد مسجد عاشورا مجلس اردبیل محرم حسینی بذر هیبرید پژوهش و فناوری سازمان اوقاف و امور خیریه وقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۱۲۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسجد اولین نهاد و جایگاه  قضاوت، محل عبادت، علم و دانش، علما، مفسران و پایگاه تبلیغاتی اسلام است که حرمت بالایی دارد.

یوسف خجیر (عضو هیئت‌علمی گروه ارتباطات) در مقاله‌ای با عنوان «آسیب‌‌شناسی استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد کشور» به این موضوع می‌پردازد که فرق اساسی بین نهاد و سازمان آن است که نهادها در پیش‌برد تغیرات جامعه و کارکرد آن به وجود می‌آیند و فرد، مقام یا دولت در پیدایش آن دخیل نیستند.

در این مقاله آمده است که هویت یکی از مسائل مهم در جامعه است که در فرآیند گروهی حاصل می شود و این رسانه‌ها هستند که فرایند گروهی را تشکیل می‌دهند و باید گفت مسجد نیز یک رسانه جمعی است که برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکه‌سازی است که یک نیاز ضروری است.

به زعم این پژوهشگر هدف این پژوهش شناسایی نقاط چهارگانه قوّت، ضعف، فرصت و تهدید شبکه‌های اجتماعی برای مساجد و ارائۀ راهبرد استفادۀ بهینه از این شبکه‌ها برای ارتقای فعالیت‌های تبلیغی و رسانه‌ای مساجد کشور است. چهارچوب نظری این پژوهش سازمان شبکه‌ای‌ شده بری ولمن (Barry Wellman)  برگرفته از کلان‌ نظریه جامعه شبکه‌ای‌ شده اوست.

مساجد برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکه‌سازی است که یک نیاز ضروری است

خجیر در این مقاله می‌نویسد: روش این پژوهش آمیخته کیفی کمّی است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی از روش تجزیه‌ و‌ تحلیل راهبردی یا سوات به‌عنوان روش آینده‌پژوهی استفاده شده است. در روش نخست، جامعۀ آماری نخبگان دانشگاهی و خبرگان حوزه شبکه‌های اجتماعی فعال در امور دینی و مساجد هستند که از بین آنها نمونه به روش هدفمند با معیار تدریس و تألیف بیش از پنج سال در حوزۀ رسانه‌های جدید و دین و فعالیت مستمر اجرایی در بخش امور دینی و مساجد و آشنایی کامل با فضای شبکه‌ها انتخاب شده است.

* نقاط ضعف و قوت فضای مجازی در امور مساجد

به گفته این پژوهشگر یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که انتشار اخبار و تقویت شبکه‌سازی بین مسئولان مساجد و شهروندان و بسیج‌سازی جزء قوّت‌های مهم؛ هم‌بستگی اجتماعی کاذب و درگیر شدن مسئولان مساجد و مردم در فضای مجازی و انتشار اخبار جعلی جزء ضعف‌های مهم؛ اقناع شبکه‌ای دین و جهانی شدن فعالیت‌های مساجد و تنوع و تعدد مخاطبان مساجد جزء فرصت‌ها؛ و ترویج خرافات دینی توسط مغرضان و اعتیاد مجازی فعالان امور مساجد و تضعیف خانوادۀ ایرانی‌اسلامی جزء نقاط تهدید است.

هماهنگی بین سازمان‌های متولی تولید محتوا، نرم‌افزار با مختصات ارزش‌های اسلامی‌ایرانی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذی‌نفعان ازجمله سیاست‌گذاران، دولت، سازمان‌های نظارتی و ... این حوزه باید به‌عنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد

به زعم خجیر مهم‌ترین راهبرد طراحی و تولید و راه‌اندازی شبکۀ اجتماعی بومی توسط دولت برای تولید محتوای فرهنگی و دینی و تربیتی مناسب از سوی فعالان مساجد و برنامه‌ریزی نهاد‌های دولتی و غیردولتی دینی برای تولید و انتشار محتوای دینی در این شبکه‌ها است.

همچنین یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که هماهنگی بین سازمان‌های متولی تولید محتوا و نرم‌افزار و ایجاد محتوا با مختصات ارزش‌های اسلامی‌ایرانی و ارائۀ خدمات ارتباطی مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی و دینی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذی‌نفعان ازجمله سیاست‌گذاران، دولت، سازمان‌های نظارتی، بخش خصوصی و سایر دست‌اندرکاران این حوزه باید به‌عنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد.  

 در یک جمع‌بندی کلی باتوجه به یافته‌های این پژوهش، بین آزادی طرح مطلب در شبکه‌های مجازی اجتماعی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه ها ارتباط معنی دار وجود دارد. آزادی طرح مطلب در شبکه‌های اجتماعی مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکه‌های اجتماعی مجازی تأثیر مثبت و معنی دار دارد.

در پایان لازم به ذکر است که بین رابطه دسترسی آسان و غیر مکان‌مند و غیر زمان‌مند بودن شبکه‌های مجازی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه‌ها ارتباط معنی دار وجود دارد، در نتیجه دسترسی آسان به شبکه‌های مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکه‌های اجتماعی مجازی تأثیر گذار است.

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شناسایی بیش از ۸۰۰ نوع نیت برای وقف
  • یکی از عملکردهای مثبت سازمان اوقاف در نهضت ملی مسکن است
  • نصب ۱۲۰ پنل خورشیدی برای مددجویان خاتم
  • انتقال فناوری به حوزه کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد
  • تحقیقات و پژوهش نخبگان باید به سمت تولید ثروت برای جامعه برود
  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • سرمایه گذاری اوقاف در حوزه دانش بنیان‌ها موجب ایجاد انگیزه می شود
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد