Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@14:38:37 GMT

هم اندیشی استقبال از مهر در گیلان

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۲۴۵۰۵

هم اندیشی استقبال از مهر در گیلان

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این نشست هم اندیشی رئیسان دانشگاه های گیلان شامل علمی کاربردی، پیام نور، جهاد دانشگاهی، دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشگاه گیلان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، پارک علم و فناوی ، دانشگاه فرهنگیان و مدیرکل آموزش و پرورش استان   مسائل و مشکلات خود در بخش آموزشی و علمی را بیان کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایین بودن سرانه آموزشی، کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی در آموزش و پرورش، کمبود زیرساخت ها، قدمت بالای خوابگاه های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ، کمبود فضا برای تحصیل دانشجویان دختر در دانشکده فنی و حرفه ای از جمله مشکلات مطرح شده در این جلسه بود.

* کمبود فضای آموزشی و ضعف زیرساخت های دانشگاهی در گیلان

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در نشست هم اندیشی در آستانه سال تحصیلی جدید در سخنانی بیان داشت: در آموزش و پرورش استان با کمبود نیروی انسانی شامل معلم و کادراداری مواجه هستیم.

نادر جهان آرای افزود: با توجه به اینکه استان گیلان به سمت سالمندی پیش می رود، نیروی اداری و آموزشی ما نیز سالمند هستند.

وی با اشاره به کمبود فضای آموزشی در گیلان اظهار داشت: کمبود فضای آموزشی و ادارای به شدت در رشت و تالش احساس می شود  .

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با اشاره به فرسودگی و قدمت بالای فضاهای آموزشی تصریح کرد: بایستی برای رفع این مشکلات چاره ای اتخاذ شود.

وی با بیان این که تعداد دانش آموزان در سال جاری نشانگر افزایش ۱۶ هزار نفری است، تصریح کرد: با توجه به ضرورت توجه به مهارت آموزی نیازمند افزایش ظرفیت در کارگاه ها مهارتی هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی   گیلان نیز در این نشست بیان داشت: سرانه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی پایین است، ضمن این که بودجه فرهنگی و دانشجویی بایستی از بودجه سرانه آموزشی جدا شود.

ارسلان سالاری با اشاره به قدمت ۳۰ ساله خوابگاه های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی در گیلان اظهار داشت: خوابگاه ها کیفیت و استانداردهای لازم را ندارند که مشکل بزرگی است.

وی خاطر نشان کرد: سایت همه دانشگاه های علوم پزشکی تکمیل شده اما سایت دانشگاه علوم پزشکی در لاکان رشت حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس دانشگاه پیام نور استان گیلان نیز با بیان این که زیر ساخت های دانشگاه به ویژه در حوزه فضای آموزشی ضعیف است، گفت: در سنگر، خمام، رشت و خشکبیجار مشکل داریم.

سعید صادقی با اشاره به موضوع تبدیل وضعیت نیروها در دانشگاه پیام نور اظهار داشت: طرحی در مجلس در این باره مطرح است که امیدواریم با تصویب آن نیروها تبدیل وضعیت شوند که ۱۷۲ نفر در دانشگاه پیام نور استان گیلان هستند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گیلان نیز در نشست هم اندیشی در استقبال از مهر بیان داشت: در زمان حاضر، هفت هزار و ۷۰۰ دانشجو در هفت دانشکده و آموزشکده این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

رسول شمشادی با بیان این که در بخش فضای آموزشی مشکل داریم، اضافه کرد: تنها یک آموزشکده دخترانه (دکتر معین) در رشت فعال است.

*پیشنهاداتی برای کمک به دانشگاه ها و مراکز علمی گیلان

رئیس دانشگاه گیلان نیز در این نشست پیشنهاداتی به نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی برای کمک به دانشگاه ها و مراکز علمی استان ارائه داد.

احمد رضی با اشاره به اهمیت حمایت از تهیه سند علم و فناوری اظهار داشت: با پی گیری انجام گرفته، گیلان جزو ۱۲ استانی است که سند علم و فناوری آن در حال مطالعه است.

وی از نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی خواست تا برای کمک به دانشگاه ها و مراکز علمی استان این سند را مورد حمایت قرار دهند.

رضی کمک برای ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری گیلان، تلاش برای افزایش سهم استان از اعتبارات دولتی برای توسعه آموزش عالی استان، تاکید به مدیران دستگاه های اجرایی، شرکت ها و کارخانجات برای تخصیص اعتبار بیشتر به امر تحقیقات، همراهی برای تامین اعتبارات طرح های مشترک بین المللی کمک به دانشگاه ها برای نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی از محل اعتبارات صندوق ملی و اعتبارات فایناس مندرج در قانون بودجه ۹۸را پیشنهادات مطرح شده در این جلسه به نمایندگان مجلس برای کمک به دانشگاه ها و مراکز علمی عنوان کرد.

وی در ادامه بیان پیشنهادات به نمایندگان مجلس در این جلسه، حمایت برای تامین اقلام مواد غذایی برای سلف سرویس های دانشجویی، کمک برای کاهش قیمت آب و برق در اماکن خوابگاهی، سلف سرویس ها، مساعدت برای حل مشکل دانشگاه ها در شهرداری و زمینه سازی برای ارائه خدمات عمومی به دانشجویان توسط شهرداری، ردیف دار کردن طرح دهکده ورزشی دانشجویی در سازمان برنامه و بودجه و همراهی و کمک برای برگزاری مطلوب المپیاد ورزشی دانشجویان کشور به میزبانی دانشگاه گیلان در سال آینده را مطرح کرد.

*مسئولان مراکز آموزشی گیلان مطالبه گر باشند

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان نیز در این نشست در سخنانی گفت: دانشگاه ها از مجمع نمایندگان استفاده کنند و مطالبه گر باشند.

محمد صادق حسنی اظهار داشت: مجموعه دانشگاهی استان گیلان درباره مطالبه گری و بهره مندی از فرصت نمایندگان، ضعیف عمل کرده اند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که گیلان از استان های برخوردار از علم است، اظهار کرد: ۹۷ درصد از جمعیت استان باسواد هستند.

محمدحسین قربانی با تاکید بر این مطلب که رئیسان دانشگاه ها در گیلان در کارهای توسعه محور همه جانبه کمک کنند، افزود: مراکز علمی و دانشگاهی را سیاسی نکنیم، این مراکز بایستی در راستای تولید علم فعالیت داشته باشند.

در این جلسه نمایندگان رشت، فومن، صومعه سرا، لنگرود، رودسر و رودبار به بیان انتظارت خود از مراکز آموزشی استان گیلان در حوزه انتخابیه خود پرداختند.

در سال تحصیلی گذشته افزون بر ۱۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه ها  و بیش از ۳۹۱ هزار دانش آموز در مدارس استان گیلان تحصیل کردند.

۷۲۸۶/۲۰۰۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت فرهنگی گیلان دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۲۴۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاسیس رشته‌های جدید ‌ متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان در دستور کار است

ایسنا/هرمزگان رئیس دانشگاه هرمزگان گفت: تاسیس رشته‌های جدید و تدوین سرفصل‌های آموزشی متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان در دستور کار است.

مصطفی ظهیری‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، هرمزگان را استان فرصت‌ها دانست و اظهار کرد: استان هرمزگان به واسطه دارا بودن ظرفیت‌های گسترده و متنوع، راهبردی‌ترین استان ساحلی کشور محسوب می‌شود.

وی، با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی برای بالفعل کرده ظرفیت‌های بالقوه استان هرمزگان، عنوان کرد: در صورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز علمی نقش مهمی در تحقق اهداف دارد.

رئیس دانشگاه هرمزگان، بیان کرد: دانشگاه هرمزگان به عنوان دانشگاه جامع استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۲۳۰ عضو هیات علمی در ۱۴۹ رشته تحصیلی در مقاطع مختلف، تمام همت خود را برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های خدادای استان هرمزگان به کار گرفته است.

ظهیری‌نیا، با اشاره به برگزاری دو همایش با همکاری اتاق بازرگانی طی ۶ ماه گذشته در استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: محوریت همایش‌های برگزار شده طی مدت اخیر که یکی از آن‌ها نیز روز گذشته بود، اقتصاد دریا محور بود و سعی شد از بعد علمی و تخصصی‌تر به این موضوعات پرداخته شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه هرمزگان سعی دارد به بهره‌گیری از اسناد بالادستی به ویژه سند توسعه اقتصاد دریا محور که توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، ابلاغ شد، پرداخته و فعالیت‌ها را ساماندهی ‌و برنامه تحولی خود در این زمینه ‌تدوین کند که یکی از این برنامه‌های تحولی، توسعه رشته‌های متناسب با اقتصاد دریا محور و پذیرش‌های متناسب با ظرفیت‌های استان هرمزگان است.

وی ادامه داد: تا کنون در این زمینه اقداماتی نیز انجام شده است که تاسیس رشته‌های جدیدی که ماموریت‌گرایی را دنبال می‌کند در دستور کار استان هرمزگان است.

رئیس دانشگاه هرمزگان، تشریح کرد: بازنگری در سرفصل‌های آموزشی موجود از دیگر اقداماتی است که درحال انجام شدن است تا محتوای مطالب آموزشی را متناسب با ظرفیت‌های استان هرمزگان سوق دهیم، چراکه وزارت علوم این ظرفیت را دارد که سرفصل آموزشی دوره‌های ۴۰ واحد درسی، متناسب با ظرفیت‌های استانی و محلی تدوین شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اولین نشست رسالت اندیشی دفتر بانوان جبهه فرهنگی گیلان برگزار شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • آموزش خبرنگاران شهرستان‌های غرب گیلان
  • همایش روز جهانی اتیسم در رشت
  • برگزاری دوره آموزشی طرح معراج در فرخ شهر
  • نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان
  • برگزاری دوره آموزشی تربیتی معراج در فرخ شهر
  • انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه مراغه و گرجستان
  • تاسیس رشته‌های جدید ‌ متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان در دستور کار است
  • اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان