Spotify چطور راه اندازی شد؟! +بررسی علل موفقیت آن
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۲۶۳۴۳
به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اسپاتیفای (Spotify) یک سرویس استریم موسیقی است که با اکثر شرکتهای بزرگ فعال در زمینه آیتی همکاری میکند و پشت این موفقیت بزرگ روزهای سختی رقم خورده است، بنیانگذاران استارتاپ Spotify، مارتین لورنتزون (Martin Lorentzon) و دانیل اک (Daniel Ek) سال ۲۰۰۵ در کشور سوئد یکدیگر را ملاقات کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
"ما ایدههای بسیاری را سبک سنگین کردیم و زمان زیادی را در خانه من که در حومه شهر استکهلم بود، گذراندیم. در کنار دستگاه نمایش خانگی من، مدت زیادی در این باره صحبت کردیم که جذب محتوا، با وجود تکنولوژی با سابقهی Napster که از حداقل سال ۲۰۰۰ فعالیت میکند، کار پرزحمتی است. فکر میکنم همین مسئله عاملی شد که ایدهی Spotify را جدی بگیریم."
Spotify چیست؟اسپاتیفای (Spotify Technology S.A) یک سرویس استریم موسیقی است که توسط شرکت سوئدی با همین نام توسعه یافته و مرکز مدیریت آن در شهر استکهلم واقع است. این سرویس حدود ۱۲ سال پیش رونمایی شد و اکنون در ۶۵ منطقهی جهان قابل دسترسی است. محتوای منتشر شده در اسپاتیفای تحت قانون کپیرایت تأمین و توزیع میشود. اکثر خدمات اسپاتیفای رایگان بوده و البته با محدودیتهایی جزئی و مشاهده تبلیغات همراه هستند. کاربران با پرداخت هزینه عضویت ماهانه میتوانند از خدمات بیشتر این سرویس همچون کیفیت بالاتر پخش و قابلیت دانلود موسیقی استفاده کنند. سرویس اسپاتیفای برای اکثر کشورهای اروپا، آمریکایی شمالی و برخی کشورهای آفریقایی و آسیایی قابل دسترسی است. بهعلاوه سرویسهای این شرکت در انواع پلتفرمها از ویندوز و مک و لینوکس تا اندروید و iOS و کنسولهای خانگی عرضه میشود. روش پرداخت هزینهی موسیقی به شرکتها و هنرمندان با سرویسهای دیگر متفاوت است. آنها بهجای پرداخت مبلغ ثابت برای هر آهنگ یا آلبوم، یک حق امتیاز را به صاحب اثر پرداخت میکنند که نسبتی از تعداد آهنگهای پخش شده از این هنرمند به کل آهنگهای پخش شده است. اسپاتیفای از ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ (سوم آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی) به عنوان یک شرکت عمومی در بازار بورس نیویورک حضور دارد.
سرگذشت توسعهت نرمافزاری اسپاتیفایتوسعهی نرمافزاری اسپاتیفای از سال ۲۰۰۶ و توسط تیمی در شرکت Spotify AB در استکهلم شروع شد. این شرکت توسط دنیل اک (Dabiel Ek)، مدیر فناوری سابق شرکت Stardoll و مارتین لورنتزون (Martin Lorentzon) همبنیانگذار استارتاپ TradeDoubler تأسیس شده بود. دنیل اک میگوید انتخاب نام این شرکت از کلمهای بوده که به اشتباه توسط مارتین تلفظ شده است و بعدا، آنها ترکیب Spot و Identify را برای توضیح آن انتخاب کردند.
دنیل اک که امروز بهعنوان شخصیت اصلی اسپاتیفای شناخته میشود، متولد سال ۱۳۶۲ (۱۹۸۳) در منطقهی Rågsved است. او در خانوادهای تقریبا فقیر پرورش یافته، اما از همان کودکی با موسیقی عجین بوده است. پدربزرگ و مادربزرگ دنیل، هنرمند موسیقی بودند. او از ۱۴ سالگی برنامهنویسی وب را شروع کرد و در بازهای از زمان به درآمد ۵۰ هزار دلار در ماه دست یافت و شرکتی با ۲۵ تا ۳۰ کارمند تأسیس کرد. او در ۱۶ سالگی برای کار در گوگل اقدام کرد، اما به خاطر نداشتن مدرک دانشگاهی درخواستش رد شد. استارتاپ Spotify بعد از بررسی مطالعات امکان سنجی، به طور رسمی در ۷ اکتبر ۲۰۰۸ به کمک جذب سرمایهای ۲۱٫۶ میلیون دلاری در سری A سرمایهگذاری، راه اندازی شد.
در سری B سرمایهگذاری یعنی آگوست ۲۰۰۹، ۵۰ میلیون دلار، و در سری C در فوریه ۲۰۱۰، ۱۶٫۱ میلیون دلار سرمایه جذب کرد. کاتالوگ Spotify در سپتامبر ۲۰۱۰ یعنی کمی کمتر از دو سال از زمان راه اندازی شرکت حاوی بیش از ۱۰ میلیون آهنگ بود. در این زمان Spotify اختلاف کمی با رقیب خود iTunes با آرشیو نزدیک به ۱۱ میلیون آهنگ پیدا کرده بود. کارتیک آیار (Kartik Ayyar) چند روز بعد از لانچ Spotify در آمریکا، توضیح داد که پیشنهاد Spotify برای کاربران این شرکت ساده و بسیار عمیق است: تقریبا تمام آهنگهای دنیا، در هر کجا و هر زمان فقط به قیمت ۱۰ دلار در ماه.
گزینههای مردم برای گوش دادن به موسیقی آنلاین تا قبل از Spotify محدودیت داشت و این اقدام به طور عمده از طریق پاندورا (Pandora) به صورت آنلاین محقق میشد، و یا از طریق پرداخت به ازای هر آهنگ در iTunes. سایر روشها مثل MOG و Rhapsody نیز امکانپذیر بود، اما این خدمات به دلیل مدلهای قیمتگذاری، آرشیو موسیقی و مجموعهی ویژگیهایشان، در جذب مشتری چندان موفق عمل نکرده بودند.
در مقابل، هدف Spotify ایجاد کنترل و دسترسی کامل به تمام آهنگها به ازای ۱۰ دلار در ماه بود؛ بنابراین مزیت Spotify نسبت به سایر شرکتهایی که پس از آن برای ارائه خدمات مشابه تلاش میکردند، این بود که جزو اولین ارائهدهندگان چنین ارزشی به مشتریان بود؛ بنابراین ارائه خدمات یکپارچه تا حد زیادی موتور رشد شرکت Spotify به سوی موفقیت در بازار موسیقی بوده است. روزنامهنگاری به نام اسکات تیم برگ (Scott Timberg) توضیح میدهد که اگر به طور کلی بخواهیم دربارهی تمام ارائه دهندگان خدمات در صنعت موسیقی صحبت کنیم: "جای شگفتی ندارد که اوج فروش یک آلبوم در سال ۱۹۹۹ – یعنی سالی که Napster امکان دسترسی رایگان به آلبومهای موسیقی را تنها به کمک اتصال به اینترنت فراهم میکرد به مبلغ ۱۴٫۹ میلیارد دلار میرسد. در سال ۲۰۰۹ مبلغ فروش آلبوم به حدود نصف ۶٫۳ میلیارد دلار کاهش پیدا میکند، اما فروش موسیقی دیجیتال عمدتا از طریق iTunes، کمی تغییر ایجاد کرد. با این وجود دانلود آهنگهای شخصی پس از نیم دهه رشد پایدار برای اولین بار در سال ۲۰۱۳، ۵٫۷ درصد کاهش پیدا کرد که به کمک خدمات Spotify، Rdio و Pandora، به اندازهی ۴۲ درصد رشد داشت."
این مطلب را از دست ندهید: گوگل دسترسی به یوتیوب موزیک را برای کاربران ممکن کرد
شکی نیست که Spotify و دیگر ارائهدهندگان خدمات موسیقی دیجیتال، انقلابی در شیوهی گوش دادن مردم به موسیقی ایجاد کردهاند. اسپاتیفای در سالهای اخر علاوه بر خرید استارتاپها و شرکتهای متنوع، در پروژههای متعدد با شرکتهای دیگر همکاری داشته است. یکی از بزرگترین نمونههای این همکاریها، در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۵) و با سونی انجام شد. در این سال شرکت ژاپنی سرویس پلیاستیشن موزیک خود را بهکمک اسپاتیفای راهاندازی کرد تا سرویسهای این شرکت را در دستگاههای پلیاستیشن ۳ و پلیاستیشن ۴ و همچنین گوشیهای هوشمند سری Xperia خود ارائه کند.
شرکت سوئدی برای ارائهی محتوای اختصاصی نیز با شرکتها و سازمانهای مختلفی همکاری کرده است. از این میان میتوان کنفرانس South by Southwest را نام برد که در سال ۱۳۹۶ بخشی از محتوای خود را از طریق سرویس اسپاتیفای پخش کرد. شریک دیگر، SXSW بود که پادکستهای اختصاصی خود را روی این پلتفرم پخش میکند.
Spotif با شرکت فعال در حوزهی مسیریابی Waze نیز قرارداد همکاری امضا کرده است. طبق این قرارداد، کاربران برنامه اندروید این سرویس در هنگام گوش دادن به موسیقی، مسیر خود را نیز از ویز دریافت میکنند. البته این رد و بدل کردن محتوا در برنامه ویز نیز انجام میشود. خبر بزرگ بعدی در مورد همکاریها در سال ۱۳۹۶ از سمت مایکروسافت رسید. ردموندیها در اکتبر این سال اعلام کردند که پخش موسیقی روی سرویس استریم Groove را پایان داده و تمامی موسیقیهای کاربران به اسپاتیفای منتقل خواهد شد.
علاوه بر درگیری همیشگی با اپل، اسپاتیفای از همان ابتدای فعالیت هدف انتقادهای زیادی بوده است. اولین حوزهی انتقاد علیه این سرویس، از سمت تولیدکنندگان آثار هنری است که هزینهی پرداخت شده را ناعادلانه میدانند. همانطور که گفته شد اسپاتیفای رقم ثابتی را به هنرمندان پرداخت نمیکند و درآمد آنها وابسته به تعداد دفعات پخش قطعات است.
همین درآمد نیز ابتدا به صاحبان قانونی آثار (تهیهکنندهها) و سپس طبق قراردادهای بین آنها، به هنرمندان پرداخت میشود. در میان منتقدان سیاست پرداختی اسپاتیفای، هنرمندان بزرگی همچون تام یورک و تیلور سویفت وجود دارند که برای مدتی بهصورت کامل آثار خود را از سرویسهای این شرکت خارج کردند. البته این سبک از انتقادات از تمامی فعالان صنعتی استریم موسیقی در جریان است، اما در این میان اسپاتیفای بهعنوان پیشگام بازار، هدف انتقادات جدیتری قرار دارد. اسپاتیفای همیشه در پاسخ به انتقادات اعلام کرده که بهعنوان بازیگری بزرگ، کاربران را از محتوای غیرقانونی و دزدی به سمت خرید قانونی جذب کرده و بهمرور آنها را به پرداخت هزینه برای آثار تشویق کرده است. علاوه بر انتقادات در مورد سیستم پرداخت، این شرکت هدف اتهاماتی در زمینهی درز اطلاعات نیز بوده است. چالش دیگر، رفتارهای بحثبرانگیز داخل سازمانی مانند تغییرات متعدد در سیاستهای حریم خصوصی بوده است. یکی دیگر از موارد مناقشه، روشهای درآمدی این شرکت مبنی بر دریافت هزینه از شرکتها برای نمایش آثار آنها در پلیلیستهای خاص بوده است.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۲۶۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نخستین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راهاندازی میشود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوسشناسی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، دهم اردیبهشت هر سال به مناسبت روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است. در همین راستا، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی نشستی با چند رسانه محدود برگزار کرد.
مرتضی توکلی رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در این نشست گفت: کشور دریایی هستیم که با اقیانوس هند ارتباط داریم و همین باعث می شود که رابطه تمدنی قوی با کشورهای حاشیه اقیانوس هند تقوین شود.
وی با بیان اینکه چهار مرکز چابهار، نوشهر، بوشهر و بندر عباس، حوزه انحصاری پژوهشگاه است که رقیبی از این بابت نداریم، افزود: در ایام نوروز، کاوشگر خلیج فارس موفق شد در اقیانوس هند و دریای عمان در عمق ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ متر نقشه برداری را برای اولین بار در کشور انجام دهند.
به گفته توکلی، این نوع نقشه برداری در این عمق کار بسیار نادری بوده که در انحصار چند کشور است. این مسئله اهمیت زیادی برای ما دارد زیرا با اقدامات پژوهشی می توانیم به سمت ناشناخته ها به خصوص تنوع زیستی، معادن و ذخایر زیر آبی برویم.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با بیان اینکه ۷۰ درصد سطح کره زمین را آب فرا گرفته و صورتی که نتوانیم در این عرصه به مطالعه و اکتشاف و کاوش بپردازیم دستمان از این ۷۰ درصد منابع دریایی کوتاه است، عنوان کرد: در حوزه خلیج فارس که منابع نفتی و گازی است که ۹۰ سال بهره برداری میکنیم، اما حوزههای جدید که مثلا چین تا عمق دوازده هزار را مورد مطالعه قرار میدهند و از ذخایرش استفاده میکنند، دست شان را باز گذاشته تا بتوانند در آینده از منابعی که در این حوزه وجود دارد به خصوص در فلزات ارزشمند و سایر منابع معدنی که ذیقیمت هستند استفاده بیشتری ببرند.
وی در تشریح برنامههای ۱۰ اردیبهشت و روز خلیج فارس گفت: پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به مناسبت روز ملی خلیج فارس برنامههای خاصی دارد، برگزاری کارگاهها و فعالیتهای پژوهشی مرتبط با تغییرات اقلیمی و اقیانوس نگاری خلیج فارس در چند هزار سال گذشته، ارزیابی میزان کربن در کل آبهای خلیج فارس، آلایندگیهای نوظهور در حوزه میکرو پلاستیکها که برای محیط زیست دریای خلیج فارس ضرر دارد و بررسی اثر النینو روی سفید شدن مرجان هاست که معضلی جهانی از جمله این برنامه هاست.
42 پارامتر در اطلس اقیانوس شناسی
وی با اشاره به اطلس اقیانوس شناسی خلیج فارس و دریای عمان گفت: این اطلس قبلا تهیه شده و در آن حدود ۱۶۰ نقشه در ۸۸ صفحه تهیه شده است. در این اطلس فاکتورهای مختلفی در فاکتور فیزیکی مثل دما، شوری، چگالی، کدورت و اکسیژن محلول، کلروفیل و سرعت صوت، عمیق شفافیت، مصرف اکسیژن ظاهری، و در حوزه شیمیایی مواد مغذی محلول در آب شامل نیتراتها، فسفات، سیلیکات، ذرات معلق در آب، نیتروژن و ... و در حوزه زیستی هم فیتوپلانکتونها و داینوفلاژها در حوزه کفزیان ساکن این خلیج فارس مورد مطالعه قرار گرفته اند.
وی افزود: در این اطلس بیش از ۴۲ پارامتر اقیانوس شناسی در حوزه خلیج فارس به معرض نمایش قرار میدهد که هیچ کشور انجام نداده است. یک سفر تابستانی و یک سفر زمستانی داشتیم که ۷۶ ایستگاه را در سفر زمستانی و ۶۷ ایستگاه در طول سفر دریایی تابستانه بررسی کردیم که با کاوشگر و از دهانه رود اروند تا کنار چابهار انجام شد.
وی با اشاره به اینکه این گزارش مورد استفاده محققان و حوزه سیاستگذاری و دانشگاهها قرار بگیرد گفت: ارزش و اهمیت این گزارش از این نظر است که قبلا دادههای خلیج فارس توسط کویت جمع آوری میشد که به سختی در اختیار ما قرار می گرفت.
وی گفت: در اطلس انجام شده با توجه به سورس دادهها در کشور خودمان است قدرت مانور و تصمیم گیری راهبردی مان را افزایش داده، اما قبل از این پروژه در کویت انجام میشده است و دیتاها را در اختیار ما قرار نمیدادند.
وی در پاسخ به اینکه این اطلس به استناد کشورهای منطقه هم رسیده است گفت: کشورها از وجود اطلس مطلع نبودند و مدت زمان زیادی از انتشار این اطلس نگذشته است.
وی گفت: پارامترهای این اطلس برای مطالعات علمی و در حوزه سیاستگذاری مورد استفاده قرار می گیرد. هدف ما استفاده از مشارکت مردمی بود به خصوص اینکه از ظرفیت بسیج در کاشت درختها و پرورش و نگهداری شان استفاده کنیم. در حوزه کشت مانگروها متولی خاصی نداریم و سازمان جنگلها و مراتع و حفاظت محیط زیست مدنظرشان است و سازمان حفاظت محیط زیست پروتکلهایی دارد که برای این اقدامات محدودیتهایی ایجاد میکند، اما بسیاری از مکاتبات اداری که در این حوزه انجام میشود و کسی به روی خودش نمیآورد این اتفاق خوشایندی میتواند باشد.
وی درباره مکران گفت: مکران که نام اصلی آن مکوران است، جمعیت آنچنانی ندارد و جز چند شهری است که به تازگی توسعه پیدا میکنند و سواحل بکر و بی نظیری دارد. هیچ کجای دنیا وجود ندارد یک منطقه ساحلی به این اندازه ظرفیت اما پس کرانه فقیری داشته باشد.
توکلی گفت: در این منطقه، بیشترین ظرفیت مشارکت مردمی و جهش تولید را دارد. مضافا اقتصاد دریا یکی از ناشناختهترین بخش هاست که بیشترین سنخیت را با این شعار دارد. در حوزه اقتصاد بازار مصرف جمعیت ۸۵ میلیون نفری است، یا در حوزه تولید باغات و شیلات و رودخانهای ظرفیت محدود است، اما انچه ظرفیت جهش تولید را دارد حوزه دریایی است.
وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه نهاد تحقیقاتی است، اما در مورد سیاستهای توسعه اقتصادی که رهبری سال گذشته اعلام کردند چه کارهایی انجام داده اند یا مشاورههایی به دستگاههای اجرایی داده شده است، گفت: با توجه به رسالتی که در حوزه پژوهشی و تحقیقاتی داریم اولین گام مان این بوده که ظرفیتها و زیرساختهای اساسی را برای تصمیم گیری فراهم کنیم.
مرکز ملی فراداده دریایی راه اندازی می شود
وی افزود: به عنوان مثال، شورای عالی صنایع دریایی به ریاست رئیس جمهور این ظرفیت را برای ما قائل شدند که مرکز ملی فرادادههای دریایی را داشته باشیم. مجوز اعطا شده و برای بودجه در حال پیگیری هستیم. سازمانهای مختلف مشارکت خوبی داشتند و انتظار داریم بیشتر شود، داده هایشان را در اختیار قرار دهند تا بتوانیم در تصمیم گیریها موثر باشد.
وی ادامه داد: مسئله بعدی مطالعات مربوط به قطب جنوب بوده که ارتباط خوبی با نیروی دریایی داریم و موضوع را جلو میبریم تا بتوانیم به اهدافی که مدنظرمان است برسیم.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: در مورد سونامی که مربوط به مدیریت بحران است ارتباطات خوبی با مرکز سونامی جنوب شرق آسیا که در اندونزی داریم. با نهادهای امنیتی مانند نیروی دریایی ارتش و نیروی دریای سپاه فعالیتهایی داشتیم به خصوص درباره دیتاهایی که برای رفع نیازهای راهبردی کشور کمک میکند. در زمینههای آر او وی و زیردریایی با د انشگاه صنعتی اصفهان مشارکت داشتیم.
اولین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه اندازی می شود
توکلی از اخذ مجوز اولین مرکز رشد حوزه اقیانوسی تخصصی دریایی خبر داد و گفت: این مجوز را وزارت علوم به ما داده و در نوشهر ایجاد خواهد شد. در زمینههای مختلف سعی کردیم به نوعی با توجه به توانایی پژوهشی که داریم سهم داشته باشیم. در سند ابلاغی مقام معظم رهبری که در حوزه تولید و توسعه دریا محور مطرح شده به صورت ترویجی و راهبردی در حوزه علمی و پژوهشی گامهایی را برداشته ایم که امیدواریم در این زمینه فعالیتهای بیشتری داشته باشیم.
انتهای پیام/