Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-04@13:45:35 GMT

ضرورت نسخه‌نویسی الکترونیکی و حذف دفترچه های بیمه

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۱۵۰۵۱

ضرورت نسخه‌نویسی الکترونیکی و حذف دفترچه های بیمه

معاون وزیر بهداشت: استاندارد کردن خدمات پزشکی، کد دار کردن داروها، استعلام و استحقاق سنجی از ملزومات و زیرساخت های نسخه های الکترونیک است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

قاسم جان بابایی معاون وزیر بهداشت در برنامه گفتگوی 18.30 گفت: در وزارت بهداشت زیرساخت های نسخه نویسی الکترونیکی فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نسخه نویسی الکترونیک اجازه تجویز دارو به پزشکان بر اساس تخصص داده می شود و اجازه داروی خاص به پزشک عمومی داده نمی شود.

نسخه نویسیی الکترونیک صرف حذف دفترچه بیمه  نیست بلکه در نسخه نویسی استانداردهای خدمات مشخص شده است و در بخش های مختلف راهنمای بالینی آن نوشته شده است و در سامانه نسخه نویسی الکترونیک بارگذاری خواهد شد. 

او افزود: پزشکان بر اساس استانداردهای تعریف شده اجازه نسخه نویسی خواهند داشت که در این زمینه استاندارد 600 خدمت پرهزینه احصا شده است. 

نسخه های الکترونیک کد خواهند داشت که کد دادن به داروها نوعی علم است که وزارت بهداشت برای 20 هزار قلم دارو کدینگ را رعایت کرده و هر دارویی کد خاص خود را خواهد داشت. 

کدینگ اشتباه در دارو نوشتن را حل کرده است. نرم افزاری برای نسخه نویسی لازم است که وزارت بهداشت این کار را انجام داده است همچنین نرم افزاری برای داروخانه نیز فراهم شده است چون برای خواندن نسخه الکترونیک به نرم افزار نیاز است. 

در داروخانه بر اساس ارائه خدمت استعلام گرفته می شود و استعلام و استحقاق سنجی نیاز است. تدوین سامانه های نسخه نویسی و نسخه پیچی، راهنمای بالینی و گاید لاین ها و نرم افزار آن از کارهای لازم در این طرح است. 

بیمه سلامت در کرمان و مراکز خصوصی نسخه نویسی الکترونیک را شروع کرده همچنین در مراکز وابسته به تامین اجتماعی  از جمله یزد این کار درحال انجام است و در 6 مرکز استان ها نیز نسخه نویسی الکترونیک انجام می شود. 

 در 8 استان نیز زیرساخت های نوبت دهی الکترونیک در حال انجام است.

معاون وزیر بهداشت گفت: قرار است در 10 هزار داروخانه نسخه نویسی الکترونیک انجام شود. 

نسخه نویسی الکترونیک نیاز به امضای الکترونیک دارد که برای 20 هزار پزشک کار ثبت امضای الکترونیک انجام شده است. 

نسخه نویسی الکترونیک پیچیدگی دفترچه درمان را نخواهد داشت و برای مردم راحت تر خواهد بود.

موهبتی رئیس سازمان بیمه سلامت در ارتباط تلفنی درباره رویکرد این سازمان در الکترونیکی کردن خدمات گفت: در نسخه نویسی الکترونیکی استحقاق سنجی مهم است که در 605 بیمارستان دولتی این کار شکل گرفته است که با کد ملی استحقاق سنجی افراد انجام می شود که منجر به حذف و کاهش استفاده از دفترچه های درمان می شود.

 این کار از کرمان شروع شده و  اکنون در 225 شهر و استان نسخه نویسی الکترونیکی با پوشش 10 تا 15 درصد در حال انجام است. قبل از شکل گیری نسخه نویسی الکترونیک 450 گاید لاین بر اساس تبصره بودجه ابلاغ شد که بر اساس راهنمای بالینی نیازمند زیرساخت آی تی در ام آر آی بودیم که زیرساخت آی تی فراهم شده است. 

او افزود: اکنون  80 درصد هزینه داروی کشور در بخش بیمه سلامت کنترل می شود. در نسخه  الکترونیک تمام قواعد و راهنماهای بالینی به جای کنترل در دریافت خدمت  در تجویز خدمت و  دارو کنترل می شود. به محض نوشتن دارو نسبت به تخصص افراد رصد می شود و در صورت تخلف هشدار داده می شود. 

بر اساس تبصره 10 سازمان بیمه سلامت تجویز دارو را کنترل و رصد می کند. 

موهبتی گفت: در نسخه الکترونیک 19 میلیون بار مراجعه سرپایی داریم بنابراین رویکرد وزارت بهداشت رفتن به سمت الکترونیکی شدن نسخ خواهد شد. 

صدراللهی نماینده سازمان تامین اجتماعی در ارتباط تلفنی گفت: صدور نسخه الکترونیکی برای پیشرفت و حذف دفترچه های کاغذی بوده است.

 

 

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: نسخه نویسی الکترونیکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۱۵۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات الکترونیکی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، از ۹۰ نامزدی که به دور دوم راه پیدا کرده‌اند، ۶۸ نامزد در این ۸ حوزه با یکدیگر رقابت می‌کنند. اما در یک گزارش ببینید، انتخابات الکترونیکی چیست و چگونه انجام می‌شود؟ 

ابراهیم اسدی بیدمشکی گزارش می‌دهد:   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت شبیه‌سازی انتخابات الکترونیک در تهران
  • آخرین وضعیت شبیه‌سازی انتخابات الکترونیک در تهران
  • انتخابات الکترونیکی چیست و چگونه انجام می‌شود؟
  • بازدید وزیر کشور از مرکز آموزش عمومی انتخابات الکترونیک در لواسان
  • اسلامی: شبیه‌سازی انتخابات الکترونیک یکشنبه در استان تهران برگزار می‌شود
  • آمادگی کامل وزارت کشور برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک
  • برگزاری انتخابات الکترونیک در ۸ حوزه انتخابیه به روایت وزیر کشور
  • کدام بانک‌ها خدمت چک الکترونیکی را ارائه می‌دهند؟
  • نسخه‌نویسی مرد مهاجر افغان با مهر پزشک زن | تیراندازی و زخمی شدن یک نفر دکتر قلابی را رسوا کرد
  • ضرورت حل مشکل بیمه کارگران شهرداری سنندج/ آلایندگی پتروشیمی کردستان بررسی می‌شود