Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:34:45 GMT

سفر به ابیانه نطنز در تاسوعا و عاشورا ممنوع شد

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۲۱۴۷۵

سفر به ابیانه نطنز در تاسوعا و عاشورا ممنوع شد

رییس شورای اسلامی روستای ابیانه روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا تشریح کرد: علت این تصمیم حضور نزدیک به چهار هزار نفر بومیان روستا از سراسر کشور برای احترام به سنت‌ها و شرکت در آیین‌ سنتی عزاداری حضرت امام حسین (ع) است زیرا در شرایطی کنونی آمادگی میزبانی تعداد زیادی از مسافران را ندارد.

محمدرضا علی‌رضایی ابیانه افزود: حضور گردشگران در این روستا برای دیدن آیین‌های سنتی از جمله عزاداری حضرت اباعبدالله (ع) از یک دهه پیش مرسوم بوده اما باتوجه به نبود فضا و افزایش استقبال میهمانان غیربومی، پذیرایی گردشگران از عصر روز تاسوعا تا بعدازظهر عاشورا ممنوع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: تمهید لازم در نظر گرفته شده و گردشگرانی که در روزهای گذشته نسبت به اجاره یا رزرو هتل، اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی اقدام کرده‌اند، مشکلی برای ورود و خروج به روستای ابیانه نخواهند داشت.

رییس شورای اسلامی روستای ابیانه اضافه کرد: ورود خبرنگاران، عکاسان و فیلم‌برداران برای ثبت خبری و تصویری عزاداری‌ سنتی این روستای تاریخی تنها با ارائه کارت شناسایی معتبر امکان‌پذیر خواهد بود.

نخل گردانی، جغجغه زنی، شده‌برداری، ذاکری‌خوانی و طلوع‌خوانی از جمله آیین‌های سنتی ماه محرم در روستای تاریخی ابیانه است.

آیین ذاکری‌خوانی از شب نخست محرم تا شب عاشورا، آیین طلوع‌خوانی در صبح روز عاشورا و آیین شده‌برداری نیز روز تاسوعا در این روستای تاریخی برگزار می‌شود.

ابیانه جزو کهن‌ترین روستاهای کشور از نظر معماری سنتی، با شماره ۱۰۸۹ در سال ۵۴ به فهرست اثرهای میراثی ملی اضافه شد.

روستای ابیانه در فاصله نزدیک به ۴۰ کیلومتری نطنز، در دامنه رشته‌ کوه‌های کرکس واقع شده است.

۶۱۳۶/۸۱۲۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عاشورای حسینی نطنز روستای ابیانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۲۱۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران

همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع)، آیین تشییع و تدفین دو شهید گمنام که در عملیات کربلای۵ و عاشورا به فیض شهادت نائل شدند؛ با حضور عاشقان و منتظران امام زمان (عج) در آستان مقدس مسجد جمکران برگزار می‌شود.

این مراسم با حضور جمعی از خانواده‌های معظم شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم، مسئولین و مردم انقلابی استان قم و زائران و منتظران برگزار و روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۶:۳۰ از انتهای بلوار پیامبر اعظم(ص)، میدان آل یاسین آغاز خواهد شد.

پیکرهای مطهر این دو شهید گرانقدر دفاع مقدس تا صحن جامع امام مهدی (عج) تشییع و پس از اقامه نماز بر پیکر آنها، در خاک مقدس جمکران به خاک سپرده می‌شوند.

خبرنگار: زینب دده‌بیگی

انتهای خبر/

کد خبر: 1229157

دیگر خبرها

  • ششمین جشنواره ملی روستایی عشایری رضوی در بوشهر آغاز شد
  • تعزیرات همدان میزبان پیکر مطهر شهید رنجنوش شد+تصویر
  • آغاز جشنواره ملی روستایی عشایری رضوی در بوشهر + تصویر
  • ۲ کتاب مناسب مداحان و منبری‌ها در راه نمایشگاه
  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به جشنواره روستایی رضوی
  •  رشد ۴۶ درصدی جمع‌آوری زکات فطره و کفاره در نطنز 
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • برگزاری مراسم تجلیل از ورزشکاران آذربایجان شرقی
  • نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی گوشه‌ای از افتخارات بسیج است