Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@04:10:57 GMT

محوطه تاریخی شهر یئری مشگین شهر مسقف شد

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۱۹۱۶۱

محوطه تاریخی شهر یئری مشگین شهر مسقف شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اعلام کرد: این محوطه تاریخی که دارای ارزش بالای باستانی بوده و مجسمه های سنگی کشف شده در محوطه به صورت روباز در معرض آسیب محیطی و تخریب چپاولگران میراث فرهنگی قرار داشت، محصور و مسقف شده است.

نادر فلاحی روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون عملیات اجرایی محوطه سازی، راه دسترسی و نیز تاسیسات این محدوده ارزشمند تاریخی در حال اجراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که ساماندهی محوطه باستانی شهر یئری یکی از مطالبات جدی مردم استان بود، اضافه کرد: مجموعه اقدامات انجام شده می‌تواند علاوه بر حفظ آثار کشف شده در محل، موجب جذب و ماندگاری بیشتر گردشگران در این محوطه باستانی شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل همچنین افزود: تاسیسات رفاهی پایگاه ملی "شهر یئری" نیز با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است و به منظور رفاه حال گردشگران، نمازخانه و سرویس بهداشتی نیز در محوطه پایگاه ملی احداث می‌شود.

وی اظهار کرد: علاوه بر این، برای تسهیل در رفت و آمد گردشگران در مسیر دسترسی به محوطه باستانی شهر یئری، به طول هزار متر سنگفرش اجرا شده است.

محوطه باستانی "شهر یئری" که در روستای پیرازمیان شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل ایران واقع شده، با قدمت بیش از هفت هزار ساله و به وسعت ۴۰۰ هکتار شامل ۲۸۰ سنگ افراشته به شکل انسان است.

عملیات کاوش در این محدوده باستانی اولین بار ۱۰ سال پیش از انقلاب توسط چارلز برنی انجام شده و آثاری شامل دژ نظامی، معبد و قوشا تپه کشف شد.

قدمت دژ و معبد این محوطه تاریخی متعلق به یک هزار و ۴۵۰ سال پیش از میلاد بوده و آثار به دست آمده از محدوده قوشا تپه نیز گویای تعلق به هزاره هفتم قبل از میلاد است.

بنا به اعلام کارشناسان باستان شناسی، قدمت ۲۸۰ سنگ افراشته باستانی موجود در این منطقه بیش از هفت هزار سال پیش از میلاد بوده و متعلق به دوران اواخر مفرغ و دوره نوسنگی و مس سنگی و نیز اوایل آهن است.

این سنگ افراشته‌ها با ارتفاع متفاوت ۷۰ تا ۳۶۰ سانتیمتری منقوش به شکل انسان بوده و طرح انسان حک شده بر روی این سنگ‌ها به شکل افرادی دست به سینه و بدون دهان است و تنها یک مجسمه حکاکی شده زن یافت شده که دارای دهان است.

این محوطه تاریخی به عنوان وسیعترین منطقه تاریخی استان اردبیل، به رغم ثبت در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۶۱۶۲ در سال ۱۳۸۱، همواره پس از کشف در معرض فرسایش و تخریب زیادی بوده و برخی گزارش ها نشان می دهد که ۸۰ درصد آثار آن از بین رفته است.

۱۹۰۵/ ۱۲۵۷

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر استان اردبیل باستان شناسی باستانی صنایع دستی و گردشگری مجسمه قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۱۹۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار گروه‌های پایش و مرمت در نقش رستم

ایسنا/فارس مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان‌شناسی در مجموعه تاریخی نقش رستم خبر داد.

علیرضا عسکری چاوردی امشب، ۱۴ اردیبهشت‌ ماه گفت: در اثر بارندگی های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب گرفتگی شد و در پی  آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.

وی افزود: در حال حاضر تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.

عسکری با بیان اینکه  بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است گفت: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده باروهای خشتی نقش رستم برمی‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش باروها و آوارهای رسوب شده باستانی دچار رانش شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بیان کرد: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تپه‌های باستانی قم میراث‌دار گنجینه تاریخ هزاران ساله
  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • محوطه باستانی نقش رستم دچار آبگرفتگی شد
  • مدیر پایگاه تخت جمشید: آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعددی در محوطه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه‌های پایش و مرمت در نقش رستم
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی
  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان