Web Analytics Made Easy - Statcounter


مجالس بزرگداشت سید مظلومان و سرور آزادگان، که مجالس غلبه سپاه عقل بر جهل و عدل بر ظلم، و امانت بر خیانت، و حکومت اسلامی بر حکومت طاغوت است، هر چه با شکوه‌تر و فشرده‌تر بر پا شود  و بیرق‌های خونین عاشورا به علامت حلول روز انتقام مظلوم و ظالم، هر چه بیشتر افراشته شود.

علی‌ضامن محمدی، مسئول هیئت آل‌محمد(ص) شهرستان سامان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با اشاره به قدمت بیش از نیم‌قرنیِ این هیئت مردمی، اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب دو هیئت مذهبی با نام‌های «ارشاد» و «آل‌محمد» در سامان فعالیت می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه تصریح کرد: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد رشد فضای مذهبی و تعدد هیئات فعال هستیم که هیئت آل‌محمد(ص) سامان، قدیمی‌ترین و پرجمعیت‌ترین هیئت این شهر محسوب می‌شود.

محمدی در تشریح فرایند عزاداری اهالی سامان در دهه نخست محرم، گفت: در این ایام، هیئات عزاداری پس از اقامه نماز مغرب و عشاء، در قالب دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی راهی خیابان‌های شهر می‌شوند به صورت منظم و برنامه‌ریزی شده مسیرها را طی و هر هیئت به مسجد خود باز می‌گردد. 

وی ادامه داد: مردم پس از بازگشت به مسجد به مدت ۲۰ دقیقه از بیانات سخنران مستفیض می‌شوند و بعد از صرف شام، در مسجد و حسینیه مجاور آن به نوحه‌خوانی و سینه‌زنی می‌پردازند که این مراسم هرشب تا حدود نیمه‌شب ادامه دارد.

محمدی در خصوص مسیر عبوری هیئات در شهر، تأکید کرد: در شب‌های نخست خیابان‌های فرعی و در روزهای تاسوعا و عاشورا و شام غریبان، خیابان‌های اصلی شهر به عزاداران اختصاص دارد.

وی با اشاره به آیین دیرینه «چاق چاقو» سامان، تصریح کرد: این آیین در ساعت ۲ بامدادِ عاشورای حسینی آغازگر عزاداری مردم در این روز است و تا اذان صبح به طول می‌انجامد.

محمدی در ادامه افزود: هیئات عزاداری سامان پس از اقامه نماز صبح و پذیرایی با شیر و حلیم و چای، از ساعت ۸ صبح عاشورا دسته‌جات سینه‌زنی، نوحه‌خوانی، زنجیرزنی و ... را در مسیرهای اصلی به حرکت در می‌آورند. 

وی اقامه نماز جماعت ظهر و عصر را پایان‌بخش مراسم عاشورا دانست و اضافه کرد: هیئت آل‌محد(ص) تعزیه «قتلگاه امام» را در عصر عاشورا اجرا می‌کند.

محمدی تأکید کرد: این هیئت همچنین اجرای تعزیه شب عاشورا و تعزیه شهادت آقا ابوالفضل(ع) در روز تاسوعای حسینی را در خیابان خاقانی سامان در دستور کار دارد.

وی در ادامه تشریح برنامه هیئات سامان در دهه نخست محرم، بیان کرد: هیئات پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در شامگاه عاشورا مراسم شام غریبان و بازسازی حرکت کاروان اسرای کربلا را با شکوه خاصی در خیابان‌های شهر برگزار می‌کنند و خالق صحنه‌های حزن‌آلود و معنوی در شهر می‌شوند.

محمدی تأکید کرد: پیش از آغاز دهه محرم جلسه‌ای با مسئولان انتظامی شهر داشتیم که نظم و امنیت مراسم را در طول دهه بر عهده خواهند داشت.

بافت ۶ تخته فرش و ارسال به عتبات عالیات

مسول هیئت آل‌محمد(ص) سامان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های فرهنگی این هیئت در طول سال، گفت: کارگاه قالی‌بافی بانوان این هیئت فعال است و تاکنون ۶ تخته فرش بافته شده در این کارگاه به عتبات عالیات ارسال شده و دو فرش نیز در دست بافت است.

محمدی با بیان اینکه حسینیه آل‌محمد به کارهای فرهنگی هیئت اختصاص دارد، گفت: در این مکان کلاس‌های آموزش احکام و قرآن و جلسات دعاخوانی خواهران همواره برپاست و سه بار در هفته در این محل حاضر می‌شوند.

درخشش ورزشکاران هیئت در مسابقات

وی در ادامه بیان کرد: زیرزمین حسینیه نیز به ورزش آقایان و بانوان اختصاص دارد که به صورت حرفه‌ای آموزش کاراته می‌بینند و خوشبختانه این ورزشکاران در مسابقات استانی و ملی حضور پررنگ و درخشانی دارند.

محمدی در پاسخ به این پرسش که برای جذب جوانان به فعالیت‌های هیئت چه کرده‌اید، گفت: بها دادن به جوانان و سپردن امور هیئت به آنان و نیز برگزاری کلاس‌های ورزشی و فرهنگی تلاش‌های انجام شده در این خصوص است.

وی با تأکید بر اینکه هیئت برخاسته از دل مردم است و باید بتواند منشأ خدمات برای آنان باشد، گفت: در همین راستا اعضای هیئت با بهره‌گیری از حسن شهرت و مقبولیت دیرپا در میان مردم، همواره در اختلافات خانوادگی آنان پادرمیانی می‌کنند که خوشبختانه موارد متعدد حل اختلافات و آغاز دوباره زندگی زوج‌ها را شاهد بوده‌ایم.

جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم سامان برای آسیب‌دیدگان از سیل

محمدی جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم سامان برای آسیب‌دیدگان از سیل اخیر را خدمت دیگر هیئت آل‌محمد خواند و افزود: مردم سامان در میان سایر مناطق استان بیشترین کمک را به سیل‌زدگان داشتند که این کمک‌ها با همت مسئولان هیئت به سیل‌زدگان شوشتری اختصاص یافت.

وی در پایان با اشاره به پروژه ساخت و ساز در حسینیه آل‌محمد، بیان کرد: برای اجرا و تکمیل این پروژه کمک‌های مردم و مسئولان قطعاً کارگشا خواهد بود.

انتهای پیام

 

 

 

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا چهارمحال و بختیاری هیئات مذهبی عزاداری حسینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۱۷۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استراحت علیرضا حقیقی بعد از ۲۵ بازی

به گزارش "ورزش سه"، علیرضا حقیقی، دروازه‌بان با تجربه هوادار که در تیم‌های پرطرفدار دروازه‌بانی کرده و فصل‌های پراتفاقی را پشت سر گذاشته، امسال در هوادار شرایط متفاوتی را پشت سر گذاشت.

او در فصل آرام خود گلر اول هوادار است و از ابتدای فصل در ۲۴ بازی لیگ و یک بازی جام حذفی به طور متوالی و کامل بازی کرده بود.

حقیقی با تصمیم مسعود شجاعی از لیست هوادار برای بازی حذفی مقابل مس سونگون کنار گذاشته شد تا به استراحت بپردازد. این گلر باتجربه حالا باید خود را آماده بازی سخت و حساس برابر صنعت نفت آبادان کند‌.

هوادار با دروازه‌بانی آرشا شکوری ۱۷ ساله با نتیجه سه بر یک مس سونگون را شکست داد و راهی مرحله بعدی شد.

دیگر خبرها

  • برگزاری اولین جلسه مدیران استقلال و هلدینگ خلیج فارس/ خبری از آقا محمدی نبود، ۲ نفر به هیئت مدیره اضافه می‌شوند
  • تولید ۲۵ میلیون لیتر انواع عرقیات در میمند فارس
  • استراحت علیرضا حقیقی بعد از ۲۵ بازی
  • رتبه برتر معاونت مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی مدارس خوزستان در کشور
  • مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان بر نقش کلیدی طبقه کارگر در رونق اقتصادی تاکید کرد
  • گلایه از عدم حضور هیئت دولت در بخش بسطام/برنامه ریزی سفر خوب نبود
  • توزیع سومین محموله کمک رسانی سپاه بین سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان
  • توزیع سومین محموله کمک رسانی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه بین سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • پیکان‌سواری مس رفسنجان زیر باران/ صعود نارنجی‌پوشان به مرحله بعد جام‌حذفی