Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@18:56:42 GMT

کاهش تعهدات برجامی در گام سوم

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۱۵۷۷۵

کاهش تعهدات برجامی در گام سوم

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی منتشر شده در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و با عنوان «برجسته های تارنماها» منعکس کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تکاپوی برجامی فرانسه در لحظه آخر؛ آمریکا کوتاه نمی‌آید

سایت خبری فرارو در این گزارش آورده است: منابع اروپایی و آمریکایی می‌گویند مقامات دولت ترامپ موافقت با خط اعتباری را به دیدار روحانی و ترامپ مشروط کرده‌اند. پولتیکو به نقل از منابع آگاه مدعی شد موافقت ترامپ با راه اندازی خط اعتباری، ممکن است به موافقت روحانی برای دیدار با ترامپ بستگی داشته باشد.

یک روز مانده به پایان ضرب الاجل سوم ایران، تحرکات اروپایی برای نجات توافق هسته‌ای و متقاعد کردن ایران به انصراف از کاهش اجرای تعهدات هسته‌ای شدت گرفته است. فرانسوی‌ها از آمریکا می‌خواهند با تسهیل فروش نفت ایران موافقت کند، ولی هنوز نشانه‌ای از موافقت آمریکا دیده نمی‌شود.

به گزارش فرارو، مهلت سوم ایران به اروپا برای تضمین منافع اقتصادی‌اش، روز پنج‌شنبه به پایان می‌رسد. در آستانه پایان این مهلت، تماس‌ها، رفت و آمدها، گفتگوها و لابی‌گری‌ها در اروپا و آمریکا افزایش ملموسی داشته است. فرانسه، که تلاش‌های دیپلماتیک اروپایی برای نجات توافق هسته‌ای را رهبری می‌کند، وزیر دارایی خود را به واشنگتن فرستاد تا مقامات اقتصادی آمریکا را به انعطاف در زمینه تسهیل فروش نفت ایران متقاعد کند. مقامات فرانسه امیدوارند که این امر، ایران را به باقی ماندن در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ترغیب کند.

اروپا به رهبری فرانسه، در پی این است که برای ایران یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری راه اندازی کند. این پول قرار است از محل درآمدهای فروش نفت ایران تامین شود. اما مشکل این است که آمریکایی‌ها هنوز با صدور دوباره معافیت‌های فروش نفت ایران موافقت نکرده‌اند. حدود چهار ماه پیش، از اول ماه مه، کاخ سفید تمام معافیت‌های فروش نفت ایران را لغو و کل صادرات نفت این کشور را ممنوع کرد. از آن زمان، مسئله تمدید معافیت‌ها، درخواست اصلی ایران در اکثر گفتگوها با اروپا بود. کشورهای اروپایی از ایران نفت نمی‌خرند، ولی به آمریکا فشار می‌آورند که برای فروش نفت ایران به کشورهایی نظیر ژاپن، چین و کره جنوبی، مجوزهایی، ولو محدود، صادر کند تا پول این صادرات از طریق خط اعتباری مورد نظر فرانسوی‌ها به ایران بازگردد.

در حال حاضر، مهمترین خواسته ایران از اروپا این است که ایران بتواند نفت بفروشد و درآمدهای نفتی را هم دریافت کند. سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، که به تازگی در فرانسه مذاکرات حساسی درباره خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری انجام داده است، گفت: «محور مذاکرات با فرانسه در خصوص نحوه تامین مطالبه جمهوری اسلامی در خصوص فروش نفت و نحوه تامین درآمدهای حاصله است.»

این دیپلمات افزود: «به دنبال تماس‌های تلفنی آقای ماکرون رئیس جمهور فرانسه، به ایشان تاکید شد که یا اروپا می‌بایست از ایران نفت خریداری کند و یا معادل فروش نفت را به صورت خط اعتباری، که با درآمدهای نفتی ایران تضمین می‌شود و در حقیقت به نوعی به معنای پیش فروش نفت است، در اختیار ایران قرار دهد.»

گام سوم تعهدات برجامی در آستانه اجرا شدن است. چه شد که به اینجا رسید و چه خواهد شد؟

وبگاه خبری خبرآنلاین گزارش داد: یک سال از خروج آمریکا از برجام گذشت. طی یک سال اخیر ایران با صبر استراتژیک خود، این پیام را به غرب رساند که ایران مانع از صلح نمی شود بلکه از آن استقبال می کند. در طول تنش یک سال اخیر، اروپا نیز به وعده خود برای اجرای کانال اینستکس بدعهدی کرد و در کنار این بدعهدی تنش ها در خلیج فارس از سوی آمریکا شدت گرفت. این بدعهدی حتی سبب شد اسرائیل نیز در منطقه با مقاومت سرشاخ شود و بیش از گذشته گستاخانه ایران و محور مقاومت را به سمت جنگ بکشاند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری در سالگرد خروج آمریکا از برجام، در جلسه هیات دولت، با اعلام ضرب الاجل ۶۰ روزه به طرف غربی برای بی تعهدی در اجرای اینستکس اعلام کرد: : «امروز روز پایان برجام نیست، روز گام جدید در برجام است. ما یکسال صبر کردیم. حالا موقع گام جدید در برجام است. سیاست ما این بود. تعهد دربرابر تعهد، تحریم در برابر تحریم و تصمیم در برابر تصمیم.»

رئیس جمهور افزود: در بند ۲۶ و ۳۶ برجام به ما اجازه داده اگر طرف مقابل نقض کرد ما کمیسیون مشترک گذاشته و مهلت دهیم. امروز ما به سران ۵ کشور اعلام کردیم که از دو اقدامی که تا کنون انجام میدادیم صرفه نظر خواهیم کردیعنی هر وقت مواد غنی شده ما به ۳۵۰ گرم رسید میفروختیم و کیک زرد میگرفتیم و فروش دوم اب سنگین بود که وقتی از ۱۳۰ تن میرسید میفروختیم که حال متوفقشان کردیم.

این اقدام برای ۶۰ روز است که اگر ۵ کشور امدند پای میز مذاکره و به نفت و بانک اگر دست یافتیم برمیگردیم به نقطه اول یعنی تا ۶۰ روز دیگر که میریم جلو ما برمیگردیم به شرایط قبل ولی در پایان ۶۰ روز به نتیجه نرسیدیم دو اقدام دیگر اغاز میکنیم.»

روزی که ایران قرار است گام دوم را اجرا کند

روز ۱۵ تیرماه حسن روحانی با همتای جوان فرانسوی خود که همچنان در پی ارام کردن اوضاع بین المللی است تلفنی گفتگو کرد. یکی از گفتگوهای تاریخی که در پرونده هسته ای ایران ثبت شد. رئیس جمهور در تماس تلفنی به مکرون گفت: اقدامات اخیر ایران را کاملا در چارچوب برجام و برای حفظ آن برشمرده و از اتحادیه اروپا می خواهیم تا به مسوولیت های خود در برابر معاهدات بین المللی و قطعنامه سازمان ملل متحد عمل کند و با دست زدن به اقداماتی، بیش از پیش برای حفظ برجام تلاش کند.

و رئیس جمهور فرانسه نیز به روحانی گفت: پایان برجام به معنای اقرار به شکست دسته جمعی و اقدامی تاسف بار خواهد بود و بنابر این مسیر دوم را باید انتخاب کرد تا برجام حفظ و به تنش زدایی کمک شود و فرانسه آماده است در این مسیر تلاشهایش را بویژه در مسیر خواست ایران که آتش بس در این جنگ اقتصادی است، دوچندان کند.

این گفتگو در حالی صورت گرفت که مشاور ویژه او برای پیشنهاد طرح فریز در مقابل فریز قرار بود به ایران بیاید و این طرح را روز ۱۶ تیر همزمان با اجرای گام دوم ایران تسلیم مقامات ایران کرد.  اما این طرح همچنان در هاله ای از ابهام است که دقیقا مفاد آن چیست و چه تعهداتی طرفین باید برای اجرای آن بپذیرند. طرحی که همچنان در دست مذاکره و رایزنی های پشت پرده است.

صبح روز یکشنبه ۱۶ تیر، عراقچی نماینده وزارت خارجه، ربیعی نماینده دولت و کمالوندی نماینده سازمان انرژی اتمی در کنفرانس خبری آغاز اجرای گام دوم با غنی سازی اورانیوم ۵ درصد را اعلام کردند. از آن روز تا کنون آمریکا کمی از تهدید هایش عقب نشسته است. مذاکرات ظریف و یارگیری ها او در آسیا و اروپا ادامه داشته و دارد. در این میان مهمترین اتفاق سفر وزیر خارجه به بیارتس فرانسه در زمان برگزاری اجلاس جی ۷ بود که پشت درهای بسته با مکرون و وزیر خارجه این کشور گفتگو و مذاکره شد. پس از آن ظریف اعلام کرد روزهای سخت و مهمی در راه است اما به امتحان کردن ان می ارزد. دیداری که ناظران ان را مثبت ارزیابی کرده اند.

امروز چهارشنبه ۱۳ شهریور ماه سال جاری، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان قرار است تا ساعاتی دیگر اجرای گام سوم را اعلام کند.

بهروز کمال‌وندی در ۱۸ تیرماه با تشریح گزینه‌های ایران در گام سوم اعلام کرد: افزایش تعداد سانتریفیوژها، نصب دوباره سانتریفیوژهای IR-۲و IR-۲m، افزایش تعداد سانتریفیوژهای فعال در آبشارهای غنی‌سازی‌ و غنی‌سازی ۲۰درصدی از گزینه‌های مطرح در گام سوم است.

آینده این روند چه خواهد شد؟

به هر حال فعلا معلوم نیست که تبعات اقدام ایران و تبعات بدعهدی و کم کاری اروپا چه خواهد شد و ما باید شاهد چه اتفاقی در ۶۰ روز چهارم باشیم؟ شاید سرنخ جلوگیری از اجرای گام چهارم نشست سازمان ملل در نیویورک باشد. حواشی هایی که همیشه کارساز بوده است! دیدارها و ملاقات ها از جنس گفتگو و تلاش برای کاهش تنش در جامعه بین الملل. البته ظریف روز گذشته یک روز دیگر به اروپا فرصت داد و گفت اگر اروپا تا ۵ شنبه کاری از پیش نبرد گام سوم اجرا خواهد شد. گامی سرنوشت ساز که مشخص می شود که سفرهای وزیر خارجه به اروپا و آسیا تاثیر مثبتی داشته است یا خیر؟ آیا فرانسه خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری را به گفته لودریان می تواند احیا کند؟ هر احتمالی پس از اجرای گام سوم ممکن است. به عبارتی بهتر می توان این سوال را مطرح کرد که ایا گام چهارمی در راه است؟

ایران پیشگام تولید پهپادهای ویژه دفاع هوایی در جهان شد/ «کیان»؛ آماده اجرای ماموریت‌های آفندی و ضد رادار

به گزارش وبسایت خبری تحلیلی مشرق، پدافند هوایی مفهومی چند لایه و بسیار گسترده است که می توان تعاریف زیاد و متفاوتی را برای آن مطرح کرد. در سالهای اخیر با ورود به خدمت زیاد موشک های کروز، بمب های هدایت شونده دور ایستا و پهپادها در اندازه های مختلف خصوصا نمونه های کوچک تجاری، بحث دفاع هوایی با چالش های جدی و متفاوتی رو به رو شده است. در عین حال بحث کوادکوپتر های تجاری و پهپادهای دست ساز مجهز به مواد منفجره از جمله به روز ترین مباحث و چالش های امروز در بحث پدافند هوایی محسوب می شود و به طور معمول در دنیا برای مقابله با این جنس از تهدیدات از ترکیب سیستم های دفاع ارتفاع پایین مثل توپ های ضد هوایی، سیستم های موشکی برد کوتاه مثل تور یا پانتسیر یا اخلال گرهای الکترونیکی نیز استفاده می شود.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که دیر یا زود شاهد بروز نبردهای هوایی بین پرنده های بدون سرنشین خواهیم بود که خوشبختانه و بدون شک جمهوری اسلامی ایران از بنیانگذاران این سبک به صورت عملی در جهان حساب می شود. علاوه بر انواع پهپادهای انتحاری، بمب افکن و جنگ الکترونیک، نمونه های کمتر شناخته شده ای نیز در صنایع دفاعی و نیروهای مسلح کشورمان حضور دارند که برای اهداف و ماموریت های خاص و حساس، مجهز شده اند. به عنوان مثال در جریان رژه ۲۹ فروردین ماه در سال ۱۳۹۲ بود که پهپاد سریر به نمایش درآمد. پهپادی شبیه به طراحی هانتر که به دو تیر موشک دوش پرتاب در زیر بال های خود مجهز شده بود.

در سال ۱۳۹۳ نیز وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از پهپاد صادق رونمایی کرد. این پهپاد نیز در حقیقت یک نوع پرنده بدون سرنشین مسلح شده بر پایه پلتفرم مهاجر ۴ بود که در این مورد هم پهپاد مورد نظر به موشک های دوش پرتاب مجهز شده بود و نشان می داد گام های اولیه اما مهمی برای ورود پرنده های بدون سرنشین به حفاظت از مرزهای هوایی و انجام ماموریت های هواپایه برداشته شده است.

گام سوم کاهش تعهدات برجامی را چگونه برداریم؟ / ساداتیان: گزینه منطقی، پاسخ محتاطانه و مثبت به ابتکار اروپاست / قهرمان پور: گام سوم پیچیده‌تر از دو گام اول است / باید منتظر نتایج سفر عراقچی به پاریس بمانیم

پایگاه خبری انتخاب در گفتگو با تحلیلگران بین‌الملل آورده است: با نزدیک شدن به زمان دور سوم تعلیق تعهدات برجامی ایران در ۱۵ شهریور ماه، گفتگوهای میان تهران با پاریس به عنوان نماینده کشورهای غربی در مذاکرات برجامی با تهران نیز سرعت بیشتری به خود گرفته است. با این وجود، مسائل زیادی پیرامون راهبرد مناسب برای کشورمان در تقابل با این مساله وجود دارد. برخی از ناظران سیاسی بر این باور هستند که باید به سرعت گام سوم نیز برداشته شود و غنی‌سازی به مرز ۲۰ درصد برسد. در مقابل برخی دیگر از ناظران سیاسی تاکید دارند باید در صورت رسیدن پیشنهادهای مناسبات تعلیق را به آینده موکول کرد و مسیر مذاکرات مرحله‌ای در پیش گرفته شود.

اظهارات امروز -سه‌شنبه- حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان پیرامون عدم مذاکره مستقیم با آمریکا و برداشته شدن تحریم‌ها به عنوان شرط ایران برای ورود به مذاکراتی چندجانبه همانند مذاکرات ۱+۵ سطحی دیگر از حساسیت‌ها را ایجاد کرده است. در راستای پرداختن به این مسائل «انتخاب» دیدگاه تحلیلگران مسائل بین‌الملل را جویا شده است.

سید جلال ساداتیان: تغییر رویکرد ترامپ در نتیجه شکست راهبرد ضدیت با ایران

سید جلال ساداتیان کارشناس مسائل بین‌الملل و سفیر سابق کشورمان در انگلستان، در ارتباط با مسائل موجود پیرامون گفتگوهای ایران با فرانسه و نزدیک شدن به زمان سومین مرحله کاعش تعهدات برجامی از سوی تهران، بر این باور است در مقطع کنونی، ترامپ در نتیجه شکست در حصول اهداف خود در ضدیت با ایران در برجام، نسبت به مذاکره با ایران رغبت دارد. به عقیده ساداتیان، امضای برجام دستاوردهای زیادی برای ایران در زمینه‌های مختلفی همچون صادرات انرژی، برداشته شدن فشار تحریم‌ها، مبادلات اقتصادی، خروج از فشارهای خارجی به همراه داشت و ترامپ بعد از خروج از برجام، انتظار داشت با همراهی قدرت‌های اروپایی، ایران را ناچار به تسلیم کند اما زمانی که راهبرد او به نتیجه نرسید و او با اراده محکم ایران مواجه شد، به این جمع‌بندی رسیده تدارک تهران برای برداستن گام سوم تعلیق تعهدات برجامی جدی است لذا به ضرورت تغییر رویکرد خود پی برده است.

باقی ماندن در برجام همچنان امتیازاتی برای ایران دارد

سفیر سابق ایران در انگلیس در ادامه تاکید کرد: «باید به این نکته توجه داشت که در صورت نبود برجام، چه اتفاقاتی پیش‌روی تهران بود. برجام محفل خوبی بود که ایران وجاهت بین‌المللی خود را حفظ، امتیازاتی را در سطح بین‌الملل کسب و ایران‌هراسی قبل از برجام را با شکست مواجه کند. قاعدتا نباید روند معادله را مجددا دگرگون کرد. حفظ برجام هنوز امتیازاتی برای ما دارد اما این بدین معنی نیست که از حقوق مشروع خود کوتاه بیاییم. بنابراین، نسبت به آینده خوش‌بین هستم که با استفاده از ابزارهای موجود و سطحی از شکاف‌هایی که میان اروپا و آمریکا وجود دارد، ایران بتواند همزمان با حضور در برجام، منافع ملی کشورمان حفظ و از مواهب برجام بتوانیم بهره بگیریم.»

رحمان قهرمان‌پور: برداشتن گام سوم و بالا رفتن سطح غنی‌سازی از ۵ درصد پیچیده‌تر از گام‌های اول و دوم است

رحمان قهرمان‌پور، کارشناس ارشد مسائل بین‌المللی نیز در ارتباط با نزدیک شدن به زمان اجرای سومین مرحله از کاهش تعهدات برجامی  با اشاره بر این‌که سیاست اعلامی ایران زمانی کاهش تعهدات به صورت پلکانی متوقف خواهد شد که طرف‌های مقابل یعنی اروپا، چین و روسیه وظایف برجامی خود را اجرا کنند. در نتیجه امر شاهد هستیم که رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت طی دور روز اخیر، با زبانی دیگر این خواسته را مورد تاکید قرار دهند. ایران به طور واضح بر این باور است در صورت اقدام جدید اروپایی‌ها گام سوم را بر ندارد اما نکته مهم این است که گام اول و دوم از نظر فنی و تکنیکی معنای خاص داشت. از نظر فنی غنی‌سازی تا محدود ۵ درصد معنای خاصی دارد لیکن بالا رفتن از این حد به ۲۰ درصد معنایی دیگر دارد. بنابراین، به جرات می‌توان گفت، تصمیم‌گیری در مرحله اول و دوم به مراتب آسان‌تر بود اما اکنون وضعیت پیچیده‌تر است و باید منتظر نتایج سفر هیات وزارت خارجه ایران به ریاست سید عباس عراقچی به پاریس بود.

چشم انداز طرح امنیتی جدید روسیه و ایران در خلیج فارس

پایگاه خبری فرار و در گفت و گو با شعیب بهمن فرارو تحلیلگر سیاسی آورده است: واقعیت این است که طرح روسیه از سوی چین، ایران و برخی کشورهای منطقه با استقبال رو به رو شده است، ولی اساسا آمریکا و اروپا به دلیل اهمیتی که منطقه خلیج فارس برای آن‌ها دارد به این سادگی حاضر نیستند حضورشان را در منطقه کاهش دهند. چون اساس طرح روسیه ناظر بر ایجاد امنیت توسط کشورهای منطقه است.

شعیب بهمن، کارشناس مسائل روسیه معتقد است با توجه به حوادث اخیر در خلیج فارس، مواضع ایران و روسیه به هم نزدیک شده است و این طرح در تقابل با طرح غربی‌ها برای افزایش حضور در منطقه است.

این تحلیلگر مسائل روسیه به فرارو گفت: روسیه از گذشته روی خلیج فارس حساسیت‌هایی داشته است. چه در دوره‌ای که روسیه تزاری بر سر کار بوده، چه در دوره‌ای که اتحاد جماهیر شوروی وجود داشته است. همیشه روس‌ها نسبت به خلیج فارس حساس بوده اند و این حساسیت در سال‌های اخیر به واسطه بحث صدور نفت و امنیت انرژی قابل توجه‌تر شده و اهمیت آن افزون‌تر شده است.

او افزود: در ماه‌های اخیر با توجه به تنش‌های فزآینده و رویدادهایی که رخ داده است حساسیت‌ها نسبت به خلیج فارس افزایش پیدا کرده است. به ویژه با توجه به اینکه آمریکا، انگلیس و یکی دو کشور دیگر تمایل پیدا کردند و قصد دارند ائتلاف دریایی در خلیج فارس ایجاد کنند، قاعدتا سیاست کشورهای دیگر از جمله ایران و روسیه می‌تواند در قبال این رویکرد آمریکا، تغییر کند.

بهمن افزود: در همین راستا همکاری نظامی در حوزه دریایی هم بین ایران و روسیه افزایش پیدا کرده است. قرار است به زودی مانور نظامی در دریای عمان و اقیانوس هند بین نیروهای دریایی ایران و روسیه برگزار شود و به احتمال زیاد مانور دومی در محدوده آب‌های خیلج فارس برگزار خواهد شد. از طرف دیگر در ماه‌های اخیر ایران طرح امنیتی جدیدی به کشورهای منطقه پیشنهاد داده است که طرح عدم تعرض را بپذیرند. روسیه هم با ارائه طرح امنیتی خودش سعی کرده ابتکار عمل را در دست داشته باشد.

این کارشناس مسائل روسیه گفت: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد مواضع ایران و روسیه نزدیک‌ترین مواضع است. به این دلیل که در طول سال‌های گذشته ایران همواره بر امنیت درون زا و امنیت درون منطقه‌ای بدون مداخله قدرت‌های بزرگ و بازیگران فرامنطقه‌ای تاکید کرده است. طرحی هم که روس‌ها ارئه داده اند مبتنی بر همین اصول است و صریحا اعلام می‌کند کشورهای منطقه از طریق دیالوگ و گفتگو با یکدیگر باید به سمت امنیت سازی در منطقه خلیج فارس حرکت کنند و بسیاری از مسائل مانند خریدهای تسلیحاتی و مانورهای نظامی خودشان را شفاف کنند.

بهمن گفت: در نتیجه طرح پیشنهادی روسیه با طرح ایران قرابت‌های زیادی دارد و قاعدتا دو کشور در این حوزه با توجه به نزدیکی مواضع و رویکردها می‌توانند همکاری‌هایی داشته باشند.

ابتکار: دست‌هایی در کار است تا مردم را درباره حجاب به جان هم بیندازد

وبگاه خبری خبرآنلاین از برخوردها با بدحجابی، کودک‌همسری، قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان و... به گفت و گو با معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده پرداخته و آورده است: «سیستر مری» معتدل‌تر شده است؛ این را خودش می‌گوید. او که روزی به عنوان نخستین زن بعد از انقلاب وارد هیئت دولت شد، از اعضای موثر در تسخیر سفارت آمریکا بود، در سال ۲۰۱۲ جزو ۵۰۰ چهره‌ پرنفوذ جهان اسلام در بخش سیاست قرار گرفت و از او به عنوان یکی از هفت قهرمان زمین تقدیر شد، حالا سال‌هاست که جزو معدود زنان مدیر بعد از انقلاب است که در عرصه اجرایی کشور نقش داشته و خودش می‌گوید از آن زمانی که همراه دانشجویان هم سن و سالش به سفارت آمریکا رفت تا به قول خودش نگذارد کابوس ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تکرار شود، معتدل‌تر شده؛ «در روش‌ها و شیوه‌ها معتدل‌تر شده‌ام؛ می‌دانم که مشکلات کشور، به خاطر خودمان است و خودمان هم باید آن را درست کنیم.»

۳۰ شهریورماه که از راه برسد، معصومه ابتکار پا به ۶۰ سالگی می‌گذارد؛ «قهرمان زمین» گرچه حالا دو سالی است از ساختمان پردیسان اثاث کشیده و به ساختمان زنانه خیابان ویلا پا گذاشته، اما شاید خیلی‌ها بیشتر او را به همان رییس سازمان محیط زیست بشناسند تا معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده. همان جا که حواشی دست از سرش برنداشتند و خودش بیشترین دلشستگی را از همان زمان همراه دارد؛ «من و خانواده‌ام را تهدید می‌کردند؛ خیلی آزرده شدم. از زمین خوارها، کوه خوارها، جنگل‌خوارها.»

می‌گوید اما پاپس نکشیده و به خاطرآینده زنان هم که شده همچنان در حوزه محیط زیست فعال است؛ «آن‌هایی که درباره ادامه فعالیت‌هایم در محیط زیست به من ایراد می‌گیرند خودشان دغدغه محیط‌زیستی ندارند.»

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اما معتقد است در این دوسالی که از ریاستش بر این معاونت گذشته تمام تلاشش را برای زنان کرده؛ از تدوین ۵ لایحه به نفع زنان و تلاش بر رفع قوانین تبعیض‌آمیز گرفته تا پیگیری لوایحی مانند لایحه تامین امنیت زنان برای تبدیل شدن به قانون.

او هم مانند خیلی‌ها موضوع حجاب را یکی از چالشی‌ترین موضوعات مربوط به زنان می‌داند و معتقد است دست‌هایی در خارج در کار است تا مردم را بر سر موضوع حجاب به جان هم بیندازند و در این میان نیروهای داخلی نباید اختلافات بر سر حجاب را تشدید کنند.

معصومه ابتکار باید دو سال دیگر را بر صندلی معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تکیه بزند و شاید بعد از این دوسال باز هم پاسخش به این سوال که خودش را فمینیست می داند یا خیر همین یک جمله باشد: «تلاشم بر نگاه عادلانه است. هر اسمی می‌خواهید رویش بگذارید.»

خانم ابتکار، یکی از مسائلی که همواره مطرح است این است که چرا همیشه بحث‌های مربوط به زنان در کشور ما چالش برانگیز است؟ از بحث حجاب بگیرید که چالش‌های زیادی دارد تا بحث‌هایی مثل ورود زنان به ورزشگاه و بحث دوچرخه سواری و موتورسواری زنان. ما همیشه برای هر اتفاقی یک چالش را پشت سر می‌گذاریم. به نظر شما چرا این چالش‌ها بروز پیدا می‌کند؟ فکر نمی‌کنید شاید به  فرهنگ عمومی برمی‌گردد و فرهنگ جامعه ما خیلی جلوتر از بحث قانون گذاری ما پیش می‌رود؟

موضوع زنان اولا فقط در ایران یک مسئله چالشی نیست. در همه جای دنیا، شاید به دلیل عقب ماندگی‌های تاریخی، ظلمی که در یک دورانی به زنان شده، حقوقی که پایمال شده و نادیده گرفته شدنشان، موضوع زنان همواره مساله ساز بوده است. حتی قرآن هم به این موضوع ورود پیدا کرده و به صراحت سنت زنده به گور کردن دختران را نهی می‌کند. رفتار پیامبر هم کاملا متفاوت از گذشته بوده و از دید الآن، برای زنان یک کرامت خاصی را قائل‌ بودند. در رفتارشان با همسرشان حضرت خدیجه، فوق‌العاده به ایشان احترام می‌گذاشتند و نوع مناسبات این دو نفر در آن زمان یک جور تابوشکنی است و یک فرهنگ جدیدی در ارتباط با نوع رفتار و مناسبات بین زن و مرد تعریف می‌کند. در اول انقلاب هم موضوع زنان یکی از مسائل مهم بود. در مصاحبه‌هایی که با امام در سال ۵۶ و ۵۷ شد، مسئله زنان همیشه یک محور اصلی بود. من آن موقع، یک دختر ۱۷ ۱۸ ساله بودم در آن موقع، برای من و هم نسلانم این نگرانی بود که قرار است در حوزه زنان چه برداشتی شود و کدام اسلام و کدام برداشت، نسبت به حقوق زنان قرار است که قالب شود. آیا محدودیت‌های شدیدی قرار است باشد؟ این یک تصور و تفکر بود، بعد هم که امام خط و مشی خودشان را خیلی صریح اعلام کردند، که هیچ محدودیتی برای زنان وجود ندارد، و زنان در همه عرصه‌ها حضور دارند و اگر حدودی و چهارچوبی است، برای حفظ کرامت خودشان و برای آن است که حقشان ضایع نشود. با این وجود که ایشان خط و مشی خود را تعریف کردند باز هم با حضور زنان در تظاهرات، در مجلس، در دانشگاه‌ها، خیلی مخالفت شد. امام در بحث نو اندیشی دینی نسبت به حضور زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی یک پایه گذاری بسیار قوی را گذاشتند. این جمله امام معروف است که می‌گوید: «زنان باید در مقدرات اساسی کشور دخالت کنند.» این جمله خط مشی خیلی روشنی را تعریف می‌کند. این مسیر را مقام معظم رهبری هم دنبال کردند.

اما ما در تمام سال‌های گذشته دیده‌ایم که مسائل مختلف در مورد زنان روزبه روز چالشی‌تر شده است. مشخصا دلیل ادامه‌دار شدن این چالش‌ها را در چه می‌دانید؟

به هر حال موضوع حضور اجتماعی زنان، تفاسیر و برداشت‌های مختلف دارد. این چالش‌ها نشان می‌دهد که جامعه ما، یک جامعه رو به تحول و پویا و دائم در حال طرح موضوعات جدید و عرصه‌های جدید است. ما فکر می‌کردیم، بسیاری از عرصه‌ها برای زنان دشوار باشد. مثلا امروز، زنان در عرصه‌های ورزشی قهرمانی یکی بعد از دیگری، این عرصه‌ها را فتح کردند. می‌توان گفت زن ایرانی در جهان اسلام، در بسیاری از این زمینه‌ها پرچمدار یک جریان بوده و خیلی ارزشمند است.

موضوعاتی هم هست که شاید از قدیم مسئله نبوده است. مثلا حضور زنان در ورزشگاه، یک مسئله ای است که اخیرا مطرح شده و یک مقداری داغ شده است. تلاش های یک عده خاصی بوده که این موضوع را خیلی مطرح کنند که در اثر حضور زنان در ورزشگاه‌ها مشکلاتی ممکن است به وجود بیاید. در حالیکه زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، در فضاهای ورزشی، در فضاهای هنری، در فضاهای علمی، فضای مختلف کاری در کنار مردان حضور دارند و همه به شئونات و چهارچوب‌ها، واقف بوده و احترام می‌گذارند.

 خیلی عجیب است که حالا بخواهند فضایی را تعریف کرده و بگویند این فضا متفاوت بوده و زنان نباید در آن حضور پیدا کنند. دولت، سال گذشته یک دستورالعمل نهایی کرد و آقای دکتر سلطانی فر هم همکاری‌های خیلی خوبی را درباره موضوع استادیوم‌ها کردند. از ورودی‌های جدا تا مکان های جدا برای نشستن زنان و حتی سرویس ها و خدمات جداگانه. فکر می‌کنم کاملا از این نظر استادیوم ها آمادگی لازم را برای حضور زنان دارند.

نظرتان درباره بحث گواهینامه موتورسواری و صدور گواهی‌نامه، بودن و نبودن این اتفاق در جامعه چیست؟

از نظر قانونی ما هیچ منعی نداریم و فقط این یک سیاست نانوشته‌ای است که به زنان گواهی‌نامه نمی‌دهند و این موضع با یک اصلاحیه ساده قابل مرتفع شدن است. ولی دوباره عده‌ای ورود کرده و موضع گیری‌هایی کردند. در حال حاضر در جامعه پدیده‌ای با عنوان تاکسی موتوری داریم که زنان از آن استفاده می‌کنند. اگر مشکلی باشد، مشکل  تاکسی‌های موتوری خیلی بیشتر است تا این که زنان خودشان بخواهند موتور سوار شده و از آن استفاده بکنند. سال‌هاست زنان ایرانی رانندگی می‌کنند و مهارت بسیاری در رانندگی دارند که گاهی اوقات از آقایان هم  بهتر است.

از سکوی ۹۰ به ۱۰ تا برگزاری دربی در روز غیرتعطیل!

به گزارش وبسایت خبری پارسینه، داربی تهران در روز غیرتعطیل برگزار می‌شود. اینکه چرا این بازی روز جمعه نیست، ظاهرا به برگزاری مسابقات والیبال در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی مربوط می‌شود. با توانی که بچه‌های والیبال دارند، مسابقات آسیایی نباید چالش بزرگی برای آن‌ها باشد.

به علاوه دلیلی ندارد مسئولان محترم نتوانند یک بازی والیبال و یک بازی فوتبال را در یک روز و در یک مجموعه برگزار کنند. با تمام این‌ها اگر لیگ به موقع شروع می‌شد و به دلایل واهی عقب نمی‌افتاد، الان نیازی نبود بازی را در روز غیرتعطیل برگزار کنیم. کلا به‌نظر می‌رسد برگزاری مسابقات لیگ و مخصوصا شاه‌بیت آن یعنی «داربی»، برای سازمان لیگ جنبه رفع تکلیف دارد و فقط باید یک طوری «دفع شر» کرد؛ حتی با سکوهای خالی و برنامه‌ریزی برای روزهای غیرتعطیل.

از سال گذشته بود که برگزاری دربی با حضور ۹۰ به ۱۰ هواداران به صورت جدی مطرح شد، ولی در شرایطی که خیلی‌ها منتظر انجام این مهم بودند، درنهایت مسئولین سازمان لیگ موفق به انجام این کار نشدند.

حالا، اما مهدی تاج که امیدوارانه از بلیت فروشی اینترنتی صحبت می‌کند، با تاکید بر این نکته که قطعا بلیت فروشی دربی پیش رو با قانون جدید ۹۰ به ۱۰ در استقرار تماشاگران برگزار خواهد شد، گفت: «قطعا اینبار قانون ۹۰ به ۱۰ درصد برای تماشاگران در دربی و بازی پرسپولیس با استقلال اجرا می‌شود.

الکترونیکی شدن بلیت این فرصت را می‌دهد که قانون ۹۰ به ۱۰ عملیاتی شود.» دربی ۹۰ طبق برنامه تعیین شده ۳۱ شهریورماه برگزار می‌شود و در این مسابقه آبی‌های تهران میزبانی مسابقه را برعهده دارند.

مرتضی طلایی: جلیلی حاضر نیست با شورای وحدت به ائتلاف برسد؛ قالیباف به تنهایی نمی‌تواند لیدر اصولگرایان باشد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز در گفت‌وگو با مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا، آورده است: هرچه به انتخابات مجلس نزدیک‌تر می‌شویم انتظار ائتلاف و وحدتی جامع در میان دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب بیشتر می‌شود، با این حال به نظر می‌رسد که هنوز چنین وحدتی میسر نشده است.

مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا، ازمنظر اصولگرایی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «تجربه سالیان گذشته نشان داده است که اصولگرایان نمی‌توانند به یک وحدت جامع دست یابند و تا به این‌جای کار نیز برای انتخابات پیش‌رو وحدتی مشاهده نمی‌شود و کماکان شاهد چنددستگی هستیم و به‌صراحت می‌گویم که به ایجاد وحدت میان اصولگرایان خوش‌بین نیستم اگرچه آرزوی ما وحدت است».

او علل به‌وحدت‌نرسیدن اصولگرایان را این‌طور عنوان کرد: «در جریان اصولگرا همه خود را برحق می‌دانند و به دیگر اصولگرایان با دیده شک و تردید نگاه می‌کنند. از سوی دیگر در این جریان یک رهبری واحد دیده نمی‌شود و این خلأ بزرگی است».

طلایی درباره نقش و جایگاه جبهه پایداری در ائتلاف احتمالی اصولگرایان تصریح کرد: «اگر نیروهای جبهه پایداری را منهای آقای احمدی‌نژاد بدانیم، تصور نمی‌کنم سرمایه خاصی داشته باشند. آنها مجموعه‌ای از نیروهای انقلابی هستند که با نگاهی بسته به مسائل می‌نگرند، اما اگر همچنان آقای احمدی‌نژاد را در زمره آنها بدانیم، بله باید پذیرفت که از سرمایه اجتماعی قابل توجهی برخوردارند اما معتقدم که دیگر نمی‌توان جبهه پایداری و احمدی‌نژاد را در یک ظرف گنجاند. پایداری‌ها همیشه قواعد بازی را برهم زده‌اند و حاضر نشده‌اند که برای اتحاد میان تمام اصولگرایان قدری از خودگذشتگی به خرج دهند یا از بعضی مواضعشان کوتاه بیایند. متأسفانه آنها همواره دیگر اصولگرایان را تا دقیقه ۹۰ معطل می‌گذارند و درنهایت هم به وحدت رضا نمی‌دهند. اکنون هم همین است و زمزمه‌هایی مطرح شده است که آقای جلیلی به عنوان نماد جبهه پایداری حاضر نیست با شورای وحدت به ائتلاف برسد و این موضوع یعنی آنکه همچنان باید شاهد انشقاق باشیم. همه جریان‌های اصولگرایی باید بدانند که اگر قدمی برای جدایی میان نیروهای اصولگرا بردارند، به اصل انقلاب اسلامی ضربه زده‌اند».

او در پاسخ به این پرسش که نقش قالیباف در ایجاد این اتحاد چگونه است، اظهار کرد: «آقای قالیباف سرمایه اجتماعی و ظرفیت‌های فردی خوبی دارد البته که با پایداری‌ها زاویه‌های مهمی دارد. او در مقطع کنونی بحث نواصولگرایی را مطرح کرد. این طرح اگر به معنی آن باشد که از جوانان بااستعداد و آشنا به امور سیاسی استفاده و ذیل عنوان کلی اصولگرایی فعالیت شود امر پسندیده‌ای است و همه اصولگرایان باید به او کمک کنند اما اگر قرار است این طرح زمینه گسترش انشقاق میان اصولگرایان باشد، همان انتقادهایی که پایداری‌ها وارد است به آقای قالیباف هم وارد می‌شود».

غروی: مسامحه و چشم پوشی نادرست سبب تکرار حرمت شکنی در حوزه است

پایگاه خبری شفقنا در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین سید محمد غروی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه، آورده است: حجت الاسلام غروی ماجرای حرمت شکنی اخیر در حوزه را غیرقابل توجیه دانست و گفت: با توجه به شخصیت و سابقه آقای واعظی و اینکه همواره ایشان در خدمت نظام بودند به هیچ وجه رفتاری که با ایشان شده توجیه پذیر نیست. او خواستار برخورد جدی مسئولان امر با چنین مسائلی شد و خاطرنشان کرد: مسامحه و چشم پوشی های نادرست باعث وقوع این قبیل رفتارها می شود که نه برای چهره روحانیت و نه نظام و نه حوزه خوب است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه در حوزه جلسات اخلاقی و مباحثه میان بزرگان حوزه برقرار است، گفت: برخی گمان می کنند اعتراض و اشکال کردن در جلسات رسمی اخلاقی است درحالی که می دانند این کار نادرست است و اگر نمی دانند باید آنها را توجیه کرد.

او با بیان اینکه مشابه این مسائل در گذشته هم اتفاق افتاده است، عنوان کرد: اگر همان زمان با این مسائل به نحو جدی و درست برخورد می شد، شاهد تکرار این مسائل نبودیم.

غروی خاطرنشان کرد: مساله حرمت شکنی در معاونت صیانت حوزه و دادگاه ویژه روحانیت قابل بررسی است و قبل از آن هم نیروهای امنیتی می توانند وارد عمل شده و نسبت به شناسایی و ریشه یابی ماجرا اقدام کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: کار به جایی رسیده که برخی حجت الاسلام والمسلمین واعظی را بر نمی تابند و این مایه تعجب است چون آقای واعظی منصوب و مورد توجه رهبر انقلاب اسلامی است و از نظر فضلی و کمالات اخلاقی اسوه و نمونه است چه از نظر اینکه در خدمت نظام بوده چه وقتی که در انگلستان بود و چه وقتی در دفتر تبلیغات بود و آن وقت با چنین فردی بخاطر توهماتی که برای برخی به وجود می آید، چنین برخوردی انجام بگیرد قابل توجیه نیست.

توصیه مازنی به رییس سازمان صدا و سیما: لطفا کتاب لولو و مرجان مرحوم حاجی نوری را بخوانید/ صدا و سیما منبر نیست که مرتب افراد خاصی را بیاورند تا برای مردم سخنرانی کنند

تارنمای خبری شفقنا در گفت و گو با حجت الاسلام احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، آورده است: وی در رابطه با انتخاب جهت دار صدا و سیما از وعاظ و مداحان گفت: کارکرد صدا و سیما با کارکرد منبر متفاوت است هر چند ممکن است یکی از اهداف صدا و سیما همانند منبر باشد ولی صدا و سیما منبر نیست که مرتب افراد خاصی را بیاورند تا برای مردم سخنرانی کنند.

او با بیان اینکه تولیدات صدا و سیما باید به گونه‌ای باشد که باعث جذب مخاطب شود، اظهار کرد: صدا و سیما اگر می‌خواهد در زمینه‌های مختلف خصوصا فرهنگ عاشورا فعالیت کند باید تولیدات آثار هنری‌اش در رابطه با فرهنگ عاشورا در حدی باشد که باعث جذب مردم شود. به عنوان نمونه سریال‌ها، تولیدات هنری و نمایشی و حتی آثار موسیقی خوب می‌تواند تاثیری زیادی در جذب مخاطب داشته باشد و سریال مختارنامه و روز واقعه از جمله کارهای موفق صدا و سیما بود که توانست پیام‌های زیادی را به جامعه منتقل کند.

مازنی تصریح کرد: صدا و سیما در بخش مربوط به سخنرانی و مداحی باید ذوق بیشتری به خرج دهد البته به اعتقاد بنده به جای سخنرانی باید گفت و گو برگزار کند و از صاحبنظران فرهنگ عاشورا دعوت شود تا راجع به تحریفات مادی و معنوی حماسه عاشورا صحبت کنند. به عنوان مثال راجع به مستند بودن یا نبودن بسیاری از نقل قول هایی که راجع به عاشورا مطرح شده بحث و گفت و گو شود و مردم هم قضاوت کنند. اگر هم خواستند سخنرانی داشته باشند حتی الامکان کوتاه بوده و جذابیت هنری لازم را به لحاظ بیان و شیوه ارایه مطلب داشته باشد و همچنین از اشخاص باسوادی دعوت شود که با ذکر منبع و مستدل سخن بگوید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه صدا و سیما عاشورا را به نفع یک جریان خاص مصادره نکند، اظهار کرد: صدا و سیما نباید عاشورا را به نفع یک جریان سیاسی خاص مصادره کند چراکه عاشورا متعلق به همه انسان‌ها است. آقای بت کلیا نماینده آشوریان در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت گفت افتخار می‌کنم که اجداد من اجساد شهدای کربلا را ۳ شبانه روز نگه داشتند تا آنها را دفن کنند. پس می بینید که هموطنان آشوری‌ ایران هم به این خاطره تاریخی افتخارمی کنند حتی گاندی افتخار می کند که از امام حسین(ع) الگو گرفته است. انسان‌های آزاده زیادی در دنیا هستند که به هیچ دینی اعتقاد ندارند اما امام حسین(ع) را قبول دارند. خسرو گلسرخی که  قبل از انقلاب در زندان شاه بود و دادگاهش را بعد از انقلاب در صدا و سیما منتشر کردند گفت من مارکسیسم- لنینیسم هستم اما آقای من امام حسین(ع) است که برای حق مبارزه کرد؛ پس امام حسین(ع) شخصیت فرا مذهبی، فراعصری و فرا حزبی است و نباید آن را به نفع جریان خاص مصادره کرد.

جای خالی پلیسِ مورد انتظار در صحنه جرم!

وبسایت خبری تابناک گزارش داد: آن گونه که ماده ۲۶۷ قانون مجازات اسلامی مشخص کرده، «سرقت عبارت است از ربودن مال متعلق به غیر»؛ تعریف قانونیِ رویدادی که کمتر کسی را می‌توان یافت که از گزند آن مصون مانده باشد. آسیبی که دنیای افراد را دستخوش تغییراتی وسیع می‌کند.

نخستین تغییر زمانی حادث می‌شود که با پلیس تماس می‌گیرید تا به این نتیجه برسید که حضور فوری مأمور یا مأموران در محل حادثه، بر خلاف فیلم‌ها و سریال ها، با کندی بسیار همراه است. آنقدر کند که گاه مجبورید چند بار تماس بگیرید و یادآور شوید که فلان مدت از تماس قبلی گذشته و هنوز مأمور از راه نرسیده است.

در نتیجه این تأخیر، احتمالا آشفته‌تر خواهید شد و منسجم کردن فکر و ذهنتان را برای شرح ماوقع دشوارتر خواهید یافت. وضعیتی که ممکن است موجب شود نتوانید ارتباط خوبی با مأمور برقرار کنید و چه بسا به حاشیه بروید؛ حاشیه‌هایی که اگر اپراتور پلیس اعلام کند، مأمور چه زمانی خواهد رسید و مأمور بموقع برسد، هرگز بروز نخواهد کرد.

این نقطه آغاز تشکیل پرونده‌ای است که موضوعش «سرقت» درج می‌گردد، اما با آنچه از پلیس در چنین مواقعی انتظار دارید، تا حد زیادی متفاوت است. تفاوتی از این دست: «سارق بعد از آنکه قفل موتورم را شکسته، آن را از حیاط آپارتمان به سرقت برده است. چون قفل شکسته در محل جرم موجود بود، انتظار داشتم که پلیس آن را بررسی و اثر انگشت سارق را ثبت کند.»

احتمالا لازم به گفتن نیست که این تصور از پلیس، با واقعیت همخوانی ندارد و تنها برآمده از فیلم‌ها و سریال هاست. اما آیا تنها این تصور از پلیس است که با حضور در صحنه جرم رنگ می‌بازد و جایش را واقعیت‌های تلخ می‌گیرد یا مواجهه با پلیس در این دست مواقع، افراد را با واقعیت‌های دور از تصور دیگری نیز مواجه می‌کند؟

اندکی کنکاش و پرس و جو کافی است تا دریابیم پلیس جز دریافت گزارش از افرادی که تماس گرفته‌اند و طرح چند پرسش مانند «آیا دوربین مداربسته دارید؟» یا «آیا به کسی مظنون هستید؟»)، ثبت گزارش در دفترچه مخصوص و ارائه نسخه دوم به افراد، کار خاص دیگری انجام نمی‌دهد. روندی که تقریبا در فراخوان پلیس به صحنه اغلب جرایم، به همین منوال طی می‌شود.

بعد از این، وقت مراجعه به کلانتری برای پیمودن روند ثبت این گزارش است. به این صورت که ابتدا باید سراغ متولی ثبت گزارش بروید و از او بخواهید نسخه دوم گزارش مأمور را در رایانه و دفتر مخصوص ثبت کند تا پس از آن شما را به واحد «تجسس» ارجاع دهد تا به پرسش های مکتوب فرم‌های این واحد پاسخ دهید و پرونده در کلانتری تشکیل شود.

«مأمور تجسس بعد از آنکه پرسید «موردت چیست؟ »، بی هیچ سؤال و جواب اضافه گفت: از کارت ملی و سند و برگه گزارش مأمور هر کدام دو نسخه کپی تهیه کنیم و بعد فرم خام گزارش را هم به آن‌ها ضمیمه کرد و یادآور شد که باید از آن هم کپی بگیرم و به همراه یک پوشه آبی رنگ و گیره کاغذ که لازم است خریداری کنم، در اختیارش قرار دهم.»

این‌ها را مالباخته‌ای می‌گوید که برای ثبت سرقت، روانه یکی از کلانتری‌های پایتخت شده و دریافته که کلانتری، تأمین فرم خام ثبت اظهارات متهم و پوشه‌ای که قرار است پرونده انتظامی در آن قرار گیرد و روانه بایگانی شود را هم بر عهده مالباخته گذاشته است. رویدادی که اگر بگوییم جایگاه پلیس را در ذهن مراجعان خدشه دار می‌کند، سخنی به اغراق نگفته‌ایم.

به این موارد، فقدان حضور برخی مأموران در کلانتری به دلایلی مانند اعزام به مأموریت یا حضور در نماز جماعت را هم باید افزود و این یادآوری که مدتی است در کلانتری‌ها بنرهایی در معرض دید مراجعان نصب می‌شود که حکم منشور حقوق مراجعین را دارد و از جمله مفاد آن، ضرورت رسیدگی به امور مراجعان در زمانی کوتاه و ممنوع بودن منوط کردن تشکل پرونده به اموری مانند صرف غذاست.

دستورالعملی که ظاهرا آن هم برای اجرا، تدوین و ابلاغ نشده است. اتفاقی شبیه شعار تجهیز پلیس به تکنولوژی‌های به روز مانند دوربین روی لباس که ظاهرا تنها قرار است تصور از پلیس را شکل دهد، در حالی که «مأمور ثبت پرونده تأکید داشت سامانه پلیس یکی دو روز است به ایرادات فنی مبتلا شده و برخی بخش‌های آن از دسترس خارج است؛ پیگیری‌ها هم راه به جایی نبرده.»

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام مذاكرات هسته ای اتحادیه اروپا رئیس جمهور فرانسه ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۱۵۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط جسمی و روانی زنان باید مورد توجه ویژه باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، انسیه خزعلی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، با روکیا، معاون نخست وزیر اوگاندا دیدار کرد.

در این دیدار که به پیشنهاد معاون نخست وزیر اوگاندا در محل معاونت زنان برگزار شد، خزعلی ضمن اشاره به سوابق همکاری دو کشور گفت: بین ایران و اوگاندا همواره ارتباط و مناسبات خوبی وجود داشته است؛ در سازمان ملل نیز همکاری خوبی داشته‌ایم که امیدواریم این همکاری تداوم و بهبود یابد.

در ادامه ایشان به رشد چشمگیر زنان ما در زمینه‌های مختلف خصوصاً علمی و بهداشتی اشاره کرد و افزود: در بخش‌های کارآفرینی، صنایع دستی و مشاغل خانگی نیز زنان ما توانسته اند کارگاه‌های کوچک و بزرگ را راه‌اندازی کنند.

وی افزود: ما می‌توانیم در همه این زمینه‌ها با یکدیگر مشارکت داشته باشیم. همچنین در زمینه فقرزدایی، تغییرات اقلیمی و تحریم‌ها نیز می‌توانیم کنار یکدیگر باشیم و جبهه متحدی را تشکیل دهیم.

خزعلی در ادامه به برخی سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی دولت برای بانوان نظیر مشاغل منعطف، ۹ ماه مرخصی زایمان، کسر موظف برای مادران دارای کودک زیر ۶ سال، سپردن نفقه به مرد و قوانین مربوطه اشاره و افزود ما معتقدیم برابری جنسیتی همیشه به نفع زنان نیست و اقتضائات جسمی و روانی زنان باید مورد توجه ویژه باشد.

وی ابتکار عمل رییس جمهور کشورمان در طرح ایده جنبش تعهد به خانواده را معرفی و از معاون نخست وزیر اوگاندا دعوت به پیوستن به آن نمود که مورد استقبال ایشان قرار گرفت. روکیا تصریح کرد کشور ایشان با همجنسگرایی به شدت برخورد و آن را جرم‌انگاری کرده است.

خانم روکیا در این دیدار گفت: به شما به خاطر احراز سمت معاون رئیس جمهور تبریک می‌گویم. این نشان دهنده پوشالی بودن تبلیغات واهی علیه زنان ایران است چرا که ادعا دارند زنان در ایران نمی‌توانند به جایگاه‌های عالی برسند.

وی افزود: ما می‌توانیم در زمینه‌های مختلف توانمندسازی زنان اعم از علم و فناوری، بهداشت و سلامت، صنایع دستی … با یکدیگر همکاری داشته باشیم. وی به اقدامات کشورش در حمایت از ورود بانوان به مجلس و دانشگاه اشاره نمود اما از فشار مضاعف بر زنان ناشی از مسئولیت‌های شغلی و وظایف منزل ابراز نارضایتی نمود.

در پایان طرفین بر توسعه همکاری‌های مشترک توافق کردند.

کد خبر 6092899

دیگر خبرها

  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • انتشار فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»
  • امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
  • ۱۰۸ درصد تعهدات اشتغال در رودسر محقق شده است
  • شرایط جسمی و روانی زنان باید مورد توجه ویژه باشد
  • بی‌نمک زندگی کنید!
  • تعیین تکلیف تعهدات ساینا Sدو‌گانه سوز+ قیمت
  • دومی و ششمی تیم‌های ملی امید مردان و زنان در مسابقات شطرنج شهرهای آسیا
  • تحقق ۱۳۵ درصدی تعهدات اشتغالزایی در مهاباد