Web Analytics Made Easy - Statcounter

سینا پورمحسن با بیان اینکه کلام یک سخنران و مداح بر روی مستمع بسیار موثر است، گفت: ستون تمامی هیئات مذهبی بر جوانان متکی است.

خبرگزاری شبستان، رشت: روزهای آغازین ماه محرم است و در این مدت بسیاری از ذاکران و ستایشگران اهل بیت(ع) هریک در مکان و هیئتی برای مداحی قرارداد بسته‌اند.

 

همیشه در این ایام و مناسبت‌های آیینی و مذهبی نکاتی درباره ویژگی‌های مداح خوب، شعر خوب و پر محتوا و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. مطرح می‌شود که در این راستا با سینا پورمحسن مسئول بسیج مداحان شهرستان صومعه‌سرا به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

 

 

-لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از چه سنی وارد عرصه مداحی شدید؟

سینا پورمحسن هستم، از سنین کودکی(مقطع ابتدایی) شروع به فراگیری مداحی کرده و وارد این عرصه شدم و حدودا ۱۸ سال در دستگاه ارباب نوکری می‌کنم و تقریبا به مدت ۱۰ سال به شکل حرفه‌ای در این عرصه فعال هستم.

 

-یکی از مباحث مطرح شده در ماه محرم، آسیب‌شناسی عزاداری است و مباحث مختلفی در این رابطه طرح می‌شود، این نوع آسیب شناسی را تا چه اندازه مفید می‌دانید؟

در واقع آسیب‌های بسیاری ایام سوگواری سالار شهیدان، ابا عبدلله‌الحسین(ع) را نشانه رفته است، شاهد این مدعا آن است که برخی از عزاداری‌ها از محتوای غنی عاشورایی تهی شده و صرفا محتوای سطحی و بعضا دارای نقیصه دارند و قطعا برای تداوم نهضت محرم و عاشورا، کلام یک سخنران و مداح از نظر محتوا، لحن و نحوه ادای کلام موثر است.

مصون نگه‌داشتن نهضت عاشورا از خرافه و برخی شبهات مطرح شده از سوی دشمن بسیار حائز اهمیت است که راهکار آن آسیب‌شناسی تمامی مسائل مرتبط با این ایام است.

حفظ محتوای جلسات و هیئت‌های مذهبی و تاکید بر افزایش تاثیرگذاری آن در میان جامعه جوانان، شرکت کنندگان، مخاطبان و مستمعان از اهمیت بالایی برخوردار است.

متولیان هیئت‌ها و برگزارکنندگان مجالس عزاداری باید درصدد یافتن مفاهیمی تاثیرگذار و آگاهی‌بخش با هدف تبیین سیره امام حسین(ع) باشند، حال اگر این بستر فراهم نیست آن را به وجود بیاورند و اگر وجود دارد، آن را تقویت کنند تا جوانان تحت جذبه سیدالشهدا(ع) و وفاداری یارانش قرار گیرند تا پس از اتمام ایام عزاداری، تحول و دگرگونی در عزاداران امام حسین(ع) به وجود آید.

 

-راهکار تقویت هیئت‌های مذهبی را در چه می‌بینید؟

قطعا این اصل بر کسی پوشیده نیست که ستون تمامی هیئت‌های مذهبی بر جوانان متکی است.

از جمله راه‌های تقویت این هیئت‌ها جذب جوانان و نوجوانان و بها دادن و ارزشگذاری بر فعالیت‌ها و تلاش‌های خالصانه‌شان توام با ایجاد فضایی صمیمی و گرم است.

 

 

-فرق مداحی دیروز و امروز را در چه می‌بینید؟

از نظر اهداف، تفاوتی بین مداحی در هیچ ایامی نبوده، تنها تفاوت در جملات و ابیات مورد استفاده بوده که طبعیتا با گذر زمان و متناسب با سطح درک و پذیرش مستمع متغییر استبا.

 

-فکر می‌کنید چند درصد از مداحان امروز جامعه ما توصیه‌های مقام معظم رهبری را در راستای افزایش بعد کیفی عزاداری ائمه پیگیری می‌کنند؟

قطعا مداحی که بر اصول اعتقادی خود مقید باشد اصل اول و اخر خود را بر این پایه حاکم می‌کند، چه بسا اکثریت هم چنین روال کاری را در پیش داشته‌اند و خواهند داشت.

 

- از نظر خودتان بزرگترین عیب و حسن شما در مداحی چیست؟

صدا، کلام، لحن، نحوه رفتار و ...، یک مداح مورد پسند همه و یا مورد تکدر خاطر تمامی مستمعان نیست، ممکن است بزرگترین حسن بنده مورد پسند عده‌ای کثیر نباشد و بالعکس بزرگترین عیب بنده مورد پسند عده‌ای....

 

*برای جوانان و علاقمندان به امام حسین(ع) و مداحی چه سخنی دارید؟

او که مثل من هزاران در به در دارد، رفیق

این محال است از یکی مان چشم بر دارد، رفیق

آن زمانی که درون روضه می‌آئیم ما

شخص او بر تک تک ماها نظر دارد رفیق

 

 

-شرط کار یک مداح خوب شدن و مداح خوب ماندن چیست؟

ایمان، توکل و اخلاص.

مداحی اهل بیت(ع)، توفیقی بزرگ بوده و جایگاهی بالاست. هم مقام بالا و هم تأثیر زیادی در جامعه و ذهن مردم دارد، باید بدانید که چه کسی مداح است، مقدّمات کار مداحی او چیست، چه قدر به اشعار مداحی تسلط دارد و نحوه مداحی او چگونه است.

کسانی که رسماً این منصب را بر عهده می‌گیرند و لباس مقدس ستایش اهل بیت(ع) را بر تن می‌کنند و مردم، آنها را به این عنوان می‌شناسند، باید مراقب اعمال و رفتار خود بوده و ساده زیست باشند.

 

-تاثیر شعر خوب در امر مداحی چیست؟

تمام کلام یک مداح ابیات اوست، ابیات خوب یعنی: بیان خوب، محتوای منسجم، افزایش آمادگی مجلس، تاثیرگذاری بالا و افزایش کیفیت.

وظیفه و مسئولیت بزرگ جامعه مداح این است که مطالبش پُرمغز و پُرمحتوا باشد و به شیوه درست این را بیان کند؛ هم در مصیبت و مدایح و هم در عزا و جشن. باید مطالب با شکل‌های مختلف و در قالب‌های مختلف ارائه شود.

 

-نقش و وظیفه مداح در مقابله با جنگ نرم دشمنان چیست؟

نقش مداح در ابتدا زدودن قساوت قلب مستمع است، به فرموده پیامبر(ص)«در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سالم مى‏‌شوند و هرگاه آن بيمار شود، ديگر اعضاى بدنش بيمار و فاسد مى‌‏گردند، آن پاره گوشت، قلب است"«.

زدودن قساوت قلب، باقی اعضا را هوشیار کرده و چشم و گوش مومن را در برابر استکبارات و سخنان ناروا باز می‌کند.

از دیگر وظایف، استفاده از اشعاری با مضمون حماسی و انقلابی است که روایتگر اهداف دین و یادآور تمامی جان‌نثاری‌های قهرمانانه است.

 

*سخن پایانی...

لطفی که کرده ای تو به من، پدر و مادرم نکرد

ای مهربان‌تر از پدر و مادرم حسین

پایان پیام/526

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم عزاداری محرم مسجد مجلس محرم کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد روزنامه خبرگزاری شبستان محرم حسینی مداح اهل بیت مداحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۱۹۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ فرماندار ویژه شهرستان مهاباد در جلسه عفاف و حجاب این شهرستان با بیان اینکه جامعه سالم درگرو حجاب و عفاف است، گفت: نهاد‌ها ودستگاههای اجرایی برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف باید برنامه‌های جامع و عملی داشته باشند.

حسن عباسی افزود: اجرای دستورالعمل های ابلاغی مرتبط بر رعایت حجاب و اصل امر به معروف و نهی از منکر در سطح اداره ها ضروری و کوتاهی در این زمینه قابل قبول نیست.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مهاباد هم در این نشست حجاب و عفاف را زیربنای تحکیم بنیان خانواده و مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمن دانست.

حجت الاسلام آقا محمدی، با اشاره به اینکه رعایت حجاب و عفاف ویژه شرعی هر انسان مسلمانی است،افزود: توجه به امر پوشش و رعایت حجاب برای زنان و مردان توصیه اکید قرآن کریم به بندگان است.

آشنایی خانواده‌ها با سبک زندگی ایرانی اسلامی و انتقال آن به نسل جوان، بسترسازی برای حفظ اصالت و ارزشهای دینی، برگزاری کارگاههای آموزشی و استفاده از ظرفیت رسانه ملی و فضای مجازی برای فرهنگ‌سازی و تبیین ابعاد و ثمرات حجاب و عفاف در جامعه، از دیگر موضوعهای مطرح شده در این نشست بود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • ترویج اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است
  • مشارکت در ترویج فرهنگ مدیریت مصرف آب
  • پناهیان: رسالت امروز هیئتی‌ها ترویج فرهنگ زندگی تعاونی است
  • ورزش باستانی ترویج فرهنگ پهلوانی و جوانمردی
  • جوانان و نوجوانان هدف ترویج معضل بی هویتی قرار داده شده اند
  • اسم گذاری ۱۷ شوال به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است