Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@10:46:15 GMT

کاروانسرای گلشن اثری ملی اما بدون شیء تاریخی

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۱۷۷۱۰

کاروانسرای گلشن اثری ملی اما بدون شیء تاریخی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با اشاره به درج اخباری در برخی از رسانه های محلی در خصوص ناپدید شدن سماور تاریخی کاروانسرای گلشن گفت: کاروانسرای گلشن هیچگونه شیء تاریخی ندارد و اختلافات کسبه و هیات امنای این کاروانسرای تاریخی، موجب انعکاس برخی اخبار کذب شده است.

احمد ترابی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا فزود: کاروانسرای گلشن در بافت قدیمی بازار همدان قرار دارد و سال گذشته توسط میراث فرهنگی مرمت شد و تاکنون هیچ گونه شیء تاریخی و باستانی در آن کشف نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه این کاروانسرا چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است، عنوان کرد: هرگونه تخریب و یا حفاری غیر مجاز در آن با برخورد قانونی مواجه می شود.

ترابی اظهار داشت: این کاروانسرا سال گذشته نیز با نظارت میراث فرهنگی و با اعتبار چهار میلیارد ریال مرمت شد که ۲ میلیارد ریال آن را مالکان و کسبه آن تامین کردند.

وی بیان کرد: گفته می شود یک سماور و تعدادی استکان و نعلبکی در این کاروانسرا وجود داشته که در مراسم های مذهبی از آن مورد استفاده قرار می گرفت.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: این سماور و ظرف ها قدمت تاریخی آن چنانی ندارند اما اگر متعلق به کاروانسرا باشند باید برای حفظ میراث کاروانسرا، از آن محافظت کرد.

ترابی با بیان اینکه اختلافات هیات امنا و کسبه این کاروانسرا موجب شده پای میراث فرهنگی را به میان آورند، تاکید کرد: میراث فرهنگی اقدامات لازم را برای حفظ آثار ملی همچون کاروانسرای گلشن با جدیت در دستور کار دارد.

سماور کاروانسرای گلشن پیدا شد

اما مالک یکی از مغازه های این کاروانسرا به خبرنگار ایرنا گفت: سماور کاروانسرای گلشن گم نشده و نزدیک به ۳۵ سال است که از آن محافظت می شود.

این کسبه همدانی که از ذکر نام خود خودداری کرد و خواست نامش منعکس نشود افزود: برخی به دنبال سوء استفاده و تصاحب این سماور هستند، اما در نظر دارم از طریق مراجع قانونی و با نظارت میراث فرهنگی، میراث کاروانسرا را حفظ کنم.

وی اظهار داشت: این سماور از جنس برنج است، ۳۰ لیتر گنجایش دارد و با استفاده از زغال آب را به جوش می آورد.

این کسبه همدانی با اشاره به اینکه این سماور وقف کاروانسرا شده است و در مراسم های مذهبی از آن استفاده می شد، ادامه داد: شاید قدمت تاریخی و ساخت این سماور به ۶۰ سال برسد.

وی که ۴۰ سال در این کاروانسرا حجره دارد ادامه داد: برخی از مالکان حجره های این کاروانسرا، به صورت غیرقانونی زیرزمین ساخته و یا ساخت و سازهای غیر مجاز کرده اند، که ممکن است معماری ساختمان کاروانسرا را با خطر مواجه کند.

کاروانسرای گلشن متعلق به اوایل دوره قاجار در بازار تاریخی همدان قرار دارد و باقی مانده دوره صفویه است، این کاروانسرا یکی از ۱۰ کاروانسرای همدان است که به واسطه‌ قرار گرفتنش در کنار بازار تاریخی همدان، مرکز تجاری شهرهایی مانند زنجان، کردستان و کرمانشاه بوده و در آن زمان از آن، کالاهای تجاری مانند فرش، به خارج از کشور صادر می شد.

اکنون نیز در این کاروانسرای قاجاری مشاغل مختلف مانند انبار اجناس مختلف، خرید و فروش فرش، کاغذ و کفش فعالیت دارند.

کاروانسراهای بانک، گلشن، حسینخانی، روحیه، زغالی، میرزا کاظم، نو، یعقوب یاری، قبله و شریفیه از مهمترین کاروانسراهای شهر همدان هستند.

۹۹۰۴/۲۰۸۷

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر باستانی برنج خرید و فروش صنایع دستی و گردشگری فرش قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۱۷۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است

ایسنا/اصفهان فرماندار نایین گفت: گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت و یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان نایین است.

محمد کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار ‌کرد: با جدیت پیگیر توسعه گردشگری و تکمیل زیرساخت‌های آن در شهرستان نایین هستیم زیرا موضوع گردشگری با توجه به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان به‌عنوان اولین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما در مجموعه اداری شهرستان حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری و صنایع دستی و تسهیل امور برای رفع مشکلات حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است.

فرماندار نایین افزود: بر همین مبنا جلسات کمیته تخصصی میراث فرهنگی با فواصل زمانی معین برگزار و در این جلسات به صورت مصداقی با حضور مدیران مربوطه و بعضاً شخص سرمایه‌گذار موضوعات و درخواست‌های این حوزه مورد بررسی و تصمیماتی در این راستا اتخاذ می‌شود که امیدواریم بتوانیم به‌عنوان خدمتگزار مردم، زمینه ایجاد سرمایه‌گذاری و به تبع آن ایجاد اشتغال و توسعه شهرستان را در مبحث مهم گردشگری پیگیری کنیم.

کریمی با اشاره به برگزاری منظم جلسات این کمیته تخصصی گفت: بسیاری از مشکلات و مسائل این حوزه که بعضاً چند سال متوقف بود با ارائه راهکار و تعامل بین دستگاهی و همکاری مدیران شهرستان مرتفع شد و شاهد اقدامات خوبی در حوزه مرمت آثار تاریخی، تسریع در صدور مجوزها و ایجاد واحدهای بوم‌گردی و گردشگری و پیگیری ثبت آثار ملموس و میراث ناملموس فرهنگی بودیم که با مجموع این اقدامات، حوزه گردشگری و میراث فرهنگی را به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان تقویت کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی بافت تاریخی نایین خصوصاً محوطه پیرامونی نارین قلعه، بررسی مسائل و مشکلات مجموعه‌های بوم‌گردی و گردشگری در شهرستان، بررسی نحوه معرفی جاذبه‌های گردشگری در ورودی‌های شهر نایین و جذب مسافران عبوری، احیای مغازه‌های بازار تاریخی نایین از مسائل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در نایین است که نیاز به بررسی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • یک کشف دیواره تاریخی در همدان حین عملیات پیاده‌راهسازی
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه