Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@01:38:24 GMT

عاشورا هنر دینی را غنا بخشید

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۲۳۳۶۲

عاشورا هنر دینی را غنا بخشید

اسماعیل‌زاده با اشاره به تحریفات صورت گرفته در منابع تاریخی حادثه کربلا گفت: خرافه زدایی و مستندسازی مقاتل عاشورا یکی از برکات انقلاب اسلامی بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «رسول اسماعیل زاده» امروز در جلسه روضه طوبی اظهار داشت: حادثه عاشورا به قدری بزرگ است که با گذشت صدها سال هنوز تازگی و رونق خود را از دست نداده و کل تاریخ بشری را متحول کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد دانشگاه با بیان این‌که بزرگی و ماندگاری دو ویژگی مهم نهضت عاشورا به شمار می آید، گفت: امروز نه تنها شیعه و سنی، بلکه همه ادیان حیران عظمت گفتار و رفتار و کردار و سخنان امام حسین(ع) است.

اسماعیل زاده در ادامه با بیان این‌که مقتل‌نویسی پیش از واقعه کربلا هم وجود داشته است، تصریح کرد: مرثیه برای شهدا از زمان عثمان و حجربن عدی و حضرت علی(ع) و امام حسن(ع) وجود داشته، اما از آنجا که به رشته‌ی تحریر نیامده، چیزی از آنها باقی نمانده است.

وی آغاز مقتل عاشورای حسینی را روایات امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) خواند و گفت: سال‌ها بعد، شخصی به نام ابی مخنف روایات شفاهی را بصورت مقتل جمع آورده کرده و در تاریخ طبری بصورت منسجم آمده است.

به گفته این پژوهشگر تاریخی، نخستین مقتل نویسی عاشورا در ۸۰ صفحه بر اساس ۱۱۳ روایت کاملا معتبر نوشته شده است.

اسماعیل زاده با اشاره به این‌که طی سالهای گذشته مقاتل عاشورا تحریف و به خرافات آلوده شد تاکید کرد: یکی از برکات انقلاب اسلامی، خرافه زدایی و مستند سازی مقاتل نوشته شده در خصوص واقعه ی کربلا بوده است.

وی یادآورشد: برخی از این تحریفات از روی محبت و برخی حاصل بدعت دشمنان و بدخواهان بوده است.

این استاد دانشگاه، مقاتل ابی مخنف، ارشاد شیخ مفید و مقتل حسینی خوارزمی را از مهمترین منابع واقعه کربلا خواند و افزود: بعد از تیموری ها، مقاتل حسینی با هنر شعر و ادبیات و ... آمیخته شد و به هنر اسلامی عمق و وسعت داد.

پایان پیام/533

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم عزاداری محرم محرم کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد مجلس مسجد اردبیل خبرگزاری شبستان محرم حسینی هنر دینی نهضت عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۲۳۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

فرازی از زیارت عاشورا گویای آن است که باید دید اول‌بار چه کسانی اساس ظلم و جور در حق اهل بیت وحی را بنا نهادند و جایگاهی که خداوند به واسطه پیامبرش به آن انوار مقدس بخشیده بود، سلب کردند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در فرازی از زیارت عاشورا می‌خوانیم «فَلَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً أَسَّسَتْ أَسَاسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیْكُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ؛وَ لَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ وَ أَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتِی رَتَّبَكُمُ اللّٰهُ فِیها، وَ لَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً قَتَلَتْكُمْ وَ لَعَنَ اللّٰهُ الْمُمَهِّدِینَ لَهُمْ بِالتَّمْكِینِ مِنْ قِتالِكُمْ»؛ یعنی خدا لعنت کند امّتی که بنای ستم و بی‌داد بر شما اهل‌بیت را بنیان کردند و خدا لعنت کند قومی که شما را از مقامتان دور کرد و از مرتبه‌هایتان برکنار نمود، مرتبه‌هایی که خدا شما را در آن‌ها جای داد و خدا لعنت کند امّتی که شما را کشتند و خدا لعنت کند آنان را که امکانات و توان جنگ با شما را برای ایشان تدارک دیدند،

در این بخش از زیارت عاشورا 4 مرتبه به چهار گروه لعن فرستاده می‌شود:
1. آنها که اساس ظلم و جور را علیه اهل بیت علیهم‌السلام بنا کردند و آن را عادی‌سازی کردند  2. آنها که اهل بیت را از جایگاهشان منع کردند و مقامی که خداوند به ایشان عطا کرده بود زائل کردند   3. آنها که  دست به قتل ائمه زدند   4. آنها که عامل و زمینه‌ساز قتل عترت شدند.

توطئه معاویه و خط نفاق در بسترسازی واقعه عاشورا عیان بود

این فراز از زیارت عاشورا گویای آن است که واقعه غمبار کربلا دارای پیشینه‌ای عمیق است. فارغ از اینکه به صورت مصداقی به تاریخ قبل از رویداد عاشورا بپردازیم، همین گزاره‌ها در زیارت عاشورا کافی است انسان را با حقیقت ماجرا آشنا کند؛ یعنی باید دید اول‌بار چه کسانی اساس ظلم و جور در حق اهل بیت وحی را بنا نهادند و جایگاهی که خداوند به واسطه پیامبرش به آن انوار مقدس بخشیده بود، سلب کردند. این دو گزاره اول، اساس ماجرای شهادت رساندن امام حسین علیه‌السلام را نشان می‌دهد.

خلاصه وضعیت امت اسلام از رحلت نبوی تا قیام حسینی

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • روایت سازنده مستند «مشتی اسماعیل» از شالیکاری
  • شناخت دشمن نیاز به تقویت بصیرت انقلابی دارد
  • کبد جوان ۲۲ ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود
  • مربیان باید موضوعات را با ارزش‌های دینی تبیین و تشریح کنند
  • پاسداران بیانات رهبری را برای خود حجت شرعی می‌دانند
  • سفارت ایران در پاریس فرد مهاجم را بخشید | این هموطن ایرانی تحت القائات فضای ایران هراسی بود
  • احکام متناسب با جرم در پرونده‌های مرتبط با حجاب صادر شود