Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-03@10:28:40 GMT

وضعیت حقوق مالکیت در ایران چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۲۳۷۵۲

وضعیت حقوق مالکیت در ایران چگونه است؟

به موجب ماده 22 قانون برنامه ششم توسعه، دولت و حكومت ایران مكلف شده است در پایان سال چهارم اجرای قانون برنامه، رتبه ایران در شاخص بين المللی حقوق مالكيت در ميان کشورهای منطقه سند چشم انداز را به رتبه سوم ارتقا دهد و هر سال20 درصد از این هدف را محقق کند.

به گزارش تابناک اقتصادی، حقوق مالكيت بر یک دارایی (یا منبع توليد)، به معنای اختيار انحصاری تعيين شيوه استفاده از آن دارایی است، خواه این دارایی در مالكيت دولت یا فرد باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حقوق مالكيت خصوصی، نقشی حياتی در رشد و شكوفایی اقتصادی دارد، چون به عاملان اقتصادی انگيزه می دهد از منابع به کارآترین روش ممكن استفاده کنند و دغدغه حفاظت و صيانت از آنها را نيز داشته باشند. بدون حقوق مالكيت خصوصی، هيچ کس انگيزه ای برای سخت کار کردن یا اختراع جدید یا یافتن روشهای بهتر انجام کارها نخواهد داشت. حقوق مالکیت به طور کلی یکی از مهمترین مولفه های موثر در توسعه اقتصادی و محیط کسب و کار به شمار می رود.

وضعیت حقوق مالکیت در ایران چگونه است؟

حقوق مالكيت بر یک دارایی (یا منبع توليد)، به معنای اختيار انحصاری تعيين شيوه استفاده از آن دارایی است، خواه این دارایی در مالكيت دولت یا فرد باشد. حقوق مالكيت خصوصی، نقشی حياتی در رشد و شكوفایی اقتصادی دارد، چون به عاملان اقتصادی انگيزه می دهد از منابع به کارآترین روش ممكن استفاده کنند و دغدغه حفاظت و صيانت از آنها را نيز داشته باشند. بدون حقوق مالكيت خصوصی، هيچ کس انگيزه ای برای سخت کار کردن یا اختراع جدید یا یافتن روشهای بهتر انجام کارها نخواهد داشت. حقوق مالکیت به طور کلی یکی از مهمترین مولفه های موثر در توسعه اقتصادی و محیط کسب و کار به شمار می رود.

از همین رو سازمان اتحاد حقوق مالکیت از سال 2007 میلادی با تعریف مولفه های حقوق مالکیت و شاخص بین المللی مربوطه (IPRI)، همه ساله وضعیت حقوق مالکیت را در بیش از یکصد کشور جهان را می سنجد و کشورها را از این نظر رتبه بندی می کند. در این شاخص نمره ای از 0 تا 10 به هر کشور اختصاص داده می شود که نمره 10 نشان دهنده بهترین حالت و بالاترین حد تامین حقوق مالکیت و نمره صفر نشانگر کمترین حد تامین حقوق مالکیت است.

جدول زیر رتبه و نمره ایران در منطقه و جهان را طی سال های 2011 تا 2018 نشان می دهد (در سال 2014 ایران در رتبه بندی حضور نداشته است). همان گونه که ملاحظه می شود نمره ایران در تمامی این سال ها در شاخص حقوق مالکیت کمتر از 5 بوده است و این نشان می دهد تامین حقوق مالکیت در ایران زیاد وضعیت جالبی ندارد. رتبه های ایران در منطقه و جهان هم به هیچ عنوان قابلیت دفاع ندارد. در سال 2018 رتبه ایران از بین 125 کشور دنیا 91م و از بین 17 کشور منطقه 12م بوده است.

این وضعیت ایران در شاخص حقوق مالکیت در حالی است که به موجب ماده 22 قانون برنامه ششم توسعه، دولت و حكومت ایران مكلف شده است در پایان سال چهارم اجرای قانون برنامه، رتبه ایران در شاخص بين المللی حقوق مالكيت در ميان کشورهای منطقه سند چشم انداز را به رتبه سوم ارتقا دهد و هر سال20 درصد از این هدف را محقق کند.

احترام به حقوق مالکیت و امنیت دارایی ها شرط اول برای انجام فعالیت اقتصادی

جعفر خیرخواهان عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مشهد و کارشناس مسائل اقتصادی به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: احترام به حقوق مالکیت و امنیت دارایی ها شرط اول برای انجام فعالیت های اقتصادی است. در نتیجه یکی از وظایف مهم هر حکومتی پاسداشت حقوق حقه افراد و بنگاه های اقتصادی است تا حاصل زحمات و تلاش های فعالان اقتصادی و کارآفرین ضایع نشود و توسط عناصر کلاهبردار و شیاد به یغما نرود. وی افزود: هدف از تصویب و اجرای یک قانون تجارت کارآمد، باید تشویق جامعه به حرمت گذاری به حق و حقوق یکدیگر باشد تا هر کسی پیشرفت خود را در خلق ثروت و درآمد برای خودش و جامعه ببیند. وی ادامه داد: یک دغدغه و انتظار مهم این است که در عصر فناوری های نوین باید سعی شود همه چیز طبق اسناد و مدارک متقن به شکل شفاف و مورد رویت همگانی دربیاید نه اینکه به عصر قدیم و سنتی برگردیم و بخواهیم با شهادت افراد چیزی را ثابت کنیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: حقوق مالکیت برنامه ششم توسعه عمار صالحی علی اصغر مونسان گام سوم برجام سرگئی لاوروف ماه محرم سامانه سماح شب ششم محرم شهرستان بهمئی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۲۳۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود

ایسنا/آذربایجان شرقی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: پشتوانه‌ی عملیات غرور آفرین وعده‌ی صادق، جامعه‌ی علمی ما است و ما باید در نظر بگیریم که درست است که ما یک دهه قبل از سال ۱۴۰۴ (چشم انداز ۲۰ ساله) رتبه‌ی نخست علمی منطقه را به خود اختصاص داده‌ایم اما اگر زنگ خطر را جدی نگیریم، ممکن است این رتبه را از دست بدهیم.

روح‌اله متفکر آزاد عصر روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در آئین گرامیداشت مقام شامخ معلم در دانشگاه تبریز اظهار کرد: از جمله کارهایی که ما در مجلس شورای اسلامی انجام دادیم، پیش‌بینی حکمرانی آینده‌ی کشور بود. به‌طوریکه ما سعی کردیم مشخص کنیم که ۲۰، ۳۰ سال آینده در کجا و چه وضعیتی قرار خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: به‌طور مثال ما اکنون جزو کشورهای جوان جهان محسوب می‌شویم اما ۲۰ سال دیگر جزو کشورهای پیر خواهیم بود و بحران فعلی ما که بحران اشتغال است، در ۲۰ سال بعد جای خود را به بحران جمعیت خواهد داد. لذا ما در حال پیش‌بینی وضعیت‌هایی این چنینی برای آینده‌ی کشور هستیم تا همانطور که اکنون بسیاری از مشکلات بخاطر اولویت‌بندی نکردن کارهای مهم در گذشته به وجود آمده، آیندگان نیز در مورد ما اینطور فکر نکنند که چرا مسئولان وقت در خصوص مشکلاتشان فکری نکردند.

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما قبول داریم که مشکلاتی داریم و ما به واسطه‌ی دیدارهای مردمی از مشکلات مردم مطلع هستیم. اما میزان بزرگ نمایی مشکلات و ایجاد بحران ذهنی در جامعه بی‌سابقه است و این موضوع از مرزهای اختلافات سیاسی عبور کرده است و ما نیازمند بازگشت به آرامش فکری هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبارزه‌ی فساد در کشور نیز گفت: مبارزه با فساد در ساختار ما به صورت جدی در حال رخ دادن است. بسیاری از ما شاهد وایرال شدن فیلم عذرخواهی مسئولان شرکت خودروساز ژاپنی از مردم در فضای مجازی بودیم. اما چرا کسی از استعفای نفر دوم دستگاه قضایی کشور که بخاطر عدم ایجاد شبهه در نحوه‌ی قضاوت پرونده‌ی فرزندان این شخص انجام شد، سخن نگفت؟ درست است که عده‌ای بحق معتقدند که نباید در دستگاه قضا فساد باشد؛ اما آیا بازداشت فرزندان نفر دوم دستگاه قضایی کشور و استعفای این فرد، مصداق مبارزه با فساد نیست؟

نماینده‌ی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص برخی از  مصوبات برنامه‌ی هفتم توسعه خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه سال است که شاهد رشد اقتصادی کشور هستیم و قطعا این روند ادامه خواهد داشت و در صورت رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی، از بحران اقتصادی خارج خواهیم شد و ما طراحی شش مرکز علمی را در برنامه‌ی هفتم توسعه تصویب کردیم تا با تمرکز بر بخش خصوصی بتوانیم از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در علوم مختلف در این مراکز استفاده کنیم.

متفکرآزاد، تخصیص بودجه‌ی اختصاصی برای تجهیز و بروزرسانی برخی از مراکز پژوهشی و آزمایشگاهی در کشور را از دیگر مصوبات برنامه‌ی هفتم توسعه کشور برشمرد و افزود: قانون‌مند کردن اندیشکده‌های علوم انسانی از جمله مصوبات مهم برنامه‌ی هفتم توسعه‌ی کشور است؛ چراکه اندیشکده‌های حلقه‌ی وصل حکمرانی کشور هستند و با این قانون هر متفکری که بتواند اندیشه‌ای برای حکمرانی تولید کند، می‌تواند دارای یک اندیشکده باشد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به انقباض اقتصادی توسط دولت در برخی از سازمان‌ها و نهادها گفت: دانشگاه‌ها جزو مراکزی هستند که مشمول این انقباض اقتصادی نشدند که این موضوع نشان دهنده‌ی اهمیت جایگاه دانشگاه‌ها هست و من در همینجا یک خبر خوش به دانشگاهیان دانشگاه تبریز بدهم که در بودجه‌ی سال آینده مبلغ بسیار خوبی برای این دانشگاه که جزو دانشگاه‌های تاپ کشور محسوب می‌شود، در نظر گرفته‌ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملیات وعده‌ی صادق خاطرنشان کرد: عملیات وعده‌ی صادق برای کشور ما امنیت‌آفرین بود و ما علاوه بر پاسخ رژیم کودک کش صهیونیستی که در طول این مدت ۸۰ هزار نفر را زخمی و ۳۵ هزار نفر را به شهادت رساند و بلوک غرب نیز در مقابل این کار سکوت کردند، کاری کردیم که دهه‌ها آرامش و امنیت کشور تأمین شد.

وی در خاتمه گفت: پشتوانه‌ی این عملیات غرور آفرین جامعه‌ی علمی ما است و ما باید در نظر بگیریم که درست است که ما یک دهه قبل از سال ۱۴۰۴ (چشم انداز ۲۰ ساله) رتبه‌ی نخست علمی منطقه را به خود اختصاص داده‌ایم اما اگر زنگ خطر را جدی نگیریم، ممکن است این رتبه را از دست بدهیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟
  • دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • از کلاس‌هایی که معلم نداشت تا رتبه بندی‌هایی که شاکی داشت
  • پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود
  • رسالت مالکیت فکری، شناسنامه‌دار کردن تولد نوآوری‌هاست
  • تنگنا‌های اقتصادی، ذره‌ای از قداست کار معلمی کم نمی‌کند
  • وضعیت حقوق بشر در ایران برای اولین بار به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • اکسپو سکوی پرتاب توسعه خراسان جنوبی
  • غریب آبادی: وضعیت حقوق بشر به صورت مکتوب منتشر می‌شود