Web Analytics Made Easy - Statcounter

قادری گفت: جشنواره نمایشنامه‌نویسی گام دوم اولین قدم مثبت با اعلام اقتباس از آثار پذیرفته شده جهانی و ایرانی برداشته است و در این راستا سعی کرده این نقیصه اصلی را برطرف کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «نصرالله قادری»عصر (۱۳ شهریور ماه) در نشست خبری نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم» که در نگار خانه رضوان برگزار شد؛ بیان کرد: ادبیات دارای سه رکن رمان، شعر و درام است، از نظر عمده، نظریه‌پردازان مشکل‌ترین بخش ادبیات، ادبیات دراماتیک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو هیئت داوران جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم» با بیان اینکه ضعف عمده ما در تئاتر بیان داستان دراماتیک است؛ افزود: در کنار شعار «تئاتر برای همه است» بهترین مخاطب امروز ما با دروغ بزرگی که گفته شده «تئاتر هنر خواص است» از تئاتر فاصله گرفته است در حالی که حقیقت تئاتر این است که با عموم مردم ارتباط دارد.

 

وی اظهار داشت: جشنواره نمایشنامه‌نویسی گام دوم اولین قدم مثبت با اعلام اقتباس از آثار پذیرفته شده جهانی و ایرانی برداشته است و در این راستا سعی کرده این نقیصه اصلی را برطرف کند و نمایشنامه‌نویسان ما منابع معتبری داشته باشند که از آن‌ها اقتباس کند و نمایش‌های خوب بنویسند.

 

قادری با اشاره به دومین حسن این جشنواره گفت: از ابتدا از افراد شرکت‌کننده تقاضای ارسال نمایشنامه نکرده است، بلکه در گام اول از شرکت‌کنندگان خواسته شده تا طرح‌ها را ارسال کنند، با بررسی طرح‌ها، آن‌هایی که قابلیت ترجمه به دنیای نمایشنامه را دارد آماده به کار می‌کنند.

 

وی توجه به امر اقتباس را حسن سوم این جشنواره عنوان کرد و افزود: در جشنواره گام دوم همه نویسندگان ملزم هستند آثاری که خلق می‌کنند حتماً از منابعی باشد که شورای سیاست‌گذاری این جشنواره تائید کرده و یا اگر منبع دیگری مورد نظر است به شورا اعلام و در صورت تائید شورا بر اساس آن منبع بنویسند.

 

عضو هیئت داوران جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم» بیان کرد: در  طرح‌هایی که ما بررسی کردیم چند نقطه قوت وجود دارد، جوان‌گرایی جشنواره، حضور فعال خانم‌ها با نگرش مثبت به دنیای نمایشنامه از ساحت روانشناسی، حضور افرادی که الزاماً از حوزه ادبیات به دنیای نمایشنامه نیامده بودند و افرادی بودند با رشته فنی و مهندسی که وارد حوزه نمایشنامه‌نویسی شدند، حضور نمایشنامه‌نویسان حرفه‌ای که فقط کارشان نوشتن نمایشنامه برای کارگردان‌هایی است که بعداً کارشان را انتخاب کنند.

 

وی اظهار داشت: در کشورهایی که به صورت حرفه‌ای به عنوان بنگاه‌های تولیدی کار می‌کنند در یک جا فقط خط داستان را می‌خرند، جای دیگر داستان دراماتیک را می‌خرند ولی وقتی طرحی را نویسنده ارائه می‌کند دقیقاً معادل یک فیلم‌نامه و یا نمایشنامه به او دستمزد می‌دهند چرا که نوشتن نمایشنامه و فیلم‌نامه بعد از نوشتن طرح کار ساده‌ای است.

 

قادری بیان کرد: در جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم» ما نمی‌توانیم توقع جهانی شدن را داشته باشیم اما اقتباس‌های خوبی از اثرهای مهم چون بینوایان، شاهزاده کوچولو شده است و به جرئت می‌توان گفت کاری که انجام شده است در سطح جهانی بد نیست.

 

عضو هیئت داوران جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم» عنوان کرد: اولین لازمه کار یک نمایشنامه‌نویس و نویسنده رقابت و نه حسادت است و رقیب بسیار قدرتمند ما حکیم توس است و همچنین خلق هنر و صنعت به مدد الهام امکان‌پذیر است و این مسابقه در جایی برگزار شده است که امام رضا (ع) به عنوان بزرگ‌ترین الهام‌بخش مطرح هستند و با این دو قدرت امید ما این است در گام دوم به موفقیت‌های خوبی برسیم.

پایان پیام/648

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم عزاداری محرم محرم مسجد مجلس کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد روزنامه اردبیل خبرگزاری شبستان نمایشنامه نویسی نصرالله قادری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۲۰۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «بیرون پشت در» به نویسندگی محمد رحمانیان‌ثابت و کارگردانی پرهام خاکزاد با تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان، روز‌های پایانی اردیبهشت ۱۴۰۳ در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت.

این نمایش در بخش دانشجویی چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشت و جایزه ویژه هئیت داوران و تندیس بازیگری مرد را دریافت کرد.

«بیرون پشت در» در اولین جشنواره تئاتر «هم‌آغاز» به‌عنوان بهترین اثر از نگاه مردم و مخاطبان معرفی شد.

خاکزاد پیش از این در نمایش‌های «بک تو بلک»، «تن‌هایی و تنهایی وطن‌هایی»، «هرکسی یا روز میمیرد یا شب، من شبانه روز»، «خواب کشی»، «مختلفیم» و… نیز حضور داشته است.

اطلاعات بیشتر و بلیت‌فروشی نمایش «بیرون پشت در» به‌زودی اعلام می‌شود.

عکس: امیرحسین میرزائی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی مشخص شدند
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان