Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@14:15:29 GMT

تایم: پامپئو نمی خواهد امضایش پای توافق با طالبان باشد

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۱۸۳۸۱

تایم: پامپئو نمی خواهد امضایش پای توافق با طالبان باشد

مجله تایم در گزارشی اختصاصی و به نقل از منابع مطلع در آمریکا، اروپا و افغانستان از عدم تمایل مایک پامپئو، وزیر امورخارجه آمریکا به امضای توافق صلح با طالبان خبر داده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته تایم، خطر بالای به هم خوردن این توافق نامه وعدم پایبندی طالبان به آن از جمله علت‌های بی علاقگی پامپئو به امضای آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت خارجه آمریکا به این گزارش واکنش نشان نداده است.

شبکه خبری بی بی سی در گزراش خود آورده است: آمریکا و طالبان طی ۹ دور گفت و گو در دوحه قطر که با هدف پایان دادن به خشونت‌ها در افغانستان صورت گرفت، بر سر مفاد یک توافق نامه به نتیجه رسیده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در صورت موافقت دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا با مفاد توافق نامه، حدود ۵۴۰۰ نظامی آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد و پنج پایگاه این کشور هم برچیده خواهد شد.

در حال حاضر کمتر از ۱۴ هزار نظامی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند.

بر این اساس، طالبان نیز موافقت کرده با القاعده همکاری نکند و با دولت افغانستان وارد گفتگو شود.

زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه دولت آمریکا در گفتگوهای صلح با طالبان، در سفری به کابل پیش نویس توافق نامه را به اطلاع اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان رسانده است.

مجله تایم به نقل از یک مقام افغان نوشته است که توافق بین آمریکایی‌ها و طالبان در حالی صورت خواهد گرفت که "نشانه‌ای از صداقت و حسن نیت در این گروه دیده نمی‌شود."

به نوشته تایم، طالبان خواهان امضای توافق نامه صلح با عنوان "امارت اسلامی افغانستان" است که در زمان حکومت این گروه بر افغانستان، عنوان رسمی آن بود.

این گروه همچنین خواهان امضای توافق نامه به وسیله مایک پامپئو به عنوان نماینده آمریکاست.

بر این اساس، امضای این توافق نامه به وسیله وزیر خارجه آمریکا به معنی به رسمیت شناختن گروه طالبان است و برای همین پامپئو تمایلی به این کار ندارد.

به نوشته تایم، در نهایت ممکن است این توافق نامه به وسیله زلمای خلیلزاد امضا شود یا این که دو طرف صرفا به صدور یک بیانیه مشترک بسنده کنند.

با این حال، به هر صورت که این توافق نامه به تایید دو طرف برسد، چالش‌های مهم‌تری در مسیر برقراری صلح در افغانستان پا بر جا خواهد ماند.

رابطه میان دولت افغانستان با طالبان و برقراری صلح بین آنها از مهم‌ترین چالش‌هاست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: طالبان افغانستان پامپئو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۱۸۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم

حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز پیروزی مجاهدین در افغانستان اعلام کرد برای حفظ دستاوردهای جهاد مردم این کشور تلاش می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت 8 ثور/اردیبهشت، سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی در افغانستان نوشت «سی و دومین سال پیش در چنین روزی، پس از 14 سال مبارزه پدیده شوم کمونیسم و در کنار آن شوروی در کشور ما شکست خورد و ملت مجاهد افغان توانست آخرین اداره کمونیستی را سرنگون و کشور را به گونه کامل آزاد سازد».

بیانیه افزود: «هشتم ثور 1371 هـ ش روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان است که قربانی‌های ملت مجاهد نتیجه داد و مردم و کشور ما از شر هیولای کمونیسم نجات یافتند».

حکومت طالبان همچنین در این بیانیه کودتای کمونیستی 7 ثور در سال 1357 را نیز روز سیاه افغانستان نامید و تأکید کرد: «کشور ما پس از 20 سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرار گردید، بنابراین امارت اسلامی با تمام توان تلاش می‌کند تا  ثمره قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله ملت ما یکبار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که آرمان شهدا است، به گونه کامل نافذ می‌کند».

گزارش تسنیم| «هشتم ثور»؛ شیرینی که با اختلاف به کام مردم افغانستان تلخ شد«8 ثور» روزی پر افتخار در تاریخ افغانستان

کودتای هفتم اردیبهشت توسط حزب دموکراتیک خلق افغانستان منجر به روی کار آمدن حکومت کمونیستی در این کشور شد. حکومت کمونیستی که برای تحمیل عقاید الحادی و مارکسیستی بر مردم افغانستان تلاش می‌کرد، اما با واکنش جدی مردم روبه‌رو شد و رفته‌رفته قیام‌های مردمی در این کشور شکل گرفت.

وقتی نظام «داوود خان» براثر کودتای کمونیستی سقوط کرد و چپی‌ها به قدرت رسیدند، با شکل‌گیری آهسته‌آهسته مقاومت در برابر آن‌ها، سربازان روس برای حمایت از نظام دست‌نشانده‌شان وارد افغانستان شدند.

در نهایت مردم متدین افغانستان پس از 14 سال جنگ و مقاومت، حکومت کمونیستی و ابرقدرت تا دندان مسلح را شکست دادند و هشتم ثور سال 1371 نیروهای مجاهدین آخرین سنگر حکومت کمونیستی در کابل را تصرف کردند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد