Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-26@05:58:45 GMT

رازهایی که سال‌هاست دانشمندان را گیج کرده!

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۱۳۱۱۷

با اینکه جهان تا به امروز پیشرفت زیادی کرده، هنوز روی زمین راز‌هایی هست که حتی ماهرترین دانشمندان را گیج کرده است. این رازها بقایای تمدن‌های گذشته هستند که تا به امروز باستان‌شناسان، مورخان، فیزیکدانان و شیمیدان‌ها را درگیر خود کرده اند.


به گزارش شریان نیوز،

ما ۵۰ سال پیش به ماه رسیدیم و با اینکه جهان تا به امروز پیشرفت زیادی کرده، هنوز روی زمین راز‌هایی هست که حتی ماهرترین دانشمندان را گیج کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این رازها بقایای تمدن‌های گذشته هستند که تا به امروز باستان‌شناسان، مورخان، فیزیکدانان و شیمیدان‌ها را درگیر خود کرده اند. در این مطلب با برخی از این راز‌ها آشنا می‌شوید.

زیر گوش مجسمه ابوالهول چیست؟  
یک تخته سنگ، سوراخ زیر گوش راست مجسمه ابوالهول در مصر را مسدود کرده است. این سنگ از چه چیزی حفاظت می‌کند؟ چه چیزی پشت آن پنهان شده است؟ باستان شناسان هنوز در تلاشند این موضوع را بفهمند، اما یک مرد روسی ادعا می‌کند این سنگ یک چیز انقلابی را پنهان کرده است. او اصرار دارد که در زندگی قبلی خود به عنوان یک سرباز در مریخ زندگی می‌کرده و در آن زمان از مصر بازدید کرده و در آنجا فهمیده چیزی زیر گوش ابوالهول پنهان است که باید کشف شود تا تحول بزرگی روی سیاره زمین ایجاد کند.     شاید این ماجرا تخیلی به نظر برسد، اما نمی‌توان انکار کرد چیزی زیر گوش راست مجسمه ابوالهول وجود دارد. علاوه بر این، یک نقاشی قرن نوزدهمی وجود دارد که نشان می‌دهد مردم از بالای سر مجسمه بیرون می‌آیند، که می‌تواند ورودی دوم به داخل مجسمه باشد.
یک سی‌دی-رام باستانی که هیچکس نمی‌تواند آن را رمزگشایی کند  
این دیسک «صفحه فستوس» نام دارد و قدمت آن به تمدن مینوسی در یونان می‌رسد یعنی حدود ۳۷۰۰ سال پیش! قطر این صفحه ۱۶ سانتیمتر است و از گِل رس ساخته شده و حاوی اطلاعاتی است که روی آن حکاکی شده است. دانشمندان توافق دارند که این دیسک باید به صورت مارپیچ خوانده شود، اما هنوز سوالات زیادی در ارتباط با زبان آن وجود دارد.   با اینکه بشر سال هاست برای درک و ردیابی آن تلاش می‌کند، هنوز این دیسک ناشناخته است. اما گروهی از کارشناسان اخیرا ادعا کرده اند که کلمات مربوط به «مادری» و «الهه» روی دیسک وجود دارد و معتقدند که این شیء برای نیایش با یک الهه مینوسی حکاکی شده است. هنوز چیز‌های زیادی وجود دارد که درباره آن نمی‌دانیم.
مقبره‌های گوشت‌خوار ترکیه  
این تابوت‌های سنگ آهکی ترکی، در شهر باستانی اسوس (Assos) در ترکیه قرار داشته و یک توانایی عجیب دارند: آن‌ها می‌توانند اجساد را آنقدر سریع متلاشی و تجزیه کنند که تا به امروز دانشمندان زیادی را گیج کرده اند. این قبر‌ها ۲۷۰۰ سال قدمت دارند و می‌تواند در عرض ۴۰ روز جسد را تجزیه کنند، در حالی که این فرایند در سایر قبر‌ها ۵۰ تا ۲۰۰ سال طول می‌کشد.
کوکائین و تنباکو در مومیایی‌های مصری نشان می‌دهد که با آمریکا ارتباط داشته اند


وقتی  مومیایی فرعون مصر، رامسس کبیر را تجزیه و تحلیل کردند، آثار تنباکو، کوکائین و حشیش را در روده‌های مومیایی یافتند. مدتی پس از آن، سایر مومیایی‌ها هم بررسی شدند و باز هم همین نتایج به دست آمد. از آنجا که همه این گیاهان بومی قاره آمریکا هستند، هضم این کشف برای بسیاری از کارشناسان دشوار است، چون همه آنچه درباره تاریخ می‌دانیم را زیر سوال می‌برد. آیا مصری‌ها آمریکا را کشف کردند؟ برخی معتقدند وایکینگ‌ها این کار را کردند و برخی مطمئن هستند که چینی‌ها اولین بار روی این قاره پا گذاشتند، اما با این کشف تردید‌های بیشتری مطرح می‌شود.
این سنگ‌های کروی غیرقابل توضیح از کاستاریکا  
این سنگ‌ها «لاس بولاس» به معنی «توپ‌ها» نام دارند و قدمت آن‌ها به ۱۵ قرن پیش باز می‌گردد. باستان شناسان موافقند که این کره‌ها در فرهنگ دیکیوس ساخته شده اند، تمدنی که قبل از فتح اسپانیایی منقرض شد. این کره‌ها از ۱۰ تا ۲۵۷ سانتیمتر قطر و بیش از ۱۶ تن وزن دارند. این توپ‌ها در یک دوره هزارساله در کاستاریکا ساخته و پراکنده شده اند و اگرچه دانشمندان می‌دانند که چه کسانی آن‌ها را ساخته اند، اما هدفشان از این کار هنوز یک راز است.
نسخ خطی که قابل رمزگشایی نیستند  
دست نوشته‌های ووینیچ (Voynich) کتابی از قرن شانزدهم است که دانشمندان معتقدند در دوره رنسانس به زبان ایتالیایی نوشته شده است. معما این است که هیچکس نمی‌فهمد چه چیزی در صفحات آن نوشته شده، چون به صورت رمزی نوشته شده که رمزگشایان جنگ جهانی اول و دوم هم نمی‌توانند آن را رمزگشایی کنند. این نسخه خطی به نام تاجر کتاب لهستانی که در سال ۱۹۱۲ آن را یافت و خرید، «ووینیچ» نام گرفت.
سنگ‌های پوماپونکو (Puma Punku)  
پوماپونکو در آیمارا به معنای «درِ پوما» است و نامی است که به یک مجموعه آمریکایی واقع در بولیوی داده شده است. این ساختار سنگی توسط مردم تایوانکو ساخته شده، تمدنی که قبل از اینکا‌ها بودند. نکته جالب درباره این مجموعه این است که از سنگ‌های برش‌خورده عظیم متصل به هم ساخته شده اند. اما مردم در آن زمان فناوری برش چنین سنگ‌های عظیمی را نداشتند. همچنین آن‌ها از هیچ چرخی استفاده نکردند. چون چرخ اختراعی بود که با فتح اسپانیا به آمریکای جنوبی برده شد، بنابراین چطور چنین سنگ‌های غول پیکری را حرکت داده اند؟
نقشه گنج باستانی که هرکسی را ثروتمند می‌کند  
آنچه در تصویر می‌بینید یک طومار مسی است که در غاری از دریای مرده پیدا شده و تصور می‌شود نقشه یک گنج یهودی باستانی باشد. این طومار نقشه گنجی است که مردم را به یک گنجینه مذهبی ارزشمند هدایت می‌کند. برخی کارشناسان اطمینان دارند که نقشه گنج معبد دوم یهودی است که در سال ۷۰ میلادی فرو ریخت. کارشناسان توانسته اند بخش‌های زیادی از نقشه را رمزگشایی کنند، اما، چون خیلی دقیق است، مثل «گردش به چپ در کنار آبنما» یافتن گنج غیرممکن است، چون این مکان‌ها یا از بین رفته اند یا زیر خاک هستند.   منبع: brightside

منبع: شریان

کلیدواژه: سقوط هواپیمای تهران یاسوج ایالات متحده آمریکا مجلس شورای اسلامی سوریه یاسوج بوشهر ایران کرمانشاه سقوط هواپیما روسیه عراق گرگان بارش برف تیم فوتبال استقلال تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۱۳۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناسا ردپای حیات بیگانه را در مریخ کشف کرد

مریخ‌نورد «کنجکاوی» ناسا ردپای گاز متان را در سیاره سرخ یافته و دانشمندان را یک گام به کشف حیات بیگانه نزدیک‌تر کرده است.

به گزارش ایسنا، ناسا گازی را در مریخ شناسایی کرده که توسط موجودات زنده روی زمین تولید می‌شود و با این کشف، دانشمندان را درباره ذخایر پنهانی سیاره گیج کرده است.

به نقل از دیلی میل، مریخ‌نورد «کنجکاوی» (Curiosity) یک جریان ثابت را از متان شناسایی کرد که از «دهانه گیل» (Gale Crater) در زمان‌های متفاوتی از روز ظاهر می‌شد و به صورت فصلی در نوسان بود. این جریان گاهی اوقات به ۴۰ برابر بیشتر از حد معمول می‌رسید.

اگرچه ناسا هنوز حیات را در مریخ پیدا نکرده است، اما دانشمندان این آژانس فضایی معتقدند منبع آن از اعماق سیاره می‌آید.

نظر دانشمندان این است که متان می‌تواند زیر نمک جامد قرار بگیرد و تنها زمانی از آن خارج شود که دما در مریخ افزایش یابد یا این که کنجکاوی روی پوسته مریخ بچرخد و آن را بشکافد. این مولکول ساده که از یک اتم کربن و چهار اتم هیدروژن تشکیل شده است، روی زمین معمولا نشانه حیات است. حیوانات هنگام هضم غذا گاز متان تولید می‌کنند.

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا از سال ۲۰۱۲ روی سطح مریخ پرسه می‌زند و در همه این مدت، گیج‌کننده‌ترین چیزی که پیدا کرده، جریان ثابت متان بوده است که از دهانه گیل می‌آید.

یک قسمت از دهانه گیل که از آن متان بیرون می‌آمد، تنها نقطه از این سیاره بود که کنجکاوی در آن گاز را شناسایی کرده است، اما کنجکاوی هیچ نشانه مشخصی را از وجود حیات در مریخ ندیده است؛ برای مثال، یک گاو یا افرادی که فقط مقدار زیادی کلم بخورند.

دانشمندان طی بررسی‌های آزمایشگاهی در شرایط مشابه خاک مریخ توانستند آنچه را که ممکن است اتفاق بیفتد، شبیه‌سازی کنند. طی این مدت طولانی، نمک‌ها از اعماق زیر سطح سنگی و غبارآلود سیاره بیرون می‌آیند.

این نمک‌ها که پرکلرات نام دارند، در مریخ به وفور یافت می‌شوند. پرکلرات‌ها سمی هستند و در یخی که زیر سطح سیاره به دام افتاده است، به صورت فراوان وجود دارند.

یخ به تدریج تبخیر می‌شود و با عبور بخار نمک از میان رگولیت، مقداری از آن را به جا می‌گذارد. وقتی مقدار کافی از این نمک‌ها در رگولیت جمع می‌شوند، نوعی پوسته را تشکیل می‌دهند که به شن و ماسه یا دانه‌های قهوه شباهت دارد.

دانشمندان این پژوهش جدید نوشتند: روی مریخ، چنین فرآیندی می‌تواند به طور طبیعی طی یک دوره زمانی طولانی در مناطق کم‌عمق همیشه منجمد اتفاق بیفتد و ممکن است نمک در لایه بالایی جمع شود.

در همان زمان که بخار نمک بیرون می‌آید، متان نیز منتشر می‌شود. منبع این انتشار هنوز ناشناخته است. این منبع می‌تواند ناشی از موجودات زنده یا ناشی از فرآیند‌های زمین‌شناسی زیر سطح سیاره باشد که هنوز برای دانشمندان نامرئی هستند.

در هر حال، این متان از هر کجا که بیاید، زیر پوسته نمک به دام می‌افتد. دانشمندان با پمپاژ غلظت‌های متفاوتی از پرکلرات به رگولیت شبیه‌سازی‌شده مریخ دریافتند که سه تا ۱۳ روز زمان برای تشکیل شدن این پوسته نفوذناپذیر کافی است. برای ایجاد یک پوسته نمک جامد نیز به غلظت پنج تا ۱۰ درصد پرکلرات نیاز بود.

دانشمندان گاز نئون را به عنوان جایگزین متان به زیر پوسته پمپاژ کردند و دریافتند این لایه آن قدر قوی است که گاز زیر آن به دام بیفتد، اما هنگامی که دمای سیاره در زمان‌های خاصی از روز یا فصول خاصی افزایش می‌یابد، این پوسته می‌شکند و متان را بیرون می‌فرستد.

آن زمان بود که مریخ‌نورد کنجکاوی، متان را در هوا تشخیص داد. فقط دما نیست که می‌تواند پوسته را بشکند. پژوهشگران نوشتند: پوسته احتمالا حدود دو سانتی‌متر ضخامت دارد که کمی کمتر از یک اینچ است و کنجکاوی به اندازه‌ای سنگین است که بتواند هنگام حرکت کردن آن را بشکند.

این پژوهش در مجله «JGR Planets» به چاپ رسید.

دیگر خبرها

  • هفت کشف شگفت‌انگیز درباره سیاره عطارد
  • دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس ساختند
  • کشف سرنخ‌هایی از گذشته سیاره مرموز پلوتون
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • کشف شگفت‌انگیز دانشمندان: این سیارک تکه‌ای از ماه است!
  • ناسا ردپای حیات بیگانه را در مریخ کشف کرد
  • کشف گاز متان در سیاره مریخ
  • سیاه‌چاله چیست و چگونه نور را می‌بلعد؟!
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان (فیلم)