Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@10:11:47 GMT

گزارش «شمّاس شامی» از واقعه عاشورا

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۱۵۴۶۳

گزارش «شمّاس شامی» از واقعه عاشورا

به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: مجید قیصری که آثار مختلفی نظیر «گور سفید» و «جشن همگانی» را در کارنامه کاری خود دارد، حالا در آفرینش یک اثر عاشورایی جایی ایستاده که هم خواننده را غافلگیر کند و هم به صورت ضمنی قدرت داستان‌نویسی‌اش را به رخ مخاطب بکشاند. او این بار داستان را از زاویه دید یک مسیحی روایت می‌کند و قرار است از نگاه او در جریان اتفاقات تاریخ قرار بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قصه کتاب «شمّاس شامی» از ناپدید شدن فرستاده ویژه امپراتور روم پس از آخرین ورود به دربار یزید و پیگیری‌های پیشکارش آغاز می‌شود و خواننده را درگیر سلسله‌ای از پیگیری‌ها می‌کند. پیگیری‌هایی که تا اواسط کار خواننده را به دلیل تعلیق بسیار با خود همراه می‌کند اما از جایی که کاروان اسرای کربلا به شام نزدیک می‌شود آن وجه دیگر کتاب نمایان می‌شود

شمّاس نام خدمت‌کار و محافظ مخصوص جالوت است که از روم به شام آمده است. جالوت از نوادگان حضرت داوود است که نزد مسیحیان روم و شام از احترام بالایی برخوردار است. جالوت در ابتدای داستان از حوادث مربوط به عاشورا بی‌اطلاع است ولی پس از تحقیق و تفحص به اصل ماجرا و حقانیت امام حسین (ع) پی می‌برد. او در درگاه یزید، که در آن زمان خلیفه مسلمانان بوده شکایت و از قیام امام حسین (ع) دفاع می‌کند. یزید در کاخ خود جالوت را از یاران امام حسین (ع) می‌خواند و او را متهم می‌کند و به جلادانش دستور کشته شدن نماینده‌ی روم را می‌دهد.

 

قیصری در روایت عاشورایی خود اسیر روایت‌های تکراری از تاریخ نشده، بلکه تاریخ را از زاویه‌ای روایت کرده که خواننده تصور نمی‌کرده که از این منظر بشود وارد داستان کربلا شد. نویسنده وارد متن ماجرا نمی‌شود بلکه حواشی آن را به خواننده نشان می‌دهد.

قیصری در «شمّاس شامی» تلاش می‌کند سراغ خلاءهای تاریخ برود و آنجا که تاریخ سکوت اختیار کرده یا حرفی نزده را با روایتش بازآفرینی کند. این رمان بر پایه یک رویداد مستند بنا شده اما بخش‌های داستانی آن در واقع همان بخش‌هایی است که تاریخ حرف نزده و قیصری اثرش را در آن خلاءها ساخته و پرداخته کرده است.

در این رمان خبری از صحرای کربلا نیست و خواننده تا اواسط کار در آرامش شام و زندگی آنها سر می‌کند تا اینکه کاروان اسرای کربلا به شام نزدیک می‌شود. کرامت‌ها و آثار حضور برگزیدگان در آنها یافت می‌شود و اتفاقاتی را با خود همراه می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن کتاب عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۱۵۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گریه ناگهانی آقای خواننده در هنگام اجرای آهنگ در کنسرت | فیلم

ویدیوی از اشک‌های روزبه بمانی در کنسرتش در شهر رشت در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ادعای جنجالی در صداتو: فریدون فروغی نه، خواننده اصلی منم!
  • ادعای جنجالی: فریدون فروغی نه، خواننده اصلی منم!
  • گریه ناگهانی آقای خواننده در هنگام اجرای آهنگ در کنسرت | فیلم
  • خواننده اصلی یکی از عاشقانه‌ترین ترانه‌های ایران پیدا شد + فیلم
  • تعزیرات همدان میزبان پیکر مطهر شهید رنجنوش شد+تصویر
  • لباس خواننده چینی باعث مرگش شد
  • ۲ کتاب مناسب مداحان و منبری‌ها در راه نمایشگاه
  • شاهد آرای کیفی‌تر در دور دوم انتخابات خواهیم بود
  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • تجلیل و تکریم از اساتید، مبلغان و مربیان عقیدتی سیاسی سپاه و بسیج