Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@09:20:42 GMT

پژوهش، لازمه دست یابی موفق به حوزه اقتباس است

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۲۰۶۷۱

پژوهش، لازمه دست یابی موفق به حوزه اقتباس است

برهانی مرند گفت: با پژوهش به دانش و تکنیک های اقتباس مجهز می شویم، لذا نشست های پژوهشی در حوزه خرد و کلان و سمینارها ضروری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «نادر برهانی مرند» عصر(۱۳ شهریور) در نشست خبری نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم» که در نگار خانه رضوان برگزار شد؛ با ابراز امیدواری از درخشش جشنواره گام دوم در گام اول اظهار داشت: علی‌رغم اینکه ما در حوزه ادبیات داستانی وشعر ید طولا و ظرفیت های بالای داریم در حوزه نمایشنامه‌نویسی به دلایل بسیاری توانمند نیستیم و چه بسا یکی از دلایل شکل گیری این جشنواره رفع نواقصی از این دست  است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو هیئت داوران جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم» بیان کرد: در همه کشورهایی که ادبیات، فلسفه، تئاتر و هنرهای تجسمی بالانده ای دارند و اساسا فرهنگ کنشگر است، اقتباس یک امر پویا و زنده است اما در ایران سنت اقتباس زنده و پویا نیست هر چند در حوزه هایی درخشش هایی صورت گرفته اما کافی نیست.

 

وی با بیان اینکه جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم» تاثیرات شگرفی در حوزه مفهوم اقتباس خواهد گذاشت؛ گفت: یک اقتباس گر در مرحله اول در حوزه نمایشنامه باید نمایشنانه نویس خوبی باشد و از حوزه ای که اقتباس می‌کند باید از دانش کافی برخوردار باشد، معرفت رمان شناسی داشته باشد، اقسام ساختارها و آنالیزها را بلد باشد.

 

برهانی مرند عنوان کرد: ما باید به این خلا فکر کنیم که چگونه می‌شود به دانش و تکنیک های اقتباس مجهز شویم؟ لازمه این کار پژوهش است چون بدون مجهز شدن به این تکنیک اتفاق شگرفی نخواهد افتاد لذا نشست های پژوهشی در حوزه خرد وکلان و سمینارها ضروری است.

 

عضو هیئت داوران جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم» یکی از مثال زدنی ترین های مسابقه های ادبی کشور را جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم» عنوان کرد.

 

در ادامه «شهرام زرگر» هم در این نشست بیان کرد: در گام نخست این حرکت قدم بر می داریم، آنچه که قرار است اتفاق بیفتد تجربیاتی از گسترش ایده از طرح برای خلق نمایشنامه است.

 

عضو هیئت داوران جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم»با بیان اینکه در 18 سال تدریس خود عدم موفقیت در حوزه اقتباس را درک کردم، هیچ شرح وصف واحدی به صورت مدون در حوزه اقتباس نداشتیم، یکی از کارکردهای جشنواره ها به ویژه جشنواره‌هایی که خلاق تر هستند و جریان آفرینی می‌کنند باید اقتباس به عنوان یک‌ مضمون و شاخه مغفول مانده را طرح کنند و امیدواریم این جشنواره این کار را انجام دهد که اگر این اتفاق صورت گیرد یک جهش بزرگی در این حوزه خواهد بود.

پایان پیام/648

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم عزاداری محرم محرم مسجد مجلس کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد روزنامه اردبیل خبرگزاری شبستان داور نادر برهانی مرند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۲۰۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لازمه ساماندهی اصولی آبشوران تهیه نقشه دیجیتالی شهر کرمانشاه است

دریافت 197 MB کد خبر 6090436

دیگر خبرها

  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • لازمه ساماندهی اصولی آبشوران تهیه نقشه دیجیتالی شهر کرمانشاه است
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد
  • شهرداری همدان ۵۰ میلیارد تومان به حوزه پژوهش اختصاص داد
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر