Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در پنج ماهه‌ی ابتدای سال جاری تعداد ۲۸ شورای حل اختلاف در حوزه قضایی سیرجان به ۵هزار و ۹۸۱ فقره پرونده رسیدگی کرده اند. تاریخ انتشار: 09:51 - 15 شهريور 1398 - کد خبر: ۵۴۷۴۷۷

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، یدالله موحد در جمع اعضا و دبیران شورا‌های حل اختلاف شهرستان سیرجان اظهار داشت: ریشه بسیاری از پرونده‌هایی که در سیستم قضائی شکل می‌گیرد، نشات گرفته از نابسامانی‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، فقر و بیکاری و سایر آسیب‌های اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه شورا‌های حل اختلاف در سال ۱۳۸۰به دستور آیت الله شاهرودی، بنا نهاده شدند، افزود:هر چه قوه قضائیه بتوانند از ظرفیت‌های مردمی و نهاد‌های مدنی بیشتر استفاده کند به سمت توسعه یافتگی حرکت خواهد کرد.

موحد با اشاره به آیات و روایات فراوان در اهمیت جایگاه صلح و سازش گفت: قضایی کردن امور در شورا‌های حل اختلاف با ماهیت اصلی تشکیل این نهاد در تضاد است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان به مشکلات معیشتی برخی دبیران و اعضای شورای حل اختلاف اشاره وتاکید کرد: طبق قانون ۱۰۰ درصد درآمد‌های شورا‌های حل اختلاف باید صرف هزینه‌های خود شورای حل اختلاف شود.

این مقام ارشد قضایی در استان کرمان اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون از کل پرونده‌های تعداد ۸۳۲ فقره پرونده به صورت مصالحه مختومه گردیده است که درصد آن نسبت به کل پرونده‌های حقوقی و کیفری قابل مصالحه ۲۳ درصد است؛ که از متوسط استانی پایین‌تر است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: رئیس کل دادگستری کرمان شوراهای حل اختلاف صلح و سازش در پرونده های قضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۲۷۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌حل رفع مشکل پرونده‌های معوق در سند تحول قضایی

به گزارش خبرگزاری مهر، براساس سند جدید تحول و تعالی قوه قضاییه، «اطاله در فرآیند دادرسی» در کنار دو چالش «غیرمتقن بودن برخی آراء و تصمیمات قضایی» و «اجرای ناقص و دیرهنگام برخی از احکام» موانعی است که در مسیر تحقق مأموریت قوه قضاییه در زمینه «رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات»، قرار دارد.

سند تحول قضایی برای «اطاله در فرآیند دادرسی» هفت علت شناسایی کرده است. نظارت ناکافی بر زمان رسیدگی به پرونده، یکی از هفت علتی است که برای اطاله دادرسی احصا شده است.

سند تحول برای رفع این عامل، راهبرد «پیگیری ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های معوق» را ارائه داده و راهکار لازم برای اجرای این راهبرد را مشخص کرده است.

پیگیری ویژه رسیدگی به پرونده‌های معوق

پایش و رصد هوشمند پرونده‌های معوق به تفکیک شعب و مراحل رسیدگی مانند: اعطای نیابت، ارجاع به ضابطان، انجام استعلامات و تشکیل هیئت نظارت استانی برای بررسی دلایل اطاله رسیدگی و اتخاذ تصمیمات ویژه در زمینه ساماندهی پرونده‌های معوق در هر حوزه قضایی و ایجاد سازوکار تشویق قضات و کارکنان برای رسیدگی سریعتر به پرونده‌های معوق، راه‌حل مشخصی است که سند تحول برای اجرای راهبرد پیگیری ویژه رسیدگی به پرونده‌های معوق، ارائه داده است.

متولی اجرای این راهکار، دادگستری استان‌ها، دادستانی کل کشور، معاونت راهبردی و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه است و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

کد خبر 6093751

دیگر خبرها

  • سازش در ۲۲ هزار پرونده قضایی هرمزگان طی سال گذشته
  • تشکیل ۴۳۴ فقره پرونده برای رانندگان متخلف ناوگان برون‌شهری آذربایجان‌غربی
  • ۴۴ هزار پرونده در معاونت حل اختلاف دادگستری ایلام مختومه شد
  • دادگاه های صلح درمسیر راه اندازی
  • راه اندازی دادگاه های صلح در کرمان
  • بررسی ۵۳ فقره پرونده در دیدار مردمی دادگستری مازندران
  • دادگاه‌های صلح در کرمان راه‌اندازی می‌شوند
  • رسیدگی به ۵۳ فقره پرونده دادگستری مازندران با هدف تکریم ارباب رجوع
  • اختلاف سلیقه‌ها مانع از تصمیم‌گیری در شورای شهر بندرعباس نیست
  • راه‌حل رفع مشکل پرونده‌های معوق در سند تحول قضایی